• 0

Bedrukken van voedselverpakkingen met eigen bedrijfsnaam

(aangepast)

Hallo allemaal,

 

Even een aantal vragen waar jullie hopelijk mee kunnen helpen.

 

Ik heb een webshop in relatiegeschenken en wil daarbij ook snoep en ander voedsel toevoegen zoals stroopwafels in blik, kauwgom verpakkingen etc.

 

Ik ben aan het onderzoeken of het toegestaan is om

- Voedsel zoals een Mars reep die niet voor losse verkoop bedoeld is te verkopen met daarop een eigen bedrukking. Dit zijn bijv. voordeel verpakkingen met daarin 5 repen.

- Voedsel die wel voor losse verkoop geschikt is te verkopen met daarop een eigen bedrukking. Dit zijn bijv. de displays met losse repen die je bij de Makro kan kopen en in de voetbal  kantine los verkocht worden en vaak een stuk duurdere stukprijs hebben.

 

Bij de eerste optie heb ik op internet niet kunnen vinden hoe juridisch bindend de tekst “niet voor losse verkoop” is. Daarbij wil ik vroeg of laat ook geen risico lopen op juridische gezeur (ondanks dat ze mogelijk niet in hun recht staan).

 

Bij de tweede optie ben ik bang dat de fabrikant moeilijk kan gaan doen ivm het feit dat ik de verpakkingen gedeeltelijk opnieuw zal bedrukken. Is zal waarschijnlijk niet over de ingrediënten lijst etc heen mogen drukken (dat zal ik dus sowieso niet doen).

 

Ik ben wel blanco verpakkingen tegen gekomen die blanco (of bedrukt) kan bestellen. Deze worden vaak op beurzen etc gebruikt als reclamemateriaal. Deze zijn echter vaak een factor 5 duurder dan de consumenten grootverpakking.

 

Hier een voorbeeld wat ik wil bedrukken:

https://www.promotie.nl/mentos-canister.html

 

Wat ik eventueel ook kan doen is zelf de ingrediënten in het ontwerp doen zoals op:

https://www.bedankjes.nu/huwelijksbedankjes/weddinggum/vintage-rose-weddinggum/
 

Dan ben ik echter benieuwd of ik daardoor verantwoordelijk raak voor de voedselveiligheid en of dit i.v.m. Merkrecht überhaupt toegestaan is zonder toestemming van de fabrikant.

 

Alvast bedankt voor het lezen van het topic en jullie hulp.

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 20-11-2020 om 23:24, Ruben Goudswaard - Allbyonewebsites zei:

Dan ben ik echter benieuwd of ik daardoor verantwoordelijk raak voor de voedselveiligheid en of dit i.v.m. Merkrecht überhaupt toegestaan is zonder toestemming van de fabrikant.

 

Dat wordt inderdaad zorgvuldig schaatsen. Zet je jouw naam op de verpakking, dan geldt jij als de producent. Besluit Mars gif in jouw batch te stoppen, dan mag jij de schadevergoeding betalen. Maar zet je op de verpakking dat er een Mars in zit, dan schendt je al gauw het merkrecht.

 

Verder kan op een chocoladereep ook een modelrecht zitten.

 

Wat je eventueel zou kunnen doen is Mars bellen en vragen of ze ook white-label-producten hebben. (Ik noem dat nu white label, daar bestaan nog andere namen voor, TwaBla kent ze allemaal. Allemaal?)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 1
1 uur geleden, Branko Collin zei:

@TwaBla kent ze allemaal. (Allemaal?)

 

Die uitdaging omzeil ik door te verwijzen naar de Private Label Marketing Association (PLMA) die beurzen organiseert in de VS en Europa, om precies te zijn Amsterdam. Daar presenteren talloze fabrikanten hun huismerkaanbod aan wie maar geïnteresseerd is. Dat zijn niet alleen supermarkten en warenhuizen, maar ook benzinemerken en vakantieparken. En in toenemende mate ook webwinkeliers, denk aan proteïnedrankjes en energybars. Bovendien kopen merkleveranciers bij elkaar in. Ik neem aan dat Mars zijn zuiveldrankjes laat maken door een grote zuivelfabriek.

 

De volgende huismerkbeurs vindt begin december plaats. Belangstellenden kunnen zich hier registreren, maar er worden wel eisen gesteld aan bezoekers. 

 

Ga shoppen bij Aldi of Lidl (of kijk in de onderste sc happen van AH) dan vind je daar elke reep van Mars nagemaakt in huismerkverpakking. Een bestaande Mars-reep herverpakken is de koe melken nadat de de put gedempt is, want dan verpak je een duur product in een goedkope verpakking. Het verschil tussen een A-merk en een huismerk is doorgaans ook de prijsbeleving. Maar er zijn huismerken die zoveel meerwaarde hebben (van concept stores bijvoorbeeld) dat ze duurder kunnen zijn dan A-merken. Denk aan Tesla tequila.

 

Tesla verkoopt ook speelgoed trouwens.

Tesla-skelter.jpg

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Branko Collin en Twabla bedankt voor jullie antwoord.

 

Ik ga me verder verdiepen in whitelabel (via de groothandels die nu ook met bedrukking leveren maar ook blanco kunnen leveren).

 

Als zou alles qua etikettering etc. geregeld zijn omdat het white label (verpakt) wordt ingekocht mag ik dan uberhaut zonder vergunning als webshop voedsel verkopen?

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Als je voedsel verwerkt, dan moet je (de opvolger van) een HACCP hebben. Bij puur de losse verkoop is dat niet nodig, maar ik ben ook maar slechts een webdeveloper, dus weet er niet veel van.

 

Als je een webshop met een magazijn runt, moet je er rekening mee houden dat je van veel gemeenten niet een magazijn in een woonwijk mag hebben en niet een winkel op een industrieterrein; check dus bij de ondernemingsdesk van jouw gemeente of jullie uberhaupt klaar zijn voor het jaar 2010.

 

aangepast door Branko Collin

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.