Ik overweeg per januari 2021 mijn eenmanszaak om te zetten naar een BV omwille de bekende redenen.
De geruisloze inbreng lijkt mij de beste optie omdat ik niet zit te wachten op een IB afrekening.
Enkele praktische vragen vind ik niet zo snel antwoord op:
1) Wat te doen met diverse openstaande debiteuren, waarvan sommige een betaalregeling hebben en wekelijks of maandelijks aflossen. Over deze bedragen is al BTW en IB betaald door de eenmanszaak en in de eenmanszaak werk ik met een "prive" rekening waarop alle bedragen binnenkomen en uitgaan (deze rekening blijft bestaan). Ik vraag mij af hoe de belasting de inkomende bedragen van de aflossingen gaat beoordelen (want deze klanten blijven gewoon op die rekening afbetalen) Of is het wellicht zo dat debiteuren/crediteuren mee overgaan naar de BV ??
2) Ik overweeg medio 2021 wat activiteiten te stoppen en daarbij wat spullen op de balans (een bestelwagen en voorraad en wat gereedschap) te verkopen. Kan dit ?
Bijkomend is dat ik deze spullen dan wil verkopen aan een goede vriend waarmee ik ooit ook een VOF heb gehad, nu 2 eemanszaken en veel samenwerken.
Ik kan mij namelijk voorstellen dat de fiscus achteraf zegt "u wilde niet in de eenmanszaak afrekenen maar wel de spullen verkopen uit de BV". Anderzijds zal dit wel vaker gebeuren...verwacht of onverwacht.
3) Kan ik bij geruisloze inbreng de naam van de nieuw op te richten BV veranderen of moet dit hetzelfde zijn als van de eenmanszaak ?
4) Het lijkt mij bij deze geruisloze inbreng ook geen probleem dat lopende projecten/klanten deels in de eenmanszaak en deels in de BV worden gefactureerd? voor sommige projecten kan ik nog geen eindfactuur sturen...
Zijn er nog andere zaken waar ik aan moet denken ?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Paul Kers
Paul Kers
Dag,
Ik overweeg per januari 2021 mijn eenmanszaak om te zetten naar een BV omwille de bekende redenen.
De geruisloze inbreng lijkt mij de beste optie omdat ik niet zit te wachten op een IB afrekening.
Enkele praktische vragen vind ik niet zo snel antwoord op:
1) Wat te doen met diverse openstaande debiteuren, waarvan sommige een betaalregeling hebben en wekelijks of maandelijks aflossen. Over deze bedragen is al BTW en IB betaald door de eenmanszaak en in de eenmanszaak werk ik met een "prive" rekening waarop alle bedragen binnenkomen en uitgaan (deze rekening blijft bestaan). Ik vraag mij af hoe de belasting de inkomende bedragen van de aflossingen gaat beoordelen (want deze klanten blijven gewoon op die rekening afbetalen) Of is het wellicht zo dat debiteuren/crediteuren mee overgaan naar de BV ??
2) Ik overweeg medio 2021 wat activiteiten te stoppen en daarbij wat spullen op de balans (een bestelwagen en voorraad en wat gereedschap) te verkopen. Kan dit ?
Bijkomend is dat ik deze spullen dan wil verkopen aan een goede vriend waarmee ik ooit ook een VOF heb gehad, nu 2 eemanszaken en veel samenwerken.
Ik kan mij namelijk voorstellen dat de fiscus achteraf zegt "u wilde niet in de eenmanszaak afrekenen maar wel de spullen verkopen uit de BV". Anderzijds zal dit wel vaker gebeuren...verwacht of onverwacht.
3) Kan ik bij geruisloze inbreng de naam van de nieuw op te richten BV veranderen of moet dit hetzelfde zijn als van de eenmanszaak ?
4) Het lijkt mij bij deze geruisloze inbreng ook geen probleem dat lopende projecten/klanten deels in de eenmanszaak en deels in de BV worden gefactureerd? voor sommige projecten kan ik nog geen eindfactuur sturen...
Zijn er nog andere zaken waar ik aan moet denken ?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/69025-practische-vragen-geruisloze-inbreng/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
1 antwoord op deze vraag