• 0

Bij wie ligt de garantie [opgeleverde bedrijfsunit met mankementen]

Beste forum leden, 

 

Ik hoop dat jullie mij bij het volgend probleem kunnen helpen. Ik heb ongeveer een half jaar geleden  mijn bedrijfsunit opgeleverd gekregen.

Het probleem waar ik mee zit is dat mijn overheaddeur begint te piepen, dit wil ik graag laten maken alleen kom ik er niet uit bij welke partij ik moet zijn. 

Ik heb het bedrijf gebeld van de overheaddeuren zelf. Deze vertelde mij dat er geen gegevens van mij in hun systeem staan en ik hiervoor bij de projectontwikkelaar moet zijn. De projectontwikkelaar stuurt mij vervolgens weer naar de VVE en de VVE begrijpt niet waarom de projectontwikkelaar het niet oppakt en adviseert mij om dit bij de fabrikant te proberen.  omdat " de roldeur/overheaddeur is een privé aangelegenheid. Graag verwijs ik je naar artikel 17.3.a van de Akte van Splitsing" 

Weten jullie bij wie de verantwoordelijkheid ligt, gezien het pas een half jaar geleden is lijkt mij dat er nog garantie op zit.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Het gaat dus om een zogenaamd 'appartementsrecht' (ook al is het een bedrijfsunit).

 

En het lijkt erop dat u dit gekocht heeft. Maar mocht u dit huren, dan moet u bij de verhuurder/eigenaar zijn, niet bij de andere partijen.

 

In de regel behoort alles in de schil van zo'n complex tot de verantwoordelijkheid van de VvE. Dat is echter niet altijd zo. Wat staat er dat artikel in de akte van splitsing, wat staat er in het bijbehorende modelreglement en wat staat er in een eventueel huishoudelijk reglement?
Als u koper/eigenaar bent, moet u over deze stukken beschikken.

aangepast door UwJurist
typefout en verduidelijking

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw reactie Monique,

 

Ik heb de stukken opgezocht en in het huishoudelijk regelement staat het volgende: Tot de privé gedeelten van de appartementsrecht behoren onder meer de (rol) deuren met hand- en sluitwerk

 

In de akte van splitsing artikel 17.3a waar de VVE naar verwijst staat het volgende: "Niet tot de gemeenschappelijke gedeelten en gemeenschappelijke zaken behoren: de kozijnen en de (rol) deuren met hand- en sluitwerk, het glaswerk, de daklichten en de eigen parkeerruimten. De reactie van de VVE klopt in dit geval dat ik niet bij hen moet zijn. 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dan kan nog steeds ergens vermeld staan dat onderhoud voor rekening van de VvE is en/of via de VvE moet lopen, bijv. in verband met gelijkblijvend uiterlijk. Ik raad aan dus nog even verder te lezen.

 

Verder zou in de koopakte/leveringsakte een bepaling over garanties en aanspraken moeten staan vergelijkbaar met het volgende:

 

In deze koopovereenkomst is voor zover mogelijk begrepen de overdracht van alle aanspraken die verkoper ten aanzien van de onroerende zaak kan of zal kunnen doen gelden tegenover derden, waaronder begrepen de bouwer(s), (onder)aannemer(s), installateur(s), architect(en) en leverancier(s), zoals wegens verrichte werkzaamheden of ter zake van aan de onroerende zaak toegebrachte schade, zonder dat verkoper tot vrijwaring verplicht is. Deze overdracht vindt plaats per de datum van de eigendomsoverdracht. Vindt de feitelijke levering op een eerdere datum plaats dan de ondertekening van de akte van levering, dan wordt de overdracht van bovenvermelde aanspraken effectief per die eerdere datum.
In dat laatste geval, verplicht verkoper zich hierbij de hem bekende gegevens ter zake aan koper te verstrekken en machtigt verkoper koper hierbij, voor zover nodig, deze overdracht van aanspraken voor rekening van koper te doen mededelen aan de desbetreffende derden overeenkomstig de wettelijke bepalingen.

 

De huidige eigenaar (koper) kan zich op zo'n bepaling beroepen jegens de verkoper en de hierboven bedoelde derden.

 

Een huurder moet zich wenden tot zijn verhuurder.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

In de akte van splitsing artikel 17.3a waar de VVE naar verwijst staat het volgende: "Niet tot de gemeenschappelijke gedeelten en gemeenschappelijke zaken behoren: de kozijnen en de (rol) deuren met hand- en sluitwerk, het glaswerk, de daklichten en de eigen parkeerruimten.

 

Dat is een duidelijk verhaal. Monteur bellen en laten fiksen.
 

Of bedoel je eigenlijk dat je je wil beroepen op een vorm van garantie?

aangepast door logistieke dienstverlening
Link naar reactie
  • 0

De roldeurenleverancier is uiteindelijk verantwoordelijk voor de uitvoering van de garantie. Maar jij zal nog niet in het bestand staan als klant omdat de projectontwikkelaar of VVE wel als opdrachtgever zullen staan. maar ik zou die roldeurenboer nog eens bellen en dan vragen of ze op postcode en huisnummer kunnen zoeken zodat je een werkopdracht kunnen maken of jou kunnen vertellen wie de geautoriseerde contactpersonen zijn in hun systeem die dit soort onderhoud aan mogen vragen.

 

Dit is een stukje boekhouders ervaring, je kunt eindeloos heen en weer bellen tussen VVE en projectontwikkelaar. Uitvoering wordt sowieso gedaan door leverancier, je bent alleen niet bekend onder je eigen naam.. nadat duidelijk wordt wie daar wel bekend is wordt ook vanzelf duidelijk of jullie nog moeten worden toegevoegd als contactpersonen of allemaal nog recht hebben op een eigen onderhoudsovereenkomst.
Herkenbare kinderziektes bij een nieuw pand of contract met meerdere belanghebbenden..

Link naar reactie
  • 0
59 minuten geleden, logistieke dienstverlening zei:

In de akte van splitsing artikel 17.3a waar de VVE naar verwijst staat het volgende: "Niet tot de gemeenschappelijke gedeelten en gemeenschappelijke zaken behoren: de kozijnen en de (rol) deuren met hand- en sluitwerk, ......

Dat is een duidelijk verhaal. Monteur bellen en laten fiksen.
 

Of bedoel je eigenlijk dat je je wil beroepen op een vorm van garantie?


Geen duidelijk verhaal, er kan meer in de akte, het modelreglement en/of het huishoudelijk reglement staan, weet ik als jurist VvE-recht.
 

Vraagsteller had het verder al over garantie.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.