• 0

BV en geregistreerd partnerschap

Hallo,

 

Ik heb een korte, volgens mij simpele vraag.

 

Reeds 8 jaar ben ik ondernemer en dat gaat niet onverdienstelijk. Ik ben al bijna 16 jaar samen met mijn vriendin en op dit moment krijgen wij bijna ons eerste kindje. Onder andere daarvoor moeten we enkele dingen goed regelen, waaronder ook het geregistreerd partnerschap. In het beginsel is dit in gemeenschap van goederen, maar wel hetgeen je tijdens het huwelijk opbouwt. Dat is me wel redelijk duidelijk, maar de BVs zijn er al en gaan tijdens het huwelijk gewoon door.

 

Omdat niemand in de toekomst kan kijken zou ik graag bij een eventuele scheiding niet mijn bedrijf willen verliezen, veel van mijn ''vermogen'' is op papier (de waarde van het bedrijf dus), met andere woorden: als zij de helft van mijn bedrijf zou opeisen moet ik daar mezelf diep voor in de schulden steken (als dat überhaupt al zal lukken). Daarnaast heb ik naast de papieren waarde van mijn bedrijf ook nog een redelijk eigen vermogen in mijn holding opgebouwd (dat is 'mijn' / ons pensioen).  Omgekeerd maakt zij zich zorgen om haar pensioen: haar werkgever is, laten we het zo zeggen niet echt vrijgevig met een pensioen regeling (maw slechter dan dit kan niet). Als we ooit uit elkaar gaan voelt dat voor haar dat zij in de problemen komt met haar pensioen (omdat ze dat dus haast niet heeft), dat wil ik natuurlijk niet, maar ik wil mezelf ook niet de afgrond in werken.

 

We zijn allebei nog jong, 31 en 29, privé hebben we een koophuis met overwaarde. De BVs hebben verder geen personeel en of schulden.

 

Wat is in deze situatie het beste, zodat je er allebei bij een eventuele scheiding op de juiste manier uitkomt? Wat is gebruikelijk?

 

Ik had zelf even kort bedacht dat mijn holding een spaarpotje voor haar iedere maand een x bedrag opzij zet (en dit ook vastleggen bij de notaris) en bij een eventuele scheiding kan zij dat verkrijgen? Het is zomaar een idee maar wellicht zijn er andere mogelijkheden? We doen dit privé nu ook (250 euro per maand, spaarrekening).

 

Ik hoor graag of er hier nog ideeën / suggesties zijn.


Alvast dank.

 

Mvg

EB.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

In principe vallen de aandelen in de bv die vóór het aangaan van geregistreerd partnerschap bestaan, buiten de gemeenschap van goederen. Maar de waardestijging van die aandelen die komt door jouw kennis, arbeid en inspanningen nadat jullie geregistreerd partners zijn, valt wel in de gemeenschap.  Als er - na jouw salaris uit de bv - winst wordt opgepot in de bv, dan komt een deel van die winst toe aan de gemeenschap. 

 

Bij een notaris kan je partnerschapsvoorwaarden laten maken. Met partnerschapsvoorwaarden kan je afwijkende regeling treffen. Ik zou in jullie geval ook met een financieel adviseur praten om jullie wensen in geval van scheiding of pensioen helder te krijgen. 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.