• 0

Heeft inleg lijfrente/ZZP pensioen product direct effect op winst

Momenteel ben ik mij als ZZP-er aan het verdiepen in de mogelijkheden voor pensioenopbouw. Jaarruimte & reserveringsruimte zijn berekend. Deze zijn vrij ruim omdat ik al drie jaar als ZZP-er werk en niet eerder heb ingelegd. Ik zou er dit jaar nog voor kunnen kiezen de volledige toegestane ruimte te gebruiken. Echter, vanwege de plannen in 2021 mogelijk een huis te kopen en dus hypotheekaanvraag te doen, is het belangrijk dat mijn winst niet (teveel) wordt gedrukt door deze pensioen-inleg beslissing. 

In een eerdere post las ik dat de inleg voor pensioen niet als kosten geboekt worden, maar als 'uitgaven inkomensvoorzieningen'. Ik overzie zelf echter nog niet of dit nu wel of niet mijn winst en/of toetsingsinkomen van 2020 zal beïnvloeden als ik dit jaar nog inleg in een zzp-pensioenproduct.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 3

Verwarrend antwoord misschien, maar het verlaagt niet je winst, maar wel je belastbaar inkomen. Voor het kopen van een huis geef je overigens gewoonlijk een overzicht op basis van de 'zuivere' winstcijfers, waarbij je allerlei fiscale aftrekposten buiten beeld laat.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
19 uur geleden, Inspiresta zei:

Ja, zal zeker de winst drukken. Het zijn immers uitgaven. 

Hardnekkig misverstand maar uitgaven verlagen de winst niet, alleen kosten en afschrijvingen doen dat.  

(Voorbeeld: als ik 50.000 winst heb en ik geef 50.000 uit aan voorraad, is mijn winst nog steeds 50.000)

 

Op 25-11-2020 om 10:42, nikkivh zei:

Ik overzie zelf echter nog niet of dit nu wel of niet mijn winst en/of toetsingsinkomen van 2020 zal beïnvloeden als ik dit jaar nog inleg in een zzp-pensioenproduct.

Op basis van gezond boerenverstand zou ik verwachten dat het toetsinkomen voor hypotheekverstrekkers (niet te verwarren met het toetsingsinkomen voor oa toeslagen) inderdaad uitgaat van de werkelijke winst, zoals Prins aangeeft. Maar zeker weten doe ik dat niet omdat die inkomensverklaring tegenwoordig wordt uitbesteed. Je zou het eens kunnen navragen bij je (of een) hypotheekadviseur, of bij een  partij die die inkomensverklaringen opstelt/afgeeft. 

 

Overigens lijken sommige hypotheekverstrekkers ook weer zelf af te wijken van de manier waarop het toetsinkomen wordt berekend: het zou - in theorie- dus best kunnen zijn dat de ene hypotheekverstrekker meer van de fiscale winst (na aftrekposten) uitgaat dan de ander. 

 

Edit: Ik werk samen met een  hypotheekadviseur die veel verstand heeft van hypotheken voor ondernemers, ik leg de vraag even aan hem voor en kom met een reactie. 

 

 

aangepast door Norbert Bakker
toevoeging navragen hypotheekadviseur

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Update: reactie terug van de hypotheekadviseur:

 

Quote

Hoi Norbert,

 

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een dotatie voor een (al dan niet bancaire) lijfrente de winst drukte. Idem voor dotatie OR.

PS: zoals je weet verlaagt privégebruik leaseauto het “hypotheekinkomen” wel.

 

Hopelijk kan je hier wat mee?

 

Conclusie: bij een goede hypotheekadviseur/ hypotheekfinancier is een dotatie lijfrente en zelfs een dotatie oudedagsreserve niet van invloed op het toetsinkomen voor de hypotheek. 

(let op: een dotatie oudedagsreserve is bijvoorbeeld wél van invloed op het toetsingsinkomen voor toeslagen: de dotatie verlaagt de winst waarover die toeslagen berekend wordt wel, idem voor de de arbeidskorting) 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.