• 0

Beginner;inkomstenbelasting

Een goedemiddag.

Ik ben zojuist lid geworden van die mooie forum,en begin meteen met een beginnersvraag!

 

Ik ben bezig met het opzetten van een eigen dienstverlenend bedrijf,maar ik ben nog gewoon fulltime in loondienst.

Als rechtsvorm word het een eenmanszaak.

Nu snap ik de inkomsten belasting niet helemaal.

 

Even een voorbeeldje;

 

Stel,op de bedrijfsrekening staat €10000,en de belasting is reeds afgedragen.

Hoe kom ik erachter hoeveel IB ik af moet dragen,kan dit alleen door aangifte te doen,of kan er van te voren,eventueel globaal,worden berekent hoeveel % IB ik moet afdragen?

 

Stel dus dat ik € 10000,- op de rekeing heb staan en 40% IB moe betalen blijft er € 6000,- over.

Is het dan mogelijk/legaal om die € 6000,- of een gedeelte ervan over te schrijven naar een prive rekening zonder dat je er dan nog een keer belasting over moet betalen?

 

Alvast bedankt,Ronald

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Ronald,

 

Ik ben hier ook nieuw al ben ik toch al sinds begin 2004 lid. Dus het werd tijd om eens wat vaker het forum te bezoeken.

 

Een eenmanszaak is voor de belastingdienst transparant voor de inkomstenbelasting. Dit betekent dat niet de eenmanszaak belastingplichtig is maar jij direct als ondernemer. Een eenmanszaak heeft namelijk geen rechtspersoonlijkheid.

 

De winst uit onderneming geef je aan in je aangifte inkomstenbelasting. Dan wordt belasting berekend. De eenmanszaak hoeft dus niet apart belasting te betalen behoudens het fungeren als ontvanger namens de belastingdienst voor de BTW. Dus of het geld nu op de rekening van de eenmanszaak staat of op je prive rekening maakt niets uit voor de belastingheffing. Belast is gewoon de winst die je maakt.

 

De belasting kun je inderdaad berekenen. De tarieven zijn dezelfde tarieven als voor je inkomsten uit dienstbetrekking. Let er wel op dat de winst bovenop je salaris komt. Eventueel kun je ook nog gebruik maken van de ondernemersaftrek waardoor de belastingheffing weer wordt verminderd. 40% zou dus best een goede schatting kunnen zijn maar zoals gezegd hangt dat af van de specifieke omstandigheden.

 

Als de zaken goed gaan krijg je vanzelf een voorlopige aanslag die je maandelijks mag betalen. Dan hoef je niet te wachten tot het einde van het jaar.

www.expatax.nl

Link naar reactie
  • 0

onder 'winst' verstaat men iets anders, stel:

 

omzet: 50.000,-

kosten: 20.000,-

winst: 30.000,-

 

je hebt jezelf 'loon' gegeven 25.000,- > daar wordt die 40% (inkomstenbelasting) over berekend = 10.000,-. Dan denk je misschien 'he, maar ik heb maar 5.000,- over'. Dan zegt de belastingdienst 'jammer dan, 10.000,- betalen'.

 

LET OP: de eerste 2 jaar hoef je waarschijnlijk door o.a. de startersaftrek (en lagere omzet) weinig of niets te betalen. In het 3/4 jaar komt de belastingdienst 'opeens' met een aanslag van de afgelopen 2 jaar en wil ook alvast voor het 5de jaar (vooruit) de belasting krijgen.

 

Dit is meteen de belangrijkste reden dat ruim 50% van de starters er na 5 jaar niet meer zijn...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Betekend dat dan ook, dat als je je winst hebt gestoken in investeringen, je geen belasting meer hoeft te betalen over dat bedrag?

 

Als je je winst meteen weer investeert dan blijft er feitelijk geen winst over tenzij je investeert in duurzame bedrijfsmiddelen. Dan zou je in principe moeten afschrijven en is de afschrijving de kostenpost die de winst verlaagd.

 

Als startende ondernemer kun je er overigens voor kiezen om willekeurig af te schrijven en alle kosten dus in het jaar van aanschaf te nemen. Of dit verstandig is hangt af van de winst die je maakt. Hoe hoger namelijk de winst des te hoger het belastingtarief en dus ook hoe voordeliger een aftrekpost wordt.

www.expatax.nl

Link naar reactie
  • 0

onder 'winst' verstaat men iets anders, stel:

 

omzet: 50.000,-

kosten: 20.000,-

winst: 30.000,-

 

je hebt jezelf 'loon' gegeven 25.000,- > daar wordt die 40% (inkomstenbelasting) over berekend = 10.000,-. Dan denk je misschien 'he, maar ik heb maar 5.000,- over'. Dan zegt de belastingdienst 'jammer dan, 10.000,- betalen'.

 

LET OP: de eerste 2 jaar hoef je waarschijnlijk door o.a. de startersaftrek (en lagere omzet) weinig of niets te betalen. In het 3/4 jaar komt de belastingdienst 'opeens' met een aanslag van de afgelopen 2 jaar en wil ook alvast voor het 5de jaar (vooruit) de belasting krijgen.

 

Dit is meteen de belangrijkste reden dat ruim 50% van de starters er na 5 jaar niet meer zijn...

 

Niet het 'loon' is belast maar de winst. Dus hier wordt 30.000 belast welke wel kan worden verminderd met de ondernemersaftrek. De startersaftrek geldt overigens voor de eerste 3 jaar vanaf het jaar waarin voor het eerst zelfstandigenaftrek wordt genoten. Dus dat is weer een jaar extra aftrek.

 

Zoals gezegd kunnen de eenmanszaak en de ondernemer niet apart worden gezien. Alles wat de onderneming aan winst maakt is direct belast bij de ondernemer, of hij dat nu aan zichzelf uitbetaalt of niet.

 

Overigens begrijp ik niet wat je bedoelt met de opmerking dat de belastingdienst alsnog in het 3/4 jaar kan heffen over de afgelopen 2 jaar. Als in er in die 2 jaar namelijk geen winst was (als gevolg van de ondernemersaftrek) dan valt er niets te heffen, ook niet in latere jaren.

 

Belastingheffing mag nooit een reden zijn voor een onderneming om het niet te halen. Maakt een onderneming geen winst dan is er ook geen belastingheffing. Maakt de onderneming veel winst dan mag ook belasting worden betaald. Juist het achterwege blijven van winst leidt tot het einde van een onderneming. Helaas maak ik nogal veel mee dat mensen een eigen onderneming opzetten omdat ze een goed produkt (denken te) hebben. Alleen is dat dan een produkt dat ze zelf interessant vinden maar waar eigenlijk niet genoeg vraag naar is. Met behulp van belastingteruggaven wordt dan toch geprobeerd om de onderneming boven water te houden. Belangrijker is echter om juist datgene aan te bieden wat de klant wil. Dat is een wezenlijk verschil in benadering maar op lange termijn leidt dat wel tot meer succes. Een goed ondernemingsplan is al een goede stap in de richting maar helaas ontbreekt een dergelijk plan bij vele startende bedrijven. Is er wel vraag naar mijn produkt of dienst en ben ik wel onderscheidend of innovatief genoeg? Dat zijn belangrijke vragen.

 

 

www.expatax.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.