Jump to content
herman van der helm
Verberg

Als bedrijf omgaan met controverses?

Hoe ga je als ondernemer in jouw bedrijf om met controversiële onderwerpen, bijvoorbeeld in reclame of  in privé-uitingen?

Er zijn vele maatschappelijke onderwerpen die je als bedrijf of wilt mijden of juist op een goede manier wilt gebruiken.

Bijvoorbeeld de zwarte piet discussie,  of politieke politieke voorkeur.

Om in reclame uitingen op te vallen tussen de massa is het soms handig om in te spelen op een politiek onderwerp. Om klanten niet tegen het hoofd te stoten is het soms handig om bepaalde zaken te mijden.

Ook als ondernemer heb je privé visies en gedragingen. Houd je die zoveel mogelijk geheim of  maakt het niet uit of de klanten dit weten?

Ik ben er erg benieuwd naar hoe dat bij anderen afgewogen wordt.

Ikzelf ben er redelijk open over. Bijvoorbeeld ben ik een fervente naaktrecreant, meld veel van mijn beslommeringen, ook privézaken op internet ook op HL, gebruik  als reclame vaak maatschappijkritisch geladen onderwerpen, voer privé nogal eens actie in de buurt en heb nu ook een non zwartepieten reclamefilmpje op  internet geplaatst. Ook ga ik reclame maken als ik straks ingeënt ben, dat ik veilig uw bedrijf kan bezoeken.

Ik stam uit de tijd van actievoeren en van de lange haren, en die heb ik nog steeds. Die helpen soms, maar soms ook niet.

Leuk jullie reactie te  vernemen.

Edited by herman van der helm
typo
Link to post
Share on other sites

22 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Denk dat je dit soort discussies vooral persoonlijk moet houden. Zakelijk boek je hier weinig winst mee en kan je jezelf enkel in de voet schieten. Het enige wat ik mij marketingtechnisch kan voorstellen is dat je deze onderwerpen met humor benaderd en ze op de hak neemt, maar dat er niet naar voren komt welke kan je (persoonlijk) kiest.


Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

IT Beheer, Detachering en Cybersecurity  | Treinkaartjes | Huis kopen in Zwitserland

Link to post
Share on other sites
  • 1
  1. Heb je de aandacht nodig?
  2. Wil je meer bekendheid verwerven?
  3. Heb je specifieke doelgroepen op het oog?
  4. Is controversiële marketing het risico wel waard?
  5. Heb je überhaupt wel controversiële marketing nodig?

Is controversiële marketing een goed idee?


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Marketing is het proces dat moet leiden tot winstgevend ruilen van prestaties en je zult alleen kunnen ruilen met anderen die zich op de één of andere manier kunnen vereenzelvigen met het beeld dat je bij externe publieksgroepen oproept (Imago). Cosara stipt dat ook aan met haar vraag over doelgroepen.

 

Als je bewust een imago nastreeft waarbij je beseft dat bepaalde publieksgroepen dit controversieel genoeg vinden om niet met jou te ruilen, zul je zelf de rekensom kunnen maken of je bij de andere doelgroepen nog voldoende potentie overhoudt.

 

Ook voor dit (sociaal-culturele) aspect geldt dat je het meeneemt om je businessplan op haalbaarheid te beoordelen, wie je bent (waar je voor staat), wat je kunt en wat je ermee wilt bereiken...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer VOF De Witte Boerderij, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise) in Marketingmanagement, Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (Arbeidsrechter.nl)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0

Persoonlijk heb ik er een hekel aan wanneer bedrijven standpunten gaan innemen die verder niets met het bedrijf te maken hebben. Zogenaamde "maatschappelijk verantwoorde" standpunten innemen...... ik krijg er nu al jeuk van! Houdt dat gewoon lekker voor prive.

Link to post
Share on other sites
  • 0
2 minuten geleden, gijs1974 zei:

wanneer bedrijven standpunten gaan innemen die verder niets met het bedrijf te maken hebben.

Dat is ook erg onverstandig. Dan doe je je anders voor dan je bent. Dat gaat op den duur mis...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer VOF De Witte Boerderij, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise) in Marketingmanagement, Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (Arbeidsrechter.nl)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
1 uur terug, Hans van den Bergh zei:
1 uur terug, gijs1974 zei:

wanneer bedrijven standpunten gaan innemen die verder niets met het bedrijf te maken hebben.

Dat is ook erg onverstandig. Dan doe je je anders voor dan je bent. Dat gaat op den duur mis...

Nee, je doet je niet anders voor dan je bent, je brengt het 'gewoon' niet ter sprake.

Vaak genoeg geeft het geen toegevoegde waarde aan de onderneming.

You can't please them all.

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link to post
Share on other sites
  • 1
10 minuten geleden, Cosara zei:

Nee, je doet je niet anders voor dan je bent, je brengt het 'gewoon' niet ter sprake.

 

Ben ik het niet mee eens, als je intern anders bent dan je naar buiten uitdraagt (identificeert),  gaat dat uiteindelijk ten koste van het imago...

 

communicatiedriehoek.thumb.jpg.35326d2a98aad7f7bf1155fc6101708a.jpg


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer VOF De Witte Boerderij, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise) in Marketingmanagement, Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (Arbeidsrechter.nl)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
11 minuten geleden, Cosara zei:

You can't please them all

Daar ben ik het wel mee eens...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer VOF De Witte Boerderij, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise) in Marketingmanagement, Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (Arbeidsrechter.nl)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0

Ik meng me onder mijn zakelijke accounts meestal niet in dat soort discussies. Ik denk niet dat een klant alleen zaken met mij wil doen als we beiden hetzelfde denken over zwarte piet, beiden op dezelfde partij stemmen en beiden dezelfde mening hebben over de corona maatregelen, dus daarover communiceren kan eigenlijk alleen averechts werken.


Ik heb liever dat een klant zaken met me wil doen omdat mijn aanbod  hem/haar aanspreekt, en de manier waarop ik communiceer over onderwerpen die wel relevant zijn voor mijn klanten.


Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link to post
Share on other sites
  • 0
25 minuten geleden, Cosara zei:

Nee, je doet je niet anders voor dan je bent, je brengt het 'gewoon' niet ter sprake.

 

Laat ik er een voorbeeld bij geven:

Toyota riep ooit bij het publiek het beeld op (imago) dat auto's van dit merk het minst onderhoud nodig hadden en het veiligst waren op de weg. Intern werd besloten de Prius te gaan introduceren. Geheel te goeder trouw werd dat merk geproduceerd en in de markt gezet.

 

Een braaf ogende auto met nieuwe hybride-technieken van dat betrouwbare, veilige merk. Totdat het in het nieuws kwam dat de Prius soms neigingen vertoonde een eigen leven te willen leiden, van niet meer tot staan te brengen tot en met spontaan remmen op de snelweg, met alle gevaarlijke situaties van dien.

Met de Prius identificeerde Toyota zich niet meer als altijd betrouwbaar, onderhoudsvriendelijk en veilig, het aandeel kelderde, door dat beeld (imago) liepen de verkopen terug, de CEO betuigde openlijk spijt en liep met zelfmoordplannen rond. Het hoeft niet opzettelijk te zijn, maar interne keuzes pakten extern anders uit en het beschadigde imago zorgden voor navenante schade aan het bedrijf.

 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer VOF De Witte Boerderij, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise) in Marketingmanagement, Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (Arbeidsrechter.nl)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 1

Ik bedoel meer dat bijvoorbeeld allerlei bedrijven hun reclames gingen intrekken rond Veronica Inside tijdens de Derksen/Akwasi "rel". Aan dat soort acties heb ik een hekel. Ik verwacht van een bierproducent (om maar een willekeurig voorbeeld te noemen) helemaal niet dat zij een standpunt over wat dan ook innemen. Alleen als het met hun eigen product te maken heeft (bijvoorbeeld over alcohol in het verkeer), dan kan ik dat nog pruimen.   Maar voor de rest.... je bent "maar" een bierproducent, houd je dan ook gewoon bezig met bier brouwen. 

Link to post
Share on other sites
  • 0
4 minuten geleden, gijs1974 zei:

Ik bedoel meer dat bijvoorbeeld allerlei bedrijven hun reclames gingen intrekken rond Veronica Inside tijdens de Derksen/Akwasi "rel". Aan dat soort acties heb ik een hekel. Ik verwacht van een bierproducent (om maar een willekeurig voorbeeld te noemen) helemaal niet dat zij een standpunt over wat dan ook innemen. Alleen als het met hun eigen product te maken heeft (bijvoorbeeld over alcohol in het verkeer), dan kan ik dat nog pruimen.   Maar voor de rest.... je bent "maar" een bierproducent, houd je dan ook gewoon bezig met bier brouwen. 

Eens...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer VOF De Witte Boerderij, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise) in Marketingmanagement, Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (Arbeidsrechter.nl)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
1 uur terug, Hans van den Bergh zei:
1 uur geleden, Cosara zei:

Nee, je doet je niet anders voor dan je bent, je brengt het 'gewoon' niet ter sprake.

Laat ik er een voorbeeld bij geven: Toyota

We hebben het hier niet over sociaal ondernemerschap, ook niet over het maken van verkeerde keuzes en het verzwijgen van productiefouten in een onderneming, maar over private sociaal-maatschappelijke onderwerpen.


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link to post
Share on other sites
  • 0

@Cosara ik geef uitsluitend aan hoe interne en externe communicatie zich tot elkaar verhouden in relatie tot het imago. Het is een ander onderwerp  maar wel hetzelfde proces.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer VOF De Witte Boerderij, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise) in Marketingmanagement, Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (Arbeidsrechter.nl)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 1
12 uur geleden, herman van der helm zei:

Ik stam uit de tijd van actievoeren en van de lange haren, en die heb ik nog steeds.

 

In mijn lange haren tijd was ik van de PSP en de soldatenvakbond. :face-with-tongue: En die lange haren zijn er al jaren van af.:slightly-smiling-face:

 

12 uur geleden, herman van der helm zei:

Hoe ga je als ondernemer in jouw bedrijf om met controversiële onderwerpen, bijvoorbeeld in reclame of  in privé-uitingen?

 

Eigenlijk nooit, klanten betalen ons voor onze kwaliteit en niet voor onze mening. Op FB geef ik incidenteel wel eens mijn mening maar dan hebben die virus gekkies of politieke tokkies er ook om gevraagd.:face-with-tears-of-joy:

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 1

 

Volgens mij is dat een vraag die niet past in een MEAO-marketinglesje over merkreputatie. Het is een persoonlijke keuze die kleine en grote ondernemers maken. Meng ik mijn persoonlijke overtuigingen in mijn bedrijfsbeleid? Soms sta je voor de omgekeerde keuze. Kan ik me afzijdig houden van een kwestie die leeft?

 

Dat speelt nu al een paar jaar rond zwarte piet. You're blacked if you do and you're zonked if you don't. Vul zelf maar in.

 

Als ondernemer/bedrijf maak je onderdeel uit van de maatschappij om je heen en zal je soms keuzes moeten maken. Verwerk ik cacao die door kinderarbeid vergaard is? Verkoop ik kleren waar dwangarbeid aan te pas is gekomen? Is het okay dat we soja voeren waarvoor hele oerwouden worden platgebrand? Betaal ik vrouwen een gelijk loon?

 

Je kan zeggen: ik ben er voor de aandeelhouders en voor de rest heb ik met niemand te maken. De rest is voor de politiek. 

 

Alle morele keuzes wegduwen is ook een instelling.

 

Soms is het wel goed om ook eens je nek uit te steken.

 

Er zijn prachtige voorbeelden van (grote) merken die juist wel dat soort keuzes maken. Maar er zijn ook legio voorbeelden van bedrijven waar het een dun laagje vernis is. We planten een boom voor elke nieuwe klant. Mijn bewondering gaat uit naar ondernemers die ook de menselijke kant laten meewegen en soms iets doen dat niet primair bedrijfsmatig slim is maar vooral moreel gedreven. En dan liever zonder al te veel tamtam.

 


Zucht...

Link to post
Share on other sites
  • 0
31 minuten geleden, TwaBla zei:

Meng ik mijn persoonlijke overtuigingen in mijn bedrijfsbeleid? Soms sta je voor de omgekeerde keuze. Kan ik me afzijdig houden van een kwestie die leeft?

Precies, en welke keuze je ook maakt en het dan bekend wordt in het publieke domein, kun je die beeldvorming die ontstaat dan beïnvloeden?


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer VOF De Witte Boerderij, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise) in Marketingmanagement, Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (Arbeidsrechter.nl)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0

 

We hebben tegenwoordig social media waardoor iedereen een mening kan uiten en een vuurtje kan opstoken. Blussen is wat lastiger. 

 

Gewoon kort en zakelijk uitleggen wat de drijfveren zijn, en desnoods vertellen dat het een persoonlijke keuze is. Dat wordt vaak toch wel gerespecteerd.

 

Denk aan het verschil tussen homoseksuele geaardheid en homoseksueel gedrag. Er zijn instellingen die het eerste wel tolereren en het tweede afwijzen.


Zucht...

Link to post
Share on other sites
  • 0
Op 27-11-2020 om 17:48, TwaBla zei:

Blussen is wat lastiger. 

Precies...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer VOF De Witte Boerderij, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise) in Marketingmanagement, Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (Arbeidsrechter.nl)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
19 minuten geleden, insparcom zei:

Mijn echtgenote heeft me wel eens een schop onder de tafel verkocht toen ik bij een zakelijk etentje over religie begon. Zij is dan ook de verstandigste van ons twee.

Ik heb ooit een feestdagencolumn hier op HL geplaatst met een vergelijking tussen geloven in hogere machten, sinterklaas en de kerstman. Daar kwamen ook wel wat pittige reacties op...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer VOF De Witte Boerderij, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise) in Marketingmanagement, Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (Arbeidsrechter.nl)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 0 leden online en 140 gasten

    There are no registered users currently online

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept