• 0

mijn sieradenlijn, waar moet ik beginnen?

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat je net als met elk bedrijf moet beginnen met een ondernemingsplan ;) Tijdens het maken van het ondernemingsplan zul je over veel dingen moeten nadenken, waardoor je als je het plan klaar hebt al een stuk specifieker en duidelijker weet waar je aan wilt beginnen.

- Sander

Stel niet uit tot morgen wat je vandaag door een ander kunt laten doen!

 

-- in oprichting! --

Link naar reactie
  • 0

thanx, voor jullie reactie!

 

ik heb al het een en ander geinformeerd!

 

kvk, belastingdienst, merkenbureau (ook om modellen te deponeren)

 

ik ben eigenlijk nog op zoek naar info, over het hoe en wat ik nog moet doen voor ik echt kan beginnen!

 

ik wil een merk worden, het is dus de bedoeling dat mijn sieraden in verschillende winkels worden verkocht! ik ben dus eigenlijk een fabrikant (of groothandel). zitten er hier nog haken en ogen aan verbonden.

 

en is er misschien nog iets wat ik niet weet waar ik me aan moet houden!

 

alvast bedankt!

 

bling bling

 

;)

Link naar reactie
  • 0

Zoals Sander ook al terecht heeft opgemerkt, moet je in ieder geval beginnen aan een ondernemingsplan.

Ik krijg op zicht het idee dat je al redelijk voorbereid bent.

Maar staat er ook op papier hoe jij je spullen wilt gaan verkopen, en tegen welke prijs.

Ik ben zelf niet op de hoogte van de marges van sieraden, maar een factor 2 zal er al snel tussen moeten zitten.

De vraag is met wat voor prijzen jij rekent, en of je al je overhead zoals huur van je bedrijfsruimte, telefoonkosten, verzekeringen e.d. hebt meegenomen in je plannen.

Juist het opstellen van een ondernemingsplan dwingt je te kijken naar deze zaken.

De kans dat je dan iets over het hoofd ziet is dan een stuk kleiner.

Snuffel even rond in de draad over ondernemingsplannen.

Ook zijn er wel enkele boeken te vinden die als leidraad kunnen dienen.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

In de sieradenbranche zit er een marge van gemiddeld tussen de 2 en 2,5 voor de detailhandel.

 

De marges van de groothandel en/of fabrikant is veel lager.

 

Ik begrijp uit dit verhaal niet jouw positie bling bling. Misschien kan je meer vertellen hoe je nu ervoor staat qua fabrikant en financieel.

 

Ikzelf zit in deze branche en kan vertellen dat je zonder enige kapitaal beter niet teveel tijd aan moet besteden. Ook al heb je de kapitaal dan nog moet je fabrikanten vinden die bereidt zijn om jouw produkten te fabriceren. Dit wordt ook zeer moeilijk omdat een sierraad in wezen geen massaproduktie produkt is. De branche (muv bijou) is heel erg goed beschermd wat ook resulteert in een zeer lage aantal aan informals (in NL) die interesse heeft. In USA is de kans op informal in deze branche 10.000 keer grote dan in NL. Zelfs een zeer bekende bank in Nederland had in 5 jaar maar 1 aanvraag met betrekking tot deze branche.

 

Voor de betaling zit er ook een buffer. Heel weinig mensen zijn bereid om vooruit te betalen voor een "onbekende" merk. Je hebt veel kans op een automatische incasse binnen 8 dagen, maar feit blijft wel dat je rekening moet houden dat al wat produkten klaat moet liggen. Voor een Rado horloges zullen de winkels wel 6 weken wachten, op een nieuwe merk niet. Je hebt dus veel startkapitaal nodig hiervoor. Ook heb je kapitaal nodig voor het in de markt brengen van de merk.

 

Daarnaast moet je bij het bepalen van jouw verkoopprijs aan de detailhandel rekening mee houden dat als een winkelketen met jou merk gaat adverteren zij verwachten dat jij voor 80% of meer de kosten hiervoor ophoest.

 

Display en brochures en flyers zijn ook voor jouw rekening.

Link naar reactie
  • 0

ik wil een merk worden, het is dus de bedoeling dat mijn sieraden in verschillende winkels worden verkocht!

 

De kortste weg is samenwerking met een niet-concurrerende outlet (een kapper, een nailsalon, een modezaak, een concept shop) die door de inkopers van warenhuizen als trendsettend gezien wordt. Geen grote keten, maar een kleinere retailer waar je nog 'gevonden' kan worden. Die zullen ook eerder geneigd zijn om jouw assortiment op te nemen, mits het als een samenhangend geheel gebracht kan worden. Samenhangend qua naam, beeldmerk, assortiment, verpakking en presentatie. Bouw dus je assortiment inclusief verpakking in in een display die als een soort shop-in-shop kan fungeren, en bouw daarmee je brand.

 

En test je markt. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

ik heb al afspraken met diverse zaken zoals; kledingzaakje, kapsalon, beautystudio en daar liggen mijn sieraden al! de reacties daarop zijn hartstikke top! er is ook vraag naar mijn nieuwe creaties.

 

maar ik wil dus een merk worden! hoe pak je dat aan? ik ben naar de kvk geweest en die hebben mij toen verteld dat ik als me fabrikant of groothandel zou moeten inschrijven. is dat wel verstandig, ik ben echt een leek in het ondernemersschap! ik sta nu nog ingeschreven als eenmanszaak, moet ik dat zo houden of moet ik dat veranderen?

 

bij de kvk werd ik er ook niets wijzer van want ik zit nu met nog meer vragen.(vandaar mijn frustratie!!)

 

bling ???

Link naar reactie
  • 0

Ach, niks aan de hand bling bling.

 

Heb je al een merknaam in gedachten ?

Dan kijk je op de site van het Beneluxmerkenbureau.

Kijk onder het menu van het register.

Je vind hier drie registers, voer de naam die je bedacht hebt in bij alle drie de regsiters.

Krijg je bij geen van de regsiters iets terug aan meldingen, dan gaat het de goede kant op.

Krijg je wel iets terug, dan moet je kijken onder welke categorieen deze geregistreerd staan.

Als dat allemaal geen hindernissen oplevert, ga je op zoek naar namen die bij dezelfde schrijfwijze hetzelfde klinken.

Als je ook dit geen vervelende zaken boven brengt kun je een aanvraag voor een Merknaam indienen bij het merkenbureau.

 

Wat kosten betreft valt het ook wel mee, als je het rechtstraaks bij het merkenbureau indient, het gaat dan om iets van 300 euro voor 10 jaar.

 

Gebruik ook even de zoekfunctie op merknamen merkenbureau enzovoorts. Er zijn al aardig wat interessante artikelen geschreven over merken en aanverwante zaken, lijkt me handig om die ook even te lezen.

 

Succes

 

Link naar reactie
  • 0

hallo allemaal,

 

Ik ben ook met soortgelijke onderneming als bling bling begonnen, en heb aan deze forum al de nodige info gehad!

 

Mijn vraag is; Is het verstandig om een vertegenwoordiger aan te nemen? (Omdat ik zelf niet goed ben in het overbrengen van mijn produkt naar inkopers) Is dat betaalbaar? En zo niet, hoe zou ik dat anders kunnen doen?

 

Nou, ben benieuwd naar jullie reacties!

 

Jana

Link naar reactie
  • 0

Je zou best eens kunnen praten met zo iemand. De vraag is, verdiend zo iemand zichzelf wel terug? Is er grote vraag naar je product. Hoeveel denk je meer te kunnen verkopen met een vertegenwoordiger die voor jou rondgaat.

 

Met andere woorden, marktonderzoek is zeer belangrijk in dit geval!!

 

Mocht je qua ondernemerschap niet sterk zijn zoals je schreef zou ik zeker een professioneel iemand benaderen voor ondersteuning.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.