remcozwaan123 0 Posted November 26, 2020 Share Posted November 26, 2020 Hi, Wij verhuren vakantiehuizen. Het inboeken in exact online doen we zo Verkoop boeking - Relatie > Klant - Bedrag verhuur - grootboekrekening 2500 Inkoop boeking - Relatie > Eigenaar vakantiehuis (Verhuur min commissie) Bedrag verhuur - grootboekrekening 2500 Bedrag commissie - Grootboerekening 8200 vb Verkoop boeking - Relatie > Fam Janssen 1000,- - grootboekrekening 2500 Inkoop boeking - Relatie > Eigenaar Villa Italie 1000 - grootboekrekening 2500 -200,- - Grootboerkening 8200 Totaal: 800,- We hebben annuleringen te verwerken. Dit betekent dat de klant een gedeelte refund krijgt en de eigenaar en wij een gedeelte. vb annulering Klant heeft 1000, betaalt. Klant annuleert en krijgt 50% refund(500,-) Eigenaar vakantiehuis krijgt 300,- en wij 200,0 Hoe verwerk ik dit boekhoudkundig (exactonline) Alvast bedankt ! Groet ,remco Link to post Share on other sites
0 Joost Rietveld 1,313 Posted November 26, 2020 Share Posted November 26, 2020 Ik ken exact online niet van binnen, maar logica zegt mij op dezelfde wijze, maar dan met een minteken ervoor (oftewel debet waar je eerst credit boekte en vice versa) op dezelfde grootboekrekeningen JoostRietveld.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax Link to post Share on other sites
0 LiamGallagher 0 Posted November 26, 2020 Share Posted November 26, 2020 (edited) Verkoopboeking: -500 (in hetzelfde dagboek als de oorspronkelijke boeking) op grootboek: 2500 Inkoopboeking: -500 (in hetzelfde dagboek als de oorspronkelijke boeking) op grootboek: 2500 Hierdoor pak je nogsteeds de 200 omzet zoals in je voorbeeld aangegeven. Hoe verlopen de verdere geldstromen? Krijg jij 500 van de eigenaar van de Villa en betaal je 500 aan je klant? Edited November 26, 2020 by LiamGallagher Link to post Share on other sites
0 remcozwaan123 0 Posted November 26, 2020 Share Posted November 26, 2020 (edited) Hi, De klant heeft ons 1000,- betaalt via Mollie (payment provider / ideal / credit card) . Wij refunden in de mollie omgeving 500,- naar de klant en betalen de eigenaar van de vakantiewoning 300,- Edited November 26, 2020 by remcozwaan123 Link to post Share on other sites
0 LiamGallagher 0 Posted November 26, 2020 Share Posted November 26, 2020 Maak de boeking zoals eerder aangeven. Totaal verkoop is dan 1000-500 = 500 = totaal ontvangen klant Totaal inkoop is dan 800 - 500 = totaal betaald eigenaar Villa. Omzet blijft 200 door oorspronkelijke boeking. Link to post Share on other sites
0 remcozwaan123 0 Posted November 27, 2020 Share Posted November 27, 2020 Thanks! We hebben ook boekingen die volledig gerefund moeten worden. (geen omzet voor ons en eigenaar huis) Dit betekent dat het volledige huurbedrag terug gaat naar de klant. Zou je dit wel of niet administreren in exact ? Link to post Share on other sites
0 Roel J 1,156 Posted November 27, 2020 Share Posted November 27, 2020 8 minuten geleden, remcozwaan123 zei: Zou je dit wel of niet administreren in exact ? dat word alleen beperkt door de kennis en kunde van de boekhouder, niet van de software Alles kan, alleen wordt in boekhoudsoftware steeds meer geautomatiseerd verwerkt en dan moet je soms dus extra processtappen in (laten) richten of aanzetten in de instellingen om transacties op de gewenste manier te verwerken. Link to post Share on other sites
0 LiamGallagher 0 Posted November 27, 2020 Share Posted November 27, 2020 9 uur geleden, remcozwaan123 zei: Thanks! We hebben ook boekingen die volledig gerefund moeten worden. (geen omzet voor ons en eigenaar huis) Dit betekent dat het volledige huurbedrag terug gaat naar de klant. Zou je dit wel of niet administreren in exact ? Ik zou er wel voor kiezen om dit te administreren. Ik ben er niet zeker van of Exact in jouw geval ook inkoopfacturen/verkoopfacturen worden aangemaakt (ga ik wel even vanuit). Je wilt uiteindelijk dat deze inkoop en verkoopfacturen niet onbetaald blijven staan tussen je crediteuren en debiteuren. Hierdoor moeten deze boekingen worden afgeletterd bij de betalingen. Als je de volledige refund niet administreert zal dit wat ingewikkelder worden. Link to post Share on other sites
Hi,
Wij verhuren vakantiehuizen. Het inboeken in exact online doen we zo
Verkoop boeking - Relatie > Klant -
Bedrag verhuur - grootboekrekening 2500
Inkoop boeking - Relatie > Eigenaar vakantiehuis (Verhuur min commissie)
Bedrag verhuur - grootboekrekening 2500
Bedrag commissie - Grootboerekening 8200
vb
Verkoop boeking - Relatie > Fam Janssen
1000,- - grootboekrekening 2500
Inkoop boeking - Relatie > Eigenaar Villa Italie
1000 - grootboekrekening 2500
-200,- - Grootboerkening 8200
Totaal: 800,-
We hebben annuleringen te verwerken. Dit betekent dat de klant een gedeelte refund krijgt en de eigenaar en wij een gedeelte.
vb annulering
Klant heeft 1000, betaalt.
Klant annuleert en krijgt 50% refund(500,-)
Eigenaar vakantiehuis krijgt 300,- en wij 200,0
Hoe verwerk ik dit boekhoudkundig (exactonline)
Alvast bedankt !
Groet ,remco
Link to post
Share on other sites