• 0

Verlegd product tweedehands verkopen

Situatie:

01-01-2019 Product A gekocht voor €1.000 van een winkel in Duitsland (BTW verlegd)

01-10-2020 Product A verkocht voor €600 aan een particulier

 

Vraag:

Zoals jullie lezen heb ik een product gekocht waarbij de BTW naar mij is verlegd. Anderhalf jaar later verkoop ik dit product via Marktplaats. Mijn vragen zijn:

> Moet ik over de verkoop BTW in rekening brengen?

> Moet ik een BTW factuur maken, of is een kwitantie (boekbon) voldoende?

 

Alvast bedankt! 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ja. Afgezien van de bijzondere situatie van handel in marge-goederen moet je *altijd* btw in rekening brengen. Je moet het zo zien: wat er bij inkoop gebeurt (btw teruggave of niet) heeft geen invloed op wat er uiteindelijk met het artikel op je balans gebeurt, want het artikel gaat de balans op voor het bedrag ex btw.

 

Overigens: als het gekocht een marge-goed is en je gaat het daarna ten behoeve van je bedrijfsvoering gebruiken, dan is het bij verkoop geen marge-goed meer. 

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, 1HansvD zei:

> Moet ik over de verkoop BTW in rekening brengen?

> Moet ik een BTW factuur maken, of is een kwitantie (boekbon) voldoende?

 

Ja je moet BTW rekenen als ondernemer bij verkopen. Maar je mag als je met een particulier 600 euro hebt afgesproken dan niet nog eens verhogen voor BTW. Particulieren mogen erop vertrouwen dat jij de prijs incl btw hebt doorgegeven.

Een btw factuur maken is niet verplicht bij verkoop aan een particulier. Je hebt alleen de plicht om de btw in die 600 euro af te dragen.

en vergeet niet de btw te berekenen uit een bedrag incl btw deel je het door 121 bij 21%  anders krijg je foute bedragen

dus 600/ 121% is 495,87 ex btw en de btw is 104,13..

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie uitgebreide reacties. Ik begrijp dat ik over alle tweedehands producten BTW moet afdragen, zelfs al is het een koffieapparaat van 60€ die ik later voor een tientje verkoop. 
 

Tweedehands verkocht product inboeken

Boek ik het product dat ik verkoop in onder: ‘verkoop’ (positief bedrag) of ‘inkoop’ (negatief bedrag)? 
 

Stel we verrekenen het onder inkoop:

Inkoop A1 Kantoorartikelen 60€

Inkoop A1 Kantoorartikelen -10€

resultaat: 50€ ingekocht 

 

Of we verrekenen het onder verkoop:

Inkoop A1 Kantoorartikelen 60€
Verkoop B2 Tweedehands 10€ 

Resultaat: 60€ ingekocht, 10€ omzet 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hierbij nog een toelichting op deze vraag en een aantal gegeven antwoorden:

 

1. Zodra er bij inkoop BTW wordt betaald (al of niet verlegd), is dit geen marge-inkoop.
     Uit de handleiding:

Marge-1.thumb.JPG.9028f91943df72eb6a4e50ad4519ec2f.JPG

2. Margegoederen en niet-margegoederen moeten in e administratie gescheiden blijven.
     Deze mogen dus niet "op één hoop worden gegooid".

Marge-2.thumb.JPG.340e52540cf35a36b93c76473ae3baf2.JPG

3. De voorraad margegoederen moet tegen de aanschafprijs worden gewaardeerd.
    Het is niet toegestaan om hier alvast de BTW "uit te halen".

    Uit de circulaire:

Marge-3.thumb.JPG.42f3c8a375edd345338782db1f22f263.JPG

aangepast door Lex van Roode

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
9 uur geleden, Bert. zei:

Als ik het goed begrijp heb je een (nieuw?) product gekocht met verlegde BTW? Daarna zo te zie prive gebruikt en later verkocht aan een NL particulier? Dan lijkt me de BTW afhandeling toch iets anders te gaan.

Dat 'privé gebruiken' zie ik nergens? 

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Bert. zei:

Dat noemen ze tussen de regels doorlezen..... TS koopt een product met verlegde BTW en verkoopt het na anderhalf jaar op Marktplaats als "tweedehands" product. 

 

Twee voorbeelden:

> Computer van €1.000 met verlegde BTW verkoop ik tweedehands voor €600, moet ik dan BTW over de verkoop afdragen? [Ja, aldus Lex]

> Koffieapparaat van €60 ben ik thuis gaan gebruiken. Verkoop ik tweedehands voor €20. Moet ik dan ook BTW betalen? [Officieel wel; ook al is dat ding afgeschreven]

 

Om eerlijk te zijn maak ik me over die twee tientjes niet veel zorgen, maar bij een computer van €600 gaat het al gauw om €120 BTW. Daarvoor heb ik dit topic aangemaakt. 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 28-11-2020 om 13:24, 1HansvD zei:

Tweedehands verkocht product inboeken

Boek ik het product dat ik verkoop in onder: ‘verkoop’ (positief bedrag) of ‘inkoop’ (negatief bedrag)? 
 

Stel we verrekenen het onder inkoop:

Inkoop A1 Kantoorartikelen 60€

Inkoop A1 Kantoorartikelen -10€

resultaat: 50€ ingekocht 

 

Of we verrekenen het onder verkoop:

Inkoop A1 Kantoorartikelen 60€
Verkoop B2 Tweedehands 10€ 

Resultaat: 60€ ingekocht, 10€ omzet 

(A1, B2 zijn grootboekrubrieken)

 

Iemand een idee hoe je een tweedehands verkocht product inboekt?

Link naar reactie
  • 1
8 minuten geleden, 1HansvD zei:

> Computer van €1.000 met verlegde BTW verkoop ik tweedehands voor €600, moet ik dan BTW over de verkoop afdragen? [Ja, aldus Lex]

klopt

 

8 minuten geleden, 1HansvD zei:

> Koffieapparaat van €60 ben ik thuis gaan gebruiken. Verkoop ik tweedehands voor €20. Moet ik dan ook BTW betalen? [Officieel wel; ook al is dat ding afgeschreven]

Als je iets zakelijk inkoopt met verlegde BTW en daarna direct naar prive over zet dan moet je als prive onttrrekking 60 euro + BTW boeken

en op de aangifte BTW moet je wel bij de verlegde BTW aangifte doen en die btw afdragen  mag je bij voorbelastingsvraag niks terugvragen omdat je het prive gaat gebruiken

Link naar reactie
  • 0
21 uur geleden, Roel J zei:

Als je iets zakelijk inkoopt met verlegde BTW en daarna direct naar prive over zet dan moet je als prive onttrrekking 60 euro + BTW boeken

en op de aangifte BTW moet je wel bij de verlegde BTW aangifte doen en die btw afdragen  mag je bij voorbelastingsvraag niks terugvragen omdat je het prive gaat gebruiken

Dat was mijn idee ook. Als je over het koffiezetapparaat bij onttrekking de BTW had afgedragen zou de verkoop aan de particulier (via Marktplaats of iets dergelijks) zonder BTW geweest zijn, dan was het immers een verkoop van een particulier naar een particulier.  Hetzelfde geldt voor de computer als je die ook privé gebruikt hebt.  Als je de computer deels privé en deels zakelijk gebruikt wordt het nog wat ingewikkelder.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/privegebruik/gemengd_gebruik/

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 281 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.