• 0

BV zonder activiteiten

Een partner en ik hebben samen een BV opgericht. Aandelen zijn nog niet volgestort en na een halfjaar is er nog geen bankrekening. Er zijn geen enkele activiteiten geweest in de gezamenlijke BV. Gaandeweg is de samenwerking verslechterd en willen we uit elkaar.

 

De oorspronkelijke business waar ik mee ben begonnen vindt plaats op naam van mijn vader. Die had een eenmanszaak waar die niks mee deed.  De inkomsten en kosten werden allemaal gefactureerd aan de zaak van mijn vader en ook op naam van zijn zaak. Deze zouden, als de bankrekening er is, worden overgezet. Dit is nergens vastgelegd of staat in geen enkel document.

 

We komen er niet uit v.w.b.t. de BV. Ik wil eruit en opheffen.  Geen rekening en samenwerking is slecht. Hij wilt blijven.

 

Kan ik, omdat er geen activiteiten zijn in de BV, gewoon door gaan met een eenmanszaak van mijn vader? Tijdens oprichting wel een concurrentie opgenomen dat ik niet dezelfde activiteiten mag doen. Echter zijn er nooit activiteiten op de BV geweest maar altijd op de zaak van mijn vader.

 

Hoor het graag.

 

Gr, Jorrit

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarschijnlijk ben je naast aandeelhouder ook bestuurder van de bv. Je kan dat controleren op de uittreksel KvK. Als bestuurder heb je bepaalde verplichtingen, zoals een administratie voeren, jaarrekening deponeren en belastingaangiftes doen; ook al heeft de bv geen activiteiten. Als je al die verantwoordelijkheden aan je laars lapt, kan je aansprakelijk gesteld worden. Je zou dan uit je privé gelden boetes van de bv moeten betalen.

 

Als ik het goed begrijp, heb je geen professionele band met de eenmanszaak van je vader. 

Afhankelijk van onder andere de grootte van je business kan het slim zijn om zelf een eenmanszaak te starten en zakelijke rekeningnummer te openen. 

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, Jorrit1997 zei:

Toen de business werd opgestart was er een zakelijke rekening nodig. De enige die snel voor handen was, was de eenmanszaak van mijn vader waardoor ik die gebruikte en nooit heb omgezet naar iets wat op mijn naam staat. 

 

Er spelen twee dingen: het ene is de bankrekening gebruiken van een ander of voor andere activiteiten dan waarvoor de rekening werd aangegaan. Dat mag niet zomaar (van de bank). Het andere is opereren vanuit de eenmanszaak van je vader: dat kán simpelweg niet. Er is van rechtswege ofwel een VOF ontstaan of je bent in loondienst bij de vader, een van de twee. 

 

En bij dat alles vraag ik me vooral af: waarom? Een eigen eenmanszaak inschrijven kost je een paar dagen maximaal, een zakelijke bankrekening openen vervolgens bij bijvoorbeeld KNAB is letterlijk binnen 1 dag geregeld - tenzij je activiteiten uitvoert die de bank niet wil hebben, maar daar zal de bank van de eenmanszaak van je vader vast ook beleid op hebben, en zoals je het nu doet klopt het absoluut niet. 

 

En vanuit dit ronduit rommelige begin waarin niet is vastgelegd en waar formeel niets van klopt wordt er een BV opgericht waar je vervolgens niet mee doet. Vind je nu zelf ook niet dat je er  - sorry dat ik het zeg - een beetje een puinhoop van aan het maken bent?

 

Stop met dit ge-doe-het-zelf voordat je in echte juridische en fiscale problemen komt. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Wat is jouw definitie van een "professionele band" en wat is daar de juridische en fiscale waarde van?

Loondienst, payrolling, overeenkomst van opdracht. Maar zoals ik al schreef, verwacht ik dat niet bij Jorrit. Zoals het nu op mij overkomt is: enkel gebruik maken van de zakelijke bankrekening van vader terwijl er helemaal geen formele overeenkomst tussen Jorrit en zijn vader aan ten grondslag ligt. 

 

Ik kan mij helemaal vinden in jouw opmerking: 

 

8 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Stop met dit ge-doe-het-zelf voordat je in echte juridische en fiscale problemen komt. 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.