• 0

Kosten aftrekbaar nieuwbouw bedrijfswoning?

Hier zullen vast een aantal ondernemers zijn met een bedrijfsruimte aan huis. 

Samen met mijn partner hebben wij een (voorlopige) koopovereenkomst afgesloten voor de koop van een bouwkavel. Hierop komt onze woning met daar aan verbonden een bedrijfsloods. Vanzelfsprekend ga ik vanuit de loods mijn werkzaamheden uitvoeren. Eigen elektra, kantoor en toilet voorziening als ook een aparte ingang. 

 

Welke kosten zijn (deels) aftrekbaar voor mijn onderneming?

 

Ik neem aan de kosten voor de te bouwen loods en wat daar bij komt kijken (aanleg toilet, elektra etc.)

 

Hoe zit dit betreft de aankoop van de kavel (en de 6% rente), waar van dus zo'n 250m2 aan grond volledig zal worden benut door mijn bedrijf?

Op de gehele kavel zal ook aardig wat grondwerk nodig zijn (ophogen). Is er een percentage van het grondwerk voor deze 250m2 ook als bedrijfskosten aftrekbaar?

 

 

 

 

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gaat het om een eenmanszaak, vof, bv?

 

Voor een eenmanszaak wordt is het op zich niet zo spannend, omdat je alles gewoon privé mag betalen, gereedmaken en afsluiten. Als vervolgens alles klaar is, kun je de schuld en het bezit naar rato (van vloeroppervlak bijvoorbeeld) splitsen. Stel dat je huis in totaal 200 m2 en de bedrijfsruimte daarvan 25% uitmaakt, dan mag je privé dus 75% van de rente aftrekken in box 1, maar hoef je ook maar 75% van de WOZ-waarde op te geven. De overige 25% komt dan op de balans te staan van de onderneming. Op het bezit mag je (beperkt) afschrijving, en de rente en nutsvoorzieningen zijn als kosten (ook naar rato) aftrekbaar. Het kan eventueel nog fiscaal lastig worden (niet illegaal, maar gewoon administratief vervelend) als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd. Dan is het pand namelijk maar voor de helft van jou en voor de helft van je partner. In feite huur je dan de helft van het bedrijfsdeel van je partner, en moet je daarvoor betalen (wat dan weer inkomsten zijn voor je partner als terbeschikking stelling).

 

De fiscus heeft overigens ook een handige tool op de website staan.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
21 uur geleden, prinsrachid zei:

Gaat het om een eenmanszaak, vof, bv?

 

Voor een eenmanszaak wordt is het op zich niet zo spannend, omdat je alles gewoon privé mag betalen, gereedmaken en afsluiten. Als vervolgens alles klaar is, kun je de schuld en het bezit naar rato (van vloeroppervlak bijvoorbeeld) splitsen. Stel dat je huis in totaal 200 m2 en de bedrijfsruimte daarvan 25% uitmaakt, dan mag je privé dus 75% van de rente aftrekken in box 1, maar hoef je ook maar 75% van de WOZ-waarde op te geven. De overige 25% komt dan op de balans te staan van de onderneming. Op het bezit mag je (beperkt) afschrijving, en de rente en nutsvoorzieningen zijn als kosten (ook naar rato) aftrekbaar. Het kan eventueel nog fiscaal lastig worden (niet illegaal, maar gewoon administratief vervelend) als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd. Dan is het pand namelijk maar voor de helft van jou en voor de helft van je partner. In feite huur je dan de helft van het bedrijfsdeel van je partner, en moet je daarvoor betalen (wat dan weer inkomsten zijn voor je partner als terbeschikking stelling).

 

De fiscus heeft overigens ook een handige tool op de website staan.

 

Ok bedankt. Mijn partner werkt zelf parttime in loondienst en dus niet mee in mijn bedrijf. We kopen het wel samen. Even kijken hoe dit gesplitst gaat worden, of dat het misschien toch handig is als ze in de VOF erbij komt, omdat het aan huis is zal ze ook wat taken binnen het bedrijf gaan doen. 

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, ijscoman zei:

Ok bedankt. Mijn partner werkt zelf parttime in loondienst en dus niet mee in mijn bedrijf. We kopen het wel samen. Even kijken hoe dit gesplitst gaat worden, of dat het misschien toch handig is als ze in de VOF erbij komt, omdat het aan huis is zal ze ook wat taken binnen het bedrijf gaan doen. 

 

Kijk anders in verband hiermee ook eens naar het ter beschikking stellen van bezittingen onder het kopje "Beschikbaar stellen aan de onderneming of werkzaamheid van uw echtgenoot" en verder. Verder heb je wellicht ook nog recht op investeringsaftrek over het zakelijke gedeelte (zie het kopje "Investeringsaftrek"). 

 

Op zich hoef je niet meteen een VOF aan te gaan, maar dat kan natuurlijk wel. Als je gewoon een eenmanszaak blijft, kun je ook je partner gewoon een vergoeding betalen voor de werkzaamheden. Als dat minder dan zo'n 400 euro per maand is, is dat belastingvrij voor je partner. Je mag die vergoeding zelf niet als kosten aftrekken, maar je mag wel een percentage van de winst aftrekken als je partner meer dan 525 uur meewerkt in de eenmanszaak. Een beetje een vage regeling, maar het zou eventueel fiscaal het overwegen waard kunnen zijn als de partner al een redelijk eigen inkomen elders heeft en jij een forse winst maakt. Als je overigens meer dan 5.000 euro vergoeding geeft, is dat gewoon inkomen voor je partner en mag jij de vergoeding gewoon aftrekken als kosten (maar dan heb je geen recht op de meewerkaftrek).

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het advies. Ik geloof dat als ze niet in de VOF gaat het lastig wordt om de 200m2 wat voor het bedrijf gaat worden volledig als kosten op te geven. Ik zou dan met mijn bedrijf maar voor 50% eigenaar zijn van dit stukje. Ze kan ook in de VOF maar dan dat ze maar 10% van de winst krijgt bijv. 

 

Verder moet ik nog uitzoeken of de overdrachtsbelasting misschien deels 6% en deels 2% kan worden. Ongeveer 80% van de kosten wordt voor wonen gebruikt en 20% bedrijf. 

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.