• 0

Betere administratie methode voor reparatiebedrijf (voorraad)

Beste forumleden,

 

Op het moment ben ik mijn administratie aan het verbeteren, mijn situatie is als volgt: Ik repareer / onderhoud apparaten voor klanten.
Daarnaast verkoop ik soms ook ingekochte of ingeruilde gebruikte apparaten die ik dan reviseer.
Ik gebruik de instapversie van Rompslomp voor de facturen (misschien tijd voor een uitgebreider pakket). Ik doe mee aan de nieuwe KOR 2020 dus ik werk niet met btw bedragen.

 

Voorheen hield ik mijn onderdelen(voorraad)lijst nogal onhandig bij in excel: 1e kolom alle onderdelen onder elkaar (200 stuks dus 200 rijen). Daarachter allemaal kolommen achter elkaar met de bestellingen, daaronder vulde ik in de rij van het bestelde onderdeel het aantal, prijs en huidige voorraad in. Veel scrollen met de muis dus.

 

Maar ik zie nu dat een onderdelenlijst zonder prijzen is..

 

1.Heeft iemand een geautomatiseerd excelbestand wat in mijn geval het handigste is, of hoe ik anders het het beste kan indelen? Ik kan wel een beetje met codes werken.

 

2.Hoe kan je het beste de bedragen van de bestellingen verwerken in je administratie? Gewoon bij uitgaven alleen het totaalbedrag van de bestelling invoeren en in de onderdelenlijst geen bedragen (ook niet per onderdeel) noemen?

 

3.De site van de belastingdienst is/was wat onduidelijk erover maar ik mag gebruik maken van de margeberekening en globalisatiemethode, dus dat geldt dan ook voor de reparatie? Einde van het jaar voor de IB gewoon alle inkomsten optellen en dan minus alle gebruikte (dus niet voorraad) onderdelen in dat jaar van zowel de reparaties als verkopen?

 

4.Moet ik per apparaat ook bijhouden welke en hoeveel onderdelen ik gebruikt heb? Lijkt me wat ondoenlijk als het gaat om kleine klemmetjes waar er ongeveer 10 van in zitten.

 

Alvast bedankt voor het meedenken en evt antwoorden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Nathan,

 

vraag 1 t/m 3 sla ik even over, daar hebben anderen hier vast meer verstand van.

Over vraag 4:

 

Voor veel gebruikte onderdelen hanteren de meeste bedrijven een 'grijpvoorraad' constructie. Dat komt er op neer dat je zorgt altijd een minimaal aantal in voorraad te hebben, kom je bij dat minimum dan bestel je weer bij. Een handige methode is die minimum voorraad in een apart bakje te bewaren, heb je dat bakje nodig dan moet je dus bijbestellen. Financieel verdeel je de kosten van deze onderdelen over al je inkomende orders. Als je je auto wel eens voor APK hebt gebracht dan herken je het wel: vloeistoffen terwijl alles al vol zat, bevestigingsmaterialen (waarvoor?) etc.

Automatisering: Implementatie en beheer van uw bedrijfssoftware

Consultancy: Advies en onderzoek naar uw applicatielandschap

Hosting: Full-service websitebeheer

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel voor het antwoord IJsbrand, zie, een grijpvoorraad kende ik nog niet. Ik vermelde wel klein materiaal op een factuur maar dan zijn dat de werkelijke prijzen van de kleine onderdeeltjes. Goede tip van de minimumvoorraad ook, bij bepaalde onderdelen is dat hier wel handig om als je snel wilt werken zonder tussendoor te bestellen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.