• 0

Verkopen 33% minderheids belang aandelen

 

Geachte professionals graag leg ik jullie volgend probleem voor: 

 

Ik heb een BV waarvan ik 33% aandelen bezit en ook in werkzaam ben. Hiervan wil/moet ik mijn aandelen verkopen, omdat de samenwerking met 2 andere partners niet meer soepel verloopt.
Ik ben met 1/3 minderheid en kan dus bij ieder besluit worden weggestemd. Er is geen aandeelhouders overeenkomst en alleen een oprichtingsakte met statuten. Hierin staat dat wanneer ik mijn aandelen wil verkopen ik deze eerst aan de andere 2 partners moet aanbieden.


Nu is de prijs die zij voor mijn 33% aandelen willen betalen erg laag aangezien alle winsten al meer dan 5 jaar direct geïnvesteerd worden (in nieuwe software ontwikkeling). Nu voel je um al aankomen, de partners geven aan dat het bedrijf en dus mijn aandelen niets waard zijn, en dat de investeringen puur worden gedaan om het bedrijf draaiende te houden. 

 

De andere 2 partners hebben inmiddels juridische bijstand ingewonnen (dit merk ik af aan de toon en formele opstelling van de mails).
Ik heb inmiddels ook een advocaat ingeschakeld echter hoor ik ook graag van jullie wat de juiste weg is om te bewandelen en zou ik graag in contact komen met iemand die hier ervaring mee heeft. 

 

Mijn specifieke vraag is:
Mag ik / hoe kan ik 3e partijen benaderen (voorzien van NDA etc) en kijken wat mijn aandelen op deze manier waard zijn? En bij eventuele interesse dan uiteraard eerst mijn aandelen aan de partners te aanbieden, alvorens deze aan te bieden aan een derde partij. Hiermee krijg ik m.i. een reelere prijszetting van mijn aandelen. 
 

m.v.g.

 

Peter

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zo'n aanbiedingsplicht bevat in sommige statuten ook het onderdeel dat als er onder aandeelhouders onderling geen overeenstemming over de prijs is, er een (of meerdere) experts ingeschakeld worden om een bindende prijsbepaling te doen.

 

Staat in jullie statuten ook zoiets, of nog iets anders over de aanbiedingsplicht?

 

Wat een waardebepaling betreft, er zijn online verschillende berekeningsmethodes te vinden. Wellicht kun je daar zelf al een eind mee vooruit komen om een beeld van de waarde te krijgen, of in ieder geval welke factoren van belang kunnen zijn.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ruben / Joost dankjewel voor jullie antwoorden, 

 

Het klopt,  er staat een afspraak staat over de waarde bepaling en dat wanneer er geen deal tot stand komt dat ik dan idd 3 maanden de tijd heb mijn aandelen te verkopen aan een derde party. 

 

Ik wil echter eerst een prijs zetting neerzetten door een 3e party.  Wanneer we daarna de formaliteiten opvolgen en er dan een waarde bepaling gedaan wordt door 3 onafhankelijke waarderders, zal er zeker gekenen worden naar de intresse vanuit de markt en dus ook naar de prijszetting van die 3e party.  De vraag is alleen of dit is toegestaan. 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.