• 0

Omzet in relatie tot de KOR

(aangepast)

Goedenavond,

Korte vraag. Als zzp'er zitten we op dit moment met het volgende. Mijn vrouw maakt gebruik van de Kleineondernemersregeling. De omzet (gefactureerd) komt dit jaar tegen de 20.000 euro grens aan die geldt voor de KOR. Op dit moment zou de omzet er zelfs net iets overheen gaan, wat natuurlijk enerzijds heel mooi is, maar anderzijds zonde om niet nog een periode van de KOR gebruik te kunnen maken.

 

Nu zit er in die omzet twee dingen waar ik niet zeker ben of we ze mee moeten tellen voor de betreffende 20.000 euro omzet drempel.

- Enerzijds heeft mijn vrouw een subsidie gekregen van de Provincie Drenthe voor een groeitraject / voucherregeling (ikbendrentsondernemer). Ik lees dat omzet in principe als omzet meegenomen moet worden. Moet deze subsidie ook als KOR relevante omzet meegenomen worden of moeten we deze zien als "negatieve inkoop" /tegemoetkoming in kosten?

- Als tweede zijn diensten verricht (als onderaannemer) voor een onderneming die vrijgesteld is van BTW. (Diensten op het gebied van de jeugdzorg). De organisatie zelf is BTW vrijgesteld, mijn vrouw factureert aan de betreffende organisatie en deze factureert weer aan de gemeente. Mag deze omzet voor haar nu ook gezien worden als btw-vrijgestelde diensten (zodat deze ook niet meetellen voor de KOR drempel) of gaat deze vlieger hier niet op.

 

 

aangepast door Frank86
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 1

Omzet die u haalt uit leveringen en diensten die zijn vrijgesteld van btw tellen niet mee voor de berekening van de omzetgrens van de KOR, als ook subsidies.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

@Cosara Wat u stelt is gedeeltelijk waar. zie deze link naar de BD.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/nieuwe-kleineondernemersregeling/kleineondernemersregeling#welmeetellen

 

Hiermee moet Frank86 verder kunnen.

 

Ik begrijp alleen niet waarom men zo huiverig is voor de BTW. De tarieven voor de dienstverlening moeten zodanig samengesteld zijn dat:

1. als je alleen aan particulieren levert, de btw in het tarief opgenomen is. De berekening voor het tarief moet dan excludief btw gedaan worden. Vervolgens tel je de btw erbij op. Als je dan toch de btw moet afdragen, houdt je in ieder geval voldoende marge over om toch voldoende te verdienen.

2. als je alleen aan zakelijke klanten levert, maakt het voor de klant niet uit. Je factureert toch altijd een bedrag waar eventueel de btw nog bovenop komt. De zakelijke klant kan de btw terug vragen als gefactureerd wordt met btw en de klant kan geen btw terug vragen als hij een factuur zonder btw ontvangt.

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Aaka Advies zei:

Cosara Wat u stelt is gedeeltelijk waar. zie deze link naar de BD.

Voor Frank86 zijn ze waar.

De vele uitzondering in de door u aangehaalde referentie zijn op de twee vragen van Frank86 niet van toepassing.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Aaka Advies zei:

Ik begrijp alleen niet waarom men zo huiverig is voor de BTW.

 

Het is echt niet zo vanzelfsprekend dat mensen maar automatisch begrijpen hoe de logica van de omzetbelasting in elkaar zit. En ook het verschillende gebruik van bepaalde woorden in het dagelijks spraakgebruik en de (verschillende afdelingen van de) Belastingdienst is niet vanzelfsprekend.

 

Als mensen het over 'omzet' hebben, dan zullen de meeste mensen daar alle opbrengsten onder verstaan, vandaar de vraag van de oorspronkelijke vragensteller. Ook voor de inkomstenbelasting zal de fiscus bijna alle opbrengsten meetellen. Maar als vervolgens die zelfde fiscus met de ogen van de omzetbelasting kijkt, blijkt dat ze vrijgestelde omzet toch niet als omzet zien. En dan kan ik me heel goed voorstellen dat het verwarrend is dat mensen met 40.000 euro vrijgestelde 'omzet' er dan achter komen dat ze 0 euro omzet hebben voor de btw. En dan nog afgezien van het feit dat vrijgestelde btw en 0% voor de meeste mensen hetzelfde klinken, maar ook dat is niet het geval.

 

Een beetje meer empathie op dit punt is wel op z'n plaats.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

  

17 uur geleden, Frank86 zei:

Als tweede zijn diensten verricht (als onderaannemer) voor een onderneming die vrijgesteld is van BTW. (Diensten op het gebied van de jeugdzorg). De organisatie zelf is BTW vrijgesteld, mijn vrouw factureert aan de betreffende organisatie en deze factureert weer aan de gemeente.

In de zorg zijn grotere opdrachtgevers vaak vrijgesteld van btw. Betaalde btw kunnen zij niet terugvragen en die verhoogt daardoor direct hun kosten.

 

Daar komt nog bij dat je mogelijk (te) duur bent wanneer je zelf met btw moet factureren maar je directe concurrenten eveneens zijn vrijgesteld.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
22 uur geleden, prinsrachid zei:

 

Het is echt niet zo vanzelfsprekend dat mensen maar automatisch begrijpen hoe de logica van de omzetbelasting in elkaar zit. En ook het verschillende gebruik van bepaalde woorden in het dagelijks spraakgebruik en de (verschillende afdelingen van de) Belastingdienst is niet vanzelfsprekend.

 

Als mensen het over 'omzet' hebben, dan zullen de meeste mensen daar alle opbrengsten onder verstaan, vandaar de vraag van de oorspronkelijke vragensteller. Ook voor de inkomstenbelasting zal de fiscus bijna alle opbrengsten meetellen. Maar als vervolgens die zelfde fiscus met de ogen van de omzetbelasting kijkt, blijkt dat ze vrijgestelde omzet toch niet als omzet zien. En dan kan ik me heel goed voorstellen dat het verwarrend is dat mensen met 40.000 euro vrijgestelde 'omzet' er dan achter komen dat ze 0 euro omzet hebben voor de btw. En dan nog afgezien van het feit dat vrijgestelde btw en 0% voor de meeste mensen hetzelfde klinken, maar ook dat is niet het geval.

 

Een beetje meer empathie op dit punt is wel op z'n plaats.

 

Precies dit. De fiscus kijkt met meerdere ogen naar de behaalde omzet en dat is soms iets verwarrend..

Waar het me in dit geval om ging is dat we net over de betreffende grens zouden gaan en daarom zou het aantrekkelijk zijn de KOR nog even vol te kunnen houden het volgende jaar in. Dat we daar volgend jaar overheen gaan komen is (hopelijk) duidelijk, maar daar zijn de tarieven ook al op gebaseerd (zoals Aaka ook al vermeldt).

 

De vraag vrijgestelde omzet was echter een onduidelijkheid omdat de fiscus op de eerder aangehaalde pagina al refereert aan:

 

btw-vrijgestelde omzet
Omzet die u haalt uit leveringen en diensten die zijn vrijgesteld van btw tellen niet mee voor de berekening van de omzetgrens van de KOR.

 

En vervolgens op een vervolgpagina:

 

Vrijstelling voor jeugd- en jongerenwerk

De diensten van organisaties voor jeugd- en jongerenwerk zijn vrijgesteld van btw. De organisatie moet erkend zijn door de overheid. De levering van goederen is niet vrij van btw.

 

Nu is de organisatie waarvoor de diensten verricht worden welliswaar vrijgesteld van de btw en erkend door de overheid, maar omdat we hier optreden als onderaannemer en dus factureren aan de betreffende organisatie was me dit onduidelijk.

 

Over subsidie kon ik sowieso weinig vinden, de ene website vertelde het vervolgens als omzet te zien, de ander boekt het als tegemoetkoming in de kosten en ziet het als negatieve kosten.

 

aangepast door Frank86
Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, Frank86 zei:

Over subsidie kon ik sowieso weinig vinden, de ene website vertelde het vervolgens als omzet te zien, de ander boekt het als tegemoetkoming in de kosten en ziet het als negatieve kosten.

 

Het ligt aan de soort subsidie of wat je ervoor moet doen. Als de subsidie direct verband houdt met je activiteiten, dan wel btw. Anders niet.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 2-12-2020 om 11:41, Aaka Advies zei:

 

Ik begrijp alleen niet waarom men zo huiverig is voor de BTW.

 

De belastingdienst stelt dat de KOR geldt voor leveringen van goederen en diensten die normaal gesproken belast zijn met Nederlandse btw.  Daar vallen ook leveringen aan particulieren onder. Dat betekent dat als de prijzen hetzelfde blijven als voorheen, de winst toeneemt met wat vroeger aan btw werd afgedragen. Was de prijs eerst 121, de winst 10 en de btw 21, dan is nu de prijs  opnieuw121, maar de winst 10+21= 31 en de btw 0.

aangepast door Wim van Rijn
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.