• 0

Fulfilment center

Beste,

 

Graag had ik jullie hulp met het volgende,

 

Ik ben zelf meer dan 20 jaar ondernemer in de evenementen branche.

Helaas door de corona crisis is ons bedrijf geheel tot stilstand gekomen.

gelukkig naast het evenementen bedrijf verhuren wij bedrijfspanden en daar willen wij iets meer mee gaan doen.

 

Beging 2021komt er een verhuurde ruimte vrij waar wij het idee hebben om een fulfilment bedrijf op te starten.

Voordeel is dat wij de ruimte al in bezit hebben en daardoor een lager risico lopen.

 

In principe willen wij alle producten behandelen en verwerken, met uitzondering van:

🚫 Zeer exclusieve en hoogwaardige producten

🚫 Producten met een houdbaarheidsdatum

🚫 producten met explosiegevaar en of gevaarlijke stoffen

 

⚠️Waar gaan wij ons in onderscheiden:

Geen minimaal aantal orders

Persoonlijk contact

Afspraak is afspraak Altijd!

Flexibiliteit

 

Echter om niet teveel doodlopende straten in te gaan vragen wij advies waar wij rekening mee moeten houden.

Zoals: prijs berekeningen, software, klantenwerving , enz

 

Al het hulp is welkom 

Bijvoorbaat dank,

 

Frank

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
15 uur geleden, Frank.O zei:

Echter om niet teveel doodlopende straten in te gaan vragen wij advies waar wij rekening mee moeten houden.

Zoals: prijs berekeningen, software, klantenwerving , enz

Wat hebben jullie zelf al uitgezocht en/of geregeld? Het is nu nogal een brede vraag, lastig om dan gericht antwoord te geven.

 

Hebben jullie ervaring en/of affiniteit met fulfilment? Houd er in ieder geval rekening mee dat je niet 'eventjes' een magazijn optuigt om een fulfilmentoperatie te gaan draaien.

 

15 uur geleden, Frank.O zei:

⚠️Waar gaan wij ons in onderscheiden:

Geen minimaal aantal orders

Persoonlijk contact

Afspraak is afspraak Altijd!

Flexibiliteit

Hebben jullie de concurrentie al in kaart gebracht? Ten opzichte van welke concurrent gaan jullie je hiermee onderscheiden? Er zullen wellicht een aantal fulfilmentpartijen zijn die een minimaal aantal orders vragen, maar de andere drie zaken zal je op nagenoeg al hun websites tegenkomen. Ik ken weinig partijen die beloven dat je met een robot praat, hun afspraken niet nakomen en erg star en niet-meedenkend zijn.

Link naar reactie
  • 0

Beste Rube,

 

Bedankt voor je reactie.

4 uur geleden, RubenT zei:

Wat hebben jullie zelf al uitgezocht en/of geregeld? Het is nu nogal een brede vraag, lastig om dan gericht antwoord te geven.

 

Wij hebben gekeken of een fulfilment haalbaar zou zijn in de zin van kosten van opbouw en opschaling van het bedrijf zelf.

Er is gekeken na kosten structuur

Er is gekeken na software mogelijkheden (dit is ook makkelijk op schaalbaar ) 

 

4 uur geleden, RubenT zei:

Hebben jullie ervaring en/of affiniteit met fulfilment? Houd er in ieder geval rekening mee dat je niet 'eventjes' een magazijn optuigt om een fulfilmentoperatie te gaan draaien.

Wij hebben geen ervaring met een fulfilment bedrijf daarom ook de vraag waar moeten we dus rekening mee houden ? Zoals als ik je zin lees heb jij hier ervaring mee ?

 

4 uur geleden, RubenT zei:

Hebben jullie de concurrentie al in kaart gebracht? Ten opzichte van welke concurrent gaan jullie je hiermee onderscheiden? Er zullen wellicht een aantal fulfilmentpartijen zijn die een minimaal aantal orders vragen, maar de andere drie zaken zal je op nagenoeg al hun websites tegenkomen. Ik ken weinig partijen die beloven dat je met een robot praat, hun afspraken niet nakomen en erg star en niet-meedenkend zijn.

Uhm, 95% van de fulfilmentbedrijven  richten zich op de groter webshops en nemen lastig of tegen veel kosten kleinere orders aan.

Persoonlijk contact en contact zit een verschil.

 

De overige aspecten weet ik uit onze huidige bedrijfsvorming (welke al meer dan 60 jaar bestaat) dat we daar sterk in zijn.

 

Kortom hoop dat je mijn meer informatie kan geven dan je vorige reactie?

 

Gr Frank

 

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, Frank.O zei:

Wij hebben geen ervaring met een fulfilment bedrijf daarom ook de vraag waar moeten we dus rekening mee houden ? Zoals als ik je zin lees heb jij hier ervaring mee ?

Dat klopt. Om een fulfilmentoperatie op te zetten moet je met veel verschillende zaken rekening houden, zoals inrichting van het magazijn, de diensten die je gaat leveren en de IT.

 

Wat de inrichting van het magazijn betreft, is het goed om in kaart te brengen wat de kenmerken van de producten zijn (gewicht en afmetingen), om te bepalen wat voor soort stellingen en vaklocaties je wil opzetten en om bijvoorbeeld de breedte van de gangen te bepalen. Ook pickkarren en inpaktafels moeten toereikend zijn voor alle producten die er liggen. Komen er bijv. ook bulklocaties of grote/zware producten, waardoor palletlocaties, zwaarlaststellingen of heftrucks om de hoek komen kijken? Houd dan ook (extra) rekening met veiligheidsvoorschriften.

 

Wat de diensten betreft: je gaat natuurlijk voorraad opslaan en orders picken en packen, maar je zult in eerste instantie die producten ook moeten inslaan (inbound).  Ga je ook retourenverwerking aanbieden? Zo ja, wordt dat een 'dit product is wel/niet stuk' controle, of kun je daar maatwerk leveren voor dat specifieke product? Fulfilmentpartijen gericht op fashion zullen kleding bijvoorbeeld kunnen stomen om weer verkoopklaar te maken. Bied je je klanten nog extra's zoals hun eigen verzendmateriaal (en hoe richt je dat praktisch dan in), inpakken in cadeaupapier, retourlabels, flyers erbij, handgeschreven kaartjes, etc. Je zou op de websites van bestaande fulfilmentpartijen kunnen kijken welke diensten zij aanbieden, en hoe zij hun proces omschrijven. Daar kom je vast nog e.e.a. tegen waar je over na wil/moet denken.

 

Wat IT betreft: je gaf aan al naar softwaremogelijkheden gekeken te hebben. Jullie oriënteren je dus op een fulfilment software pakket? Goed om kritisch te kijken wat de één wel heeft/kan en de ander niet, ik heb ervaren dat de prijzen en mogelijkheden ver uiteen lopen. En wat moet die software allemaal kunnen? Alleen een picklijst genereren waarmee je alle orders uit de schappen kan halen? Daar zal al hardware voor nodig zijn om te kunnen scannen. Voorraad- en locatiebeheer is misschien wel het meest cruciale onderdeel van het hele proces: welke producten liggen er in mijn magazijn, in welke hoeveelheid en waar liggen ze? Dat inzicht moet je zelf hebben, maar je klanten zullen dat vast ook willen. Het is natuurlijk niet prettig om een klant te moeten vertellen dat er een artikel kwijt is (bijv. in een verkeerd schap gelegd, een verkeerd artikel verzonden of diefstal?). Wil je dat je klanten ook inzicht hebben in jouw systeem, zodat ze daar hun eigen orders en voorraad kunnen zien?

Daarnaast zijn er aan twee kanten van je systeem koppelingen belangrijk: enerzijds met de systemen van je klanten, om orders binnen te krijgen en terug te kunnen koppelen en anderzijds met systemen van de vervoerders, om pakketten voor te melden en verzendlabels te genereren. Kan je softwarepakket dat allemaal, of wil je er zelf nog extra service bij aanbieden door bijv. iedere webshop aan te kunnen sluiten?

 

Verder zal je met vervoerders om tafel moeten om contracten te sluiten: voor welk tarief kun jij pakketten gaan verzenden (belangrijke prijs-factor voor jouw klant), welk volume kun je die vervoerder toezeggen? Leveren jullie zendingen af op hun sorteercentra, of komen zij de zendingen afhalen? En hoe laat gebeurt dat dan en op welke dagen? Doordeweeks afhalen is de standaard met next-day delivery, maar er zijn ook mogelijkheden voor same-day delivery, zondag- en maandaglevering. Behalve een ander tarief, vraagt dat natuurlijk ook wat van jullie proces: op welke momenten kun je bestellingen inpakken en verzenden?

 

45 minuten geleden, Frank.O zei:

De overige aspecten weet ik uit onze huidige bedrijfsvorming (welke al meer dan 60 jaar bestaat) dat we daar sterk in zijn.

Mooi als jullie dat mee kunnen nemen in jullie onderscheidende bedrijfsvoering! Flexibiliteit in je personeelsbestand is natuurlijk ook zeer gewenst, op drukke dagen zal je flinke pieken moeten kunnen opvangen. Je klant moet er natuurlijk vanuit kunnen gaan dat jullie alle orders op tijd kunnen verwerken.

 

 

Zoals ik al aangaf, is de hele operatie er eentje met erg veel verschillende facetten. In grote lijnen is bovenstaande wel de rode draad, al zal er vast nog wat missen. Ik hoop je hiermee wat meer inzicht en denkvoer gegeven te hebben, of wellicht hadden jullie zelf al aan een hoop gedacht. Mocht je nog meer vragen hebben, ik hoor het graag!

Link naar reactie
  • 0
21 uur geleden, Frank.O zei:

Geen minimaal aantal orders

 

Geen minimaal aantal orders verlangen lijkt een mooie propositie, maar daar schuilt wel een groot risico in. Je hebt dan namelijk het risico dat je startende webshops aantrekt die uiteindelijk zullen gaan falen of op zijn minst niet lekker zullen draaien. Het gevolg is dat je in plaats van een fulfilment operatie eigenlijk een veredelde opslagruimte aanbiedt, waar de spullen van deze shops stof liggen te happen. Op zich is dat ook een businessmodel natuurlijk, maar wel een heel andere dan dat van een fulfilment center.

Link naar reactie
  • 0

Beste Ruben,

 

Bedankt weer voor je uitgebreide reactie,

1 uur terug, RubenT zei:

Wat de inrichting van het magazijn betreft, is het goed om in kaart te brengen wat de kenmerken van de producten zijn (gewicht en afmetingen), om te bepalen wat voor soort stellingen en vaklocaties je wil opzetten en om bijvoorbeeld de breedte van de gangen te bepalen. Ook pickkarren en inpaktafels moeten toereikend zijn voor alle producten die er liggen. Komen er bijv. ook bulklocaties of grote/zware producten, waardoor palletlocaties, zwaarlaststellingen of heftrucks om de hoek komen kijken? Houd dan ook (extra) rekening met veiligheidsvoorschriften.

Hier houden we zekers rekening mee.

 

1 uur terug, RubenT zei:

Wat de diensten betreft: je gaat natuurlijk voorraad opslaan en orders picken en packen, maar je zult in eerste instantie die producten ook moeten inslaan (inbound).  Ga je ook retourenverwerking aanbieden? Zo ja, wordt dat een 'dit product is wel/niet stuk' controle, of kun je daar maatwerk leveren voor dat specifieke product? Fulfilmentpartijen gericht op fashion zullen kleding bijvoorbeeld kunnen stomen om weer verkoopklaar te maken. Bied je je klanten nog extra's zoals hun eigen verzendmateriaal (en hoe richt je dat praktisch dan in), inpakken in cadeaupapier, retourlabels, flyers erbij, handgeschreven kaartjes, etc. Je zou op de websites van bestaande fulfilmentpartijen kunnen kijken welke diensten zij aanbieden, en hoe zij hun proces omschrijven. Daar kom je vast nog e.e.a. tegen waar je over na wil/moet denken.

We luisteren naar de wens van de klant en als we in overeenstemming hun wens kunnen vervullen zullen we dat doen, immers betaalt men per handeling.  Echter hebben we al wel besloten dat we voor nu geen klantenservice doen omdat je dan van elk product de kennis moet hebben en dat is voor nu een stap te hoog.

1 uur terug, RubenT zei:

Wat IT betreft: je gaf aan al naar softwaremogelijkheden gekeken te hebben. Jullie oriënteren je dus op een fulfilment software pakket? Goed om kritisch te kijken wat de één wel heeft/kan en de ander niet, ik heb ervaren dat de prijzen en mogelijkheden ver uiteen lopen. En wat moet die software allemaal kunnen? Alleen een picklijst genereren waarmee je alle orders uit de schappen kan halen? Daar zal al hardware voor nodig zijn om te kunnen scannen. Voorraad- en locatiebeheer is misschien wel het meest cruciale onderdeel van het hele proces: welke producten liggen er in mijn magazijn, in welke hoeveelheid en waar liggen ze? Dat inzicht moet je zelf hebben, maar je klanten zullen dat vast ook willen. Het is natuurlijk niet prettig om een klant te moeten vertellen dat er een artikel kwijt is (bijv. in een verkeerd schap gelegd, een verkeerd artikel verzonden of diefstal?). Wil je dat je klanten ook inzicht hebben in jouw systeem, zodat ze daar hun eigen orders en voorraad kunnen zien?

Daarnaast zijn er aan twee kanten van je systeem koppelingen belangrijk: enerzijds met de systemen van je klanten, om orders binnen te krijgen en terug te kunnen koppelen en anderzijds met systemen van de vervoerders, om pakketten voor te melden en verzendlabels te genereren. Kan je softwarepakket dat allemaal, of wil je er zelf nog extra service bij aanbieden door bijv. iedere webshop aan te kunnen sluiten?

De software is idd een van de belangrijkste onderdelen. Zelf hebben we Picqer op het oog echter is deze pas bij 3000 orders per maand interessant. Hierin moeten we een soort opstart oplossing in vinden iets van cloud communicatie zitten we nu naar te kijken. 

Wij zijn ons van bewust dat we niet gelijk een geautomatiseerd fulfilment center kunnen opstarten waarbij het product naar de inpakker komt. Dit zal geleidelijk aan meegroeien in het bedrijfs proces.

1 uur terug, RubenT zei:

Verder zal je met vervoerders om tafel moeten om contracten te sluiten: voor welk tarief kun jij pakketten gaan verzenden (belangrijke prijs-factor voor jouw klant), welk volume kun je die vervoerder toezeggen? Leveren jullie zendingen af op hun sorteercentra, of komen zij de zendingen afhalen? En hoe laat gebeurt dat dan en op welke dagen? Doordeweeks afhalen is de standaard met next-day delivery, maar er zijn ook mogelijkheden voor same-day delivery, zondag- en maandaglevering. Behalve een ander tarief, vraagt dat natuurlijk ook wat van jullie proces: op welke momenten kun je bestellingen inpakken en verzenden?

Al het begin is lastig zo zullen we ook nog niet de juiste korting met de vervoerders krijgen omdat we nog geen volume kunnen bieden. Wij gaan ook vanuit dat we hier in beging nog geen winst mee gaan maken.

 

26 minuten geleden, Wouter Hol zei:

Geen minimaal aantal orders verlangen lijkt een mooie propositie, maar daar schuilt wel een groot risico in. Je hebt dan namelijk het risico dat je startende webshops aantrekt die uiteindelijk zullen gaan falen of op zijn minst niet lekker zullen draaien. Het gevolg is dat je in plaats van een fulfilment operatie eigenlijk een veredelde opslagruimte aanbiedt, waar de spullen van deze shops stof liggen te happen. Op zich is dat ook een businessmodel natuurlijk, maar wel een heel andere dan dat van een fulfilment center.

Ons winst patroon zal in beging gaan zitten in de opslag en inpakken van de producten. Dus idd een veredelde opslagruimte😅

 

Kortom is het voor ons nu denk belangrijk dat we de juiste opstart keuzes maken, Zodat we niet eerst €1 onkosten vragen terwijl het €1,10 moet zijn. 

 

 

Nogmaals bedank voor de reactie's

Gr Frank

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben (was) een startende webshop eigenaar en maak van dag 1 gebruik van fulfilment. Simpel omdat ik mijn shop van waar dan ook ter wereld wil kunnen laten draaien. 

 

Ik liep in het begin tegen het probleem aan dat ik niet kon aangeven hoeveel ik ging verkopen. Dan kom je automatisch bij partijen uit die kleine webshops accepteren. Heel simpel googelen en je komt er zo een paar tegen. Na wat research heb ik een keuze gemaakt en ben bij firma X begonnen. Toen ik na een tijdje niet tevreden was ben ik weer gaan googelen en met de ervaring die ik inmiddels had ben in verhuisd naar firma Y, waar ik nog steeds zit. Ik behoor nog steeds tot de kleine webshops.

 

Ik heb geen minimum aantal orders wat ik moet versturen maar betaal wel een x bedrag voor de opslag van mijn producten. Bij de vorige moest ik minimaal voor 25 orders per maand betalen, wat voor mij te behappen was.  Er zijn inderdaad webshops die beginnen en waar je maanden niets meer van hoort (volgens firma X) vandaar het minimum aantal orders wat er betaalt moet worden.

 

Wat vind ik als shop eigenaar belangrijk :

  • snelle inslag (dus inkomende goederen niet een paar dagen laten staan)
  • correcte inslag
  • snelle uitslag (voor x-uur besteld is ook die dag verzonden)
  • correcte uitslag (wat de klant besteld moet die ook ontvangen)
  • Late cut off (was 23u en is nu 22u).
  • Verzenden ook op zondag (dus maandag bezorgd).
  • Duidelijke tarieven waarbij je aan het eind van de maand niet voor verrassingen komt te staan. Dus geen ingewikkelde berekeningen. 
  • Elke fout van het fulfilment center kost mij energie en frustratie. 

 

Picqer is denk ik een prima systeem. Van mijn kant als shopeigenaar werk ik er prima mee. Er zijn ongetwijfeld partijen (misschien Picqer wel) die je kunnen helpen met het inrichten van je magazijn.

 

Ik denk dat er inderdaad wel een markt is voor een nieuwe partij, zeker voor de kleinere webshops. Maar je zal toch met een compleet betaalbaar pakket moeten komen. En ik zou zeker direct starten met de juiste software. Niets vervelender om halverwege te moeten omschakelen naar nieuwe software.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.