• 0

Verward en twijfel bij bedrijfsnaam.

Beste lezers,

 

Ik heb een vrij kort en simpele vraag waar ik zelf tegen aanloop en geen idee heb hoe ik dit zou moeten opzoeken.

Heb geprobeerd te googlen naar ''bedrijfsnamen lijken op elkaar'' maar kom er niet precies uit.

 

Ik ben een aantal maanden geleden begonnen aan mijn eigen webshop die hopelijk medio 2021 online gelanceerd kan worden.

Alleen heb ik laatst voor het eerst pas aan een goede vriend verteld erover en vroeg die meteen af of de naam wel mocht.

 

Het gaat om een bedrijfsnaam die begint met een vrij simpele woord die meerdere webshops/winkels gebruiken.

Bijvoorbeeld : ''Mooie'' bloemen

 

Alleen zijn er nog anderen bedrijven die ook het woord ''Mooie'' voorin hun bedrijfsnaam hebben.

Zit hier rechten op? Of kan ik hiervoor in de problemen komen omdat ik het zelfde woord gebruik als zij?

 

Aangezien er wel een heleboel bedrijven zijn die ook een simpele woord in hun bedrijfsnaam hebben dacht ik dat het wel kon.

 

Na veel tijd en geld als investering begin ik hem nu wel te knijpen of ik alles voor niets heb gedaan.

 

Groetjes,

Shane.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
23 minuten geleden, Inspiresta zei:

Met jouw voorbeeld is geen probleem.. Maar als je wilt dat we helpen met het echte simepele woord zal je deze kenbaar moeten maken. 

 

Verder zijn dit ook simepele vragen voor een advocaat merkenrecht. Kleine investering, maar geeft een hoop zekerheid. 

Bedankt voor je snelle reactie, kon inderdaad wel direct kenbaar maken aangezien ik niet volledig me bedrijf kenbaar maak.

Het gaat hier om het woord ''Easy''

Maar er bestaan tientallen bedrijven die ook het woord Easy voorin hun naam hebben bijvoorbeeld :

Easy Floors

Easy Thinking

etc.

 

Kan er rechten op een woord als Easy gelegd worden en kan ik ergens checken of dit zo is? Het is namelijk geen Nederlands woord. (Had dit wel even direct erbij moeten zetten.)

 

Link naar reactie
  • 1
30 minuten geleden, Shane95 zei:

Kan er rechten op een woord als Easy gelegd worden

 

Ja, maar dat betekent iets anders dan jij vreest. Het enkele feit dat een bedrijf het woordmerk easy of een samenstelling van het woord easy met iets anders gebruikt en/of als merk heeft geregistreerd betekent niet dat jij dat niet mag.  Het mag pas niet als er mogelijk verwarring ontstaat tussen jouw merk en dat van een ander.

 

Start jij dus jouw site Easy automobielen, dan zal het bedrijf Easy floors of easy thinking of zelfs een bedrijf dat gewoon "Easy" heet jou niet kunnen aanspreken op het gebruik van het woord easy: verwarring is immers uitgesloten

 

Maar zit er een dorp verderop toevallig een bedrijf dat easy automotive heet, of is er een goedlopende site in duitsland die easy automotive heet en zich ook richt op de Nederlandse markt, dan zal die partij je wel met succes kunnen aanspreken op het gevaar van verwarring en kunnen afdwingen dat je een andere naam kiest en de domeinnaam overdraagt 

 

( Extreem voorbeeld:  Er is een fabrikant van hoefijzers en  hoefnagels dat Apple heet, en zelfs een logo heeft met een Appeltje erin. Verwarring met een niet nader te noemen fabrikant van computers  en mobiele telefoons ligt op de loer, maar aangezien computers en hoefijzers 2 totaal verschillende dingen zijn, bestaan beide merken naast elkaar) 

 

 

30 minuten geleden, Shane95 zei:

en kan ik ergens checken of dit zo is

 

Bij KvK en Hier. Er zijn op dit moment meer dan 4.600 merken met alleen het woord easy of easy met een woord er achter geregistreerd voor diverse categorieën. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

 

Ja, maar dat betekent iets anders dan jij vreest. Het enkele feit dat een bedrijf het woordmerk easy of een samenstelling van het woord easy met iets anders gebruikt en/of als merk heeft geregistreerd betekent niet dat jij dat niet mag.  Het mag pas niet als er mogelijk verwarring ontstaat tussen jouw merk en dat van een ander.

 

Start jij dus jouw site Easy automobielen, dan zal het bedrijf Easy floors of easy thinking of zelfs een bedrijf dat gewoon "Easy" heet jou niet kunnen aanspreken op het gebruik van het woord easy: verwarring is immers uitgesloten

 

Maar zit er een dorp verderop toevallig een bedrijf dat easy automotive heet, of is er een goedlopende site in duitsland die easy automotive heet en zich ook richt op de Nederlandse markt, dan zal die partij je wel met succes kunnen aanspreken op het gevaar van verwarring en kunnen afdwingen dat je een andere naam kiest en de domeinnaam overdraagt 

 

( Extreem voorbeeld:  Er is een fabrikant van hoefijzers en  hoefnagels dat Apple heet, en zelfs een logo heeft met een Appeltje erin. Verwarring met een niet nader te noemen fabrikant van computers  en mobiele telefoons ligt op de loer, maar aangezien computers en hoefijzers 2 totaal verschillende dingen zijn, bestaan beide merken naast elkaar) 

 

 

 

Bij KvK en Hier. Er zijn op dit moment meer dan 4.600 merken met alleen het woord easy of easy met een woord er achter geregistreerd voor diverse categorieën. 

Heel erg bedankt voor uw antwoord, dit heeft me wel zeer geholpen. Gelukkig kan ik nergens iets vinden over een bedrijf die iets met Easy heeft en het zelfde/vergelijkbaar verkoopt als mijn bedrijf.

 

Zeer duidelijk antwoord bedankt!

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Shane95 zei:

Heb geprobeerd te googlen naar ''bedrijfsnamen lijken op elkaar'' maar kom er niet precies uit.

 

gebruik hier de zoekterm "Ajax" maar eens dan vind je zomaar 10+ topics waar dit voorbeeld wordt gebruikt en hoe nuances liggen in naamgebruik en kans op verwarring enzo..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.