Jump to content
Camiel97
Verberg

Datum inboeken omzet Bol

vraag

Beste allen,

 

Op dit moment krijg ik van Bol een factuur op de eerste van een nieuwe maand, met daarop de omzet en kosten behorende bij de verkoop van de maand ervoor. Dit betekent dus dat ik eigenlijk mijn omzet & kosten (zoals ik het nu boek) van Bol met een maand vertraging inboek. 

 

Nu zag ik hier dat er wordt aanbevolen de omzet wel te boeken in de maand waarin deze echt wordt gerealiseerd (i.p.v de Bol factuurdatum). 

 

Wat denken jullie dat hierin de beste optie is? Factuurdatum Bol aanhouden (ik boek het nu zoals HIER beschreven) of een tussenrekening maken voor Bol, daar tussentijds de omzet op boeken, en vervolgens de kosten wel inboeken op basis van de Bol factuur? 

 

Het zou fantastisch zijn als jullie me hier jullie mening over zouden kunnen vertellen!

 

Groetjes,

 

Camiel  

Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 1
  • Rate this answer
1 uur terug, Camiel97 zei:

factuur op de eerste van een nieuwe maand, met daarop de omzet en kosten behorende bij de verkoop van de maand ervoor.

Dat is precies zoals het hoort, de prestatie van een maand moet uiterlijk de 15e van de daarop volgende maand gefactureerd worden...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Je moet altijd de factuurdatum aanhouden. In verband met het realisatieprincipe hoort de omzet in de maand waarin de prestatie is geleverd. Ik zou dit op de volgende manier oplossen:

Memoriaalboeking maken met als datum de factuurdatum: 

-Tussenrekening bol.com debet voor het bedrag exc. btw

-Tussenrekening omzet(deze moet je even aanmaken, grootboeknummer begginend met een 1) credit voor hetzelfde bedrag

 

En dan hierna maak je in de vorige maand een memoriaalboeking(bijvoorbeeld op de 30ste):

-Tussenrekening omzet debet voor zelfde bedrag als bij eerste boeking

-Tussenrekening bol.com credit voor zelfde bedrag

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

In welke maand je het boekt ligt aan de belastingsoort waarvoor het is. De websitelink die je aanhaalt is op zich deels juist, maar dat geldt voor de inkomstenbelasting. Hans z'n antwoord is ook juist, maar dat geldt voor de omzetbelasting (btw).

 

Dus stel dat je op 2 december 2020 omzet maakt, dan moet je die omzet exclusief btw inboeken. Je boekt dan bijvoorbeeld "Omzet Bol.com" aan "Te factureren omzet". Vervolgens moet bol.com voor de 15e januari 2021 een factuur opstellen. Deze boek je vervolgens weer af op "Te factureren omzet".

 

Voor de inkomstenbelasting moet je dus al belasting betalen over de omzet in 2020 (want die viel in december).
Voor de omzetbelasting hoef de btw pas aan te geven aan het einde van het eerste kwartaal 2021 (want de factuur is van januari).

 

 


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
10 uur geleden, prinsrachid zei:

In welke maand je het boekt ligt aan de belastingsoort waarvoor het is. De websitelink die je aanhaalt is op zich deels juist, maar dat geldt voor de inkomstenbelasting. Hans z'n antwoord is ook juist, maar dat geldt voor de omzetbelasting (btw).

 

Dus stel dat je op 2 december 2020 omzet maakt, dan moet je die omzet exclusief btw inboeken. Je boekt dan bijvoorbeeld "Omzet Bol.com" aan "Te factureren omzet". Vervolgens moet bol.com voor de 15e januari 2021 een factuur opstellen. Deze boek je vervolgens weer af op "Te factureren omzet".

 

Voor de inkomstenbelasting moet je dus al belasting betalen over de omzet in 2020 (want die viel in december).
Voor de omzetbelasting hoef de btw pas aan te geven aan het einde van het eerste kwartaal 2021 (want de factuur is van januari).

 

 

 

Nog even belangrijk te vermelden; ik handel in margegoedere en geef mijn BTW aan via de globalisatiemethode. BTW wordt dus gebaseerd op winstmarge in het tijdvak. Verandert dit nog iets aan je antwoord?

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer

Ik laat alle verkopen van Bol.com in mijn webshop importeren. Dit vindt plaats +/- 15 minuten nadat klant een bestelling op Bol.com heeft geplaatst. Elke verkoop krijgt dan een eigen factuurnummer. Factuur geeft aan dat klant besteld heeft op Bol.com en daar ook zijn betaalverplichting heeft. Alle Bol.com verkopen hebben in mijn boekhoudpakket een eigen werkstroom. Hierdoor kan ik ze makkelijk onderscheiden van de normale verkopen in de webshop. 

Aan het begin van de nieuwe maand boek ik de factuur van Bol.com op basis van de factuurdatum en laat ik de kosten boekhoudkundig vallen in de juiste maand. 

Aan de betaaltransactie van Bol.com koppel ik alle individuele Bol.com verkopen (facturen) en de Bol.com factuur. 

Dit kost wel aardig wat werk maar dit lijkt mij ook de meest logische oplossing omdat:

*) Ik ben de verkoper. Bol.com is slechts de intermediair die de financiële transactie afhandelt. 

*) Ik ben verplicht een factuur te leveren als klant daarom vraagt. De factuur moet binnen 1 dag aan klant verstrekt zijn. Ik kan dus niet wachten op de factuur van Bol.com. 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
13 minuten geleden, patmaniak zei:

Ik laat alle verkopen van Bol.com in mijn webshop importeren. Dit vindt plaats +/- 15 minuten nadat klant een bestelling op Bol.com heeft geplaatst. Elke verkoop krijgt dan een eigen factuurnummer. Factuur geeft aan dat klant besteld heeft op Bol.com en daar ook zijn betaalverplichting heeft. Alle Bol.com verkopen hebben in mijn boekhoudpakket een eigen werkstroom. Hierdoor kan ik ze makkelijk onderscheiden van de normale verkopen in de webshop. 

Aan het begin van de nieuwe maand boek ik de factuur van Bol.com op basis van de factuurdatum en laat ik de kosten boekhoudkundig vallen in de juiste maand. 

Aan de betaaltransactie van Bol.com koppel ik alle individuele Bol.com verkopen (facturen) en de Bol.com factuur. 

Dit kost wel aardig wat werk maar dit lijkt mij ook de meest logische oplossing omdat:

*) Ik ben de verkoper. Bol.com is slechts de intermediair die de financiële transactie afhandelt. 

*) Ik ben verplicht een factuur te leveren als klant daarom vraagt. De factuur moet binnen 1 dag aan klant verstrekt zijn. Ik kan dus niet wachten op de factuur van Bol.com. 

 

Begrijp ik het goed dat je dus de Bol factuur alleen voor de kosten gebruikt en de omzet inboekt met eigen aparte facturen op de datum wanneer de bestelling plaatsvinden?

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer

belangrijk detail hierbij is dat Bol op de 1ste van de maand een factuur stuurt met daarop de kosten die gemaakt zijn in de vorige maand.

Dat houd dus in alle kosten voor commissiebedragen, retourkosten, verzendkosten, eventuele logistieke kosten enz.

 

De omzet staat er ook op vermeld maar dat is niet echt een factuurbedrag. is meer uw omzet was €25.000 de kosten bedroegen €2.500 (dat is dus het factuurbedrag) en daarom krijgt u €22.500 overgemaakt op uw rekening.

 

Het is dus enkel een kostenfactuur op de 1ste van de maand maar de omzet is gedurende de maand daarvoor gerealiseerd en gefactureerd (bol stuurt de klant bij bestellen een factuur. dat is enkel geen BTW factuur, die kan de klant weer apart bij de externe verkoper opvragen

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
13 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

belangrijk detail hierbij is dat Bol op de 1ste van de maand een factuur stuurt met daarop de kosten die gemaakt zijn in de vorige maand.

Dat houd dus in alle kosten voor commissiebedragen, retourkosten, verzendkosten, eventuele logistieke kosten enz.

 

De omzet staat er ook op vermeld maar dat is niet echt een factuurbedrag. is meer uw omzet was €25.000 de kosten bedroegen €2.500 (dat is dus het factuurbedrag) en daarom krijgt u €22.500 overgemaakt op uw rekening.

 

Het is dus enkel een kostenfactuur op de 1ste van de maand maar de omzet is gedurende de maand daarvoor gerealiseerd en gefactureerd (bol stuurt de klant bij bestellen een factuur. dat is enkel geen BTW factuur, die kan de klant weer apart bij de externe verkoper opvragen

 

Hoe gaan jullie dan om met deze facturen in de boekhouding?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

ik laat het door mijn boekhouder boeken (alle omzet facturen).

maar volgens mij boekt die de omzet gewoon in over de periode waarvoor is. dus omzet over november (welke vermeld staat op de factuur van 1 december) wordt  op november geboekt. 

de kosten van Bol worden op 1 december geboekt maar toegewezen aan november.

Ik boek overigens geen omzet in per order maar boek alle omzet op basis van totalen op uitbetalingsoverzichten.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
11 uur geleden, Camiel97 zei:

Nog even belangrijk te vermelden; ik handel in margegoedere en geef mijn BTW aan via de globalisatiemethode. BTW wordt dus gebaseerd op winstmarge in het tijdvak. Verandert dit nog iets aan je antwoord?

 

Pas je het kasstelsel of het factuurstelsel toe?


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
12 uur geleden, prinsrachid zei:



Hi Rachid,

Dank voor je reacties. 

Het zit zo: ik heb 2 activiteiten/handelsnamen onder mijn eenmanszaak. Met de ene gaat alles op basis van het factuurstelsel (marketing diensten, B2B). 

De andere activiteit (verkoop 2e hands games en consoles) staat 'in het lijstje' en moet/gaat dus volgens het kasstelsel. 

Ik doe één aangifte OB. Ik heb in mijn boekhouding beiden activieiten uitgesplitst d.m.v aparte grootboekrekeningen voor omzet en kosten. 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Op 3-12-2020 om 12:53, Camiel97 zei:

 

Begrijp ik het goed dat je dus de Bol factuur alleen voor de kosten gebruikt en de omzet inboekt met eigen aparte facturen op de datum wanneer de bestelling plaatsvinden?

Ja.

Elke verkoop krijgt zijn eigen factuur met factuurdatum plaatsing  bestelling. 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
18 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Ik boek overigens geen omzet in per order maar boek alle omzet op basis van totalen op uitbetalingsoverzichten.

 

Wat doe jij als klant een factuur wilt hebben? Dan moet je een factuur leveren en heb je een dubbele boeking in je administratie. 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
9 minuten geleden, patmaniak zei:

Wat doe jij als klant een factuur wilt hebben? Dan moet je een factuur leveren en heb je een dubbele boeking in je administratie. 


Er zit geen BTW op mijn items want ik werk volgens de margeregeling, dus dit komt eigenlijk nooit voor. Maar als het voor zou komen zou ik deze factuur buiten mijn boekhoudprogramma houden en in mijn administratie een notitie maken dat deze zit inbegrepen bij de verzamelfactuur van Bol. 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
3 uur geleden, patmaniak zei:

Wat doe jij als klant een factuur wilt hebben? Dan moet je een factuur leveren en heb je een dubbele boeking in je administratie. 

dat gebeurd incidenteel en dan maak ik handmatig in word een factuurtje.

maar of je moet paar duizend facturen per maand maken en afzonderlijke boeken en afletteren tegen uitbetalingen van vele honderden/duizenden orders in 1 bedrag of je boekt gewoon 1 omzet bedrag per uitbetalingsfactuur (platform/account/psp). 

nu is de praktijk iets ingewikkelder met 9 en 21% btw, verschillende landen (waarbij ik in verschillende landen btw nummers heb enz.) maar daarom laat ik het ook door boekhouder doen.

 

Wel bezig met nieuwe software die straks wel automatisch bij elke order direct een factuur aanmaakt en naar de klant mailt of bij platform online zet zodat ze kunnen downloaden.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
7 uur geleden, patmaniak zei:

Wat doe jij als klant een factuur wilt hebben? Dan moet je een factuur leveren en heb je een dubbele boeking in je administratie. 

 

Waarom? als je boekhouding goed opzet dan kun je op basis van de opgeslagen orderinformatie gewoon een factuur genereren voor de klanten die daar omvragen.

Een factuur is niks meer dan het in bepaalde layout presenteren van al opgeslagen data.

Zeker voor webshop activiteiten is ddat geen heksentoer, even uitzoeken hoe dat werkt.


 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
12 uur geleden, Roel J zei:

 

Waarom? als je boekhouding goed opzet dan kun je op basis van de opgeslagen orderinformatie gewoon een factuur genereren voor de klanten die daar omvragen.

Een factuur is niks meer dan het in bepaalde layout presenteren van al opgeslagen data.

Zeker voor webshop activiteiten is ddat geen heksentoer, even uitzoeken hoe dat werkt.


 

Je gaat mijns inziens een punt voorbij.

 

Daniel boekt pas de boeking aan het einde van de maand als hij de factuur/overzicht van Bol.com ontvangt. 

Dan maakt hij er 1 centrale factuur van.

 

Ik boek een boeking op het moment dat klant de bestelling plaatst. Elke individuele verkoop ontvangt dus een factuur. 

Ik doe dit omdat ik regelmatig heb dat klanten een factuur willen ontvangen. Bijvoorbeeld voor de garantie. De factuur moet ik binnen 1 werkdag hebben opgeleverd aan de klant. 

 

Mijn methode is vrij arbeidsintensief. Alhoewel het maken van de facturen geautomatiseerd is, moet ik wel elke factuur koppelen aan de uitbetaling van Bol.com.

Ik boek dus aan de betaling: factuur A, factuur B, etc + kosten factuur Bol.com.

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
15 minuten geleden, patmaniak zei:

Daniel boekt pas de boeking aan het einde van de maand als hij de factuur/overzicht van Bol.com ontvangt. 

Dan maakt hij er 1 centrale factuur van.

Je zou toch verwachten dat je bij een internationaal verkoopplatform al gauw met de verplichting tot factureren van afstandsverkopen te maken krijgt.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
2 minuten geleden, patmaniak zei:

Daniel boekt pas de boeking aan het einde van de maand als hij de factuur/overzicht van Bol.com ontvangt. 

Alle orderdata en het totaalfactuurbedrag zijn gewoon direct beschikbaar zoals ik het begrijp, alleen de kostenfactuur van bol komt einde van de maand en tegelijk wordt dan de omzet uitbetaald onder verrekening van de kosten.

 

Maar met de orderdata kun je prima op afroep een factuur maken. Ik heb geen inzage in hoe het precies werkt bij bol.. maar ik heb de aanname gedaan dat de orderregels niet pas tegelijk met de kostenfactuur beschikbaar komen.. je kunt op die order regels dus prima een factuurlayout en mogelijk wat berekeningen loslaten om aan alle eisen te voldoen. Het zal dus niet snel nodig zijn om in een eigen boekhoud of factuurpakket vanaf nul een factuur te gaan invoeren. Want dat zou inderdaad kunnen leiden tot dubbele factuur. Maar striktgenomen hoef je de orderdata niet als facturen te beschouwen.
Tegelijkertijd als je geen app of programmaatje hebt dat van orderdata een factuur kan maken dan kan je de gegevens ook gebruiken door in bijv excel een handmatige factuur te maken met alle gegevens van de order/ factuurdata regel. uiteraard heeft dat een groter risico dat je een tikfout maakt. Maar als alle nummers en datum op de papieren danwel PDF versie van zo'n factuur overeenkomt met de dataregel is er weinig aan de hand.

 

Jou methode is inderdaad vrij arbeidsintensief en meer dan enkele tientallen facturen per maand hebt eigenlijk bijna niet meer werkbaar.

Kijk ik kan niet hier op afstand jou werkwijze doorzien. Maar belangrijk punt is dat nergens in de wet staat dat je facturen in je boekhoudpakket moeten zitten en voor elke (eenmalige) klant er een debiteurenkaart moet zijn met factuur en gematchte betalen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
2 uur geleden, Ward van der Put zei:

Je zou toch verwachten dat je bij een internationaal verkoopplatform al gauw met de verplichting tot factureren van afstandsverkopen te maken krijgt.

b.v. amazon kan automatisch btw facturen voor je genereren (kan door amazon zelf, door externe partijen of zelf uploaden).

die krijgen (zakelijke) klanten dus automatisch.

Ik doe daar zelf verder niks mee met die facturen, dat is enkel voor de klant, ik boek daarna 1 omzet factuur per uitbetaling (per land/btw tarief).

 

Straks met nieuwe software wil ik wel per order een factuur laten genereren.

Dat maakt het straks makkelijker de omzet per btw tarief en per land te bepalen.

 

Maar ik verwacht dat we dan alsnog enkel de totalen per btw tarief en land inboeken.

en totaal van de verschillende btw tarieven en landen  (per platform) moeten dan enkel overeenkomen met het totaal op de uitbetalingsfactuur. 

 

Maar dat is iets wat mijn boekhouder straks mag aangeven hoe hij het wil hebben en wat hij precies wil hebben, dan zorgt ik dat het door mijn systeem straks zo aangeleverd wordt op een manier waarop zowel ik als mijn boekhouder er zo  min mogelijk werk aan heb.

 

Complexe bij mij is:

- producten met verschillende btw tarieven

- verkoop in verschillende landen

- een product kan per land dus ander btw tarief hebben

- in meerdere landen een eigen btw nummer en daar dus aangifte doen, maar andere landen (nog)  niet

- voorraad ligt straks in meerdere verschillende landen (verkoop van producten die vanuit bepaald land  verzonden worden moet aangifte van die omzet in dat land gedaan worden, verkoop ik in hetzelfde land maar verzend ik vanuit Nederland moet ik in Nederland aangifte doen (nu tot drempelbedrag, straks met mini mos regeling allemaal in Nederland) tenzij ik weer toestemming vraag om af te zien van gebruik drempelbedrag (heb ik nu al voor Duitsland gedaan).

per platform krijg je data op andere manieren aangeleverd of hebben verschillende eisen betreft facturatie.

 

Ik heb boekhouder voor complete plaatje en jaar aangiftes.

Ik heb andere boekhouder die gespecialiseerd is in buitenlandse aanvragen btw nummers en doen van aangiftes in andere europese landen.

 

Moet dus zorgen dat beide snel na afloop van de maand de juiste cijfers krijgen.

 

Wordt nog wel een puzzel vermoed ik om dat straks helemaal goed ingesteld te krijgen en vanuit alle systemen dus de juiste cijfers gerapporteerd te krijgen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
3 uur geleden, Roel J zei:

Alle orderdata en het totaalfactuurbedrag zijn gewoon direct beschikbaar zoals ik het begrijp, alleen de kostenfactuur van bol komt einde van de maand en tegelijk wordt dan de omzet uitbetaald onder verrekening van de kosten.

Exact. 

 

3 uur geleden, Roel J zei:

Jou methode is inderdaad vrij arbeidsintensief en meer dan enkele tientallen facturen per maand hebt eigenlijk bijna niet meer werkbaar.

Over de maand november waren het er ongeveer 2.500 stuks. 1 persoon is 2 volle dagen bezig om de individuele facturen te koppelen aan de uitboeking van Bol.com. Hieruit blijkt overigens ook dat Bol redelijk wat 'foutjes' maakt. 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
2 uur geleden, patmaniak zei:

Over de maand november waren het er ongeveer 2.500 stuks. 1 persoon is 2 volle dagen bezig om de individuele facturen te koppelen aan de uitboeking van Bol.com.

dat is dus precies waarom we hier gewoon 1 boeking doen voor die omzet.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
18 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

dat is dus precies waarom we hier gewoon 1 boeking doen voor die omzet.

In de productcategorie die wij leveren is ongeveer 10-15% zakelijk. Wij krijgen daardoor veel verzoeken voor facturen. 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
23 uur geleden, patmaniak zei:

In de productcategorie die wij leveren is ongeveer 10-15% zakelijk. Wij krijgen daardoor veel verzoeken voor facturen. 

dan zou je factureren kunnen laten genereren door facturatie software maar die niet zelf opnemen/boeken in de administratie en dus gewoon de omzet per uitbetaling boeken.

de omzet van die facturen is dan dus gewoon onderdeel van de totale boeking van omzet.

 

Weet niet of dat dus juridisch/boekhoudkundig goed is maar dat is dus zo ongeveer wat wij doen (op feit na dat ik die incidentele factuur handmatig maak)

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 9 leden online en 344 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept