• 0

Eenmanszaak schenken (schoonvader -> mij)

Goedemiddag,

 

Ik word helaas niet veel wijzer van de diverse websites en er zijn onwijs veel dingen waar je (belastingtechnisch) rekening mee moet houden; ik hoop dus dat jullie mij kunnen helpen.

 

Mijn schoonvader heeft een website die hij aan mij wilt geven. De website heeft een maandelijkse winst van 500 euro. De waarde van de website is +/- 10.000 euro. De website is het enige onderdeel, dus zijn eenmanszaak stopt hierna. Ik heb zelf al 7 jaar een eenmanszaak, daar komt deze website dus onder te hangen.

 

Wat is nu de gang van zaken m.b.t. schenken, belastingen etc. Waar moet ik op letten en zijn er fiscale voordelen waar ik geen weet van heb?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
9 minuten geleden, prinsrachid zei:

Waar bestaat de winst van 500 euro uit? Zijn er maandelijkse kosten, zoals bijvoorbeeld hosting? Is de winst gegarandeerd? Worden er producten verkocht? Worden er diensten geleverd?

Daaraan voeg ik graag toe: hoe afhankelijk is het bedrijf van de eigenaar?

Want volgens mij koop/krijg je (in dit geval) eerder een website + klantenbestand  (dus een activa/passiva transactie). Als je van uitgangspunt wisselt zou de waardering wel eens veel lager uit kunnen vallen.

Link naar reactie
  • 0

Inkomsten zijn abonnementen, die maandelijks opzegbaar zijn. Het is al geruime tijd +/- €500 per maand winst. Omzet ligt iets hoger (€600), dus de kosten van hosting, webbeheerder etc. is er al vanaf. Winst is dus redelijk 'gegarandeerd'. Er wordt niets aan marketing (betaalde ads) gedaan, dus inkomsten zijn organisch. 

 

Website is niet afhankelijk van de huidige eigenaar. Het is 5 uur werk per week.

 

Genoeg info om mijn vragen te beantwoorden? Anders hoor ik graag welke info jullie nog missen.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

TLDR;
- omzet is meteen belast voor hem (zowel ib als btw)
- btw is meteen terug te vragen voor jou (btw)
- kosten ex btw zijn over 10 jaar aftrekbaar voor jou (ib)
- lening is voor hem evt belast in box 3 (ib)
- lening is voor jou evt aftrekbaar in box 3 (ib)
- kwijtschelding is tot 2.200 euro per jaar belastingvrij voor jou (schenkbelasting), daarboven 30% belast

 

Persoonlijk denk ik dat je de overname van de website en een eventuele gift los van elkaar zult moeten administreren. Het staat iedere ondernemer (= zakelijk) vrij om activa en/of goodwill te verkopen. En het staat ieder individu (= privé) om een andere een gift de doen. Ik zou die twee dingen dus niet onnodig met elkaar proberen te verweven. Maar het heeft wel tot gevolg dat de eventuele voordelen via verschillende belastingen loopt met verschillende looptijden. En als ondernemer schiet je niets op met giften, omdat die gewoon belast zijn.

 

Wat betreft de waardering van de website zou ik de abonnementen inderdaad met een beperkte horizon waarderen. De 'goodwill' van een (momenteel) lopend maandelijks abonnement kun je nog wel op 100% waarderen, maar een abonnement over 3 jaar zou ik op 0% waarderen. Je komt dan inderdaad ook op een bedrag van zo'n 11.000 euro uit. Maar het bepalen van goodwill blijft echt nattevingerwerk. Het is maar wat de gek ervoor geeft. En het nadeel van goodwill is dat je daarop moet afschrijven. Je mag dus niet de goodwill in één keer van je winst aftrekken, maar je moet dat uitsmeren over 10 (!) jaar.

De kosten heb je vervolgens zelf in de hand, omdat je uiteraard niet bij dezelfde hoster hoeft te blijven zitten. Je kunt het hostingcontract overnemen, maar dat hoeft natuurlijk niet. Mocht het zo zijn dat het hostingcontract mee overgenomen wordt, dan moet je dat natuurlijk weer van de overnameprijs afhalen (of in ieder geval het excessieve deel), omdat je daarmee in feite ook gegarandeerde kosten mee overneemt.

 

Stel dat je een prijs van 10.000 euro overeenkomt, dan zou je schoonvader in feite de boel moeten verkopen voor 10.000 euro, waarbij hij alles aan jou overdraagt. Dat is dan wel vervolgens omzet voor hem (hij betaalt daar inkomstenbelasting over). Jij koopt de goodwill dan voor die zelfde prijs en zet de goodwill voor 10.000 euro in de boeken en dat zijn dan vervolgens niet direct kosten voor jou. Je moet immers afschrijven over 10 jaar. Dus waar hij de omzet meteen als opbrengst moet opgeven voor de inkomstenbelasting, mag jij de kosten pas uitgesmeerd voor je rekening nemen. Dat is een cashflowvoordeel voor de fiscus.

 

Vervolgens zou je schoonvader kunnen besluiten om die 10.000 euro privé aan jou te lenen met een looptijd van zo'n 5 jaar (niet via de eenmanszaak). Je kunt vervolgens het geld van die privélening storten in jouw onderneming (privéstorting) en zo de overnameprijs betalen aan zijn onderneming. Zorg hierbij voor een gewone leningovereenkomst met rente, aflossing, aflossingschema, etc). Op die manier is het geld in feite weer terug bij hem (maar dan in z'n onderneming) en heb jij een schuld bij hem (maar dan privé). Hij kan het geld weer uit de zaak halen bij de opheffing en betaalt daar dan inkomstenbelasting over. Jouw onderneming heeft dan geen schuld meer, en zijn onderneming heeft dan geen openstaande facturen meer (makkelijker met opheffen). Vervolgens kan hij besluiten om ieder jaar zo'n 2.200 euro aan rente en aflossing kwijt te schelden kwijtschelden. Dat is belastingvrij voor jou.

 

Let er wel op dat je dan privé onderling een schuld hebt en houdt voor de duur van de looptijd, ook als hij onverhoopt geen schoonvader meer van je is en je niet meer zo zeker kunt zijn van zijn jaarlijkse goedertierenheid.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 2
3 uur geleden, Nij1234 zei:

Het is al geruime tijd +/- €500 per maand winst. Omzet ligt iets hoger (€600), dus de kosten van hosting, webbeheerder etc. is er al vanaf. Winst is dus redelijk 'gegarandeerd'. [...] Website is niet afhankelijk van de huidige eigenaar. Het is 5 uur werk per week.

 

Daar moet kennelijk nog een arbeidsvergoeding van af, laten we zeggen 5 uur per week x 4 weken per maand x € 11 per uur = € 220 per maand voor een niet heel goed geoefende webmaster.

 

Dan is de winst nog maar € 280 per maand. Er is toch niemand die alleen daarvoor € 10.000 betaalt?

Link naar reactie
  • 0
17 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Dan is de winst nog maar € 280 per maand. Er is toch niemand die alleen daarvoor € 10.000 betaalt?


Inderdaad. De 10.000 euro is berekening voor de goodwill-waarde van de omzet. Je moet uiteraard wel corrigeren voor samenhangende kosten (hosting / webbeheerder / etc). Het kan dus zijn dat je negatief uitkomt. In dat geval betaal je uiteraard niets voor de overname. Dan zou je de boel kunnen overnemen voor een symbolisch bedrag van 1 euro ofzo.

 

Ik denk dat je met die 11 euro per uur nog aan de lage kant zit. Een minimumwaarde voor de arbeidsvergoeding zal toch eerder ruim 300 euro zijn (minimumloon x 150%). Samen met de hostingkosten zit je dan al in de buurt van 400 euro in de maand. Als je vervolgens kijkt over een periode van 3 jaar dan kom je inderdaad negatief uit.
 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen,

 

Allereerst bedankt voor jullie uitgebreide reacties, fijn!

 

Dus als ik het goed begrijp:

- De goodwill waarde +/- €10.000.

- De uren die ik dan aan de website besteed (5 uur per week) kan ik omzetten in een minimale arbeidsvergoeding van €300 per maand.

- De samenhangende kosten zoals hosting, webbouwer etc. moet er ook nog vanaf.

 

Omdat een abonnement over 3 jaar op 0% waarde wordt geschat, komt het dus negatief uit en kan ik het bedrijf per direct overnemen voor €1?


Hiermee komen wij niet in de problemen bij de BD? Ik hoef geen goodwill uit te smeren over 10 jaar? Mijn schoonvader hoeft geen belasting te betalen over de stakingswinst, want die is er niet?

Link naar reactie
  • 0

Waar is de prijs van de website op gebaseerd?

Als het een aantal jaar geleden voor die prijs gemaakt is dan zal de prijs nu veel lager zijn door verouderde code? Of is daar al voor gecorrigeerd?
Hoe vaak moet er een programmeur bij voor aanpassingen, foutafhandeling, etc.

Kijk ook naar de domeinnaam, hoe sterk is die? En het klantenbestand, conjunctuur gevoelig? Coronagevoelig?

Link naar reactie
  • 0

Website staat en is up-to-date. Een programmeur is niet perse nodig, enkel als er aanpassingen gedaan moeten worden. Zeg dat dit 2 uur per maand is, wat zorgt voor een hogere samenhangende kosten. 

 

Kijkende naar het antwoord van prinsrachid en Ward, dan wordt het steeds aannemelijker om de website voor een symbolisch bedrag over te  nemen?

Link naar reactie
  • 0

Het is wel je schoonvader. De tijd die hij erin heeft gestopt mag je best belonen met een symbolisch bedrag ter grote van een een of twee maand winst.
Dan heb je ook niets met schenkingen te maken, dan heb je de website gewoon gekocht voor dat symbolisch bedrag. Websites gaan dagelijks over van de ene naar de andere gebruiker voor een prijs waar beide het over eens zijn, hoe onrealistisch soms ook.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.