• 0

Macht

Ik ben onlangs begonnen in het boek "De logica van de Macht" (http://www.managementboek.nl/boekeninfo.asp?CODE=hqbmnrooqr) en wat ik me afvraag is:

 

-Waar denk jij aan bij het begrip 'macht'?

-Ben je in je ondernemerschap bewust bezig met dit verschijnsel?

-Wat vind je van macht?

 

Mij valt op dat het vaak taboe is om het over macht te hebben-- niet alleen omdat mensen onderling een andere definitie van macht hebben, maar ook omdat "macht willen hebben" al snel geassocieerd wordt met tirannie en misbruik, terwijl het ook een hele positieve connotatie kan hebben.

 

Ben meer dan een béétje benieuwd naar jullie mening!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Zolang jij de aanbevelingen van deze leiders van de aandachtsgebieden voorzet, maak je geen gebruik van de macht die de hiearchie jou bied.

 

die macht wil ik niet en heb ik in dit soort situaties ook niet nodig. maar nogmaals het belangrijkste is dat ik die macht ook niet wil. omdat ik toevallig een toko begonnen ben verdien ik niet de macht en wil ik deze ook niet nemen. sterker nog en hiermee geef ik ook een reactie op de reactie na jou over regeren over het graf heen, mocht het zo zijn dat mijn toegevoegde waarde niet meer van dien aard is dat dit het succes in de weg staat ben ik de eerste die een stap opzij zal zetten.

 

René

 

Serendipity: datgene wat op je pad komt en je verder brengt op de weg des levens.

 

Serendipity

Link naar reactie
  • 0

apart onderwerp, zeker als je bedenkt dat je zou verwachtten van een ondernemer dat hij/zij bij machtte wil zijn om haar/zijn/het bedrijf te ontwikkelen, beschermen, behouden

 

waarom dan een zware beleving bij macht? Gezag vult veel in, maar je wilt toch ook macht over je zelf als dat nodig mocht blijken

 

macht over het bedrijf als gezag niet gerespecteerd wordt b.v.

Link naar reactie
  • 0

mensen vinden invloed meestal een oke woord, aanwezigheid betekent invloed, invloed betekent dat er iets wordt beinvloed, bewust of onbewust, de grensbeleving tussen beinvloeden en manipuleren kan dun zijn, manipulatie is een vorm van macht en het uitoefenen van invloed ter versteviging van het bereiken van een vooropgezet doel of doelstelling kan eveneens een subtiele vorm van macht zijn door de zachte hand van beinvloeden doormiddel van de aanwezige invloed

 

Wat maakt dan voor jou het onderscheid tussen invloed, gezag en wanneer stroomt het over naar macht binnen jouw belevingswaarheid

Link naar reactie
  • 0

Macht is in sommige opzichten een goed ding, maar bij het laten dragen van beslissingen door een groep is de kwaliteit om mensen mee te nemen in je passie en visie belangrijker dan puur op basis van macht opereren. M.i. zal een directuer of manager, die zijn personeel zo mee krijgt dat ze zijn beleid ondersteunen zonder dat hij macht hoeft uit te oefenen verder komen, en meer uit zijn personeel kunnen halen dan iemand die puur op macht zijn wil oplegt. Mensen worden liever overtuigd dan geinstrueerd.

 

Een in mijn ogen verkeerd voorbeeld van macht: Van Aartsen verkondigd een nieuw standpunt van de VVD over de kilometerheffing, en de mening van een kamerlid wordt opzij gezet met 'er is maar 1 fractieleider en dat ben ik', met andere woorden: ik bepaal wat er gebeurt. Ook in de nasleep hiervan zie je dat door die beslissing het zo te brengen juist ook de macht van Van Aartsen is aangetast. Als hij op basis van visie en overtuigingskracht een andere mening het weten los te maken onder de raads- en fractieleden had hem dat misschien wel respect opgeleverd in plaats van deze blamage.

 

Macht moet je wel op de juiste manier kunnen gebruiken, en vooral ook weten wanneer het niet te gebruiken.

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Om de discussie nog even van brandstof te voorzien hierbij de uitleg over macht uit de gloedjenieuwe (digitale) dikke van D, die ik zojuist heb gekregen...

 

*****

macht

macht (geen afbreking)

de

(1236) behoort bij mogen

eerste editie 1864

 

1· -en

vermogen om iets te doen

uit of met alle macht

met inspanning van alle krachten

bij machte

in staat

in iemands macht liggen

wat door iem. gedaan kan worden of van hem afhangt

boven zijn macht werken

- hoger dan de schouders

- figuurlijk) werk doen dat men eigenlijk niet aankan

 

2·-en

lichamelijke kracht

synoniem: sterkte

 

dit is (of gaat) boven mijn macht

uit alle macht

zo hard als men kan

met kracht en macht

met inspanning van alle krachten

(wielrennen) op macht fietsen, klimmen

(met een grote versnelling fietsen en daardoor) zonder souplesse en dus veel inspanning vergend

 

3·g.mv.

(natuurkunde, verouderd) kracht (2) (met name bij een hefboom)

antoniem: last

 

4·g.mv.

heerschappij over personen of zaken

«niets ter wereld heeft meer macht dan het geschreven woord»

(H. Haasse)

op het toppunt van zijn macht

op het hoogtepunt

macht uitoefenen

4

macht krijgen, hebben over –

de macht over het stuur verliezen

de wagen niet meer onder controle hebben

 

5·-en

wettelijk gezag

(verouderd) vaderlijke macht

zie bij vaderlijk

5

(verouderd) de ouderlijke macht

synoniem: het ouderlijk gezag

 

6· g.mv.

wettelijke bevoegdheid waarmee iem. door een ander is bekleed

zijn macht te buiten gaan

 

7·g.mv.

invloed, betekenis, belang

de macht (of kracht) der gewoonte

als verklaring voor onnadenkend, routinematig handelen

 

8· -en

(religie) onpersoonlijke kracht die in personen of voorwerpen aanwezig wordt geacht

 

9· -en

persoon of zaak die macht heeft

de VOC was een macht in de staat

9

(algemeen Belgisch-Nederlands) inrichtende macht

schoolbestuur

de vierde macht

het ambtelijk apparaat (3)

de vijfde macht

- de belangengroeperingen (zoals de vakbeweging, de boeren-, middenstands- en werkgeversorganisaties)

- de externe adviseurs

- de media

9 ·

de zesde macht

het geheel van organisaties (vakbonden, kerken, externe adviseurs) die de beleidsmakers trachten te beïnvloeden

een hogere macht

een bovenaards wezen of principe dat de kosmos in fig. zin ‘regeert’ en het lot van de mens bepaalt

9

(rooms-katholiek) de Machten

een der negen engelenkoren

 

10· -en

mogendheid (2), staat

 

11· -en

wettige overheid, de ‘gestelde macht’

11·

de openbare macht

11·

de drie machten (in de staat)

wetgevende, uitvoerende macht en rechtspraak

11·

de rechterlijke macht

zie bij rechterlijk

11·

de wetgevende macht

zie bij wetgevend

11·

de uitvoerende macht

zie bij uitvoerend

11·

de wereldlijke, de kerkelijke macht

11·

de gevestigde macht; de zittende macht

die het op dit moment voor het zeggen heeft

11·

de macht afstaan, overnemen

11·

naar de macht grijpen

pogen deze over te nemen, vaak met geweld

11·

(ook concreet) de rechterlijke macht

zij die rechtspreken

 

12· -en

leger, troepen

 

13· -en

grote hoeveelheid

synoniem: menigte

13·

een macht van of aan

13·

(gewestelijk) met de macht

in overvloed

 

14· -en

(wiskunde) product van gelijke factoren

14·

27 is de derde macht van 3 (aangeduid door 33)

14a

(wiskunde) exponent n in an

14a

3 in de derde macht

3 × 3 × 3

14a

a tot de macht n, tot de n’de macht (an)

14b

(meetkunde) kwadraat van de afstand van een punt tot het middelpunt van een bol of een cirkel verminderd met het kwadraat van de straal

 

*****

 

Misschien dat Annedien even kan melden naar welke macht zij benieuwd is.

 

Nummer 1 en 2 gebruiken we namelijk volgens mij allemaal dagelijks in onze (ondernemers)praktijk. En nummertje 7 klinkt ook heel nobel.

Maar ja, het boek (en vermoedelijk haar vraag) zal wel over de 4e betekenis gaan. Als digiblonde ondernemer vecht ik regelmatig met mijn computers over wie nu de macht heeft, maar bij mensen houd ik toch meer van gelijkwaardigheid en respect.

 

Ben ook benieuwd welke 'machten' jullie gebruiken in je ondernemerschap.

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik las het voorgaande betreffende macht, en bij mij riep het een gevoel op om te reageren en in deze het te aanschouwen vanuit een diepere beleving.

 

autoriteit, macht, onmacht, respect, gezag

 

Voor de duidelijkheid: ik ben voor macht

 

Sterker nog macht moet.

 

Zo ook binnen bedrijven, jullie gebruiken dit ook, willen macht ook gebruiken, ook diegenen die hier nee tegen zeiden en ik weet zeker dat als ik op een ieder bij jullie op kantoor binnen zou komen dit binnen enkele minuten zodanig te demonstreren zou zijn dat het een ieder van jullie helder zou zijn en jullie het zouden erkennen.

 

Macht is voor velen als een vies woord, gaat in tegen het gevoel van vrijheid

 

We denken allemaal dat we begrijpen, weten, zien, ons bewustzijn van wat goed is. Onze oplossingen lijken de juiste, dus volgen we die. Ai, weg gevoel van vrijheid, oh nee, het was van ons de keuze dus dat voelt vrij. Flauwekul natuurlijk in vele gevallen en ergens weten we dat ook wel, maar het voelt in de regel nou eenmaal beter om te doen zoals het voor jezelf goed lijkt dan te doen zoals een ander denkt dat het goed is, tenzij je geen verantwoordelijkheid durft te nemen, maar dan is het hele gesprek macht goed aan je besteed, want dan zou het wijs kunnen zijn te beseffen dat je niet je rot voelt bij het woord, de beleving macht, maar omdat je een bepaalde vorm van overgave hanteert aan iets of iemand terwijl je dit niet wilt. Het gaat dus eigenlijk over schikken, volgen, over loyaliteit en vraag je eens af hoevaak deed je al iets tegen je denken, je gevoel, je bewustzijn, je weten in vanwege je beleving tot die ander. Dat vertaal je vervolgens als zijn macht, maar wie gaf, wie geeft die.

 

Onafhankelijk zijn is moeilijk en in de realiteit onmogelijk. Toch is het goed hier in de diepere zin van het zijn naar te kijken hoe dat zich in jou, in jouw beleving afspeelt, want het zal je de helderheid verschaffen om te zijn, anders

 

Even iets over mij.

 

Ik ben paranormaal, ik hou van mijn zintuiglijke kwaliteiten

 

Ik ben spiritueel, ik hou van spiritualiteit

 

Ik ben mysticus, ik hou van de mystiek

 

Zakelijk kom ik met grote regelmaat mensen tegen die dat ook zijn, die mijn beleving herkennen, de bewustwording boeken vliegen als warme broodjes over de toonbank, en dan nog is er een wijdverbreide angst die zegt: dat kun je niet overal vertellen hoor.

 

De basis van het paranormale(innerlijke zintuigen), het spirituele(alles is spiritueel, niet alles is spiritualiteit), het mystieke( de bewuste verbinding met je eigen ziel) is de liefde, de bewuste keus voor liefde, liefde willen zijn.

 

En dan komt de grap. De basis van liefde is als volgt: liefde is vrij

 

Houden van is voorkeur vanuit wederkerigheid

 

Toch is het juist dit dat wordt benoemt alszijnde liefde. Macht is gekoppeld aan de bewuste wil van de ik, maar waar vervolgens je ik aan gekoppeld is bepaald de bron van je intentie.

 

Spiritualiteit wordt zakelijk verstopt. Ikzelf presenteer mij als coach, werk als operations manager, beleef mijzelf niet zo, want ik ben een mysticus

 

Indien zakelijk gevraagd naar mijn achtergrond dan benoem ik dus de mystiek, want dat is de bron van mijn zijn, het godsbewustzijn

 

je moet weten dat ik juist het feit dat mensen het niet in het openbaar willen/kunnen bespreken van spiritualiteit in het algemeen zie als een ontstaan van stromingen die voortkomen uit de door jullie beleefde negatieve variant van macht. Nee niet de macht is negatief, maar de intentie alwaar ze voor aangewend werd kan dat zijn.

 

Dit zegt dus iets over de persoon, de groep, het bedrijf, de organisatie welke ze aanwend zijn beweegredenen.

 

Daarom zijn de minder zichtbare groepen vaak onderdeel van complot theorieën ongeacht de juistheid van die theorieën.

 

Dus terug willen naar het begin van de reden van dit gesprek over macht was tegelijk opmerkelijk en begrijpbaar, maar het afgedwongen doen dat voortkomt uit de machtsbeleving van het (hogere) management komt in werkelijkheid natuurlijk voort uit de keuze van om verminderd onafhankelijk te zijn. Ik begrijp zeer wel de afhankelijkheid en hoe deze ontstaat, maar dat neemt niet weg dat je de vrijheid bezit die kan zeggen: nee, ik blijf onafhankelijk.

 

Een ieder van jullie ervaart de naam Ghandi als verbonden met respect.

 

Hij wende macht aan, pure macht. Beïnvloedde (manipuleerde) en dwong af. Klopt dit met jullie beeld van respect. Respect dat beleefd word als gedrag binnen de afgesproken regels. Derhalve werkt jullie gezag zo slecht. Ze is afhankelijk van macht. Respect voortkomend uit regels wordt niet altijd erkent omdat men andere regels wenst te hanteren.

 

Het klopt echter wel met mijn beeld van Respect dat voortkomt vanuit de innerlijke ontwikkeling en de bewuste beleving van liefde en slechts door haar ervaren kan worden.

 

Maar omdat zijn gezag niet erkent, werd daarmee helder dat men niet wilde luisteren naar de wijsheid alwaar hij respectvol over sprak.

 

Hongerstaking, machtsmiddel, en hij was gestorven indien men niet gehoorzaamd zou hebben. Hoezo macht en manipulatie. We kunnen toch niet doen of dit zonder beïnvloeding plaats heeft gehad.

 

Het gaat dus helemaal niet over macht, maar om de innerlijke reden van machtsaanwending, het gaat over de beleving van goed of minder goed, het gaat over het feit dat het gaat om handelen vanuit een bewuste verbinding met je eigen hartskwaliteiten, vanuit innerlijke integriteit, je leren inleven vanuit je hartsbewustzijn gekoppeld aan je gevoel, dat terugkoppelen aan je mentale beleving welke zich bewust is van je lichaamsgevoel.

 

Het klinkt ingewikkeld en ik weet uit eigen ervaring dat ik nog niet heb meegemaakt dat iemand die daar voor koos dat niet bewust kon worden. Dat bewust blijven is iets anders, zeker om bewust daaruit en overeenkomstig het bewustzijnsweten te blijven handelen. Dat is lang niet altijd makkelijk, maar als je denkt dat dat zonder macht kan dan weet ik nu dat je zult falen.

 

Aan jou de keus om te willen leren handelen met macht op de juiste wijze.

 

 

Maar goed, even ter relativatie: dit is mijn visie

ik coach, adviseer en geef groeigericht aandacht aan het bewust worden van bewustzijn

Link naar reactie
  • 0

Ben Machiavelli aan het lezen, "Il Princiepe". Alles draait om macht en in het streven naar macht is alles geoorloofd. Een absoluut heerser die onthoofd wordt door rebellen heeft geen macht (meer), dus heeft het niet goed gedaan.

 

Hoe je macht verwerft is niet belangrijk. Dat moet je zelf weten. Als je maar macht verwerft. In zakelijke termen betekent macht gewoon marge.

 

Geen macht, geen marge. Punt uit.

 

(PS ik ben geen machtswellustilling, maar de dingen die ik doe (ook voor anderen) hebben wel tot doel mijn "macht" uit te breiden, al was het maar om mijn ideeëngoed te kunnen verspreiden 8))

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hmm, kom net onder de douche vandaan en kan het onderwerp niet loslaten. Nog wat ideeën over macht;

- Macht is niks anders dan de "gunst" van het volk (of de consument). Daarmee is het "volk" machtiger dan de heerser. De macht van "de heerser" is slechts een gedelegeerde macht van "het volk".

- Bij bedrijven draait "macht" om de "gunst" van de consument. Die gunst kan afgedwongen zijn (exclusieve controle over een product/dienst waar veel vraag naar is), of verworven zijn (marketing).

- Middelen om de "gunst" van volk of consument te bemachtigen zijn "machtsmiddelen". Dat kan variëren van reputatie, bekendheid, netwerk, kennis, distributie, productiemiddelen, geld tot geweld en repressieve regelgeving (ook de overheid is een economische "machtspartij", zo ook liefdadigheidsinstellingen en non-profit organisaties. Zelfs HigherLevel streeft naar macht).

 

Iedereen strijd om de macht. Iedereen heeft ook macht. Als de heerser zijn hand overspeeld moet "het volk" in opstand komen. Het volk (of de consument) heeft in potentie de meeste macht. Revolutionairen weten dat en gebruiken dat princiepe weer voor hun eigen macht.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

alles wat je met macht afdwingt verliest uiteindelijk zijn kracht

 

Macht hoeft niet dwingend te zijn. De "gunst" van de consument kan op vele manieren verworven worden. Het is juist deze "gunst" die bepalend is voor de mate van macht. Alleen monopolisten kunnen "gunst" afdwingen. Dat leverd ze overigens wél veel geld of. Het is dan ook niet aan ons om te bepalen of "dwang" een goed of een slecht machtsmiddel is. De vraag is, "levert de strategie de beste marge"? Als die vraag positief beantwoord wordt, dan was dwang in dat geval het juiste machtsmiddel.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

en wat nou als je niet belangrijk wilt en/of hoeft te zijn, je visie, je gedachte, je mening, je positie e.d. niet belangrijk vindt om te profileren, op te dringen, neer te zetten, ongeacht of ze belangrijk is en op die wijze tot groei komt. Plaats kunt maken zodra de tijdsgeest daarom vraagt en je dus werkt vanuit jouw toegevoegde waarde aan het geheel vanuit overgave aan het vertrouwen en op die wijze het goede, het door jou als goed beleefde toevoegt zonder daarbij je eigen belang uit het oog te verliezen. Bouw je dan macht op of neemt je kracht toe, je inzicht, je mogelijkheden en daarmee je machtsmogelijkheden

 

Het blijft een innerlijke keus, het vraagt aandacht omtrent de grensbelevingen

 

je zou het zo kunnen beleven:

 

Respect in deze is het bewustzijn van de grensbeleving van de ander welke je vanuit liefde waarneemt waar je gehoor aan geeft

ik coach, adviseer en geef groeigericht aandacht aan het bewust worden van bewustzijn

Link naar reactie
  • 0

en wat nou als je niet belangrijk wilt en/of hoeft te zijn, je visie, je gedachte, je mening, je positie e.d. niet belangrijk vindt om te profileren, op te dringen, neer te zetten, ongeacht of ze belangrijk is en op die wijze tot groei komt. Plaats kunt maken zodra de tijdsgeest daarom vraagt en je dus werkt vanuit jouw toegevoegde waarde aan het geheel vanuit overgave aan het vertrouwen en op die wijze het goede, het door jou als goed beleefde toevoegt zonder daarbij je eigen belang uit het oog te verliezen. Bouw je dan macht op of neemt je kracht toe, je inzicht, je mogelijkheden en daarmee je machtsmogelijkheden

 

Het blijft een innerlijke keus, het vraagt aandacht omtrent de grensbelevingen

 

je zou het zo kunnen beleven:

 

Respect in deze is het bewustzijn van de grensbeleving van de ander welke je vanuit liefde waarneemt waar je gehoor aan geeft

 

"Het goede" geeft ook macht. Als je wilt dat ook maar iemand hoort wat je zegt, dan zullen mensen "bereid" moeten zijn om naar je te luisteren. Macht heeft niks te maken met mensen laten doen wat je wilt, maar de bereidheid van mensen om je aan te horen. Dus in hun "gunst"te verkeren.

 

Als je "macht" afwijst, wil je dus dat niemand je hoort, nog op de hoogte is van je bestaan. Dan moet je dus kluizenaar worden. Vervolgens staat er dan een cameraploeg op je stoep, voor je eigen real-life soap over de "laatste kluizenaar" en dan heb je meer "macht" dan ooit. ::)

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

macht heeft veel te maken met mensen laten doen wat ze niet willen, wat de machthebber wil, dus daarin zul je jouw ongelijk bewust moeten worden voor je zelf.

 

dat je stelt dat het goede eveneens macht heeft. Klopt, derhalve hanteerde ik Ghandi als voorbeeld.

 

Daarnaast vraag je zelf eens af of je in deze helder hebt voor je zelf de nuances tussen macht, kracht, manipulatie, beinvloeding, invloed, gezag

 

 

En als ik jou goed begrijp dan bedoel jij te zeggen:

 

ondanks de macht, een ieder maakt zijn eigen keuzes, beinvloed en vanuit de eigen verantwoordelijkheid, als het klopt

 

Het feit dat je bestaat betekent dat je invloed hebt en mensen daar op reageren, mensen daar op reageren kunnen

ik coach, adviseer en geef groeigericht aandacht aan het bewust worden van bewustzijn

Link naar reactie
  • 0

macht heeft veel te maken met mensen laten doen wat ze niet willen, wat de machthebber wil, dus daarin zul je jouw ongelijk bewust moeten worden voor je zelf.

 

dat je stelt dat het goede eveneens macht heeft. Klopt, derhalve hanteerde ik Ghandi als voorbeeld.

 

Daarnaast vraag je zelf eens af of je in deze helder hebt voor je zelf de nuances tussen macht, kracht, manipulatie, beinvloeding, invloed, gezag

 

 

En als ik jou goed begrijp dan bedoel jij te zeggen:

 

ondanks de macht, een ieder maakt zijn eigen keuzes, beinvloed en vanuit de eigen verantwoordelijkheid, als het klopt

 

Het feit dat je bestaat betekent dat je invloed hebt en mensen daar op reageren, mensen daar op reageren kunnen

 

Macht en invloed hebben veel met elkaar te maken. Jouw associatie met macht is misschien iets te negatief. Macht hoeft niet te betekenen dat mensen iets doen "tegen hun wil". Het kan ook zo zijn dat je mensen juist iets laat doen dat ze willen. Dat is veel krachtiger. Hoe dan ook: Macht is het vermogen mensen iets te laten doen punt.

 

Ghandi had enorme macht. Net als Hitler. Nou wil ik die twee helemaal niet vergelijken. Ik bewoner Ghandi en verafschuw Hitler, maar ze hadden wél wat gemeen. Macht!

 

In het zakelijk verkeer betekend macht marge. Geen macht geen marge. Veel macht, veel marge. Of je voor die macht nu dwang gebruikt of verleiding is in het kader van mijn betoog niet relevant. Het gaat om de macht an sich. Die wil iedereen. Maar krijg je hem ook?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik moest er lang over denken, maar uiteindelijk heeft de afzender van dit bericht wat mij betreft gelijk :

 

"Macht is waarden-loos"

 

Daarmee wordt bedoeld : je kan macht waarschijnlijk nog het makkelijkste bekijken, als je er niet onmiddellijk je waarden/normen tegenaan legt.

 

Voorbeeld : "One man's terrorist is the other man's Freedom fighter"

Voorbeeld : Toen ik opgroeide waren er veel mensen in mijn omgeving die Mandela een ordinaire terrorist vonden. Nu is hij een Nobelprijswinnaar en een van de meest bewonderde mensen op aarde.

 

Tuurlijk was Hitler hardstikke fout. En Ghandi over het algemeen goed.

 

Maar kijk nou eens "neutraal" - ze hebben allebei een doel bereikt door andere mensen te bewegen om iets te gaan doen. Dat, in essentie, is macht. De manier hoe je mensen zover krijgt om iets te doen, dat is weer punt twee.

 

Overigens :het voordeel van waarden-loos kijken naar Macht, is dat je ook kritisch blijft jegens machtshebbers van allerlei soorten en maten : Bono, Europa, Greenpeace, Live8, Shell, de UN, de UNHCR en iedereen die macht heeft of krijgt - ongeacht vanuit welke goede bedoelingen dit alles is ontstaan. Want : er is niets zo moeilijk voor een mens om om te gaan met verkregen macht.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.