• 0

21 jaar aandelen kopen in een bedrijf

Beste lezer, 

 

Op dit moment ben ik werkzaam bij een bedrijf in de entertainmentindustrie. Het bedrijf verhuurt verschillende producten voor vermaak van jong en oud. 

Mijn baas heeft mij een voorstel gedaan om aandelen te kopen binnen zijn bedrijf, waarbij wij de volgende constructie hebben bedacht. 

Ik werk vanaf 01-01-2021 elke week 40 uur en ontvang hiervoor 200 euro salaris. Op 01-01-2022 moet ik 10k euro inleggen, waarvoor ik dan in ruil 30% van de aandelen ontvang. Daarna ben ik dan dus ook DGA van het bedrijf. Op dit moment is het bedrijf een eenmanszaak en gaat op 01-01-2022 over naar een BV holdingstructuur. Wij hebben wel besloten om de gemaakte afspraken alvast vast te leggen in een soort overeenkomst. 

 

Het idee is om samen het bedrijf naar een hoger niveau te trekken. Hij wil zich vooral gaan focussen op andere activiteiten binnen het bedrijf, zoals de verkoop van producten. Mijn focus zal vooral liggen op de verhuur. Ik ben nu 21 jaar en zit in mijn derde jaar van BA Bedrijfskunde (WO). Het is voor mij een grote stap in de ondernemerswereld, waarin ik zelf nog geen ervaring heb. Misschien nog goed om te vermelden is dat voordat dit voorstel op tafel kwam, wij samen een plan hadden om gezamenlijk een nieuw bedrijf te beginnen. Helaas door financieringsredenen was dit plan niet mogelijk. Mijn ouders bevinden zich niet in de ondernemerswereld en leggen vooral de focus op het afmaken van mijn BA en vervolgens een Master, maar mijn motivatie voor een Master is op dit moment ver te zoeken. 

 

Bedrijfsinformatie (voor de Corona):
Jaarlijkse omzet afgelopen jaren rond de 200k.

Netto winst afgelopen jaren rond de 50k.

Wij hadden de bedrijfswaarde geschat op 150k.

 

Mijn vraag aan jullie is:
- Wat vinden jullie van het algehele plan?

- Zijn er dingen die ik niet over het hoofd moet zien of waar ik extra op moet letten?

 

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp! Ik kijk ernaar uit om jullie reacties te lezen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allereerst welkom op HL!

 

1 uur terug, VikingM zei:

Ik werk vanaf 01-01-2021 elke week 40 uur en ontvang hiervoor 200 euro salaris.

Dit kan niet, want je voldoet niet aan het minimumloon. Ik snap ook niet helemaal waarom je voor 200 euro in de week zou willen werken.

 

Warren Buffet (bekende investeerder) heeft naar mijn idee goed advies voor eenieder die twijfelt om al dan niet door te gaan met een opleiding:

“The most important investment you can make is in yourself.”

Zelf heb ik enorm profijt gehad van mijn vervolgopleidingen en kan iedereen alleen maar aanraden om zo lang mogelijk door te leren, of dit nou fulltime is of een deeltijdopleiding (of cursus bijvoorbeeld, ook helemaal goed). Wat zo ''lang mogelijk'' voor jou betekent kan alleen jij bepalen want dit is voor iedereen anders.

 

1 uur terug, VikingM zei:

Bedrijfsinformatie (voor de Corona):
Jaarlijkse omzet afgelopen jaren rond de 200k.

Netto winst afgelopen jaren rond de 50k.

Wij hadden de bedrijfswaarde geschat op 150k.

Is dit bedrijf actief in 1 van de hard geraakte sectoren? Dit zou (enorme) impact kunnen hebben op de waardering.

 

1 uur terug, VikingM zei:

Mijn vraag aan jullie is:
- Wat vinden jullie van het algehele plan?

- Zijn er dingen die ik niet over het hoofd moet zien of waar ik extra op moet letten?

Wat jullie voorstellen lijkt een combinatie van een buy-in en een optieconstructie. Buy-ins zijn op zichzelf genomen prima. Optieconstructies zijn per definitie complex van aard dus daar blijf ik zo veel mogelijk bij weg tenzij het niet anders kan. Wat houdt je tegen om nu ergens anders te gaan werken en 1-1-2022 bij dit bedrijf aan de slag te gaan? En waarom pas 2022?

 

1 uur terug, VikingM zei:

Misschien nog goed om te vermelden is dat voordat dit voorstel op tafel kwam, wij samen een plan hadden om gezamenlijk een nieuw bedrijf te beginnen. Helaas door financieringsredenen was dit plan niet mogelijk.

Of een andere vraag, waarom zou je zelf geen bedrijf starten als je ondernemend bent ingesteld? Voor een goed plan is vrijwel altijd (en overal) geld te vinden dus die redenering volg ik niet helemaal.


Het hele verhaal lezende: niets mis met op je 21e voor jezelf starten. Aan de andere kant is het naar mijn idee wellicht een gemiste kans om bij andere organisaties binnen te kijken en daar veel te leren (zonder dat je zelf voor je fouten betaalt...), waarbij je in loondienst makkelijk kan wisselen tussen sectoren en vakken/facetten van het vak.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Remco TH zei:

Allereerst welkom op HL!

 

Dit kan niet, want je voldoet niet aan het minimumloon. Ik snap ook niet helemaal waarom je voor 200 euro in de week zou willen werken.

Heel erg bedankt voor je reactie/advies!

 

De 200 euro is meer een extraatje om nog dingen te kunnen doen in mijn vrije tijd (in hoeverre ik dit dan nog heb). Ik werk eigenlijk voor 35k, wat neerkomt op 23,3% van de  aandelen, waarbij mijn inleg van 10k mijn aandeel naar 30% zal verhogen. 

 

1 uur geleden, Remco TH zei:

 

Warren Buffet (bekende investeerder) heeft naar mijn idee goed advies voor eenieder die twijfelt om al dan niet door te gaan met een opleiding:

“The most important investment you can make is in yourself.”

Zelf heb ik enorm profijt gehad van mijn vervolgopleidingen en kan iedereen alleen maar aanraden om zo lang mogelijk door te leren, of dit nou fulltime is of een deeltijdopleiding (of cursus bijvoorbeeld, ook helemaal goed). Wat zo ''lang mogelijk'' voor jou betekent kan alleen jij bepalen want dit is voor iedereen anders.

Bedankt voor het advies! Dit komt ook overeen wat mijn ouders mij meegeven. Mocht ik gebruik maken van dit voorstel, dan is een deeltijdmaster misschien nog een oplossing. 

 

1 uur geleden, Remco TH zei:

 

Is dit bedrijf actief in 1 van de hard geraakte sectoren? Dit zou (enorme) impact kunnen hebben op de waardering.

Het is een verhuurbedrijf, waarbij de vaste lasten erg beperkt zijn. De medewerkers (waaronder ik) vallen onder payrolling en er zijn op dit moment geen FTE in dienst.  

 

1 uur geleden, Remco TH zei:

 

Wat jullie voorstellen lijkt een combinatie van een buy-in en een optieconstructie. Buy-ins zijn op zichzelf genomen prima. Optieconstructies zijn per definitie complex van aard dus daar blijf ik zo veel mogelijk bij weg tenzij het niet anders kan. Wat houdt je tegen om nu ergens anders te gaan werken en 1-1-2022 bij dit bedrijf aan de slag te gaan? En waarom pas 2022?

Het idee is om pas in 2022 te beginnen, omdat ik op dit moment te weinig startkapitaal heb om mezelf in te kunnen kopen in het bedrijf. Met mijn leeftijd/ervaring en studie is het lastig om een bedrijf te vinden die mij 35k op jaarbasis uitbetaald. Daarnaast geeft mijn inzet hem ook het vertrouwen om een deel van zijn onderneming te verkopen aan mij. Het is tenslotte wel zijn inmiddels 10-jarig bestaande onderneming waarvan hij deels afstand doet. 

 

Bij het oprichten van de BV kunnen de aandelen gelijk worden verdeeld zoals afgesproken is, zonder dat ik de aandelen hoef te kopen van de BV. 

1 uur geleden, Remco TH zei:

Of een andere vraag, waarom zou je zelf geen bedrijf starten als je ondernemend bent ingesteld? Voor een goed plan is vrijwel altijd (en overal) geld te vinden dus die redenering volg ik niet helemaal.

Dat is een goede vraag. Mijn toekomstperspectief is dan ook om later meerdere bedrijven te runnen, maar op dit moment heb ik nog geen goede concrete ideeën kunnen bedenken. Het plan wat ik met de eigenaar van dit bedrijf had, was financieel gezien nog iets te hoog gegrepen. Ik moest tekenen voor hoofdelijk aansprakelijkheid en mijn ouders moesten mee tekenen om garant te staan. Dat risico was voor mij iets te hoog. Bij alternatieve oplossingen verviel ons concurrentie voordeel. 

 

1 uur geleden, Remco TH zei:


Het hele verhaal lezende: niets mis met op je 21e voor jezelf starten. Aan de andere kant is het naar mijn idee wellicht een gemiste kans om bij andere organisaties binnen te kijken en daar veel te leren (zonder dat je zelf voor je fouten betaalt...), waarbij je in loondienst makkelijk kan wisselen tussen sectoren en vakken/facetten van het vak.

Bedankt voor het advies! Dit is zeker een punt om in overweging mee te nemen. 

 

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, VikingM zei:

Op 01-01-2022 moet ik 10k euro inleggen, waarvoor ik dan in ruil 30% van de aandelen ontvang. Daarna ben ik dan dus ook DGA van het bedrijf.

 

 

Dit betekent dat je in box 2 terecht komt met 25% inkomstenbelastingdruk. Daar is dan al tussen de 19 en 25% belasting van af als vennootschapsbelasting.  Je betaalt dan zo'n 40-45% belasting waar je mee te maken krijgt. Houd er verder rekening mee dat je geen meerderheidsbelang hebt dus je kunt helemaal niet zelf bepalen of er überhaupt winstuitkeringen komen. Je moet het dan doen met die 200 euro per maand.

 

Daarnaast zeg je dat je DGA van het bedrijf wordt. Bedoel je daarmee dat je als bestuurder wordt ingeschreven bij de KvK? Dit moet je los zien van het aandelenbezit.

Als je als bestuurder van een bedrijf staat geregistreerd krijg je te maken met de gebruikelijk loonregeling. Dit kan er op neerkomen dat de belastingdienst er van uit gaat dat je minimaal een salaris van € 46.000 per jaar ontvangt en daar loonbelasting over verschuldigd bent.

Ik zie geen reden waarom je bestuurder van het bedrijf zou moeten worden. Mocht er winst worden uitgekeerd dan heb je op grond van je aandelenbezit recht op 30% van die winstuitkering. Of je bestuurder bent en of je 40 uur werkt voor 200 euro doet er niet toe.

 

Daarnaast zou ik sowieso eerst die master doen. Er is nog tijd genoeg om te gaan werken en als je eenmaal 40 uur werkt komt het er niet meer van.

Link naar reactie
  • 0
47 minuten geleden, VikingM zei:

De 200 euro is meer een extraatje om nog dingen te kunnen doen in mijn vrije tijd (in hoeverre ik dit dan nog heb). Ik werk eigenlijk voor 35k, wat neerkomt op 23,3% van de  aandelen, waarbij mijn inleg van 10k mijn aandeel naar 30% zal verhogen. 

Maar die aandelen krijg je pas in 2022. In 2021 ben je gewoon werknemer en krijg je onder het minimumloon.

Of wordt die 35k gewoon verloont (loonheffing over betaald en opgave IB e.d.) en wordt deze niet uitbetaald? Om te 'sparen' voor 2022? (Waar leef je dan van?)

 

Probleem is dat het nu nog tot 01-01-2022 een eenmanszaak is. Dus er bestaan daar ook helemaal geen aandelen.

Mijn gevoel zegt dat dat aan alle kanten rammelt.

 

Dan kun je het net zo goed uit laten keren als salaris en in 2022 kijken of de BV van de grond komt en dan dat gespaarde geld inleggen.

 

Ik vraag me ook af wat er van de 50k winst overblijft na deze periode (en 'salaris' eigenaar). En of die weer op niveau komt.

Anders is het een dusdanig lage winst dat het de vraag is of een BV constructie daar wel zo handig voor is.

 

Sowieso is het handig om voor 2020 nieuwe cijfers te hebben.

 

Link naar reactie
  • 0
42 minuten geleden, Wim van Rijn zei:

Dit betekent dat je in box 2 terecht komt met 25% inkomstenbelastingdruk. Daar is dan al tussen de 19 en 25% belasting van af als vennootschapsbelasting.  Je betaalt dan zo'n 40-45% belasting waar je mee te maken krijgt. Houd er verder rekening mee dat je geen meerderheidsbelang hebt dus je kunt helemaal niet zelf bepalen of er überhaupt winstuitkeringen komen. Je moet het dan doen met die 200 euro per maand.

 

Daarnaast zeg je dat je DGA van het bedrijf wordt. Bedoel je daarmee dat je als bestuurder wordt ingeschreven bij de KvK? Dit moet je los zien van het aandelenbezit.

Als je als bestuurder van een bedrijf staat geregistreerd krijg je te maken met de gebruikelijk loonregeling. Dit kan er op neerkomen dat de belastingdienst er van uit gaat dat je minimaal een salaris van € 46.000 per jaar ontvangt en daar loonbelasting over verschuldigd bent.

Ik zie geen reden waarom je bestuurder van het bedrijf zou moeten worden. Mocht er winst worden uitgekeerd dan heb je op grond van je aandelenbezit recht op 30% van die winstuitkering. Of je bestuurder bent en of je 40 uur werkt voor 200 euro doet er niet toe.

 

Daarnaast zou ik sowieso eerst die master doen. Er is nog tijd genoeg om te gaan werken en als je eenmaal 40 uur werkt komt het er niet meer van.

Dag Wim en Rik, 

 

Allereerst bedankt voor jullie advies! 

Het idee is inderdaad dat ik op 01-01-2022 bestuurder wordt van het bedrijf, samen met de huidige eigenaar.  Het aanbod klinkt voor mij erg aantrekkelijk, omdat ik als 22 jarige dan 3,8k bruto per maand verdien + 30% van de mogelijke dividend ontvang. 

 

15 minuten geleden, Rik · zei:

Maar die aandelen krijg je pas in 2022. In 2021 ben je gewoon werknemer en krijg je onder het minimumloon.

Of wordt die 35k gewoon verloont (loonheffing over betaald en opgave IB e.d.) en wordt deze niet uitbetaald? Om te 'sparen' voor 2022? (Waar leef je dan van?)

Op dit moment zijn mijn dagelijkse levensonderhoudskosten erg beperkt. Ik woon op dit moment nog thuis. 

 

15 minuten geleden, Rik · zei:

Probleem is dat het nu nog tot 01-01-2022 een eenmanszaak is. Dus er bestaan daar ook helemaal geen aandelen.

Mijn gevoel zegt dat dat aan alle kanten rammelt.

 

Dan kun je het net zo goed uit laten keren als salaris en in 2022 kijken of de BV van de grond komt en dan dat gespaarde geld inleggen.

 

Ik vraag me ook af wat er van de 50k winst overblijft na deze periode (en 'salaris' eigenaar). En of die weer op niveau komt.

Anders is het een dusdanig lage winst dat het de vraag is of een BV constructie daar wel zo handig voor is.

Op dit moment zijn de kosten van de uitzendkrachten rond de 64k. Het idee is dan ook dat wij deze uitzendkrachten samen voor een groot deel opvangen, waardoor er wel 2x een DGA salaris uitgehaald kan worden. 

 

Nogmaals dank voor jullie feedback! Het is voor mij allemaal nieuw terrein (en voor hem deels ook), dus alle informatie en kritische vragen zijn welkom.

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, VikingM zei:

Op dit moment zijn mijn dagelijkse levensonderhoudskosten erg beperkt. Ik woon op dit moment nog thuis.

Sowieso zijn er haken en ogen aan alleen 200 per week te krijgen voor 40 uur werk.

Er is nog geen BV constructie dus er zijn ook geen aandelen.

Je kunt dan ook niet gewoon zeggen "laat dat loon maar zitten, ik krijg straks aandelen".

Dat is toch gewoon (fictief) loon waarover afgerekend moet worden.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Voor 2021 zal je in loondienst bij je zakenpartner moeten als hij kan bepalen wat je moet doen.  Er is misschien sprake van een dienstbetrekking als is voldaan aan de volgende drie vereisten:

- er is een gezagsverhouding in de dienstbetrekking

- er is een verplichting tot het persoonlijk verrichten van arbeid

- er is een vergoeding voor de verrichte arbeid

 

Als er sprake is van een dienstbetrekking zul je het minimumloon moeten verdienen. Ik weet niet of jullie een gezagsverhouding zullen hebben maar de andere twee voorwaarden lijkt me wel voldaan. Je zou je eventueel als zzp'er kunnen laten inhuren maar dan moet je wel gebruik maken van een modelovereenkomst van de belastingdienst en je daar aan houden.

 

Het grootste bezwaar dat ik zie is dat je zakenpartner de beslissende stem heeft. Wat als hij besluit de hele winst uit te lenen aan de holding en het  geld daar tien jaar in te houden? Jij kunt zo'n besluit niet tegenhouden en  ondertussen werk je voor een appel en een ei. Als je een gewoon salaris zou ontvangen was het anders geweest. Je zou dit misschien kunnen opvangen door een extra bepaling in de statuten van de BV die daar aanvullende regels over geeft.

aangepast door Wim van Rijn
Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Wim van Rijn zei:

Het grootste bezwaar dat ik zie is dat je zakenpartner de beslissende stem heeft. Wat als hij besluit de hele winst uit te lenen aan de holding en het  geld daar tien jaar in te houden? Jij kunt zo'n besluit niet tegenhouden en  ondertussen werk je voor een appel en een ei. Als je een gewoon salaris zou ontvangen was het anders geweest. Je zou dit misschien kunnen opvangen door een extra bepaling in de statuten van de BV die daar aanvullende regels over geeft.

 

Bedankt voor je reactie!

Dit probleem heb ik ook aangekaart bij mijn zakenpartner. Wij zijn daarover nog aan het kijken naar de mogelijke opties, zodat mijn stem ook van belang is bij bepaalde onderwerpen of bedragen. 

 

Daarnaast zal ik dus de functie van een DGA bestuurder in de BV krijgen, waardoor ik sowieso voorzien ben van een salaris (of ik zie ik hierin iets over het hoofd?).

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, VikingM zei:

Daarnaast zal ik dus de functie van een DGA bestuurder in de BV krijgen, waardoor ik sowieso voorzien ben van een salaris (of ik zie ik hierin iets over het hoofd?).

 

Inschrijving als bestuurder bij de KvK van een BV levert je niet automatisch een salaris op.  Jij als bestuurder/werknemer moet dat afspreken met de opdrachtgever/werkgever de BV.

 

Het is gebruikelijk dat de bestuurder door de BV wordt ingehuurd vanuit de holding. De holding stuurt dan een factuur voor de management fee aan de BV en draagt de loonheffingen af.

Is er geen holding zoals in jouw geval dan zal dat anders geregeld moeten worden. Je sluit dan vanuit de BV als DGA een arbeidsovereenkomst met jezelf. Die zou dan formeel aan het eind van de maand een salaris aan je moeten uitbetalen. Wordt je niet betaald dan kun je ook je recht makkelijker halen als dat niet gebeurt.

 Betaal je jezelf geen salaris maar maak je wel winst dan zou de belastingdienst de gebruikelijk loon regeling kunnen inroepen. Dit is om te voorkomen dat winsten in de BV worden opgepot om belastingheffing oneindig lang uit te stellen.

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, VikingM zei:

Dat is een goede vraag. Mijn toekomstperspectief is dan ook om later meerdere bedrijven te runnen, maar op dit moment heb ik nog geen goede concrete ideeën kunnen bedenken.

Dit is je uitdaging. En een goede uitdaging om te hebben, maar zodra je een goed concreet idee hebt ben je een stuk verder in je pad ondernemer te worden. Heel veel ondernemers starten vanuit hun eigen vakgebied en passie.

Mijn gevoel zegt: je leunt teveel op je beoogd compagnon. Als je wil ondernemen, moet je ook bereid zijn het risico te nemen. Nu komt het over alsof je comfortabel in de luwte van de meer ervaren compagnon zou gaan opereren. Alleen daarom al zou ik het niet doen (zo ontwikkel je ook te beperkt competenties denk ik in jouw geval). In algemene zin lijk je nog erg zoekende en dat is ook helemaal niet erg.

 

Tweede reden om het niet te doen is een structureel gebrek aan winstgevendheid. Zie de gehele economie als een kat-en-muisspel waarbij er 1 manier is om te winnen: zorg dat je niet de muis bent. Wat ik hiermee bedoel te zeggen is, kies een bedrijf/sector waarin je wellicht wat serieuzer geld kan verdienen. Combineer dat het liefst met een bedrijfsmodel dat een idioot nog niet kan verprutsen. Dan sta je niet alleen klaar voor een goede start, maar zorg je ook dat je meedoet aan een race waar je ook echt wat kan winnen. Kortom: een aardig bedrag inleggen om vervolgens nog geen modaal salaris te verdienen dat vind ik niet aantrekkelijk klinken, zeker niet voor iemand met op zijn minst een bacheloropleiding op zak.

Link naar reactie
  • 0

Dag Remco, 

 

Allereerst bedankt voor je antwoord!

 

51 minuten geleden, Remco TH zei:

Tweede reden om het niet te doen is een structureel gebrek aan winstgevendheid. Zie de gehele economie als een kat-en-muisspel waarbij er 1 manier is om te winnen: zorg dat je niet de muis bent. Wat ik hiermee bedoel te zeggen is, kies een bedrijf/sector waarin je wellicht wat serieuzer geld kan verdienen. Combineer dat het liefst met een bedrijfsmodel dat een idioot nog niet kan verprutsen. Dan sta je niet alleen klaar voor een goede start, maar zorg je ook dat je meedoet aan een race waar je ook echt wat kan winnen. Kortom: een aardig bedrag inleggen om vervolgens nog geen modaal salaris te verdienen dat vind ik niet aantrekkelijk klinken, zeker niet voor iemand met op zijn minst een bacheloropleiding op zak.

Het eerste gedeelte heb je wel een goed punt. Maar je tweede reden begrijp ik het laatste deel niet helemaal. In 01-01-2022 ontvang ik namelijk een DGA salaris van 46k, dat is hoger dan het modale salaris van 36k? 

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Wim van Rijn zei:

 

Inschrijving als bestuurder bij de KvK van een BV levert je niet automatisch een salaris op.  Jij als bestuurder/werknemer moet dat afspreken met de opdrachtgever/werkgever de BV.

 

Het is gebruikelijk dat de bestuurder door de BV wordt ingehuurd vanuit de holding. De holding stuurt dan een factuur voor de management fee aan de BV en draagt de loonheffingen af.

Is er geen holding zoals in jouw geval dan zal dat anders geregeld moeten worden. Je sluit dan vanuit de BV als DGA een arbeidsovereenkomst met jezelf. Die zou dan formeel aan het eind van de maand een salaris aan je moeten uitbetalen. Wordt je niet betaald dan kun je ook je recht makkelijker halen als dat niet gebeurt.

 Betaal je jezelf geen salaris maar maak je wel winst dan zou de belastingdienst de gebruikelijk loon regeling kunnen inroepen. Dit is om te voorkomen dat winsten in de BV worden opgepot om belastingheffing oneindig lang uit te stellen.

Dat is duidelijk, bedankt! 

Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, VikingM zei:

Het eerste gedeelte heb je wel een goed punt. Maar je tweede reden begrijp ik het laatste deel niet helemaal. In 01-01-2022 ontvang ik namelijk een DGA salaris van 46k, dat is hoger dan het modale salaris van 36k? 

Je hebt gelijk, blijkbaar is het modale salaris nog steeds niet veel hoger dan toen ik in de schoolbanken zat. Maar wil je daarvoor blijven werken nadat je er eerst geld voor hebt moeten investering?

Link naar reactie
  • 0
23 minuten geleden, Remco TH zei:

Het eerste gedeelte heb je wel een goed punt. Maar je tweede reden begrijp ik het laatste deel niet helemaal. In 01-01-2022 ontvang ik namelijk een DGA salaris van 46k, dat is hoger dan het modale salaris van 36k?

Je ziet dat fout. Je krijgt geen DGA salaris van 46k; de belastingdienst gaat er van uit dat je dat krijgt en kan daar jouw belastingaanslag op baseren als zij daar reden toe zien. Zij zullen dat bedrag zeker aannemen als er voldoende winst wordt gemaakt om dat per bestuurder vanuit de winst uit te keren. Voor jouw is het dus zaak om in ieder geval  de bijbehorende loonbelasting van +40% te kunnen betalen mocht er zoveel winst worden gemaakt. Hoe je dat gaat doen in de voorgestelde constructie met 30% stemrecht is mij niet duidelijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.