• 0

BTW teruggave zonnepanelen na verhuizing

Ik heb in 2019 zonnepanelen laten plaatsen en de BTW hiervan terugontvangen. Inmiddels ben ik in 2020 verhuisd en wil ik (in 2021) opnieuw zonnepanelen laten

plaatsen. Kan ik de BTW hiervan opnieuw terugvragen aan de Belastingdienst? Ik ben op dit moment nog geregistreerd als klein ondernemer. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat bedoel je precies met "geregistreerd als klein ondernemer"? Dat je gebruik maakt van de KOR (kleineondernemersregeling) voor de omzetbelasting?

 

Bij verkoop van je huis (en dus waarschijnlijk ook je zonnepanelen) ben je geen ondernemer meer voor de omzetbelasting en zou je jezelf dus moeten afmelden voor de KOR (en eventueel moeten afrekenen met de fiscus). Bij de aanschaf van je nieuwe panelen kun je jezelf weer aanmelden als ondernemer en dus ook weer de KOR.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je bericht. Ik bedoel inderdaad dat ik tijdens de BTW teruggave van mijn panelen op mijn vorige woning gebruik heb gemaakt van de KOR. Op dit moment ben ik nog steeds voor de KOR geregistreerd.

 

Bij de verkoop van mijn oude woning zijn inderdaad ook mijn panelen meeverkocht.

 

Begrijp ik goed ik goed dat ik me dus afmelden voor de KOR en bij de aanschaf van mijn nieuwe panelen weer opnieuw moet registeren. Ik heb gelezen dat dit pas weer na 3 jaar mag.  En wat zou ik dan eventueel met de fiscus af moeten rekenen wanneer ik mij afmeld voor de KOR?  

 

Link naar reactie
  • 0

ik zit met hetzelfde probleem. inmiddels afgemeld bij de KOR (duurt 4 weken) maar moet nog iets doen met de BTW aangifte volgens de belastingdienst. na 3 jaar kan ik mij weer aanmelden bij de KOR. intussen hebben we het energiecontract overgezet op mijn vrouw haar naam en kan zij zich inschrijven bij de KOR en BTW teruggave aanvragen. Nieuwe regelgeving sinds 1 januari 2020.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 12-2-2021 om 10:36, Bedammer zei:

ik zit met hetzelfde probleem. inmiddels afgemeld bij de KOR (duurt 4 weken) maar moet nog iets doen met de BTW aangifte volgens de belastingdienst. na 3 jaar kan ik mij weer aanmelden bij de KOR. intussen hebben we het energiecontract overgezet op mijn vrouw haar naam en kan zij zich inschrijven bij de KOR en BTW teruggave aanvragen. Nieuwe regelgeving sinds 1 januari 2020.

Beste Bedammer,

Hoe is dit verhaal afgelopen bij jou? Is het goed gegaan met energiecontract overgezet op je vrouw en haar een btwnummer aangevraagd om zodoende btw terug te kunnen krijgen? 

 

aangepast door Hans van den Bergh
Contactgegevens uit bericht verwijderd, reageren kan in dit topic
Link naar reactie
  • 0
Op 3-12-2020 om 18:24, prinsrachid zei:

Wat bedoel je precies met "geregistreerd als klein ondernemer"? Dat je gebruik maakt van de KOR (kleineondernemersregeling) voor de omzetbelasting?

 

Bij verkoop van je huis (en dus waarschijnlijk ook je zonnepanelen) ben je geen ondernemer meer voor de omzetbelasting en zou je jezelf dus moeten afmelden voor de KOR (en eventueel moeten afrekenen met de fiscus). Bij de aanschaf van je nieuwe panelen kun je jezelf weer aanmelden als ondernemer en dus ook weer de KOR.

 

Ik heb exact dezelfde situatie als de topic starter. Ik heb jou link gevolgd en geprobeerd het te begrijpen maar dit is niet toegespitst op zonnepanelen en ik snap er echt niets van. 

 

Zover ik kan zien val ik onder de oude KOR regeling. Mijn zonnepanelen zijn gelegd in januari 2019. Op 10 mei 2019 heb ik inderdaad 1056 euro terug gekregen. Op 1 september 2020 heb ik mijn huis verkocht en pas nu kom ik er achter dat ik waarschijnlijk mijn BTW niet terug kan vragen. Het enige wat ik kan vinden is dat ik de KOR wel stop kan zetten, maar dan kan ik 3 jaar geen KOR aanvragen omdat ik daar niet voor in aanmerking kom. Ook lijkt het er dan op dat ik geld moet terug gaan betalen voor de vorige zonnepanelen omdat het bedrag hoger is dan 500 Euro wat ik terug gekregen heb. 

 

Op een andere site vond ik dat je de zonneonderneming moest laten afvoeren  door een brief te sturen naar de belastingdienst, maar op die site werd niets gezegd over de KOR. Omdat ik toen niets anders kon vinden, heb ik dat wel in werking gezet omdat ze daar zeiden dat dit de oplossing was. Ik heb nu geen idee hoe het daar mee staat, dat is inmiddels een maand geleden gedaan. 

 

Kan iemand mij dit wat duidelijker maken misschien? Kan ik nu wel wat of niets? of is het een hoop werk voor lood om oud ijzer en gaat de overheid er met mijn geld vandoor? 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, wjrlock zei:

Zover ik kan zien val ik onder de oude KOR regeling.

 

Dat is niet mogelijk. Het is niet zo dat mensen onder de "oude" of de "nieuwe" KOR vallen afhankelijk van de aanschafdatum. Je maakt gebruik van de KOR of niet. De KOR is echter wel in 2020 van vorm veranderd. Als je in 2019 de 'oude' KOR hebt aangevraagd, dan is het waarschijnlijk dat je automatisch in 2020 de 'nieuwe' KOR bent ingefietst.

 

1 uur geleden, wjrlock zei:

Ik heb jou link gevolgd en geprobeerd het te begrijpen maar dit is niet toegespitst op zonnepanelen en ik snap er echt niets van. Mijn zonnepanelen zijn gelegd in januari 2019. Op 10 mei 2019 heb ik inderdaad 1056 euro terug gekregen. Op 1 september 2020 heb ik mijn huis verkocht en pas nu kom ik er achter dat ik waarschijnlijk mijn BTW niet terug kan vragen.

 

Het is inderdaad geen alledaagse kost. De link die ik gaf heeft te maken met het moeten terugbetalen van de teruggevraagde btw, als je je panelen (samen met je huis) verkoopt. Maar dat lijkt me niet van toepassing voor jouw. Je moet kijken hoeveel btw je hebt teruggevraagd. Dat is 1056 euro. Vervolgens moet je de eerste 5 jaar elk jaar 1/5e deel terugbetalen als je binnen die 5 jaar verkoopt. Maaaar, je hoeft niet te corrigeren als dat correctiebedrag lager is dan 500 euro. In jouw geval zou je 211 euro per (vol) jaar moeten corrigeren (of 8/12e daarvan in 2020). Maar in alle gevallen is dat minder dan 500 euro. Dus je mag alle teruggevraagde btw op je eerste set zonnepanelen houden.

 

1 uur geleden, wjrlock zei:

Op een andere site vond ik dat je de zonneonderneming moest laten afvoeren  door een brief te sturen naar de belastingdienst, maar op die site werd niets gezegd over de KOR. Omdat ik toen niets anders kon vinden, heb ik dat wel in werking gezet omdat ze daar zeiden dat dit de oplossing was. Ik heb nu geen idee hoe het daar mee staat, dat is inmiddels een maand geleden gedaan. Kan iemand mij dit wat duidelijker maken misschien? Kan ik nu wel wat of niets? of is het een hoop werk voor lood om oud ijzer en gaat de overheid er met mijn geld vandoor? 

 

Dat lijkt me juist. Omdat je je huis verkocht hebt (en je zonnepanelen), moet je eigenlijk je 'onderneming' stoppen per 1 september 2020. Omdat je onderneming voor de omzetbelasting dan stopt, vervalt ook automatisch de KOR.

 

Op het moment dat je nieuwe panelen koopt, moet je dus eigenlijk weer opnieuw een btw-onderneming openen. De krijgt daarvoor als het goed is ook weer een nieuw btw-nummer (meestal met B01, B02, B03, etc).  De KOR staat standaard 'uit' bij nieuwe ondernemingen, dus je kunt de btw volgens mij weer terugvragen (en éénmalig het forfait toepassen) over die nieuwe panelen op je nieuwe huis. Vervolgens vraag je de KOR weer aan, en zou je volgens mij verlost moeten zijn van verdere btw-aangiftes.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.