• 0

Privé auto naar BV

Ik ben bezig om een personal holding op te richten. Daar wil ik ook graag mijn auto (youngtimer) in onderbrengen. Die staat nu op mijn naam en op de balans van mijn eenmanszaak. Ik zal de auto nu moeten overschrijven naar de BV, wat natuurlijk prima is. Maar hoe verantwoord ik dit in mijn boekhouding? Wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is dat ik de auto voor dagwaarde op de balans zet en vervolgens tegen moet boeken op de rekening courant met mij prive.

Klopt dit?

 

En zo ja, mag ik het bedrag dan gewoon uitbetalen om mijn rekening courant schuld aan privé weer te vereffenen? Of is dit fiscaal gezien niet toegestaan?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij is daar niets mis mee binnen grenzen. Maar omdat een BV iets anders is dan een eenmanszaak, mag je jezelf ook gewoon als aparte crediteur inboeken. De BV is namelijk een separate juridische entiteit. Je verkoopt de auto dan gewoon aan de BV voor een normale prijs, zoals je dat aan een willekeurig ander persoon of bedrijf zou doen. Maak wel iets een kwitantie, zodat er een paper trail is. Die kwitantie boek je dan in als een soort van aankoopfactuur (hoogst waarschijnlijk zonder btw, want gekocht van een particulier - namelijk jezelf). Dat bedrag boek je vervolgens in de boekhouding van je holding in en je zet die waarde op de balans en gaat daarop afschrijven (bijvoorbeeld 15% van de aanschafwaarde per jaar of 20% van de boekwaarde elk jaar).

 

Als je de auto privé gaat gebruiken, zal de holding dit als loon in natura moeten belasten op je loonstrook (al dan niet als onderdeel van je gebruikelijk loon).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, prinsrachid zei:

hoogst waarschijnlijk zonder btw, want gekocht van een particulier - namelijk jezel

 

Dat denk ik niet want de auto staat op de balans van de eenmanszaak

6 uur geleden, Zorver zei:

Die staat nu op mijn naam en op de balans van mijn eenmanszaak.

 

Dus dit is meest waarschijnlijk een zakelijke auto waar over de verkoop btw verschuldigd is. Dat de auto op eigen naam staat is onvermijdelijk bij een eenmanszaak

En de factuur kan dus gewoon naar de BV zonder tussenstap met rek courant met prive .De BV kan gewoon betalen aan de zakelijke rekening van de eemanszaak.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
4 uur geleden, Roel J zei:

Dat denk ik niet want de auto staat op de balans van de eenmanszaak

 

Op zich geen onredelijke aanname, maar ligt er een beetje aan wat vragensteller daarwerkelijk gaat doen met die eenmanszaak en hoe de auto is gekocht. Dat hij op de balans van de eenmanszaak staat, wil niet zeggen dat hij met btw is gekocht.

Wat gaat er eigenlijk gebeuren met de eenmanszaak? Wordt die opgeheven? Wordt die geruisloos of met geruis ingebracht? Of gaan de eenmanszaak en de bv naast elkaar blijven bestaan? Is de auto met btw gekocht? Is de btw op de aanschaf destijds teruggevraagd? Is de auto wellicht zakelijk voor de inkomstenbelasting maar privé voor de omzetbelasting geëtiketteerd?

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de response, wordt er al weer wat wijzer van.

 

De eenmanszaak zal blijven bestaan naast de B.V.

Het is een marge auto, dus er is bij aankoop geen BTW afgetrokken.

Op 5-12-2020 om 00:41, prinsrachid zei:

Is de auto wellicht zakelijk voor de inkomstenbelasting maar privé voor de omzetbelasting geëtiketteerd?

Dit snap ik niet helemaal, kan je dat eens toelichten?

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Zorver zei:

Dit snap ik niet helemaal, kan je dat eens toelichten?

 

Bij de aanschaf van een auto moet je voor zowel de inkomstenbelasting als de omzetbelasting bepalen of besluiten of je die zakelijke etiketteert. Dat hoeft namelijk niet hetzelfde te zijn.

 

Voor de inkomstenbelasting heb je duidelijk de keus gemaakt om de auto zakelijke te etiketteren, want hij staat op de balans. Maar dat hoeft niet automatisch te betekenen dat de auto ook voor de omzetbelasting zakelijk moet of is geëtiketteerd. Meestal koop je een auto met btw, en dan is het duidelijk dat je de auto bijvoorbeeld privé etiketteerd door de btw niet terug te vragen en de auto inclusief btw op de balans te zetten (voor de inkomstenbelasting). Vervolgens zul je voor gerelateerde kosten (onderhoud, benzine, etc) ook de btw niet terugvragen (voor de omzetbelasting), maar de kosten inboeken inclusief btw (voor de inkomstenbelasting).

 

In jouw geval is die keuze niet direct duidelijk, omdat je immers een marge-auto hebt gekocht. Of je de auto zakelijk of privé hebt geëtiketteerd blijkt dan voornamelijk uit wat je hebt gedaan met de btw op de autokosten. Heb je die btw ook teruggevraagd met eventueel een privé-correctie elk jaar?

 

Als dat laatste het geval is, dan heb je de auto ook zakelijk geëtiketteerd voor de omzetbelasting. Dat betekent helaas ook dat je de auto moet verkopen mét btw, ondanks het feit dat je bij de aanschaf geen btw hebt terug kunnen vragen over de aanschaf ervan. Als je echter nooit de btw op de autokosten hebt teruggevraagd, zul je de auto ook zonder btw weer mogen doorverkopen. 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

prinsrachid, dat is een duidelijke uitleg, dank je wel. Ik heb hem in dat geval als zakelijk geëtiketteerd.

 

Blijft nog 1 vraag bij mij hangen:

Op 7-12-2020 om 00:26, prinsrachid zei:

 

Dat betekent helaas ook dat je de auto moet verkopen mét btw, ondanks het feit dat je bij de aanschaf geen btw hebt terug kunnen vragen over de aanschaf ervan. Als je echter nooit de btw op de autokosten hebt teruggevraagd, zul je de auto ook zonder btw weer mogen doorverkopen. 

 

Een marge auto blijft toch altijd een marge auto? Die verkoop je toch nooit met BTW?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Nee, een beetje vervelend misschien, maar volgens mij werkt het helaas niet zo. Een marge auto is alleen een marge auto, als jij wettelijk toegestaan bent om op die manier te verkopen (zoals bijvoorbeeld bij een autohandelaar). Die auto is weer een btw-auto geworden toen je deze zakelijk etiketteerde voor de omzetbelasting en als bedrijfsmiddel ging inzetten.

 

Link

 

aangepast door prinsrachid
Link toegevoegd

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.