• 0

Prijsbepaling verkoop bedrijfsactiviteit

Ik houd op dit moment drie bedrijfsactiviteiten in de lucht.

De oudste daarvan (iets in zeilboten)  ben ik begonnen in 2007 en dat bleek een jaar later niet het beste moment om iets nieuws te beginnen.

Ik ben toen noodgedwongen andere activiteiten gaan ontwikkelen (dat werd uiteindelijk svendingtray) en de oudste is nooit op een zelfstandig nivo gekomen.

 

Dat bleek geen probleem, de cycli van de oudste en svendingtray lieten zich prima op elkaar aansluiten.

Alleen kon ik de oudste activiteit niet meer zo sterk laten ontwikkelen als ik graag had gedaan.

 

Nu ben ik in contact gekomen met iemand die eenzelfde product zou willen gaan maken maar toen hij de mijne ontdekte interesse heeft getoond die over te nemen.

Daar heb ik op zich wel interesse in, dus ben ik aan het nadenken over de vorm waarin dat zou gebeuren, en het prijskaartje.

 

Op zich is een dergelijke overname, zolang het product hem aanstaat, een redelijke no-brainer in vergelijking met de hele ontwikkeling vanaf nul zelf doen: volgens de vuistregel verkoopprijs =eenmaal de omzet zou de verkoopprijs een paar maandsalarissen moeten zijn.

In een paar maanden bouw je dit niet vanaf nul.

 

En misschien ben ik wel bereid om voor een paar maandsalarissen deze activiteit van de hand te doen, als ik alles in een digitaal bestand mag stoppen en de voorraad laat ophalen en er verder geen werk aan heb, prima.

 

Als ik echter ook moet gaan overdragen dan is met een beetje zorgvuldige overdracht  het aantal uren x uurtarief een verdubbeling van de overnamesom, helemaal als ik bij hem op locatie zou moeten helpen, want dat is in brexitland.

 

Is een dergelijke verkoop gekkenwerk of is er iets zinnigs van te maken?

 

 

 

 

 

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur terug, svenh zei:

volgens de vuistregel verkoopprijs =eenmaal de omzet

Ik zou niet te snel van deze 'vuistregel' uitgaan. Zou in een bepaalde sector misschien goed uit kunnen komen, maar dat lijkt me dan eerder toeval. Zoals Joost aangeeft: kijk eens naar relevante waarderingsmethodes.

 

 

1 uur terug, svenh zei:

Is een dergelijke verkoop gekkenwerk of is er iets zinnigs van te maken?

Ik begrijp niet zo goed waarom je dit gekkenwerk vindt. Welk gedeelte is er vreemd? Dat iemand een koopsom betaalt, dat jij goed overdraagt (tegen betaling), of nog iets anders? Als je de activiteiten goed weet te waarderen, daarvoor bereid bent het te verkopen en je koper bereid is om dat te betalen, lijkt het me vrij eenvoudig. Bijkomend dan jullie afspraak of je het zo bij 'm over de schutting gooit, of dat je nog enige tijd een overdracht verzorgt, tegen betaling.

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt mij lastig te waarderen. Er was immers weinig activiteit. Het komt daarom eerder aan op deal making. Dat vergt creativiteit en afstemming met de koper, maar ik denk aan de volgende opzet: 

 

1. vast bedrag als koopsom - de hoogte hangt daarbij af van hoeveel tijd, geld e.d. het de koper zal kosten als hij het zelf allemaal moet gaan opbouwen. Je hoeft niet 100% vergoed te krijgen uiteraard, maar dat kan je wel proberen. De koper heeft door deze overname ook snelheid

2. earn-out over de omzet / brutowinst / genormaliseerde winst / ... - zodat je een beetje mee kunt profiteren van de up swing. Je verkoopt nu immers tegen een relatief lage prijs omdat er nog nauwelijks waarde gerealiseerd wordt. 

3. vergoeding voor ondersteuning kan op zijn plek zijn, maar is meer uitruilen tegen 1 en 2. Als de prijs goed is, mag er best wat service worden geleverd. En anders kan je via deze route er nog wat bij sprokkelen. Hangt verder ook af van de hoeveelheid werk die jij nog moet verzetten. Als er nog veel moet gebeuren, dan is dat niet normale overdracht en is een marktconform uurtarief niet vreemd.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties mannen.

 

De manieren om een bedrijf te waarderen die ik ben tegengekomen zijn vooral de redelijk eenvoudige economische waardering ala "1x de jaaromzet" of "10x de jaarwinst".

En met die als uitgangspunt denk ik dat mijn activiteit te verkopen moet zijn.

Maar dat is voor mij zeker niet hetzelfde als dat het ook volgens zo'n formule dient te gebeuren.

 

Op basis van het verhaal van de verkoper lijkt zijn achtergrond prima passend.

Hij werkt al jaren in de marine industry maar wil met zijn naderende pensioen iets voor zichzelf hebben om niet achter de geraniums te gaan zitten, en zijn zoon wil meewerken, die heeft blokken tijd over van zijn baan.

En precies wat ik maak (als een van de ongeveer 10-15 wereldwijd) dacht hij zelf te gaan ontwikkelen.

 

Nu ben je met zelf ontwikkelen natuurlijk ook weg bij de geraniums maar je bent er makkelijk 1 jaar mee zoet om het werkend te krijgen.

Dan is een productlijn kopen, inclusief een zeer goede .com domeinnaam die al 12 jaar goed gevonden wordt best een sterke optie.

 

 

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
41 minuten geleden, svenh zei:

De manieren om een bedrijf te waarderen die ik ben tegengekomen zijn vooral de redelijk eenvoudige economische waardering ala "1x de jaaromzet" of "10x de jaarwinst". En met die als uitgangspunt denk ik dat mijn activiteit te verkopen moet zijn.

 

Tja, als je met een confirmation bias naar informatie zoekt, zul je zonder uitzondering vinden wat je wilt dat je wil vinden. En als je op basis daarvan een pot met goud aan het eind van de regenboog ziet staan, dan is de verleiding groot om je daar aan vast te klampen. Persoonlijk denk ik dat het uitgangspunt rammelt, dus dan is de conclusie dat het "dan wel voor die prijs verkocht kan worden" ook een beetje wankel in mijn ogen.  Als verkoper wil ik mijn bedrijf ook wel verkopen voor 1 x de jaaromzet als tegelijkertijd m'n kosten dubbel zo hoog zijn. Maar je dacht toch niet dat iemand dan geïnteresseerd is om mijn bedrijf te kopen? En als ik net 1 jaartje 100.000 euro winst heb gemaakt na 5 jaren van verlies, dan wil ik m'n bedrijf uiteraard ook wel verkopen voor 1.000.000 euro.

 

Het waarderen van een bedrijf is nattevingerwerk. Het is maar net wat de gek er voor geeft. Jij moet maar net iets hebben dat een ander wil kopen. En je moet maar net een prijs vragen die de ander kan en wil betalen. Het is ook geen perfecte markt waar er hordes mensen op je bedrijf zitten te wachten. Het zijn er hooguit een paar. En de prijs moet dan maar net interessant genoeg zijn, terwijl het ook nog kan zijn dat die mensen zelf beperkt zijn in de hoeveel geld die ze kunnen of willen ophoesten.

 

Wat je zou kunnen doen is je bedrijf waarderen op allerlei verschillende methodes. Je kunt dan inderdaad wel denken aan een aantal vuistregels, maar daar zijn er een heleboel van. 5 x de nettowinst, 0,75-1,5 x de jaaromzet, 1 x de intrinsieke waarde + 2 x de nettowinst, 4 x EBITDA, 5 x EBIT,  discounted cash flow, whatever,

 

Vervolgens kun je ook kijken naar rendement op vermogen (als iemand 100.000 euro in je bedrijf steekt, haalt hij er dan een redelijk jaarlijks rendement uit of had die persoon het beter op de bank kunnen laten staan?). Hoeveel tijd moet iemand er insteken om die winst te blijven maken? Wat waardeer je die (toekomstige) tijd van de koper? Hoeveel (over)winst maakt het bedrijf dan? Of je zou nog simpelweg kunnen kijken wat de waarde van alle activa zijn die in een bedrijf zitten. Dat levert ook een getal op.

 

Al die verschillende waarderingsmethodes leveren ook verschillende waarderingen op. Je hebt op die manier eigenlijk alleen maar een range van waarderingen. Dat geeft hooguit een indicatie. Maar dan is het dus nog zoeken naar iemand die binnen die range toekomst ziet in het bedrijf en daar de poen voor (over) heeft.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij schreef ik dat "mijn activiteit te verkopen moet zijn" Niet " dat ie voor die prijs te verkopen moet zijn".

Ik heb gewoonweg geen idee hoe ik hier van start moet gaan.

 

Dit is eerder een wat de gek er voor geeft situatie.

Enneh, als ik de onderhandelingen zou starten met het idee dat het allemaal niets waard was dan hoefde ik al helemaal niet te proberen.

Ik ben me er terdege van bewust dat wat ik te koop heb een reëel probleem voor de koper moet oplossen maar tegelijk ook voor mij de moeite moet zijn.

 

En dan denk ik dat ik voor 1 keer de jaaromzet alleen alles virtueel bij de deur kan zetten om het geld te ontvangen bij ophalen en dat de koper het verder zelf mag uitzoeken.

Dat lijkt me voor een koper ronduit onverstandig en is ook hoe ik het liever niet zou doen.

 

Vanaf de andere kant bekeken, misschien is wat ik te koop aanbied "besparing op ontwikkeltijd" .

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, svenh zei:

Dit is eerder een wat de gek er voor geeft situatie.

bij bedrijfsovernames / verkoop van activiteiten is dat vrijwel altijd zo.. alleen zijn wij mensen zekerheidszoekers dus gaan we proberen waarde "te onderbouwen

 

De telegraaf media groep was er echt van overtuigd dat ze niet teveel betaalde toen ze hyves kochten.. er is tonnen uitgegeven aan adviseurs die konden en wilde bevestigen dat ze dat waard waren. De afloop moge bekend zijn.

 

ik geloof dat uiteindelijk maar iets van 30 of 40% van overnames aankopen een (Groot) succes zijn.. vaak vallen de integratiekosten tegen of is het synergie effect veel kleiner dan verwacht.

 

Als ik jou dilemma zie kom je snel op een vaste prijs voor het idee en de uitwerking die je daarvan heb liggen (het digitale bestand)

en daarnaast ben je gewoon op uurtje factuurtje in te uren door de koper. Dat lijkt me prima startpunt..

 

Uiteraard zal de verkoper wel meteen een x aantal uur of dagen ondersteuning willen meekopen of erbij onderhandelen.. lijkt me ook een prima concessie om te doen.

hij gaat eerst eens een maandje klooien met de informatie en daarna kom jij 2 of 3 dagen bij hem en beantwoord alle mogelijke vragen en laat zien hoe dingen bedoeld zijn om te werken.. daarna nog een maandje mailcontact om vragen te beantwoorden en dan wordt het tijd dat hij het zelf gaat doen en als dat nog niet lukt dat hij jou inhuurt voor advies.

 

Eigenlijk is het alleen gekkenwerk als jij er geen zin in hebt om er meer dan een dag werk in te steken.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.