• 0

BTW vraagstuk bij diensten leveren buiten EU

Dag,

 

Ik heb een specifieke vraag waar ik zo gauw geen antwoord op kan vinden. Ik hoop dat iemand zo vriendelijk is om mij hierbij helpen.

 

Bedrijf A levert digitale diensten (copywriting) aan bedrijf B (buiten de EU). Bedrijf A stuurt een factuur zonder BTW zoals de regelgeving dicteert.

 

Bedrijf A koopt daarnaast diensten in bij Bedrijf C uit eigen land maar betaalt daarover wel BTW. Deze diensten zijn nodig om de diensten te kunnen leveren aan bedrijf B.

 

Doordat er geen BTW betaalt wordt door Bedrijf B (buiten de EU) aan bedrijf A, kost het bedrijf A dus 21% van haar winst doordat er wel BTW betaalt moet worden over de ingekochte diensten, maar geen BTW binnenkort wanneer de diensten verkocht worden buiten de EU.

 

Is dit correct? Of maak ik hier een denk fout?

Het lijkt me heel vreemd dat wanneer bedrijf A aan een bedrijf in eigen land zou leveren, er veel meer winst behaald zou worden.

 

Alvast bedankt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
3 uur geleden, Sk2017 zei:

Bedrijf A levert digitale diensten (copywriting) aan bedrijf B (buiten de EU). Bedrijf A stuurt een factuur zonder BTW zoals de regelgeving dicteert.

 

Misschien verwarrend, maar als je iets toevallig digitaal per e-mail verstuurd betekent dit niet dat het automatisch een "digitale dienst" voor de omzetbelasting.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 4-12-2020 om 20:41, Sk2017 zei:

Doordat er geen BTW betaalt wordt door Bedrijf B (buiten de EU) aan bedrijf A, kost het bedrijf A dus 21% van haar winst doordat er wel BTW betaalt moet worden over de ingekochte diensten, maar geen BTW binnenkort wanneer de diensten verkocht worden buiten de EU.

 

Is dit correct? Of maak ik hier een denk fout?

Het lijkt me heel vreemd dat wanneer bedrijf A aan een bedrijf in eigen land zou leveren, er veel meer winst behaald zou worden.

 

Tenzij er spake is van een vrijgesteld dienst komt betaalde BTW niet bij de kosten, het heeft dus ook geen invloed op de winst.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 4-12-2020 om 21:16, Sk2017 zei:

Ik dacht dat voorbelasting alleen afgetrokken kon worden van de te betalen BTW uit inkomsten.

Als er goederen of diensten worden geleverd zonder btw dan kan de voorbelasting naar rato niet worden afgetrokken. Dat geldt voor 21%, 9% en 0% btw. Maar op leveringen aan het buitenland wordt in principe geen btw in rekening gebracht, ook geen 0%; deze leveringen zijn dan vrijgesteld. Dan geldt die regel niet en kan de btw toch als voorbelasting worden afgetrokken.

aangepast door Wim van Rijn
Link naar reactie
  • 0

Maar waar wordt de voorbelasting dan vanaf getrokken, als er geen btw betaald wordt op inkomsten? 

 

Dus bijvoorbeeld:

 

Inkomsten 100.000 euro. Geen btw.

Kosten 50.000. (+10.500 euro, 21% btw)

-------

Voorbelasting : 10.500 euro 

 

Dus de factuur voor 61.500 euro wordt betaald, je geeft dan 10.500 euro voorbelasting op en krijgt die teruggestort door de belastingdienst (?)

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
38 minuten geleden, Sk2017 zei:

Maar waar wordt de voorbelasting dan vanaf getrokken, als er geen btw betaald wordt op inkomsten? 

 

Je geeft het bedrag dat als voorbelasting moet worden afgetrokken apart op in de btw aangifte. Het bedrag dat je moet afdragen wordt ook apart gevraagd.

De belastingdienst betaalt de voorbelasting aan je terug voor zover de voorbelasting hoger was dan het bedrag aan btw die moest worden afgedragen. 

In jouw voorbeeld moet dan worden ingevuld:

 

 inkomsten  100.000      btw over inkomsten         0

voorbelasting                                                           10.500

 

te ontvangen btw                                                  10.500

 

De gemaakte kosten en de btw opgave moet je los zien van de betaling van de factuur aan je klant. Ook het feit of de factuur wel of niet wordt betaald doet er niet toe voor de btw aangifte in de periode waarin deze zaken zich hebben afgespeeld. 

 

aangepast door Wim van Rijn
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 321 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.