• 0

Zakelijke Rekening voor een BV met Amerikaanse UBO

(aangepast)

Hoi!

 

Ik ben bezig met het starten van een (werk) BV met een aandeelhouder uit de US, en loop tegen het probleem aan dat ik steeds bot vang bij het openen van een zakelijke rekening. De werk bv  is in het proces van oprichting; Akte is getekend maar nog niet ingeschreven bij de KvK.

 

Korte achtergrond: Ik werk al jaren als ZZP'er met een eenmanszaak (software ontwikkeling), en wilde uitbreiden. Ik heb een investeerder gevonden in de US (natuurlijk persoon, geen familie), waar ik vaak ben (of was voor Corona). Deze investeerder  heeft 27% van de aandelen. 

 

Naast de werkmaatschappij heb ik ook een persoonlijke holding opgericht. Gister kreeg ik bericht dat deze holding is ingeschreven, waarop ik begon met het aanvragen van een bankrekening. Toen ik meteen ook voor een rekening voor de werk BV navraag deed, bleek dit niet te kunnen door de buitenlandse aandeelhouder / UBO. Na de 3e bank begon ik een patroon te zien en heb ik me verdiept in het waarom.  Ik snap nu wat het probleem is, en ben meerdere mensen / topics tegengekomen met hetzelfde probleem, maar heb alsnog een paar vragen die mij hopelijk naar een oplossing brengen:

 

Vraag 1: Klopt het dat het hier gaat om een niet europese UBO? Als de investeerder minder aandelen zou hebben (max 25%), klopt het dan dat deze geen UBO meer is, en loop ik dan niet meer tegen dezelfde problemen bij het aanvragen van de zakelijke bank rekening? Ik heb gesproken met de investeerder en deze is eventueel bereid te zakken van 27% naar 25%. 

 

Vraag 2: Ik heb een aantal alternatieven gevonden voor de "grote" banken. N26 heeft alleen rekeningen op persoonlijke titel (niet voor BVs, althands wat ik opmaakte uit het chat gesprek). Ebury schijnt misschien een idee te zijn, maar ook Duur. Revolut heb ik nog niet gecontacteerd. Maar heeft er iemand misschien nog een alternatief?

 

Vraag 3: Kan ik in de opstart fase, voordat ik een zakelijke rekening heb, gebruik maken van een prive rekening voor een aantal intiele  transacties? Ik snap dat dit tegen de voorwaarden van (de meeste) banken is, maar ik vind vooral artikelen over structureel gebruik, niet wat je moet doen voordat je een zakelijke rekening hebt. Ik heb het hier over misschien een 5tal transacties, zodat de BV kan beginnen (denk aan domeinnaam registratie, ontvangen van een lening, betalen van management fee / DGA salaris). Geen verkoop / inkomsten.

Is het voor de fiscus ook van belang dat het een zakelijke rekening betreft, worden eventuele transacties op een priverekening niet beschouwd als bedrijfs activiteit?

 

 

 

Al met al ben ik een groentje, maar sta open om te leren, en wil eigenlijk zo snel mogelijk "beginnen" met mijn buisiness! Ik ben ook enigsinds teleurgesteld dat niemand mij heeft gewaarschuwd voor het bankrekening probleem (het bureau waar ik het opstartte, de meerdere notarissen en een accountant die ik heb gesproken e.d.). Ik snap dat het de eigen verantwoording is, en ik heb me naar mijn idee goed ingelezen in het verschil tussen het opereren vanuit een BV en het runnen van een eenmanszaak, voornamelijk juridisch en fiscaal, maar dit was nog niet op mijn radar gekomen.

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

 

aangepast door Henk_U
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is de organisatie structuur van de Amerikaanse investeerder bekend? Van de werkBV helemaal door naar de natuurlijke personen. Alle natuurlijke personen moeten in principe in kaart gebracht zijn indien hun % boven de 25% is. Dit % kan wel schommelen per bank. Houdt ook rekening met familie. 3 broers met elk 10% geldt als 30% waarbij iedereen inzichtelijk is. Veel Amerikaanse bedrijven zijn niet scheutig met het verstrekken van deze informatie. Je ziet dan ook wel eens dat een notaris een verklaring afgeeft dat er geen UBO's zijn met meer dan 25%. 

Houdt ook rekening met FATCA. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ah, vergeten te vermelden'; De UBO is een natuurlijk persoon, en geen familie.

We zijn geen financiële instelling, dan zal FATCA niet spelen (toch)?

Bedankt voor de reactie, ik zal de openings post aanpassen met de extra info!

aangepast door Henk_U
Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, Henk_U zei:

Ah, vergeten te vermelden'; De UBO is een natuurlijk persoon, en geen familie.

We zijn geen financiële instelling, dan zal FATCA niet spelen (toch)?

Bedankt voor de reactie, ik zal de openings post aanpassen met de extra info!

Is de organisatiestructuur t/m de natuurlijke persoon helemaal bekend? Of is de aandeelhouder direct een natuurlijk persoon? 

Heb je een gelegaliseerd ID bewijs? 

FATCA is zeer belangrijk en verplicht. De desbetreffende bank is verplicht alle informatie van de belastingplichtige door te geven aan de Amerikaanse IRS 

 

Link naar reactie
  • 0

Nederlandse banken doen gewoon niet graag meer zaken met ondernemers buiten de EU, ik heb er zelf ook last van, Rabo en Amro hebben mij er gewoon uitgeknikkerd. Ze hebben problemen met het monitoren van uw inkomsten en uitgaven, dat is te duur volgens de banken omdat er gewoon te weinig zijn. (yeah off course)

 

Revolut denkt daar gelukkig heel anders over, een zakelijk account en je zit met Visa of Maestro helemaal gebakken. Google pay, wat wil je nog meer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.