• 0

Terugstappen als aandeelhouder en nieuwe BV starten

Via dit forum wil ik graag een nieuwe case beschrijven, met de hoop antwoorden te vinden.

 

Situatie

Ik ben mede-aandeelhouder in een BV met normale structuur; voor de verduidelijking van het verhaal noem ik dit BV-1.

De BV-1 heeft 3 aandeelhouders met de volgende aandelen verhouding:

- Compagnon-A (dit ben ikzelf): 35% aandelen

- Compagnon-B: 35% aandelen

- Compagnon-C: 30% aandelen, tevens enig bestuurder

 

De BV-2 is nog niet winstgevend en het aandeel Vreemd Eigen vermogen is groot (een aantal leningen).

Compagnon B en C hebben besloten om terug te treden. Ik ga alleen verder, maar we komen er niet uit met z'n 3-en om dit alles geregeld te krijgen; zij saboteren de boel momenteel en dit vertraagd alles. Zij willen de aandelen behouden, maar ik wil niet dat zij stemrecht en vergaderrecht behouden; want ik loop daarmee het risico dat ze alle toekomstige besluiten saboteren, vooral ook omdat ze geen onderdeel meer van de onderneming willen uitmaken en ze dus ook niets meer gaan bijdragen is dit lastig uit te leggen aan toekomstige investeerders en vennoten. Ik heb hen een ander aanbod gedaan: een stuk winstuitkering in de toekomst zodra er winst gemaakt wordt met een plafond; maar zij gaan niet akkoord. 

 

Scenario

We komen er dus niet uit en dit doet mij besluiten om zelf uit de BV-1 te willen stappen en mijn aandelen aan de BV-1 terug te geven en een nieuwe BV te starten: BV-2. Vanuit deze nieuwe BV-2 wil ik dan de werkzaamheden voortzetten. Er zitten een aantal leningen in de BV-1 die ik mee wil nemen naar BV-2; reden: als ik ze in BV-1 achterlaat, wordt dit niet goed afgehandeld en dus ook niet afgelost door de overige compagnons en met de lening-gevers is er momenteel sprake voor nieuwe financieringsmogelijkheden in de nieuwe constructie waarin alleen verder ga met een nieuw team. Kortom ik wil die leningen kunnen overzetten naar BV-2 tzt. Want het doel is dat ik de leningen in de toekomst terugbetaal. 

Het scenario wat ik hierboven beschrijf is waar ik voor wil gaan, omdat dit alles helder maakt. Maar de volgende vragen rijzen:

 

Kan ik als mede-aandeelhouder mijn ontslag indienen via een simpele mededeling en mijn aandelen teruggeven? Ik probeer te achterhalen wat dan de actiepunten zijn.

- Is dit een  wijziging aanbrengen bij de KvK via een wijzigingsformulier? En kan ik dit zelfstandig doen? Of moeten de andere aandeelhouders akkoord gaan. 

- Is dit tevens een gang naar de notaris voor het aanbieden van mijn aandelen aan de BV-1? 

 

Kunnen de leningen in BV-1 overgezet worden naar BV-2? Ik probeer te achterhalen wat dan het scenario kan zijn.

- De lening-gever gaat akkoord met een wijziging van de overeenkomst door het aanpassen van de tenaamstelling; BV-1 wordt BV-2. 

- Ik als bestuurder in BV-2 ga akkoord met de wijziging en het overnemen van de lening; de lening verdwijnt daarmee uit BV-1 en komt in BV-2

 

Ik hoop dat er deelnemers zijn die hier ervaring mee hebben gehad. Dank bij voorbaat. 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
12 uur geleden, FWLvB zei:

 

Kan ik als mede-aandeelhouder mijn ontslag indienen via een simpele mededeling en mijn aandelen teruggeven? Ik probeer te achterhalen wat dan de actiepunten zijn.

- Is dit een  wijziging aanbrengen bij de KvK via een wijzigingsformulier? En kan ik dit zelfstandig doen? Of moeten de andere aandeelhouders akkoord gaan. 

- Is dit tevens een gang naar de notaris voor het aanbieden van mijn aandelen aan de BV-1?

 

Je dient uitgeschreven te worden als aandeelhouder in het aandeelhoudersregister. De aandelen moeten dan door de BV worden overgenomen of door een andere aandeelhouder. Dit kan niet via de KvK, dat is een gang voor bestuurders van een BV.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, FWLvB zei:

- Ik als bestuurder in BV-2 ga akkoord met de wijziging en het overnemen van de lening; de lening verdwijnt daarmee uit BV-1 en komt in BV-2

Dit is niet voldoende. Compagnon C als bestuurder zou dit besluit  kunnen nemen. Wordt dit niet gedaan, dan kunnen de aandeelhouders eventueel ingrijpen maar met 30% van de aandelen kun je zo'n correctie er niet door drukken.

Link naar reactie
  • 0

Beste Wim van Rijn,

Hartelijk dank voor bovenstaande reacties en info.  Zie hieronder mijn comments / aanvullingen.

 

Uit uw reactie begrijp ik dat eigenlijk alles via de bestuurder van BV-1 moet lopen. In dat geval wil ik scenario schetsen wat mogelijk een oplossing kan zijn:

 

- We passen de rollen in de BV-1 aan en ik wordt bestuurder van BV-1. De overige 2 aandeelhouders zijn akkoord. Dit is enkel een wijziging in het register van de KvK, correct?

- Eenmaal bestuurder geef ik akkoord op het overzetten van de leningen van BV-1 naar BV-2. Wat me niet helemaal duidelijk is is of het overzetten bij akkoord van alle partijen (BV-1, BV-2, Lening verstrekker) belastingtechnische consequenties heeft voor BV-1; kunnen de leningen zomaar verdwijnen uit de BV via een overzetting met wijziging tenaamstelling overeenkomst?

- Daarna wil ik alsnog uit de BV-1 stappen en schrijf mij als aandeelhouder uit het aandelenregister bij de notaris, daarmee geef ik direct mijn rol als enig bestuurder op én terug aan overige aandeelhouders. Kan dit?

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Er zitten nog zoveel moeilijke haken en ogen aan. Ben jij in dienst van BV1? Heb je een concurentiebeding? Mag jij zomaar de werkzaamheden van BV1 overnemen in BV2 van de overige aandeelhouders? Er zit een lening in BV1, waar is dat geld gebleven? Jij gaat zonder daar geld voor gekregen te hebben die lening terugbetalen vanuit BV2? Dan heb je dus eigenlijk een tranactie tussen BV1 en BV2. N.l. de activiteiten worden verkocht voor de waarde van die lening. Ik vraag me af of je dat als bestuurder zomaar mag doen (de tent onder de kont van aandeelhouders verkopen). Want dat doe je dan.

 

Waarom dan niet gewoon een onafhankelijke waardering en de aandelen overnemen? Als die leningen dezelfde waarde hebben als de activiteiten (wat volgens jou zo is) dan moet dat toch ook zo te doen zijn. En als die leningen minder waard zijn dan de activiteiten, dan ga je hier met deze constructie behoorlijk over de rooie lijn als bestuur en ben je weer persoonlijk aansprakelijk (i.e. door de tent voor minder te verkopen dan dat ie waard is).

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Dank Rik voor deze bijdrage en meedenken.

Nee, zoals het beschreven staat zitten er inderdaad veel haken en ogen aan. Ik ben genoodzaakt een scenario te bedenken waarbij ik geen last heb van aandeelhouders die mogelijk de boel kunnen saboteren. Ik ga door met de onderneming en wil mijn handen vrij hebben. Ik ga door met een nieuw team die ik op een later moment mogelijk wil laten toetreden als aandeelhouder. De terugtredende compagnons willen geen rol meer vervullen in BV1, willen uit deze BV1, maar niet hun aandelen opgeven. Ze gaan niet akkoord met een andere regeling zoals een winstuitkering in de toekomst. Ik sta dus met mijn rug tegen de muur; om die reden dacht ik aan het beschreven scenario, maar ook dat is dus niet ideaal. 

 

Antwoorden op je vragen:

Ben jij in dienst van BV1? Nee, niet in dienst. 

 

Heb je een concurrentiebeding? Nee, er is niets afgesproken of overlegd.

 

Mag jij zomaar de werkzaamheden van BV1 overnemen in BV2 van de overige aandeelhouders? De 2 aandeelhouders hebben besloten terug te stappen en gaan akkoord dat ik verder ga met de onderneming. Of ik dat zou doen in BV1 of BV2 zou in principe op het zelfde neerkomen. 

 

 

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, FWLvB zei:

De 2 aandeelhouders hebben besloten terug te stappen en gaan akkoord dat ik verder ga met de onderneming. Of ik dat zou doen in BV1 of BV2 zou in principe op het zelfde neerkomen.

Waarom doe je dat dan niet? Laat BV1 gewoon voor wat het is en ga zelf verder in BV2. Laat de leningen in BV1 zitten. Waarom zou je die naar BV2 willen hebben?

 

Zonder het antwoord van jou weet ik al dat de aandeelhouders natuurlijk niet akkoord gaan met dat jij de activiteiten in BV2 gaat doen. Want dan kunnen ze net zo goed hun aandelen voor €1 aan jou verkopen. Dus die laatste zin van jouw quote hierboven zal niet opgaan.

 

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, FWLvB zei:

De terugtredende compagnons willen geen rol meer vervullen in BV1, willen uit deze BV1, maar niet hun aandelen opgeven. Ze gaan niet akkoord met een andere regeling zoals een winstuitkering in de toekomst.

Je zou kunnen overwegen voor te stellen om hun aandelen om te zetten in aandelen zonder stemrecht.  Als jij als enige aandelen met stemrecht hebt kun je niet in het beleid worden gesaboteerd en hebben zij toch recht op delen van de winst. Hiervoor moet je wel naar de notaris.

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Rik · zei:

Waarom doe je dat dan niet? Laat BV1 gewoon voor wat het is en ga zelf verder in BV2. Laat de leningen in BV1 zitten. Waarom zou je die naar BV2 willen hebben?

Als ik de leningen in BV1 laat, worden deze zeker niet afgelost en klapt de boel; dat zou ik onverantwoord vinden. Daarnaast wordt met de lening verstrekker van de lening in BV1 op dit moment gesproken voor een nieuwe financieringsronde; deze relatie moet dus goed blijven. 

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Wim van Rijn zei:

Je zou kunnen overwegen voor te stellen om hun aandelen om te zetten in aandelen zonder stemrecht.  Als jij als enige aandelen met stemrecht hebt kun je niet in het beleid worden gesaboteerd en hebben zij toch recht op delen van de winst. Hiervoor moet je wel naar de notaris.

Op dit moment lijkt dat de meest werkbare optie. Ik ga hier verder mee aan de slag. Dank. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.