Jump to content
ZZP Mari Netherlands
Verberg

Donatiebewijs als zakelijke kost?

vraag

Ik stuur namens mijn klant een donatie naar een liefdadigheidsorganisatie. De betaling van mijn klant aan mij is niet mijn verkoopopbrengst. Ik heb een kopie van mijn factuur aan de klant. Ik heb een ontvangstbewijs van de liefdadigheidsorganisatie. Kan ik deze bon gebruiken als zakelijke kost? Dank u voor uw hulp.

 

TRANSLATION

I send a donation to a charity organization on behalf of my customer. The payment from my customer to me is not my sales income. I have a copy of my invoice to the customer. I have a receipt from the charity organization. Can I use this receipt as business cost? Thank you for your help.

Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Ik zie niet waarom de uitgave van een klant aan een goed doel als jouw kostenpost zou kunnen worden geboekt...?


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Donaties zijn geen bedrijfskosten en het is ook niet jouw zakelijke uitgave, dus het antwoord is 'neen'


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dank je wel.

 

Ik ontvang geld van de klant. Ik betaal haar geld aan de organisatie. Als ik het ontvangstbewijs van de organisatie niet opgaaf, moet ik voor dit geld van de klant inkomstenbelasting betalen. Ik ben maar een personal shopper. Ik stuur het geld door. Ik moet de bon gebruiken als zakelijke kosten.

 

:(

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Je kunt toch de betaling van de klant als privéstorting boeken en de betaling aan het goede doel als privé uitgave? Per saldo is dat 0.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik ontvang geld van de klant. Ze vraagt me om groenten voor haar te kopen. Ik gebruik deze supermarktbon als zakelijke kosten. Omdat ik alleen namens haar betaal. Ik ben een personal shopper.

 

Ik ontvang geld van de klant. Ze vraagt me om liefdadigheid voor haar te betalen. Ik gebruik het donatiebewijs als zakelijke kost. Omdat ik alleen namens haar betaal. Ik ben een personal shopper.

 

Ik begreep dat het boeken van beide winkelhulpservices hetzelfde is. Is dit fout?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
4 minuten geleden, ZZP Mari Netherlands zei:

 

Ik ontvang geld van de klant. Ik betaal haar geld aan de organisatie. Als ik het ontvangstbewijs van de organisatie niet opgaaf, moet ik voor dit geld van de klant inkomstenbelasting betalen.

Banktransacties zijn niet zomaar zakelijke inkomsten of uitgaven. Je hebt net zoveel geld ontvangen van je klant als dat je hebt uitgegeven aan de organisatie. Het effect is dus nul voor je winst en dus ook nul voor de inkomstenbelasting.

Dit soort zaken zijn hooguit bedrijfskosten als je hard kunt maken dat het om sponsoring gaat ter promotie van je bedrijf. Dat gaat in dit geval zeker niet lukken.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Bedankt Wimvoor je bericht.

 

Ik wilde mijn standpunt verduidelijken.

 

Ik ben geen persoon van een liefdadigheidsorganisatie. Ik ben gewoon een ZZP. Ik heb een klant die ik haar help om een liefdadigheidsorganisatie te betalen. Ze geeft me geld, dit geld geef ik door aan de liefdadigheidsorganisatie. Liefdadigheidsorganisatie geeft me een ontvangstbewijs.

 

Ik wil een inkomen van mijn klant en de bon van een liefdadigheidsorganisatie aangeven. Dan wordt mijn uiteindelijke ZZP-verkoop nul euro.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
6 minuten geleden, ZZP Mari Netherlands zei:

Dit antwoord is duidelijk. Dank u.

Graag gedaan :smiling-face:


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
2 minuten geleden, ZZP Mari Netherlands zei:

Dan wordt mijn uiteindelijke ZZP-verkoop nul euro.

 

Iets preciezer: je hebt 2 privétransacties via jouw zakelijke boekhouding laten verlopen met saldo 0.

 

Er is geen enkele relatie met verkoop o.i.d.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
14 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

Iets preciezer: je hebt 2 privétransacties via jouw zakelijke boekhouding laten verlopen met saldo 0.

Dan moet dat donatiebedrag natuurlijk ook niet op een factuur vermeld worden (wat nu wel was gedaan).

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
23 minuten geleden, Rik · zei:

Dan moet dat donatiebedrag natuurlijk ook niet op een factuur vermeld worden (wat nu wel was gedaan).

Dat maakt niets uit,  het privé deel kun je in de boekhouding gewoon afsplitsen. 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
19 minuten geleden, ZZP Mari Netherlands zei:

Dit is waarom ik denk dat ik dit als mijn zakelijke kosten kan gebruiken.

Neen, want donaties zijn geen zakelijke kosten, bovendien krijg je het door jouw opdrachtgever weer vergoed. Gewoon privé boeken...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Sorry mijn adviseurs. Ik heb nog steeds een wonder.

 

SITUATIE
Ik ben een ZZP. Een van mijn taken is een personal shopper.

 

Mijn klant betaalt mij. Ik gebruik hun geld om namens hen items te kopen. Ik gebruik de bon voor zakelijke kosten.

 

- Als mijn klant een museumticket wil, betaal ik de vergoeding aan het museum. Klant komt het museum binnen.
- Als mijn klant een reisleider wil, betaal ik de vergoeding aan de reisleider. Klant doet mee aan de tour.
- Als mijn klant een boek wil, betaal ik de vergoeding aan de boekwinkel. Klant houdt het boek.
- Als mijn klant wil betalen aan een goed doel, betaal ik het bedrag aan de organisatie. De klant heeft alleen een kopie van de bon nodig.

 

Als het waar is, kan ik mijn klanten voor geen enkele betaling helpen, ik moet weten welke items ik kan helpen en welke items ik niet kan helpen als een ZZP personal shopper.

 

VRAAG

Kent u het websiteadres waar ik het item kan controleren?

 

Heel erg bedankt voor je vriendelijke berichten.

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer
  • Best answer

I think this is where the clou gets lost in (google) translation.

Something can never be "zakelijke kosten" if you just buy something or pay something on behalf of a customer in some cases in the customers name.
Customers do not pay you for a museum ticket. They pay you buying the museum ticket. or to do a donation in their name.

The money you receive from customers to pay for the museum ticket or donations will stay on your balance sheet and should nothit your Profit and loss statement as costs. Your balance sheet should have an account for each customer where you keep track of the money received and goods or services bought.

Only the amount you will bill them for being a personal shopper will be your Revenue.

And the montly payment for your accounting software is business expense. and maybe sometimes, by exception you will have some items that you buy in bulk and resell to your customers then they can be costs on your P&L.

But when you buy something of your customers you do not book it on the P&L but on the balance sheet account instead.

Also your contract with the customers should state clearly that you buy on their behalf and that you cannot be held accountable for if the museum does not deliver or is disappointing..

 

So a donation to a charity is not booked as revenue and costs but just as money in and out thru the balance sheet.

So if the donation is 1000 and your fee 100 you book 1100 on the balance sheet

the payment of the donation hits the same balance sheet account for a 1000

 

Then you will make an invoice for your service. That will put a receivable amount on your balance sheet account "accounts receivalble" (debiteuren) and Revenue (omzet)
as a final booking you can take the remaining 100 from the customer balance sheet account to clear the balance on the "accounts receivable)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

 

De vraag is niet of donaties zakelijke kosten zijn.

 

De vraag is hoe je donaties verwerkt in je kosten als je die in opdracht van derden uitvoert. Vraagstelster heeft een onderneming die blijkbaar opdrachten van derden uitvoert en daar hoort ook bij dat die derden donaties willen doen. Het gaat dan ook niet om de aftrekbaarheid van die donaties, want dat is het probleem van de opdrachtgever. Voor de uitvoerder is het slechts een inkomende en uitgaande geldstroom in haar onderneming. Het zijn zeker geen prive-utgaven. 

 

Hoe de opdrachtgever de eventuele aftrekbaarheid met zijn eigen belastingdienst regelt is geen onderdeel van de vraag.

 

Edited by TwaBla

Gratis Marketingadvies
Op dit forum mag je in berichten geen reclame voor jezelf maken, maar in je signatuur (ga naar accountinstellingen via je profielnaam rechtsboven) kun je naar hartelust tekeer gaan. Mits het bij 4 regels blijft, drie backlinks en max 1000 tekens.

 

Extra Voordeel: heb je vaak gereageerd, dan geldt het multiplier effect. 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

ANTWOORD
Ik heb een aantal van de vorige adviezen in de war gebracht omdat ik het woord "bedrijfskosten" gebruikte. Ik moest het woord 'kosten' gebruiken

Ja, ik heb Google Translate gebruikt omdat mijn Nederlands nog steeds slecht is.

 

VRAAG
Tot slot, kan ik alle bonnen en facturen gebruiken die ik namens klanten betaal? Ik bedoel, ik wil een bon van een liefdadigheidsorganisatie gebruiken die ik namens mijn klant betaal.

 

MIJN STATUS
Overigens doe ik alleen een persoonlijke winkelbaan. Ik koop pas iets nadat deze klant me vraagt iets te kopen. Ik doe geen bulkinkoop en bewaar niet veel items thuis en verkoop aan andere klanten.

 

===========ORIGINAL LANGUAGE BELOW================

 

REPLY
I made some of the previous advisors confused because I used the word "business cost". I had to use the word "cost"

Yes, I used Google Translate because my Dutch is still bad.

QUESTION
In conclusion, can I use all the receipts and invoices which I pay on behalf of customers? I mean, I want to use a receipt from a charity organization which I pay on behalf of my customer.

MY STATUS
By the way, I only do a personal shopping job. I only buy something after this customer asks me to buy something. I do not do a bulk buy and save many items at home and sell to other customers. 

Link to post
Share on other sites
  • 2
  • Rate this answer

Actually, I think the word for this type of expense is intermediary costs ("intermediaire kosten"). Those are costs that basically "pass through" you and do not affect you profit, as long as the money you have to pay on behalf of your customers is the same as the amount you actually receive for that purpose. The profit for income tax purposes is the amount you charge your customers for your time minus related costs, not being these intermediary costs.


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer

 

So to wrap it up (more reactions will follow, I am sure) for now: the expenses you make for you clients are not business costs but they are also not private costs, it is money you are temporarily holding for a third person. So their payment to you does not count as taxable revenue either. 

 

There are probably special bookkeeping rules for similar circumstances and In am sure the tax authorities know how to deal with such money streams. Hopefully someone can explain where these dedicated budgets end-up in a ZZPers books and how they are described. Imagine your client transfers € 10,000 this year with the intention to spend it on charities next year (or fashion items): it is probably money owed to client X and budget reserved for client X on your balance sheet.

 

There might be some issues with VAT, but that is a different question. :smiling-face-with-sunglasses:


Gratis Marketingadvies
Op dit forum mag je in berichten geen reclame voor jezelf maken, maar in je signatuur (ga naar accountinstellingen via je profielnaam rechtsboven) kun je naar hartelust tekeer gaan. Mits het bij 4 regels blijft, drie backlinks en max 1000 tekens.

 

Extra Voordeel: heb je vaak gereageerd, dan geldt het multiplier effect. 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 11 leden online en 322 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept