• 0

Waarvoor geldt de globalisatiemethode (marge) bij een reparatiebedrijf

Hallo allen,

 

Mijn situatie: Ik repareer / onderhoud apparaten voor klanten. Daarnaast verkoop ik soms ook ingekochte of ingeruilde gebruikte apparaten die ik dan reviseer.
Ik doe mee aan de nieuwe KOR 2020 dus ik werk niet met btw bedragen.

 

Wat voor mij altijd nog een beetje onduidelijk blijft is de globalisatiemethode, ik weet hoe de methode werkt maar geldt het ook voor reparaties? Als ik zoek op globalisatie of marge gaat het altijd alleen over handelaren.

 

Ik vraag me namelijk af hoe ik mijn administratie het beste bij kan houden, ik denk alle einde van het jaar de winst (reparaties, onderhoudsbeurten en verkopen) optellen van het jaar en dan minus alle gekochte onderdelen?

 

Als iemand een paar tips heeft hoor ik het graag, alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Als je gebruik maakt van de nieuwe KOR en voldoende ver onder de € 20.000 omzet blijft, hoef je je ook niet druk te maken over de margeregeling. De btw over je inkoop is kostprijsverhogend en alles wat je inkoopt en waar geen btw op de factuur vermeld staat, is ook geen inkoop met btw.

de omzet is ook zonder btw. 

 

simpeler kan het niet.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Ik denk dat je de omzetbelasting en de inkomstenbelasting goed uit elkaar moet houden.

 

Voor de omzetbelasting doe je mee met de KOR. Dat betekent dat je geen BTW hoeft af te dragen over je omzet, maar ook dat je geen BTW terugvraagt over je inkopen. De globalisatiemethode is eigenlijk niets meer dan een aparte, speciale manier om in bepaalde beroepsgroepen de BTW afdracht te berekenen, maar door gebruik te maken van de KOR heb je daar sowieso niet mee te maken.

 

Voor de inkomstenbelasting moet je inderdaad gewoon je omzet nemen en daar je kosten (inclusief BTW) vanaf trekken.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

@beide bedankte voor de antwoorden.

 

Inderdaad ja, de globalisatie methode geldt voor de OB wat ik dit vanaf jaar niet meer opgeef. De verwarring komt omdat ik nu einde van het jaar mijn voorraadlijst en administratie wil opmaken.


Hoe kan ik dan het beste mijn administratie bijhouden m.b.t. de onderdelen?

 

1) Voor de IB voor mijn boekhouder alleen het totaalbedrag van alle bestellingen (incl btw)? En het bedrag van de waarde van mijn voorraad op 31-12?

 

2) En voor mezelf? Alle onderdeeltjes die ik besteld heb apart in een excel bestand bijhouden? Waarin ik einde van het jaar vanzelf zie wat ik over heb (voorraad) en wat ik heb besteld? Of is dit allemaal wat overdreven vanwege de KOR?

Link naar reactie
  • 1

Nee, dat is helemaal niet overdreven. Klinkt goed. Voor de inkomstenbelasting lijkt me dat een goed systeem. Over de voorraad hoef je immers (nog) geen inkomstenbelasting te betalen, dus dan is het handig om dat bij te houden. Ik neem aan dat je dan de voorraad waardeert op historische kostprijs inclusief BTW (de prijs die je betaalde toen je het kocht)?

 

Voor de omzetbelasting betekent het feit dat er geen administratieve verplichtingen zijn helaas niet dat er geen administratieve verplichtingen zijn. Je moet namelijk nog steeds bijhouden of je meer of minder dan 20.000 euro omzet maakt.

 

Zodra dat het geval is val je uit de KOR voor de omzetbelasting. Voor de inkomstenbelasting betekent dit dat je vervolgens alles exclusief BTW bijhoudt, inclusief voorraad.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Oké werk aan de winkel, ik zal het allemaal beter bijhouden vanaf nu. Hoe kan ik het voor mezelf het beste bijhouden, is er een  standaard excel indeling, en voer je per onderdeel de prijs in en aantal? En dan is een onderdelenlijst hetzelfde als een voorraadlijst lijkt me?

 

Quote

Ik neem aan dat je dan de voorraad waardeert op historische kostprijs inclusief BTW (de prijs die je betaalde toen je het kocht)?

Dit was precies nog een vraag die ik had: Als je aan het einde van het jaar bepaald wat de waarde is moet je per bestelling per onderdeel de prijs invoeren dus, want de prijzen veranderen weleens. Dit sluit dan aan bij de vorige vraag, ik zal eens zoeken of ik een standaard excel bestand kan vinden.

 

Nogmaals bedankt voor je hulp.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.