• 0

VOF belastbare winst

Beste Higherlevels,

 

Ik heb een vraag m.b.t. winst berekening, de situatie is als volgt;

 

- Sinds mei dit jaar heb ik met mijn partner een webshop overgenomen (we hebben samen een VOF)

- Hierbij hebben we in totaal 10.000euro* ingelegd om inventaris te kopen en randzaken (hosting, domein etc).

- Nu draait de webshop een half jaar en hebben we 30.000euro* bruto omzet gedraaid, van de omzet hebben we telkens nieuwe voorraad gekocht, wat inhoud dat er op de bedrijfsrekening 0 euro staat (los van gespaarde BTW)

- We hebben wel een voorraad producten aangelegd met een waarde van 20.000 euro*

- Al die tijd hebben we geen privé opnames gedaan en keren we  verder ook geen loon uit

- Webshop wordt naast vaste banen uitgevoerd

 

Nu is mijn vraag op basis van deze situatie, wat is de netto winst / belastbare winst die mee zal gelden in de inkomstenbelasting?

 

Alvast bedankt voor jullie hulp/uitleg! 

 

*bedragen zijn fictief

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur terug, ToonInterieur zei:

Maakt het feit dat ik van die 30k alweer voor 20k nieuwe producten heb gekocht dan niks uit?

Je realiseert winst (na aftrek van bijbehorende directe kosten) op het moment van verkoop. Die 20 K kun je later weer als kosten boeken wanneer je die producten verkoopt.

 

Dit is overigens een veelgemaakte inschattingsfout onder startende webwinkeliers. Je kunt echter niet jarenlang belastingvrij ondernemen door de winst steeds aan nieuwe voorraden uit te geven: die winst is gewoon belast, ongeacht of je daar nu nieuwe voorraden of nieuwe schoenen van koopt.

Link naar reactie
  • 0
20 minutes ago, Ward van der Put said:

Je realiseert winst (na aftrek van bijbehorende directe kosten) op het moment van verkoop. Die 20 K kun je later weer als kosten boeken wanneer je die producten verkoopt.

 

Dit is overigens een veelgemaakte inschattingsfout onder startende webwinkeliers. Je kunt echter niet jarenlang belastingvrij ondernemen door de winst steeds aan nieuwe voorraden uit te geven: die winst is gewoon belast, ongeacht of je daar nu nieuwe voorraden of nieuwe schoenen van koopt.

 

Bedankt voor je uitleg, dan was dit inderdaad ook inschattingsfout van mij en zal ik hier rekening mee gaan houden!

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie reactie, dit roept wel de volgende vragen op:

 

1. Begrijp ik het goed dat je dan per bestelling moet gaan uitrekenen wat de winst is ? Dat ik dan de volgende formule moet handteren:

 

Winst = Opbrengst bestelling - (Inkoopkosten, BTW, Verzendkosten, Verpakkingskosten)

 

2. Wat zijn mogelijk meer "bijbehorende directe kosten"?

 

3. Elke product die ik verkoop heeft andere inkoopkosten, hoe bepaal ik dit op een gehele bestelling? (of is dat te gedetailleerd?)

 

4. De uren die ik er in steek, zijn deze op eoa manier er af te halen/te verrekenen of staat dit er los van?

 

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Link naar reactie
  • 1
29 minuten geleden, ToonInterieur zei:

1. Begrijp ik het goed dat je dan per bestelling moet gaan uitrekenen wat de winst is ? Dat ik dan de volgende formule moet handteren:

Winst = Opbrengst bestelling - (Inkoopkosten, BTW, Verzendkosten, Verpakkingskosten)

2. Wat zijn mogelijk meer "bijbehorende directe kosten"?

Nee dat begrijp je verkeerd, het hoeft niet per bestelling.  want naast directe kosten zijn er ook indirecte kosten zoals het abonnemnt van je boekhoudpakket.. of de kosten van de boekhouder (gezien je vragen geen onverstandige kostenpost :slightly-smiling-face:)

 

29 minuten geleden, ToonInterieur zei:

 

3. Elke product die ik verkoop heeft andere inkoopkosten, hoe bepaal ik dit op een gehele bestelling? (of is dat te gedetailleerd?)

Ja dat is te gedetaillieerd, het mag zo wel en grote bedrijven doen dat ook zo met grote en zware boekhoudapplicaties.
als klein bedrijf mag je ook bepalen wat je inkoopwaarde van de omzet ofwel inkoopkosten zijn door het sommetje

 

Begin voorraad + inkopen - eind voorraad = inkoopkosten

 

29 minuten geleden, ToonInterieur zei:

4. De uren die ik er in steek, zijn deze op eoa manier er af te halen/te verrekenen of staat dit er los van?

Nee de belastingdienst gaat jou geen salaris betalen, je bent ondernemer jou inkomen is de winst. Nadat iedere leverancier is betaald en alle tegenvallers zijn gedekt hoef jij alleen maar belasting te betalen over je winst. Wat er daarna over blijft is jou "salaris"  ofwel winst na belasting. Je mag zelf weten wat je daarmee doet of je dat geld opneemt of terug investeert om meer voorraad te kopen.  in een goed jaar verdien je goed, in een slecht jaar weinig of niks.. Geen minimum loon voor ondernemers..
nu is de valkuil dus dat je inkomstenbelasting al snel pas 1 a 1,5 jaar na de start betaald en daarom rekenen veel ondernemers zich rijk omdat ze denken zakken met geld over te houden terwijl dat de winst voor belasting is en daar nog een smak geld af gaat..

Link naar reactie
  • 0
15 hours ago, Roel J said:

Nee dat begrijp je verkeerd, het hoeft niet per bestelling.  want naast directe kosten zijn er ook indirecte kosten zoals het abonnemnt van je boekhoudpakket.. of de kosten van de boekhouder (gezien je vragen geen onverstandige kostenpost :slightly-smiling-face:)

 

Ja dat is te gedetaillieerd, het mag zo wel en grote bedrijven doen dat ook zo met grote en zware boekhoudapplicaties.
als klein bedrijf mag je ook bepalen wat je inkoopwaarde van de omzet ofwel inkoopkosten zijn door het sommetje

 

Begin voorraad + inkopen - eind voorraad = inkoopkosten

 

Nee de belastingdienst gaat jou geen salaris betalen, je bent ondernemer jou inkomen is de winst. Nadat iedere leverancier is betaald en alle tegenvallers zijn gedekt hoef jij alleen maar belasting te betalen over je winst. Wat er daarna over blijft is jou "salaris"  ofwel winst na belasting. Je mag zelf weten wat je daarmee doet of je dat geld opneemt of terug investeert om meer voorraad te kopen.  in een goed jaar verdien je goed, in een slecht jaar weinig of niks.. Geen minimum loon voor ondernemers..
nu is de valkuil dus dat je inkomstenbelasting al snel pas 1 a 1,5 jaar na de start betaald en daarom rekenen veel ondernemers zich rijk omdat ze denken zakken met geld over te houden terwijl dat de winst voor belasting is en daar nog een smak geld af gaat..


Bedankt voor je antwoord, duidelijk verhaal! Wat betreft " (gezien je vragen geen onverstandige kostenpost :slightly-smiling-face:)", klopt helemaal, zijn sinds gisteren dan ook aangesloten bij een firma. Echter kwam hij er mee dat wij winst draaide waarbij ik stellig in de veronderstelling was dat dit niet zo was, maar het klopt dus ;) 

 

Nogmaals bedankt!

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, ToonInterieur zei:

Echter kwam hij er mee dat wij winst draaide waarbij ik stellig in de veronderstelling was dat dit niet zo was, maar het klopt dus ;) 

 

Je bent in er elk geval ruim op tijd achter genomen, dus wat mij betrerft op tijd een boekhouder gezocht.
Tegen de tijd dat de belastingaanslag komt moet deze voorraad al wel weer grotendeels verkocht zijn.
Je zult alleen het groei tempo van de totale voorraadwaarde aan moeten passen maar dat is niet zo'n ramp.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.