• 0

Verkoopfactuur in december, bijbehorende inkoopfactuur in januari 2021

Beste, 

 

Ik zit met een zo lijkt het vrij simpel 'probleem'. 

Een klant heeft een grote bestelling gedaan van een product bij mijn zaak (BV) nu in december 2020,  de klant betaald vooraf, oftewel, krijgt nu direct in december al de factuur van mij en ik lever de producten.

Echter mijn leverancier heeft een gunstig facturatie termijn waardoor ik de inkoopfactuur van dit product pas halverwege januari volgend jaar binnen krijg.

 

Nu lijkt het mij dat als ik de verkoopfactuur nu aanmaak, ik in 2020 met een heel hoog bedrijfsresultaat uitkom, omdat ik de bijbehorende inkoopfactuur dit jaar er niet meer bij boek, dus in plaats van alleen de marge krijg ik nu de gehele omzet van de factuur bij het resultaat. De inkoopfactuur kan ik pas in januari 2021 inboeken.

 

Hoe kan ik er voor zorgen dat ik dit jaar als het ware alleen de 'marge' op de verkoopfactuur in mijn resultaat terug krijg en niet de gehele omzet?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
26 minuten geleden, gfx zei:

Een klant heeft een grote bestelling gedaan van een product bij mijn zaak (BV) nu in december 2020,  de klant betaald vooraf, oftewel, krijgt nu direct in december al de factuur van mij en ik lever de producten.

[...]

Hoe kan ik er voor zorgen dat ik dit jaar als het ware alleen de 'marge' op de verkoopfactuur in mijn resultaat terug krijg en niet de gehele omzet?

De winst moet uiterlijk worden genomen als er wordt geleverd. De bestelling is in december gedaan. Kun je de levering van de producten tot januari uitstellen? Het versturen van de factuur dan ook tot januari worden uitgesteld.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Voor de omzetbelasting heeft de datum van de factuur alleen gevolgen voor de periode waarin je de btw moet afdragen danwel terug kan vragen. Voor de vennootschapsbelasting moet je rekening houden met de daadwerkelijke datum van de binnenkomende of uitgaande levering. Het kan dus zijn dat deze twee niet gelijk zijn.

 

Voor de omzetbelasting is het dus simpel. Je boekt de facturen (ingaand en uitgaand) gewoon op de datum van de factuur. Je verkoopfactuur stuur je in december, dus draag je de btw daarop af in kwartaal 4 van dit jaar. Je inkoopfactuur krijg je in januari, dus die btw vraag je terug in kwartaal 1 van volgend jaar.

 

Voor de vennootschapsbelasting kun je de verkoopomzet gewoon normaal inboeken. Je verkoopt immers in december, en als je factuur ook op december staat, zit de verkoopopbrengst (omzet exclusief btw) dus in de goede maand. De inkoopkosten moet je echter ook alvast inboeken in december. Je boekt dan die (verwachte) kosten exclusief btw in en parkeert dat bedrag op een tussenrekening, bijvoorbeeld "Te factureren kosten". Op die manier betaal je voor de vennootschapsbelasting in 2020 alleen belasting over je marge. En zodra je de inkoopfactuur daadwerkelijk in 2021 ontvangt, boek je die dan niet op kostenrekening, maar op deze tussenrekening.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de strategieën.

@Wim van Rijn, in dit geval betreft het een digitaal product én werd expliciet gevraagd door de klant om de factuur dit jaar nog te sturen. Het is puur omdat mijn leverancier mij de producten ook in december levert, maar de factuur door een lange facturatie termijn pas in januari factureert.

 

@ronald965 en @prinsrachid

bedankt, deze oplossing had ik al gedachte maar fijn dat dit inderdaad een mogelijkheid is.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.