• 0

Kosten Eenmanszaak naar BV te hoog?

Hallo,

 

Ik heb een intentieverklaring ingediend bij de belasting om mijn eenmanszaak om te zetten in een BV.  Mijn boekhouder adviseerde me om een bevriende fiscalist te vragen om de omzetting/oprichting te verzorgen.   Ik heb inmiddels een offerte van deze fiscalist ontvangen en hij vraagt 3500 Euro ex BTW voor de oprichting ex de kosten voor de notaris.   Ik zei hem dat ik dat nogal prijzig vond gezien de 300/400 Euro die online aanbieders lijken te vragen inclusief de notariskosten.

 

Hij wees me op de expertise die hij bezit en dat online aanbieders me een vragenlijst zouden gaan sturen die moeilijk voor mij in te vullen zou zijn en dat bij hem die vragenlijst door hem ingevuld zou worden.   Het gaat om een enkele BV (dus geen holding erboven ofzo)

 

Klinkt dit als een reeel honorarium voor deze werkzaamheden of ziet het er naar uit dat ik teveel ga betalen en kan ik me beter tot een ander (wellicht online aanbieder) wenden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 1

Dag Mario,

 

Als fiscalist die dergelijke trajecten maandelijks verzorgt, kan ik je een blik bieden in wat erbij komt kijken en hoeveel dat zou kunnen kosten.

€ 3.500 Lijkt veel geld, gezien je omschrijving. Echter, het begint bij het uurtarief. Fiscalisten hanteren tarieven die uiteenlopen van 120 tot dik 300 euro per uur. Kan nog hoger, maar die houden zich doorgaans niet bezig met dit soort adviezen.

 

Bij een laag tarief van 120 rekent de fiscalist kennelijk op zo’n 30 uur werk in jouw dossier. Bij 200 per uur op ongeveer 17 uur. Als je zijn uurtarief niet kent, is het dus lastig inschatten of in de offerte overdreven wordt qua uren. Maar dat is nog niet alles. Hoe complexer het dossier, hoe meer uren, hoe hoger de offerte. Je geeft aan dat het om een enkele BV gaat. Ik neem op mijn beurt aan dat je jouw eenmanszaak geruisloos in wenst te brengen in die BV.

 

Nu de intentieverklaring reeds geregistreerd is bij de fiscus (voor afgelopen 1 oktober hoop ik), zouden de volgende werkzaamheden van die fiscalist kunnen zijn:

- eindbalans van je eenmanszaak opmaken, naar de waarde economisch verkeer;

- inbrengbeschrijving maken, want zonder kan de notaris de inbreng niet verzorgen en dus de BV niet oprichten zoals jij dat wenst;

- schriftelijk aan de Belastingdienst verzoeken tot toepassing van de geruisloze inbreng;

Deze drie stappen zijn minimaal verplicht/noodzakelijk om een inbreng met terugwerkende kracht correct te verzorgen. Zelfs voor een eenvoudige inbreng van een eenvoudige eenmanszaak zit je als fiscalist hiervoor al snel aan 10 uur.


Dan zou hij nog aanvullende diensten kunnen leveren die wellicht in die 3.500 begrepen zitten, zoals:

- een advies over gebruikelijk loon, omzetbelasting, dividend en juridische gevolgen van de BV versus de eenmanszaak;

- hulp bij een correctie opzet van de administratie van de BV;

- hulp bij een correcte aangifte inkomstenbelasting waarin de inbreng verwerkt dient te worden;

- opstellen van een arbeidsovereenkomst met je BV;

- advies over je inkomen in de voorperiode (de tijd tussen 1-1 en de feitelijke oprichtingsdatum van de BV.

Tel er dan gerust nog eens 10 uur bij op, om je een idee te geven.

Totaal 20 uur, wellicht tegen 175 per uur en dus 3.500 euro. Veel, maar in dit voorbeeld goed onderbouwd en niet idioot hoog.

 

Je voelt nu ook wel aankomen dat online een BV oprichten, met inbreng van je eenmanszaak voor 300 tot 400 euro onmogelijk is. Een enkele BV zonder inbreng  en zonder advies van de notaris voor 350 euro online, tja, kan. Maar als de eerste drie stappen hierboven erbij komen, dan zul je zien dat de offerte online er ook ineens heel anders uit komt te zien, want ook zij schakelen voor een inbreng een fiscalist in.

 

Hopelijk heb je zo meer inzicht. 
 

Ben ik tot slot nieuwsgierig: die intentieverklaring: heb je die inderdaad voor 1 oktober bij de Belastingdienst laten registreren, met toevoeging van het geleideformulier? Op terugwerkende kracht tot wanneer reken jij nu? En is het verschil je bekend tussen een ruisende en geruisloze inbreng? En als laatste, waarom maar 1 BV?

 

Groet

Joost
 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Bedankt voor je uitvoerige reactie :)

 

De intentie verklaring is op verzoek van mijn huidige boekhouder door de fiscalist (die nu dus een prijsopgave heeft gedaan) verzorgd. Het zou dan gaan om een geruisloze inbreng vanaf 01-01-2020 waarbij het boekjaar door zou gaan lopen tot 31-12-2021 (een dubbel boekjaar dus)

 

Zijn tarief is 110 Euro per uur en hij benoemde in ons kennismakings gesprek ook idd dat het aan de uren zou gaan liggen wat  de totaal prijs zou gaan worden maar schatte het op 3500 Euro ex notariskosten.

 

Als ik het goed begrijp gaat hij de openingsbalans verzorgen en iets met een waardebepaling wat nodig zou zijn om de BV op te kunnen richten. De reguliere boekhouding blijft echter in handen van de boekhouder die al enige tijd mijn boekhouding doet als eenmanszaak zijnde.

 

Ben blij dat je gereageerd hebt.... Het geeft me toch weer een beter inzicht en gevoel dan ik niet voor gebakken lucht zou gaan betalen...

 

Heb nog wel een vraag over het dubbele boekjaar,

 

Hoe zit het nu met de tarieven die geheven worden over 2020 en 2021?  In 2021 gaat de Venootschapbelasting dacht ik naar beneden dus ik splits de winst liever op in 2 kalender jaren dan dat het bij elkaar gevoegd word en ik het misschien tegen het duurdere tarief van 2020 dien af te rekenen.  Kan dat worden opgesplitst bij een dubbel boekjaar?  (zowel voor venootschapsbelastind als dividendsbelasting)

 

Bedankt,

Mario

Link naar reactie
  • 0

Let trouwens op die 'voorbeloning'... het kan zijn dat je daarvoor moet aansluiten bij het gebruikelijk loon.

Totdat je BV daadwerkelijk is opgericht ben je nog niet in loondienst van je BV, maar als je met terugwerkende kracht in ieder geval fiscaal die BV opricht heb je dus een periode waarin je (met terugwerkende kracht), dus geen onderneming meer was voor de IB, maar je ook nog niet in loondienst van je BV. De fiscus verwacht wel dat je een 'marktconforme' voorbeloning hanteert.

 

Dat betekent dus ook dat jouw eenmanszaak dus per 31 dec 2019 al is op komen houden te bestaan, voor de inkomstenbelasting  (dus ook geen recht meer op ondernemersfaciliteiten als ondernemersaftrek, FOR valt vrij, etc). Voor de vennootschapsbelasting gaat de BV dan op 1 januari 2020 verder. Voor de loonbelasting is er pas een arbeidscontract wanneer de BV daadwerkelijk (juridisch) is opgericht.  In de tussentijd (tussen 1 januari 2020 en oprichting) moet je jezelf dus een voorbeloning geven. Die voorbeloning is geen winst uit onderneming meer, maar resultaat overige werkzaamheden.

 

Die voorbeloning verlaagt uiteraard wel de winst van je BV. En voor zover ik weet wordt de winst die je over het hele verlengde boekjaar maakt tijdsevenredig toegekend aan de individuele belastingjaren. Dus als je belastingjaar van 1 jan 2020 t/m 31 dec 2021 loopt (bij elkaar 731 dagen), dan wordt volgens mij 366/731e van de winst toegekend aan 2020 (= schrikkeljaar) en 365/731e van de winst toegekend aan 2021. Kan ook zijn dat ze gemakshalve 365/730e aan ieder jaar toekennen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Tip: Vergeet niet om je contract partners als klanten en leveranciers op tijd te informeren over de overgang naar een BV. Door de BV constructie is er nu een beperkte aansprakelijkheid naar de je klanten toe. Als je niet goed communiceert / vast legt kan dat vervelend zijn als een klant later aangeeft dat hij de overgang naar BV niet accepteert vanwege die beperkte aansprakelijkheid. Je klant kan de proberen je alsnog prive aansprakelijk te stellen mocht het tot een dispuut komen. 
Ik weet niet zeker, maar vermoed dat dit voor eventuele geschillen met leveranciers b.v. ook van toepassing is.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
5 uur geleden, Mario55 zei:

Dus "worst case" 350-92= 258K waarvan 58 in het hoge tarief dan vrees ik :(

 

Het kan zijn dat ik je verkeerd begrepen heb of dat je mijn bericht niet goed gelezen hebt. Als je 258K winst gedurende 24 maanden hebt, dan is het volgens mij zo dat 127K aan 2020 en 127K aan 2021 wordt toegerekend voor de berekening van het belastingbedrag. Je betaalt dan dus het lage tarief over de gehele winst.

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

 

23 hours ago, prinsrachid said:

het volgens mij zo dat 127K aan 2020 en 127K aan 2021 wordt toegerekend voor de berekening van het belastingbedrag. Je betaalt dan dus het lage tarief over de gehele winst.

Dat zou mooi zijn...    Ga het na de feestdagen bespreken met de fiscalist.  Hoop dat je gelijk hebt.

Link naar reactie
  • 0

Vindt het bedrag niet gek. nog even een paar tips.

 

Neem de holding structuur wel in overweging. Vooral bij wat hogere winsten is dit een redelijk veilige haven voor je vermogen. Je hoeft dan je vermogen minder snel naar privé te halen waar je uiteindelijk dividend belasting en daarna vermogensbelasting betaald.

 

Vraag de boekhouder ook om een begroting / offerte kosten nadat de eenmanszaak is overgezet. Boekhoudkosten gaan namelijk behoorlijk toenemen denk aan verloning DGA, Notulen, jaarrekeningen, en de complexiteit van de boekhouding in het algemeen.

Link naar reactie
  • 0

De boekhouding blijft in handen van de boekhouder die het al voor de eenmanszaak deed. De fiscalist is een vriend van de boekhouder die er alleen bijgehaald is voor de opzetting van de BV.   Zijn tarief gaat wel omhoog idd.  Van 750 naar 1500 per jaar.  In totaal kijk is dus tegen 5500 euro kosten aan voor het eerste jaar plus omzetting...   3500 fiscalist - 500 notaris en 1500 voor de boekhouder

 

Klinkt mij nog steeds als veel maar ik heb de overeenkomst inmiddels getekend...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.