• 0

Vooraf betalen, of toch achteraf?

Beste HL'ers,

 

Ik wil jullie even een dillemma voorleggen waar ik zelf nog niet echt uit ben.

 

Mijn doelgroep is verdeeld in bedrijven en particulieren. De particulieren betalen contant of met PIN na het gespeelde spel zodat we alles tegelijk afrekenen (drankjes, chips, bandana's en het spel zelf)

 

Alleen nu zit ik een beetje met de bedrijven, tot nu toe sturen we een factuur na afloop op nacalculatiebasis. Alleen, van de 5 verstuurde facturen tot nu toe staan er 3 nog open na de betalingstermijn.

 

Van de week had ik echter een bedrijf dat kwam spelen, origineel hadden ze geboekt voor 50 personen...later werden dat er 40, en uiteindelijk kwamen ze met 23 personen.

 

Nu vonden ze het doodnormaal dat ze voor 40 menu's moeten betalen, maar ik ben er nog niet uit hoe ik dat nou moet doen? Bij mij betalen ze dus voor 23 personen, maar straks moet ik mensen inhuren voor een grote groep en vindt ik dus ook dat ik ze moet laten betalen voor het aantal mensen waar ze voor boeken en dus niet voor het aantal mensen dat er komt opdagen. ???

 

Wat vinden jullie, is het raar om een rekening op basis van voorcalculatie te sturen voor arrangementen met na afloop een definitieve verrekening?

 

Ik hoor graag van jullie.

 

Groet,

 

 

Martin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik vind het normaal dat als je reserveert voor 40 personen je ook betaald voor 40 personen, zeker voor dingen als eten en bij B2B (consumenten doen daar wat moeilijker over) Jij moet toch niet opgezadeld worden met de kosten voor bv. bedorven eten omdat de helft niet komt opdagen?

 

Wat wel kan is in je offerte opnemen dat het aantal, kostenloos, gewijzigd kan worden tot een x aantal dagen voor aanvang. Ook kun je zeg 50% van de kosten rekenen als er te kort van te voren afzeggingen zijn. Periode moet je aanpassen aan de periode die jij nodig hebt om mensen/catering/inkoop zelf aan te kunnen passen zonder kosten.

 

Over te laat betalende klanten zijn al een aantal draadje geweest. Dat is vrij standaard en hoort er bij. Of vooruitbetalen een oplossing is weet ik niet. Ik vind het persoonlijk geen fijne methode. Aanbetaling kan wel.

 

[offtopic]Jippie m'n 1000ste! En nog een beetje zinnige inhoud ook ;D[/offtopic]

Link naar reactie
  • 0

veelal wordt een garantie-aantal vooraf afgesproken. je kunt heel goed vooraf een factuur sturen voor het garantie-aantal en die factuur moet voor aanvang betaald worden. wees hier helder en strikt in, iedere ondernemer begrijpt dat en je bent geen bank tenslotte.

 

hanteer korte betalingstermijn, bijvoorbeeld 10 dagen.

 

tevens, als een factuur op de vervaldag nog niet betaald is, direct een herinnering sturen en vooral: zelf bellen!

 

blijf er bovenop zitten, het is jouw geld. als een klant niet betaald, is alle moeite voor niets geweest.

 

kortom, een deel vooruit laten betalen en de dag na het evenement de slot factuur sturen.

 

succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Ehm wat heb je in jouw leveringsvoorwaarden staan over deze zaken ?

 

Bij mijn weten is het vrij normaal dat er in het geval van reserveringen een bedrag vooruit betaald word. Wat redelijk is, moet je zelf even uit vogelen.

Je kunt natuurlijk even gaan mysteryshoppen by partyboten en andere vergelijkbare evenementen.

Datzelfde geldt zeker voor mensen die wel reserveren, maar niet op komen dagen. Je zou in deze tijd dus ook een andere groep kunnen faciliteren die je nu misschien nee verkocht hebt, dus inkomstenverlies.

De reisbranche werkt ook zo.

 

Kortom, boeken is reserveren, en een x bedrag vooruit betalen.

Je offerte moet bestaan uit de vaste kosten voor het aantal opgegeven deelnemers, exclusief de variabele kosten.

Dus twee betalingen

1 voor uit op basis van X % vande offerte x dagen voor het evenement.

2 achteraf het restant van de offeret inclusief de variabele kosten.

 

Verder zou je ook even moeten kijken naar annuleringsvoorwaarden.

Ook hier kun je met percentages werken, bijvoorbeeld altijd 10%, één maand voor de afspraak 40%, en een week voor de afspraak 80 of 100%.

Maar goed, je moet gewoon zelf even bekijken hoe je met de bezettingsgraad zit, en wat het jouw kost als er op het laatste moment geannuleerd word.

En je kunt natuurlijk plotseling opengevallen, maar (deels) betaalde sessies, voor minder aan een vaste kring aanbieden, of als last minutes op de website.

 

En openstaande facturen moet je gewoon achteraan bellen.

Soms blijven rekeningen liggen omdat men het ergens niet mee eens is, meestal is het echter gemakzucht.

Bel ze op, en zeg dat ze toch een leuke dag gehad hebben, dan komt betalen meestal wel goed.

 

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

Je kan een bevestiging sturen naar de klant met het aantal personen er in en die ondertekend terug laten sturen, zodat je daar later geen discussie over kan krijgen.

Je leveringsvoorwaarden scherper zetten.

Na verloop van de betalingstermijn bellen en nog eens bellen, durf je het zelf niet laat het dan doen door een personeelslid maar in ieder geval blijven bellen totdat de betaling rond is.

Link naar reactie
  • 0

Vaste regel is bij ons dat er voor een dienst/produkt NIETS vooruit wordt betaald. Dit geldt ook voor personeel-uitjes. Als er in de folder of offerte staat dat er een vooruitbetaling wordt verwacht wordt deze afgelegd.

Tijdens of na afloop van het uitje wordt niet over geld gesproken !!

Facturen met een betalingstermijn van 10 of 14 dagen worden gereed gezet op 14 dagen ná binnenkomst .

Wordt de betaling binnen 30 dagen verwacht dan wordt deze gereed gezet op 30 dagen na binnenkomst.

 

Maar voor een gezellig uitje kan ik me voorstellen dat er op de factuur een betalingstermijn wordt gevraagd van 14 dagen.

http://nl.linkedin.com/in/corvanprooyen

Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer !

Link naar reactie
  • 0

De betalingstermijn is inderdaad 14 dagen. Probleem hierbij is dat sommige facturen moeten wachten op de cateringrekening die ik van derden moet doorberekenen, zo kan het voorkomen dat een klant dus een factuur krijgt die 14 dagen na het spel bij hun binnenkomt. En daarbij dan nog eens mijn termijn van 14 dagen.

 

Zo zit je dan al aan een maand.

 

Groet,

 

 

Martin

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.