• 0

bbz aanvraag ivm ziekte, afgewezen. terecht? Wat nu?

(aangepast)

Wie kan mij een beginnetje aangeven?

Situatie is als volgt:

ZZp-er sinds 2003.
Geen  schulden, kan mijn hoofd boven water houden, maar dat is het dan ook wel. 

Nu, ziek en in afwachting van operatie, kan op dit moment niet werken. Operatie verwacht begin 2021 maar afhankelijk van afschalen zorg ivm corona. 
geen arbeidsongeschiktheidsverzekering. 

De aanvraag is gedaan voor tijdelijke bijstand voor levensonderhoud.

Prive- en zakelijk vermogen ongeveer 14.000 bij elkaar. 

Bedrijf levensvatbaar.

Na operatie goede perspectieven om weer vol aan het werk te kunnen. 

Ik ben afgewezen omdat ik teveel geld zou hebben en daar eerst maar op in moet teren. 
Maar overal lees ik dat gezamenlijk zakelijk- en privévermogen veel meer mag zijn dan ik heb?

Advies iemand? Dank :)

aangepast door Joep12
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
(aangepast)

Dankjewel Legend, dat draadje had ik gevonden en zie daar dezelfde hersenspinselen als ik zelf heb. 

Ik begrijp dat je een deel prive spaargeld + een deel zakelijke reserve mag hebben en toch gebruik kan maken van deze regeling. 
Mijn angst is dat ik door interen op eigen vermogen straks mijn bedrijf moet beëindigen en in de bijstand terecht kom?

Het bedrag wat ik nu nog  heb is alles, ik moet daarvan mijn privelasten dekken + mijn zakelijke. Heb op dit moment 0 inkomen.
Genoemde operatie + revalidatie neemt tot iig juni 2021 in beslag, dus tegen die tijd ben ik wel failliet?

aangepast door Joep12
Link naar reactie
  • 0

Niet specifiek gevraagd, alleen online opgezocht en daaruit geconcludeerd dat ik "safe zat". (dit is dus wellicht een verkeerde inschatting? Ik snap niet welk deel dan wel onder zakelijke vermogen valt wat veel hoger mag zijn en in welke omstandigheden dat geldt?)

 

Niet gehuwd

IOAZ inderdaad niet van toepassing.

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Joep12 zei:

Niet gehuwd

Dan duurt het nog wel even voordat je op die €6.120 zit.

 

Uit het andere topic had ik begrepen dat er geen onderscheidt was tussen prive en zakelijk vermogen. Maar dat kan iemand anders wellicht nog wel toelichten.

 

1 uur terug, Joep12 zei:

Ik ben afgewezen omdat ik teveel geld zou hebben en daar eerst maar op in moet teren. 

Raar omschreven als ze dat zo precies schriftelijk gesteld hebben.

Link naar reactie
  • 0

3 mnd vaste lasten en dan ben ik er ongeveer hoor, helaas. 

en ja, dat is zoals het schriftelijk gesteld is, interen op verantwoorde wijze stond er ook nog bij tussen haakjes :)

Bedankt voor je reactie iig, ik hoop dat er iemand is die mij wellicht nog wat verder kan helpen :)

 

Link naar reactie
  • 0

TOZO lijkt me niet bedoeld voor dit soort gevallen, alleen voor omzetverlies tgv corona. Dan kun je het nu wel aanvragen, maar dan moet je het later waarschijnlijk alsnog terugbetalen (er van uit gaande dat je operatie geen gevolg is van corona), wellicht met een boete.

 

Daarnaast vult de TOZO het inkomen ook maar aan tot bijstandsniveau waardoor je alsnog flink wat uit je eigen vermogen zal moeten betalen om bijna 3000 euro per maand aan vaste lasten te kunnen betalen. 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, Joep12 zei:

Wie kan mij een beginnetje aangeven?

Situatie is als volgt:

ZZp-er sinds 2003.
Geen  schulden, kan mijn hoofd boven water houden, maar dat is het dan ook wel. 

Nu, ziek en in afwachting van operatie, kan op dit moment niet werken. Operatie verwacht begin 2021 maar afhankelijk van afschalen zorg ivm corona. 
geen arbeidsongeschiktheidsverzekering. 

De aanvraag is gedaan voor tijdelijke bijstand voor levensonderhoud.

Prive- en zakelijk vermogen ongeveer 14.000 bij elkaar. 

Bedrijf levensvatbaar.

Na operatie goede perspectieven om weer vol aan het werk te kunnen. 

Ik ben afgewezen omdat ik teveel geld zou hebben en daar eerst maar op in moet teren. 
Maar overal lees ik dat gezamenlijk zakelijk- en privévermogen veel meer mag zijn dan ik heb?

Advies iemand? Dank :)

 

Lenen van vrienden / kennissen?

 

en deze tijd gebruiken om eens goed na te denken over de toekomst. Dit is precies het probleem met de huidige ZZPérs. Hooft net boven water kunnen houden, geen geld over voor een AOV verzekering. Bijna geen belasting betalen en als er iets aan de hand is meteen bij vadertje staat aankloppen.

 

Denk ook eens aan pensioen, en nog hogere risico's op ziekte wanneer je ouder wordt.

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Bob de webbouwer zei:

TOZO lijkt me niet bedoeld voor dit soort gevallen, alleen voor omzetverlies tgv corona. Dan kun je het nu wel aanvragen, maar dan moet je het later waarschijnlijk alsnog terugbetalen (er van uit gaande dat je operatie geen gevolg is van corona), wellicht met een boete.

 

Daarnaast vult de TOZO het inkomen ook maar aan tot bijstandsniveau waardoor je alsnog flink wat uit je eigen vermogen zal moeten betalen om bijna 3000 euro per maand aan vaste lasten te kunnen betalen. 

Eens, dus dat wordt 'm niet gok ik, mogelijk wel een ingang als operatie uitgesteld wordt?

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, sports zei:

 

Lenen van vrienden / kennissen?

 

en deze tijd gebruiken om eens goed na te denken over de toekomst. Dit is precies het probleem met de huidige ZZPérs. Hooft net boven water kunnen houden, geen geld over voor een AOV verzekering. Bijna geen belasting betalen en als er iets aan de hand is meteen bij vadertje staat aankloppen.

 

Denk ook eens aan pensioen, en nog hogere risico's op ziekte wanneer je ouder wordt.

 

Laat ik nu nog nooit bij vadertje staat aangeklopt hebben, een beetje empathie is best fijn als je de volledige situatie niet kent.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
7 minuten geleden, Joep12 zei:

Laat ik nu nog nooit bij vadertje staat aangeklopt hebben, een beetje empathie is best fijn als je de volledige situatie niet kent.

 

Probleem is dat veel zzpérs bewust kiezen voor geen AOV en weinig belasting betalen. Vroeg of laat moeten ze dan vaak bij vadertje staat aankloppen.

Hoe erg de situatie dan ook is. Ik hoop dat niet verzekerde ZZPérs dit lezen en dat beseffen en dat u hier voor de toekomst ook aan gaat denken.

 

aangepast door sports
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
59 minuten geleden, sports zei:

Probleem is dat veel zzpérs bewust kiezen voor geen AOV en weinig belasting betalen. Vroeg of laat moeten ze dan vaak bij vadertje staat aankloppen.

 

Een derde van alle ZZpers heeft een inkomen onder de €20.000-. Of ze daar voor gekozen hebben, betwijfel ik. 

 

Kijk uit naar ander werk, lijkt dan het verstandige alternatief. Die oplossing is helaas niet voor iedereen beschikbaar.

 

Heb je als ZZPer enkele nota's uitstaan (debiteuren betalen soms met maanden vertraging) en wat lopend werk op je balans, dan heb je al 'vermogen'.

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, TwaBla zei:

 

Een derde van alle ZZpers heeft een inkomen onder de €20.000-. Of ze daar voor gekozen hebben, betwijfel ik. 

 

Kijk uit naar ander werk, lijkt dan het verstandige alternatief. Die oplossing is helaas niet voor iedereen beschikbaar.

 

Heb je als ZZPer enkele nota's uitstaan (debiteuren betalen soms met maanden vertraging) en wat lopend werk op je balans, dan heb je al 'vermogen'.

 

 

Probleem is dat ZZpérs met lage inkomens wel concurreren met bedrijven die werknemers in dienst hebben waar ze loonheffingen, verzekeringen, etc. over betalen.

Diezelfde werkgevers betalen vervolgens via de belasting ook nog mee als de niet verzekerde ZZPér toch ziek wordt.

 

De eerste Z staat voor zelfstandig. Als je dat niet kunt zijn dan is in loondienst de enige optie en de laatste jaren is er voor zo goed als iedereen genoeg werk beschikbaar geweest. Enkele uitzonderingen nagelaten maar zoals je al aangeeft kan 1/3 van de ZZPérs geen normaal inkomen verdienen.

 

Maar 20.000 bruto (en dus ook netto bij ZZPér) vinden ze vaak wel prima voor relatief weinig werk.

aangepast door sports
Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
8 uur geleden, sports zei:

Maar 20.000 bruto (en dus ook netto bij ZZPér) vinden ze vaak wel prima voor relatief weinig werk.

 

1666 per maand, ruim meer dan bijstand voor een alleenstaande.  Maar met de discussie of zzpers te weinig verdienen of de markt verzieken is Joep niet geholpen. Zeker niet in dit beroerde Corona jaar. :anxious-face-with-sweat:

 

Ik heb even gezocht op eigen vermogen en bbz voor ondernemer. eerste zoekresultaat  maar voldoende info en als ik het zo lees zijn de eigen vermogen grenzen een stuk hoger. Wellicht toch als inkomensondersteuning of anders als lening. Joep zal dus naar de gemeente  en met een plan moeten komen. Het lijkt mij dat gemeentes in deze barre tijden toch enige coulance tonen zeker als de ondernemer een levensvatbaar bedrijf heeft.

 

Misschien dat Roel nog iets kan toelichten, die is er veel meer in thuis.

 

Sterkte ( van een collega ondernemer die na een operatie ook al 5 maanden uit de running is)

 

aangepast door henkh
Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, henkh zei:

 

1666 per maand, ruim meer dan bijstand voor een alleenstaande.  Maar met de discussie of zzpers te weinig verdienen of de markt verzieken is Joep niet geholpen. Zeker niet in dit beroerde Corona jaar. :anxious-face-with-sweat:

 

Ik heb even gezocht op eigen vermogen en bbz voor ondernemer. eerste zoekresultaat  maar voldoende info en als ik het zo lees zijn de eigen vermogen grenzen een stuk hoger. Wellicht toch als inkomensondersteuning of anders als lening. Joep zal dus naar de gemeente  en met een plan moeten komen. Het lijkt mij dat gemeentes in deze barre tijden toch enige coulance tonen zeker als de ondernemer een levensvatbaar bedrijf heeft.

 

Misschien dat Roel nog iets kan toelichten, die is er veel meer in thuis.

 

Sterkte ( van een collega ondernemer die na een operatie ook al 5 maanden uit de running is)

 

Dankjewel Henkh, ik was ook tot deze conclusie gekomen en heb vanuit die gedachte  mijn aanvraag ingediend, die coulance lijkt vooralsnog niet binnen bereik. Ik kreeg de afwijzing al binnen 1 dag na aanvraag, vond ik al vreemd snel...

enne... succes met jouw herstel!

Link naar reactie
  • 1
1 uur terug, Joep12 zei:

Ik kreeg de afwijzing al binnen 1 dag na aanvraag, vond ik al vreemd snel...

 

Dat is bijzonder snel, had je informatie gemeld over dat je ziek bent en daardoor niet kan werken? 
Ik zou hoe dan ook maandag bellen en om een (mondelinge) of schriftelijke motivering vragen. Het is wat opmerkelijk dat ze geen extra informatie hebben gevraagd.

Het ding is dat als je gewoon ziek bent is het ondernemersrisico en hoeven ze geen BBZ te verstrekken BBZ is geen ziektewet,
Maar als je tijdelijk arbeidsongeschikt bent bijv omdat je langer niet kan werken omdat de operatie wordt uitgesteld is er wel ruimte om met BBZ te ondersteunen. zie bijv dit artikel: https://www.plusonline.nl/special-artikelen/wat-doet-een-zzper-die-ziek-is
Maar het is dus altijd een vrij subjectieve afweging. ook binnen Tozo is ziek zijn een afwijzingsgrond want tozo wordt toegekend op het feit dat jij niet voldoende winst kunt behalen omdat jou branche onderneming door de corona maatregelen slechter draait. BBZ is dus het juiste loket, maar wordt ook niet makkelijk toegekend.


Als jij over 3 of 4 maanden (dus in maart of april)  richting de 6000 euro vermogen gaat dan zal men je aanvraag in behandeling nemen, het levensvatbaarheidsonderzoek gaan doen en zo nodig alvast voorschotten verstrekken. Ik vermoed dat men nu heeft gedacht al snel 5 a 6 duizend boven vermogensgrens daar kan je het best een tijdje op uitzingen en het herstel zal mogelijk ook die tijd kosten dus ook al wordt het spannend nog geen direct risico op schulden of omvallen van het bedrijf .
BBZ gaat echt pas helpen als je door de minimum normen zakt en niet al als het erop lijkt dat dat zou kunnen gebeuren.

 

 


 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Roel J zei:

Maar het is dus altijd een vrij subjectieve afweging. ook binnen Tozo is ziek zijn een afwijzingsgrond want tozo wordt toegekend op het feit dat jij niet voldoende winst kunt behalen omdat jou branche door de corona maatregelen slechter draait.

 

Verwar je TOZO nu niet met TVL (waar ze wel naar SBI branche nummertjes kijken)?

 

 

Als je je niet goed voelt bij een TOZO aanvraag moet je dat zeker niet doen.

Maar de formele eisen zijn -kort samengevat- enkel dat je voorheen aan het urencriterium voldeed, nu een inkomen onder bijstandsniveau hebt en dat je bedrijf door Corona geraakt is.

 

Zie ook het besluit tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers met name:

 

Quote

Hoofdstuk 2. Algemene bijstand

 

Artikel 5. Verklaring bij de aanvraag

 

1 In de verklaring wordt door de aanvrager van algemene bijstand het volgende verklaard en de volgende informatie verstrekt:

a.dat diens bedrijf of zelfstandig beroep financieel is geraakt als gevolg van de crisis in verband met COVID-19, voorzien van een toelichting;

b.dat hij voor de kalendermaanden waarover algemene bijstand wordt aangevraagd, verwacht een in aanmerking te nemen inkomen te hebben dat lager is dan de bijstandsnorm;

c.voor de kalendermaanden waarover algemene bijstand wordt aangevraagd een opgave van het inkomen dat hij heeft verworven of verwacht te gaan verwerven; en

c.dat hij of, indien van toepassing, zijn gezin over geen in aanmerking te nemen vermogen, bedoeld in artikel 7, beschikt of redelijkerwijs kan beschikken.

2 De gehuwde zelfstandige betrekt bij de verklaring, bedoeld in het eerste lid, onderdelen b en c, het inkomen van beide echtgenoten.

 

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, Maxn zei:

Verwar je TOZO nu niet met TVL (waar ze wel naar SBI branche nummertjes kijken)?

 

nee, ik verwar ze niet, ik bedoelde onderneming en niet branche.. ik heb het aangepast.
Helaas blijkt ook over ziekte binnen Tozo meerdere uitleg mogelijk en te worden toegepast.
Tozo begint een behoorlijk gecompliceerde regeling te worden, de VNG heeft recentelijk versie 14 van de handreiking gepubliceerd die de gemeentes gebruiken om aanvragen te beoordelen, versie 1 is van begin april dat betekent dat nog elke week aanvullingen en correcties komen op het kader waarmee.

 

Het grootste nadeel én risico van Tozo is dat de toesting vooraf alleen gebeurd op basis van minimale vereisten en andere informatie die de ondernemer vrijwillig aanlevert. Maar de gemeente heeft binnen Tozo altijd het recht om achteraf te controleren en dan de uitkering in te trekken, uiteraard gemotiveerd om welke reden. over ziekte bestaat een discussie of dit onder het gewone ondernemersrisico valt.

 

Het voordeel van BBZ is dat je aanvraag vooraf volledig wordt getoetst. als je door de eerste toetsing heen bent wordt je uitgebreid bevraagd en moet je veel stukken aanleveren en krijg je een gesprek met de behandelaar van de gemeente en ook een levensvatbaarheidsonderzoek (vrijwel altijd door een derde partij). Als daaruit een uitkering volgt dan heb je zekerheid over de looptijd en het bedrag. De uitkering is normaal 12 maanden maar kan wel worden verlengd.

 

Tozo 3 loopt nu tot eind maart. Tozo 4 (met vermogenstoets) loopt vanaf 1 april tm 30 juni 2021.  Daarna houd deze op te bestaan. of er opnieuw verlengd wordt kan niemand nu enige zekerheid over geven en dan moet je alsnog naar de BBZ.

 

Ik vind de route van BBZ dus een verstandige keus.

 

Link naar reactie
  • 0
27 minuten geleden, Roel J zei:

Het grootste nadeel én risico van Tozo is dat de toesting vooraf alleen gebeurd op basis van minimale vereisten en andere informatie die de ondernemer vrijwillig aanlevert. Maar de gemeente heeft binnen Tozo altijd het recht om achteraf te controleren en dan de uitkering in te trekken, uiteraard gemotiveerd om welke reden. over ziekte bestaat een discussie of dit onder het gewone ondernemersrisico valt.

 

Begrijp je punt.

Maar vraag me toch af of er geen manier is om de gemeente vooraf een standpunt te ontlokken, of je bedrijf ook niet financieel door Corona geraakt kan zijn als je langer uit de running bent omdat de wachttijd voor zorg langer is dan voorheen.

 

 

27 minuten geleden, Roel J zei:

Tozo 3 loopt nu tot eind maart. Tozo 4 (met vermogenstoets) loopt vanaf 1 april tm 30 juni 2021. 

 

Zag dat vermogensgrens 46k gaat worden.

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, Roel J zei:

 

Dat is bijzonder snel, had je informatie gemeld over dat je ziek bent en daardoor niet kan werken? 
Ik zou hoe dan ook maandag bellen en om een (mondelinge) of schriftelijke motivering vragen. Het is wat opmerkelijk dat ze geen extra informatie hebben gevraagd.

 

 

 


 

Ja, ik heb vooraf de situatie uitgelegd, persoon leek toen begripvol en ging "haar uiterste best doen".
Ze had alle info die nodig is...

Link naar reactie
  • 0

Over de aanvullende berichten hierboven: ik heb me dus ook afgevraagd wat de opties zijn als er mogelijk een nieuw lockdown wordt aangekondigd en of ik dan gebruik zou kunnen maken van TOZO, er is immers bij de gemeente bekend dat ik ziek ben en wat het herstelproces vraagt. (Ik heb het uitgebreide stukkenpakket direct aangeleverd trouwens.) Daarbij is het ook nog zo dat ze zorg mogelijk weer afgeschaald wordt ivm Covid.

Ik kan al niet meer werken sinds 1 nov.  en kom nu dus ook niet aan het urencriterium voor TOZO

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.