• 0

Oprichten nieuwe onderneming naast eenmanszaak

Goedemorgen allen,

Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen.
Momenteel heb ik een succesvolle eenmanszaak in de IT (webdesign).
Nu zijn er plannen om met een groep van 3 (inclusief mijzelf) een nieuwe onderneming te starten in de vorm van een  sportaccommodatie.
Allen hebben wij een eenmanszaak in verschillende disciplines.

Wij brengen allemaal +- 10k aan investeringen in. Het idee is om hiervan een BV te maken om onze risico's te minimaliseren, en de eenmanszaken niet in "gevaar" te brengen op het moment dat er in de BV iets mis gaat. Nu heb ik begrepen dat het mogelijk is om naast je eenmanszaak een persoonlijke holding te hebben welke de aandelen bevatten van de gezamenlijke BV.
Er zullen in beginsel minimale  gelden uit de BV worden onttrokken zodat de BV kan groeien.

Wat mij nog niet helemaal helder is hoe het zit met management fees factureren vanuit de eenmanszaken aan de BV. Is dat überhaupt toegestaan? Vooral omdat we verwachten dat de BV niet genoeg gaat genereren om ons alle 3 een DGA-salaris te kunnen uitkeren.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur geleden, RemcoH zei:

Wat mij nog niet helemaal helder is hoe het zit met management fees factureren vanuit de eenmanszaken aan de BV. Is dat überhaupt toegestaan?

Jij zult in dienst zijn van jouw personal holding en die leent jou uit aan jullie BV. Daarvoor stuurt jouw personal holding dus een management fee factuur naar jullie BV. Jouw personal holding keert jou vervolgens salaris uit. Het lijkt me dus dat de eenmanszaak hier niet direct mee te maken heeft (uiteindelijk natuurlijk wel in jouw inkomsten en belastingheffing daarover).

 

1 uur geleden, RemcoH zei:

Vooral omdat we verwachten dat de BV niet genoeg gaat genereren om ons alle 3 een DGA-salaris te kunnen uitkeren.

Als jullie BV niet genoeg winst genereert om aan drie DGA's minimaal het gebruikelijke loon uit te keren, zijn er mogelijkheden om een verlaging van dat gebruikelijke loon aan te vragen bij de Belastingdienst.

Link naar reactie
  • 0

Allereerst welkom op HL! Goede username daar scoor je punten mee, dus dat zit alvast goed.

 

1 uur terug, RemcoH zei:

Wat mij nog niet helemaal helder is hoe het zit met management fees factureren vanuit de eenmanszaken aan de BV. Is dat überhaupt toegestaan? Vooral omdat we verwachten dat de BV niet genoeg gaat genereren om ons alle 3 een DGA-salaris te kunnen uitkeren.

Dit gaat niet werken om diverse redenen, uitzonderingen daargelaten maar daar voldoe je met deze constructie niet aan.

 

Mijn ervaring is dat je dan beter helemaal over kan gaan naar de B.V. als ondernemingsvorm (dan kan je ook met bruto geld investeren), tenzij je in je eenmanszaak compleet andere dingen doet, een lage winst hebt en verder zakelijk geen geld gaat investeren in de toekomst in deze nieuwe onderneming, of andere ondernemingen. Er zijn wat users op HL die een eenmanszaak succesvol combineren met een B.V. ernaast, maar dat is in de praktijk eerder de uitzondering dan de regel. De belastingdienst is ook kritisch op dergelijke verhoudingen en transacties tussen je eenmanszaak en B.V. worden zeer kritisch bekeken, waardoor in de inspecteur in de praktijk de eenmanszaak ook als fiscaal niet-transparant gaat behandelen (waarmee de fiscale voordelen van de eenmanszaak komen te vervallen).

 

Dus als samenvatting:

- Niets mis met een B.V. (of B.V.'s) naast je eenmanszaak zolang je erg verschillende dingen doet in je B.V.'s dan in je eenmanszaak.

- Als de werkzaamheden overlappen of er zijn transacties tussen je B.V.'s en je eenmanszaak > dan niet aan beginnen want de kans is groot dat ook je eenmanszaak als B.V. behandeld gaat worden door de inspecteur, waardoor de voordelen van een eenmanszaak t.o.v. een B.V. vervallen.

 

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, RubenT zei:

Als jullie BV niet genoeg winst genereert om aan drie DGA's minimaal het gebruikelijke loon uit te keren, zijn er mogelijkheden om een verlaging van dat gebruikelijke loon aan te vragen bij de Belastingdienst.

Goed punt, hou er wel rekening mee dat het DGA salaris niet (meer) verlaagd wordt tot onder het minimumloon: dat heet minimumloon met een reden blijkt uit recente jurisprudentie. Dit als kanttekening/aanvulling op wat RubenT zegt, want voor 3x minimumloon moet dan wel ruimte zijn binnen het ondernemingsplan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.