• 0

Procedure inzake software ontwikkeling

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Door dat af te spreken en goed vast te leggen. 'eigendom' is bij softwareontwikkeling niet echt een eenduidig begrip, al is het maar omdat in de regel gebruik wordt gemaakt van  bibliotheken van derden  waarop het auteursrecht niet overgedragen kan worden en eigen bibliotheken die een ontwikkelaar voor meer projecten gebruikt en daarom niet overdraagt, maar in één of andere licentie beschikbaar stelt.

Voor het niet aan de haal gaan is een NDA die je sluit voor je het idee uitleg de normale gang van zaken.

Link naar reactie
  • 1

Als je software laat ontwikkelen, dan ligt het intellectueel eigendom al bij de programmeurs. Dat is in de wet zo geregeld.

 

Wil je dat anders zien, dan zul je óf van tevoren goede afspraken moeten maken, óf de ontwikkelaars in loondienst moeten nemen (want dan geldt jij als auteur).

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
On 14/12/2020 at 15:50, Branko Collin said:

Als je software laat ontwikkelen, dan ligt het intellectueel eigendom al bij de programmeurs. Dat is in de wet zo geregeld.

 

Wil je dat anders zien, dan zul je óf van tevoren goede afspraken moeten maken, óf de ontwikkelaars in loondienst moeten nemen (want dan geldt jij als auteur).

 

Dit klopt. En intellectueel eigendom is vrij dikke materie als het op "praktisch hergebruik van code" of replicatie aankomt. Zelf hanteer ik in de overeenkomst dat, bij maatwerk, onze software (app, website, applicatie, ...) voor de klant met een wereldwijde licentie komt die hen vrij stelt om:

 

- het product te gebruiken voor het opgegeven doel;

- te adverteren met het product;

- publiek toegankelijk te maken;

- de broncode aan te passen *

 

*Indien ze de broncode aanpassen, vervalt onze verantwoordelijkheid voor de werking van het opgeleverde product en dragen ze zelf de risico's van eventuele fouten in productie. Bij complexe projecten staan we dit vanuit de basis niet toe en spreken we hier altijd een apart contract voor af ivm onze verzekering

 

Wij houden, net als 90% van ontwikkelaars in onze branche, auteursrechten aan onze kant tenzij expliciet anders wordt afgesproken (prijs gaat dan doorgaans maal twee, maal drie). Dit omdat wij met het weggeven van de auteursrechten bepaalde stukken applicatielogica niet meer mogen gebruiken voor andere doeleinden. 

 

Vergelijk het met een fotograaf (die ook flink rekenen voor overdracht auteursrechten): Stel je neemt van hem de auteursrechten op een portret over. Die fotograaf kan dan feitelijk niet meer dezelfde opzet gebruiken voor ander portretten als het gevolg is dat de foto "te" veel op de jouwe lijkt. Belichting, pose, achtergrond, noem maar op. Je neemt dan in principe een stuk creatief resultaat uit zijn arsenaal. 

 

On 12/12/2020 at 15:55, logistieke dienstverlening said:

Beste ondernemers,

 

Ik wil software laten ontwikkelen.

Hoe kan ik voorkomen dat ontwikkelaars met mij idee aan de haal gaan of het eigendom niet bij mij blijft.

 

Dank.

 

Om dan terug te komen op de oorspronkelijke vraag: Eerst en vooral zakendoen met betrouwbare bedrijven. Het is voor een goed bedrijf ALTIJD belangrijker om een goede reputatie te behouden en een goede relatie met jou, onze klant, op te bouwen. Daar zit op de (middel)lange termijn veel meer in voor beide partijen. Zowel financieel als qua groei en netwerk. 

 

Stel jij hebt een geweldig idee voor een app en een developer steelt het idee:

 

Scenario A:

 

Hij weigert jouw project en gaat er zelf stiekem mee aan de slag. Dit kost hem tijd die niet betaald is en hij moet zelf het hele marktplan en de sales doen. Hij lanceert als het ware een product of zelfs bedrijf en neemt al het risico op zich. Dit is een enorm dure, tijdrovende en riskante move. Jouw idee moet dan wel echt tonnen goud waard zijn. Is het dat? Neem een patent, een jurist en zorg dat je een investering kan maken door het te laten bouwen door een betrouwbaar, gerespecteerd bedrijf. 

 

Scenario B:

 

Hij neemt je project aan, bouwt het op jouw kosten en kopieert het achteraf voor eigen gewin. Als jij op papier goede afspraken hebt gemaakt over geheimhouding, niet repliceren van het concept etc > vrij makkelijke rechtszaak.

 

Tenslotte nog even over een NDA: Elke wakkere developer zal hier huiverig om zijn en niet tekenen indien je NDA te breed is. En de meeste online NDA templates zijn achterlijk breed. Ik heb al NDA's onder mijn neus gehad waar in stond dat ik geen enkel toekomstig project mocht aannemen dat lijkt op dit idee, of dat ik door het geven van feedback suggesties over het bouwen daarmee een overeenkomst aanging tot het onmiddellijk overdragen van de intellectuele eigendom van mijn suggesties, dat soort dingen.

 

Als een NDA lokaal is(beperkt tot het aanhoren van jouw idee) en redelijk opgesteld, overweeg ik te tekenen. Eerder niet. En een developer die zomaar een brede NDA tekent zou ik bij voorbaat al niet vertrouwen want hij weet op dat punt al niet wat hij zijn eigen business (mogelijk) aan doet. Hoe moet ik hem dan vertrouwen met mijn business?

 

Tot slot; ik heb voor ik een eigen onderneming startte bijna 7 jaar voor een van de grootste consultancies ter wereld gewerkt en ik kan je first hand vertellen dat die NOOIT een NDA ondertekenden. Vertrouwen en relatie is sleutel. Fortune 500 of bakker om de hoek. Werk met mensen en bedrijven die betrouwbaar zijn. Praat met je netwerk, kijk naar reputatie, ontmoet ze in persoon. En bij echt innovatieve ideeën die iedereen de vingers doen jeuken, spreek eerst even met een jurist. Als er dan toch een NDA moet komen, laat dat ding op maat maken en pluk niet het eerste beste van google, want niemand die weet wat hij doet gaat een hele brede NDA tekenen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb tegenovergestelde ervaring met NDA's. Zo lang ze redelijk en mutual zijn, worden ze over het algemeen snel getekend. Ook bij de allergrootste bedrijven. Non-mutual, te brede, boeteclausules, onduidelijke, of NDA's met lange termijnen worden geweigerd, maar dat is logisch.

 

NL ontwikkelaars tekenen meestal zelfs eenzijdige NDA's.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.