• 0

20k grens kor bijna bereikt..

Goedenavond, 

 

Wat door de forums heen gelezen en het betreffende andwoord niet kunnen vinden. 

 

Mijn naam is Stefan werkzaak in de horeca en daarnaast verkoop ik op maat gemaakte gordijnen. Momenteel geen werk in de horeca dus meer tijd voor mijn onderneming. Nu heb ik als ik de order aanneem een omzet van €20.165. - 

 

Dat zal betekenen dat ik de komende 3 jaar geen aanspraak meer kan maken op de kor (wat juist voor mij aantrekkelijk is) hoe is dit op te lossen? Er is altijd een kans dat er nog iets retour komt waardoor ik toch onder de 20k kom. Een klant nee verkopen zodat ik onder de 20k blijft is een optie is geeft ook een raar gevoel. 

 

Mvg 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 1
47 minuten geleden, zakel zei:

Nu heb ik als ik de order aanneem een omzet van €20.165. - 

Dat zal betekenen dat ik de komende 3 jaar geen aanspraak meer kan maken op de kor (wat juist voor mij aantrekkelijk is)

Waarom is dat aantrekkelijk?

Wordt de gordijnstof door de opdrachtgever aangeleverd, of moet je dat zelf inkopen?

 

Als het zo belangrijk voor je is, dan neem de je opdracht ‘gewoon’ aan voor 19.999 euro.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
19 minuten geleden, prinsrachid zei:

De KOR kijkt naar omzet exclusief btw. Is die 20.000 euro inclusief of exclusief btw?

Als je met de KOR meedoet reken je geen btw. Er is dus geen 'exclusief btw'. Er is gewoon omzet zonder btw.

 

Is het niet mogelijk de order uit te stellen (i.v.m. de 'kerstdrukte' :grinning-face:).

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
7 uur geleden, zakel zei:

Nu heb ik als ik de order aanneem een omzet van €20.165. - 

 

Je kunt beginnen om de order in 2021 te laten vallen door in dat jaar te leveren en te factureren, dan zit je in elk geval dit jaar nog onder de grens, maar dat is misschien een open deur intrappen. De regeling is specifiek voor ondernemers met een omzet van minder dan €20.000 dus ik zie geen geitenpaadje om de regels te omzeilen.

aangepast door Wim van Rijn
Link naar reactie
  • 1
20 minuten geleden, Rik · zei:

Als je met de KOR meedoet reken je geen btw. Er is dus geen 'exclusief btw'. Er is gewoon omzet zonder btw.

 

Nee. het werkt de andere kant op. Je kunt meedoen met de KOR, als je minder dan 20.000 euro exclusief btw omzet hebt. Als de vragensteller dus een bedrag heeft afgesproken met zijn klant, én hij zou opeens niet meer in de KOR vallen, zou hij btw moeten rekenen. Maar tegelijkertijd zal hij die btw niet door kunnen berekenen in zijn prijs, omdat de klant daar niet mee akkoord gaat (ik ga er even vanuit dat het een particuliere klant betreft). De omzet die van belang is daalt daarmee met met ruim 17%, waardoor hij vreemd genoeg een omzet van 16.665 euro zou hebben door de KOR te laten vervallen, hetgeen weer onder de 20.000 euro is, waardoor hij onder KOR zou (blijven) vallen.

 

Maar goed, vragensteller heeft gewoon een aantal opties:

- Hij knipt de omzet op en factureert een bepaald deel nu en een bepaald deel volgend jaar, al naar gelang hij z'n werk levert

- Hij factureert simpelweg binnen 15 dagen na afloop van de maand (dus factuur in januari 2021 ipv december 2020)

- Hij factureert gewoon een lager bedrag in plaats de "order aan te nemen" zonder te onderhandelen over prijs

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dank iedereen voor jullie antwoorden. 

 

In 2019 erg groot ingekocht en voornamelijk buiten Nederland in eu oftewel de btw werdt verlegd, ik kon dus erg groot inkopen omdat ik voor nul-tarief inkocht. 

 

Hoe kijken jullie er tegenaan dat er altijd kans is op retouren, waardoor achteraf blijkt dat de omzet wel onder de 20k zou blijven. 

 

Als ik komende periode inkoop bij mijn leverancier uit de e.u. Zullen ze mij verkopen tegen het nul-tarief, het lijkt mij niet de bedoeling dat ik dan geen btw schuldig ben... Maar stel als ik de leverancier extra ga betalen (het btw geldende tarief in dat eu land)  weet ik natuurlijk nooit of ze dat geld zelf houden ipv de belasting mee te betalen,

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

  

1 uur terug, zakel zei:

Hoe kijken jullie er tegenaan dat er altijd kans is op retouren, waardoor achteraf blijkt dat de omzet wel onder de 20k zou blijven. 

Over de eventuele retouren de komende weken kunnen wij natuurlijk niets zeggen. Je zou alleen zelf weten of je wel eens retouren krijgt en hoe groot die kans dan is.

 

Let wel even op de tijdlijn. De factuur waarmee je over de €20.000 omzet gaat is bepalend (en dan dien je jezelf direct af te melden voor de KOR). Als je daarna nog retouren krijgt dan zijn die niet meer van belang. Dus er is niets 'achteraf'.
 

  

1 uur terug, zakel zei:

Als ik komende periode inkoop bij mijn leverancier uit de e.u. Zullen ze mij verkopen tegen het nul-tarief, het lijkt mij niet de bedoeling dat ik dan geen btw schuldig ben... Maar stel als ik de leverancier extra ga betalen (het btw geldende tarief in dat eu land)  weet ik natuurlijk nooit of ze dat geld zelf houden ipv de belasting mee te betalen,

Bij het verleggen van de btw moet je gewoon aangifte doen (was in de KOR ook al zo) maar als je niet meer in de KOR valt dan kun je nu bij vraag 5 de berekende btw (bij vraag 4b) aftrekken. En als je in het buitenland contant betaald inclusief btw dan krijg je een factuur met btw (waar je niets mee kan doen tenzij je het in dat land zelf terug wilt vragen). En als je geen btw factuur krijgt, dan maakt het niet uit of de leverancier wel of niet de btw af moet dragen (daar heb jij dan niets mee te maken). Dat heb je zelf het afgelopen jaar ook gedaan bij je eigen klanten (hoger bedrag rekenen alsof het incl btw was).

 

 

aangepast door Rik ·
antwoord aangepast, 2019 = e.v. oude kor
Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, zakel zei:

Hoe kijken jullie er tegenaan dat er altijd kans is op retouren, waardoor achteraf blijkt dat de omzet wel onder de 20k zou blijven. 

 

Voor de omzetbelasting moet je uiterlijk eind januari je omzet in relatie tot de btw rapporteren als je over de 20k heen gaat dus je hebt in ieder geval tot dan de tijd. 

Link naar reactie
  • 1
1 minuut geleden, Wim van Rijn zei:

Voor de omzetbelasting moet je uiterlijk eind januari je omzet in relatie tot de btw rapporteren als je over de 20k heen gaat dus je hebt in ieder geval tot dan de tijd. 

Nee, bij de factuur die je over de €20.000 tilt moet je jezelf gelijk afmelden voor de KOR. Daar kun je niet mee wachten. Staat ook duidelijk in de voorbeelden op de site van de belastingdienst.

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Rik · zei:

Nee, bij de factuur die je over de €20.000 tilt moet je jezelf gelijk afmelden voor de KOR. Daar kun je niet mee wachten. Staat ook duidelijk in de voorbeelden op de site van de belastingdienst.

Aangezien ik verwacht dat ik in 2021 wel weer in loondienst aan de bak kan bij de horeca, en kwa inkoopkosten (naald en draad ,klein materiaal) vrij weinig inkoopkosten dus betaal liever daar btw over. Dat ik de klus aanneem voor een lager bedrag. 

 

Laatste vraag die mij te binnen schiet.... Destijds nadat door covid de horeca dichtging en geen loon meer kreeg werden ook de orders afgeblazen (zagen het niet zitten om mij over de vloet thuis te krijgen) heb ik gebruik gemaakt van de eerst Tozo regeling. Heb uiteraard gewoon me huisje etc vaste lasten. En niet een grote buffer. 

 

Nu mijn vraag is de ToZo (bijstandsniveau) ook omzet mbt tot de 20k?

 

Mvg

Link naar reactie
  • 0

Nee Tozo is geen omzet of compensatie voor omzet verlies , Tozo Levensonderhoud is een (bijzondere) bijstandsuitkering om je prive lasten te kunnen blijven betalen en als gift wordt verstrekt.
Kijk maar in je beschikking daar staat dat je begin 2021 een jaaropgave zal krijgen. Het komt op je IB aangifte als inkomen uit uitkering.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.