• 0

BTW 0% of vrijgesteld van BTW?

Ik geef online privé taalles aan een student.

 

Als mijn student in Nederland woont, begrijp ik dat btw is vrijgesteld.

 

Als mijn student buiten Europa woont, is hij dan vrijgesteld van btw of 0% btw?

 

Heel erg bedankt voor je tijd en steun!

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/onderwijs/vrijstelling_voor_algemeen_vormend_onderwijs#:~:text=Is het taalonderwijs geen beroepsopleiding,vrijstelling geldt % 20voor% 20elke% 20taal. & Text = Het% 20gaat% 20hier% 20bijvoorbeeld% 20om, inburgeringscursussen% 20en% 20cursussen% 20voor% 20naturalisatie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hello Prinsrachid, Dan k wel voor je reactie. Ik zal herschrijven.

 

SITUATIE

Ik geef online privé taallessen aan een student.

 

VRAAG
Als mijn student in Nederland woont, begrijp ik dat btw is vrijgesteld.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/onderwijs/vrijstelling_voor_algemeen_vormend_onderwijs#:~:text=Is%20het%20taalonderwijs%20geen%20beroepsopleiding,vrijstelling%20geldt%20%%2020voor%%2020elke%%2020taal.%20&%20Text%20=%20Het%%2020gaat%%2020hier%%2020bijvoorbeeld%%2020om,%20inburgeringscursussen%%2020en%%2020cursussen%%2020voor%%2020naturalisatie.


Als ik diensten verkoop aan een klant die buiten Europa woont, moet ik 0% factureren.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/zakendoen_buiten_de_eu/

 

Als mijn student buiten Europa woont, moet ik deze student dan "vrijgesteld van btw" of "0% btw" factureren?

 

Heel erg bedankt voor je tijd en steun!

Link naar reactie
  • 0
27 minuten geleden, ZZP Mari Netherlands zei:

Als mijn student buiten Europa woont, moet ik deze student dan "vrijgesteld van btw" of "0% btw" factureren?

Volgens de belastingdienst... Belast in Nederland. En geen btw als het gaat om een vrijgestelde dienst.

 

Quote

De dienst is belast in uw land. Als u een Nederlandse dienstverlener bent, moet u in Nederland btw-aangifte doen. U hoeft geen btw-aangifte te doen, als u een vrijgestelde dienst levert.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/wat-doen-btw-diensten-in-uit-buitenland

 

Quote

Onderwijs op afstand waarbij deelnemers gedurende de cursus interactie kunnen hebben met de docent, kwalificeert bijvoorbeeld niet als digitale dienst. 

 

Link naar reactie
  • 0
33 minuten geleden, Mary ZZP Netherlands zei:

Bedankt voor de opmerking, maar ik zoek nog steeds naar een duidelijk antwoord omdat ik begrijp dat het 0% -tarief niet hetzelfde is als een vrijstelling van btw-verplichtingen.

Er is geen duidelijk antwoord te geven volgens mij. Je zult per land afzonderlijk bij hun belastingdienst moeten vragen welk btw tarief in dat land geldt en hoe je dat moet afdragen. 

Link naar reactie
  • 1
36 minuten geleden, Mary ZZP Netherlands zei:

maar ik zoek nog steeds naar een duidelijk antwoord omdat ik begrijp dat het 0% -tarief niet hetzelfde is als een vrijstelling van btw-verplichtingen.

0% is niet van toepassing. Dat is voor goederen of bepaalde diensten. Onderwijs valt daar niet onder.

 

Ga jij ook naar dat land toe of blijf jij in Nederland? Gaat het via internet (lesgeven)?

 

Dan is de belastingdienst toch duidelijk? Gewoon btw rekenen tenzij het een vrijgestelde dienst is. Dus gewoon op dezelfde manier rekenen als in Nederland.

 

5 minuten geleden, Wim van Rijn zei:

Er is geen duidelijk antwoord te geven volgens mij. Je zult per land afzonderlijk bij hun belastingdienst moeten vragen welk btw tarief in dat land geldt en hoe je dat moet afdragen. 

Volgens het vraag en antwoord formulier van de belastingdienst is dat niet het geval.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/wat-doen-btw-diensten-in-uit-buitenland

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
5 minuten geleden, ZZP Mari Netherlands zei:

Is het antwoord "vrijgesteld van belasting"?

Heb je zelf deze al ingevoerd?

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/wat-doen-btw-diensten-in-uit-buitenland

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/zakendoen_buiten_de_eu/btw_berekenen/btw_berekenen_bij_diensten_naar_en_vanuit_niet_eu_landen/btw_berekenen_bij_diensten_naar_en_vanuit_niet_eu_landen


 

Quote

Levert u diensten aan afnemers buiten de EU of neemt u diensten af van leveranciers buiten de EU? Dan is het voor u van belang om te weten of de dienst in Nederland of in het andere land belast is. Gebruik hiervoor het hulpmiddel Diensten in en uit het buitenland. U leest daar ook wat u moet doen.

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Hallo Rik,

 

Ja.

 

 

Resultaat

De dienst is belast in het land van uw afnemer. De wetgeving van dat land geldt.

 

Wat moet u als Nederlandse dienstverlener doen?

 

U vraagt de belastingdienst van het land van uw afnemer of en hoe u aangifte moet doen.

U stuurt een factuur zonder Nederlandse btw.

U geeft deze dienst niet aan in uw btw-aangifte.

U geeft deze dienst niet op in de opgaaf intracommunautaire prestaties.

 

=======================

 

Vroeg ik de regering van hun land. Ze zeiden dat ik geen belasting hoef te betalen aan hun land.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
25 minuten geleden, Mary ZZP Netherlands zei:

Resultaat

De dienst is belast in het land van uw afnemer. De wetgeving van dat land geldt.

Dan ben ik benieuwd naar jouw antwoorden. Want het is GEEN digitale dienst zoals ik al met een andere quote liet zien.

 

Volgens mij zijn dan alle antwoorden Ner.

Waar heb jij Ja opgegeven?

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
9 minutes ago, Rik · said:

Dan ben ik benieuwd naar jouw antwoorden. Want het is GEEN digitale dienst zoals ik al met een andere quote liet zien.

 

Volgens mij zijn dan alle antwoorden Ner.

Waar heb jij Ja opgegeven?

 

 

 

Sorry dat ik per ongeluk een klantrol als bedrijf heb gekozen.

 

 

Resultaat

 

De dienst is belast in uw land. Als u een Nederlandse dienstverlener bent, moet u in Nederland btw-aangifte doen. U hoeft geen btw-aangifte te doen, als u een vrijgestelde dienst levert.

Link naar reactie
  • 1
3 minuten geleden, Mary ZZP Netherlands zei:

Resultaat

De dienst is belast in uw land. Als u een Nederlandse dienstverlener bent, moet u in Nederland btw-aangifte doen. U hoeft geen btw-aangifte te doen, als u een vrijgestelde dienst levert.

En als het dus voor Nederland gaat om een vrijgestelde dienst, is dat in dat geval ook zo.

 

Link naar reactie
  • 1
9 uur geleden, Mary ZZP Netherlands zei:

Ik geef online privé taallessen aan een student.

 

Ja, en de vraag ging toch over een student buiten de Europese Unie? Daar heeft de unie geen heffingsrecht. Dan wordt de belasting verlegd naar dat buitenland buiten de EU. En voor zover ik altijd heb begrepen is het zo dat bij cursussen over het internet daar wordt belast waar de cursist woont. Het kan dus zijn dat je btw moet afdragen in dát land buiten de EU.  ik weet niet waarom iedereen hier zegt dat het belast is in Nederland. Dat klinkt niet logisch. En het volgt ook niet uit het hulpmiddel van de Belastingdienst:

 

 

Resultaat

De dienst is belast in het land waar de dienst daadwerkelijk plaatsvindt. De wetgeving van dat land geldt. Vraag de belastingdienst van dat land of en hoe u aangifte moet doen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
2 minutes ago, prinsrachid said:

 

Ja, en de vraag ging toch over een student buiten de Europese Unie? Daar heeft de unie geen heffingsrecht. Dan wordt de belasting verlegd naar dat buitenland buiten de EU. En voor zover ik altijd heb begrepen is het zo dat bij cursussen over het internet daar wordt belast waar de cursist woont. Het kan dus zijn dat je btw moet afdragen in dát land buiten de EU.  ik weet niet waarom iedereen hier zegt dat het belast is in Nederland. Dat klinkt niet logisch. En het volgt ook niet uit het hulpmiddel van de Belastingdienst:

 

 

Resultaat

De dienst is belast in het land waar de dienst daadwerkelijk plaatsvindt. De wetgeving van dat land geldt. Vraag de belastingdienst van dat land of en hoe u aangifte moet doen.

Ik ben nu duidelijk. Heel erg bedankt voor je mooie conclusie!

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Mary ZZP Netherlands zei:

Ik ben nu duidelijk. Heel erg bedankt voor je mooie conclusie!

 

Really? So, what is your conclusion from people giving you completely opposite answers? And the fact that the "best answer" is completely wrong?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, Mary ZZP Netherlands zei:

Hello Rik, this is my conclusion. I hope I understood right...

 

I just explained that this answer doesn't follow the tool from the Belastingdienst. It clearly states that it is not taxed in the Netherlands, but in the country of the student.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

VAT exempt is NOT 0%! VAT exempt mean not taxed at all. 0% VAT means that it's taxed at the client's end.

If it is VAT exempt, you do not put ANY tax on the invoice. In that case it would not be taxed anywhere.

If it is 0% VAT, then it is taxed at the side of the client. However, if the client is a private individual you pay have to VAT tax it FOR your client on his/her behalf.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
33 minuten geleden, prinsrachid zei:

Resultaat

De dienst is belast in het land waar de dienst daadwerkelijk plaatsvindt. De wetgeving van dat land geldt. Vraag de belastingdienst van dat land of en hoe u aangifte moet doen.

Kun je ook de antwoorden laten zien?

Want als alles nee is komt daar toch echt het volgende uit:

Quote

De dienst is belast in uw land. Als u een Nederlandse dienstverlener bent, moet u in Nederland btw-aangifte doen. U hoeft geen btw-aangifte te doen, als u een vrijgestelde dienst levert.

Het gaat hier niet om een digitale dienst (onderwijs/lessen via internet valt daar n.l. niet onder.

 

Quote

diensten die te maken hebben met cultuur, kunst, sport, wetenschap, ontspanning of onderwijs

Of valt dit onder onderwijs?

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Thank you for the clarification. I understand in your way as well.

 

Then this is what I understand I should do:

 

If I teach languages online to a student who lives outside EU, I will need to make an invoice with VAT exempt, not VAT 0%. I do not need to check with the government of where the students live. 

 

If I teach languages to a student who lives in the Netherlands, I will need to make an invoice with VAT exempt, not VAT 0%.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
20 minuten geleden, Rik · zei:

Want als alles nee is komt daar toch echt het volgende uit:

 

Maar alles is niet nee.
 

1. Gaat het om een dienst aan een ondernemer? nee

2. Gaat het om een dienst aan een rechtspersoon die geen ondernemer is, maar wel een btw-identificatienummer heeft? nee

3. Ik ben: de dienstverlener

4. Levert u 1 van de volgende diensten? ja, diensten die te maken hebben met [...] onderwijs

5. Gaat het om verhuur van vervoermiddelen? nee

6. Vervoert u personen? nee

7. Vervoert u goederen? nee

8. Levert u restaurant- of cateringdiensten? nee

9. Levert u 1 van de volgende diensten? ja, diensten die te maken hebben met [...] onderwijs

 

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Mijn nieuwe resultaat

De dienst is belast in het land waar de dienst daadwerkelijk plaatsvindt. De wetgeving van dat land geldt. Vraag de belastingdienst van dat land of en hoe u aangifte moet doen.

=========================

 

Toen ik deze vragenlijst deed, controleerde ik niet "ja" op de onderwijsvraag. Nu klikte ik op "ja" voor onderwijs.


Nu, dit is wat ik begreep: 

voor mijn student die buiten Europa woont, maak ik een factuur met btw-vrijstelling. Ik maak geen factuur met BTW0%. Dit komt doordat de service in Nederland plaatsvindt.

Ik hoop dat dit klopt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.