• 0

Opzeggen Holding B.V.: hoe maak ik de balans 0?

In het kort: April 2019 Holding BV geopend met uitgesteld boekjaar. Die holding stuurde facturen naar dochter, en ik was in loondienst bij holding. Dit hele avontuur heeft een paar maanden geduurd (totaal 13000 aan brutoloon uitgekeerd), waarna de dochter werd verkocht. Ik uit loondienst bij de B.V. Ik wil nu de jaarrekening van de B.V. maken, en VPB aangifte (laten) doen zodra dat kan en de onderneming uitschrijven bij de KvK en afmelden bij de belastingdienst per 31-12. 

 

Het punt is: er is €4952,05 banksaldo en dus op de balans. Ik weet echt niet hoe ik dat naar 0 krijg. Op een of andere manier moet ik over dat geld belasting betalen, maar ik weet niet hoe. Mijn gedachtes waren:

- Loondienst (nog 1 loonstrook van €4952,05 bruto)

- Dividend (maar kan niet volgens mij, DGA is niet betaald.)

- Eenmalig uitkeringsbesluit (gehoord van iemand, maar kan daar niks zinnings over vinden)

 

Ik denk dat het alle drie niet de juiste manier is, vandaar mijn vraag aan experts. En ja ik kan naar mijn boekhouder, maar op een omzet van 15250 is mij al 1320,72 gefactureerd voor zaken als loonbelasting en jaaropgave. Voor het opheffen van de B.V. vraagt hij me nu €655,- voor opstellen jaarrekening + Aangifte VPB/Publicatieverslag en Opstellen AVA jaarverslag. Aangezien het geld in deze tijden niet komt aanwaaien  en deze BV slechts 8 verkoopfacturen heeft gehad en enkel zijn inkoopfacturen + wat bankkosten dacht ik dat het opstellen van een jaarrekening, jaarverslag en VPB aangifte zelf wel te doen moest zijn. 

 

Tevens de vraag: Stel je voor de balans komt nu op 0 (een deel naar prive, een deel naar de belastingdienst) en er moet volgend jaar VPB betaald worden: betaal ik dat dan uit prive? Of kan ik daarvoor een reservering maken?

 

De balans: 

Debet: bank: 4952,05 

 

Credit: Resultaat openstaande boekjaren 4952,01

2020 4685,36

2019 266,65

 

Kort vreemd vermogen: BTW 0,04

 

Uw hulp wordt gewaardeerd!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 2

Als dit je enige is, gewoon een dividenduitkering doen en klaar.

 

Boeking is dan:

  debet credit
Eigen vermogen (balans) 4.952  
Aan Bank (balans)   4.952

 

Daarna liquideren as usual, voor een stappenplan zie:

 

12 minuten geleden, Pieter_VH zei:

Ik wil nu de jaarrekening van de B.V. maken, en VPB aangifte (laten) doen zodra dat kan en de onderneming uitschrijven bij de KvK en afmelden bij de belastingdienst per 31-12. 

Als je daar niet uitkomt om dit zelf te doen stel dan de vragen in dit topic. Het kan haast niet de moeite zijn om dit te laten doen...

Link naar reactie
  • 1
1 minuut geleden, Rik · zei:

Valt dit dan onder de inhoudingsvrijstelling dividendbelasting?

Anders moet de BV zelf toch de 15% inhouden en afdragen?

Dat hoort er natuurlijk bij, dat kom je tegen als je het formulier invult. Je moet dus inderdaad wel het formulier voor een dividenduitkering invullen, het bedrag komt bij 2c/2d en bij 4b/c/d en de totaaltelling bij 8. Maar dat formulier is de moeilijkste niet, als je de stappen doorloopt komt er vanzelf een bedrag uit.

 

Maar je hebt gelijk, de boeking is net wat complexer omdat je de 15% vpb afdracht nog mee moet nemen. Voordeel is dat je die nu al kan berekenen en betalen en daarmee klaar, zodat je nog in 2020 af kan ronden.

VPB debet EUR 4.952 *15% = 743

Aan credit Bank EUR 743

 

Vervolgens het restant EUR 4.952 -/- EUR 743 = EUR 4.209 aan jezelf overmaken en dat was het dan. Daarvoor geldt de boekingsgang uit bovenstaande post (maar dan EUR 4.209 i.p.v. EUR 4.952). Goede aanvulling Rik · dankjewel, zo zou het volledig moeten zijn.

Link naar reactie
  • 1
40 minuten geleden, Remco TH zei:

Dat hoort er natuurlijk bij, dat kom je tegen als je het formulier invult.

En is het ook niet verstandig om wel een bedrag voor de VPB te reserveren. Dat zal niet zoveel zijn met een winst van 4.952 maar volgens mij is dat toch ook zo'n 16,5%.

 

Dus ik denk dat je eerst moet kijken hoeveel die VPB ongeveer is (eventueel aangifte daarvoor doen als finale aangifte) en dan pas bepalen hoeveel er over is voor de dividend (met reservering en betaling van de dividend belasting door de BV).

 

Link naar reactie
  • 1

Dat doe je wellicht op de eindbalans (papieren acquisitie); maar in de praktijk maak je dat in dit soort gevallen naar jezelf over om vanaf daar de VPB te betalen (vanaf je eigen rekening). Dit zodat je spoedig de B.V. kan liquideren. In de praktijk is de VPB afrekening vanaf je eigen bankrekening betalen geen probleem.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
15 minuten geleden, Remco TH zei:

Dat doe je wellicht op de eindbalans (papieren acquisitie); maar in de praktijk maak je dat in dit soort gevallen naar jezelf over om vanaf daar de VPB te betalen (vanaf je eigen rekening). Dit zodat je spoedig de B.V. kan liquideren. In de praktijk is de VPB afrekening vanaf je eigen bankrekening betalen geen probleem.

Dat lijkt me inderdaad geen probleem. Maar je moet dan wel eerst die VPB bepalen voordat je de dividend gaat bepalen.

Want eerst moet je dus 16,5% van de winst af halen en dan kun je kijken wat er overblijft aan dividend.

 

4.952 winst

817 vpb reserveren, al aangifte doen?

-------

4135 over voor dividend, aangifte doen

620 aan dividend belasting (15%) inhouden en betalen

------

3515 overmaken naar prive

817 e.v. overmaken naar prive om uit prive de VPB te betalen

 

Of mis ik dan nog iets?

Of kun je dit niet zo doen omdat er dan nog activa in de bv zit, nl de 817, en geen turboliquidatie mogelijk is?

 

Betaal je dan altijd uit prive de vpb terwijl je daar al div.bel. over betaald hebt?

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Remco en Rik, jullie zijn geweldig. Het lijkt nu net of ik voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten: dat is het totaal niet. Ik ben voorstander van betalen naar arbeid en het credo "voor niets gaat de zon op". Er zit voor mij echter een groot onderscheid in mensen geld aftroggelen en eerlijk advies geven. Als iemand mij 4 uur wil berekenen a €72,50 per uur voor een jaarrekening die ik in 45 minuten in Moneybird had gemaakt (en dan was nog een groot deel van die tijd zien hoe ik loonkosten via memoriaal moest wegboeken) denk ik tja. 

 

Echt enorm bedankt, jullie zijn onbetaalbaar. 

Link naar reactie
  • 0

Ik zit een beetje in dezelfde situatie. Voor een BV waarmee we een app maakten die we 2 jaar geleden hebben opgericht, hebben we de afgelopen 2 jaar verlies gemaakt en dit jaar besloten om te gaan stoppen. We wisten met de app geen inkomsten te genereren en er was iemand die de app van ons heeft willen over kopen. Nu maken we dit jaar dus wel winst, maar willen we voor het einde van het jaar nog een turboliquidatie doen en dan zou ik bovenstaande stappen ook moeten volgen. Ik heb daarover nog enkele vragen:

 

- Moet je ook niet de stakingsaftrek nog toepassen? Ik kan hier weinig over vinden bij de Belastingdienst, behalve een zin dat deze moeilijk te berekenen is. Maar hoe pas je hem toe?

- Kan je je verlies uit de voorgaande jaren nog verrekenen met de winst, alvorens VPB te moeten afdragen?

- We zijn met 5 aandeelhouders, waaronder 1 holding. Wordt een holding anders afgerekend dat een persoon?

Link naar reactie
  • 1

- Stakingsaftrek is voor ondernemers voor de inkomstenbelasting, niet voor ondernemingen voor de vennootschapsbelasting. Niet van toepassing dus.
- Je kunt het verlies voor voorgaande jaren verrekenen voor zover die verliezen definitief zijn vastgesteld. Dit zou op de Vpb-aanslagen moeten staan (ergens links onderin, geloof ik).
- Dus je er zijn 4 natuurlijke personen en 1 vennootschap aandeelhouder? In principe worden ze gelijk behandeld (als aandeelhouder). Ze krijgen bijvoorbeeld allemaal nog dividend onder aftrek van dividendbelasting. Maar hoe ze vervolgens zélf de boel verantwoorden ligt aan ieder van de aandeelhouders. Zo kan de (holding) BV bijvoorbeeld eventueel gebruik maken van de deelnemingsvrijstelling, afhankelijk van hoe groot het aandeel is. Maar ook de niet-bv aandeelhouders kunnen fiscaal anders moeten afrekenen. Iemand met minder dan 5% aandelen wordt afgerekend in box 3 van de inkomstenbelasting, de anderen in box 2. 

- Turboliquidatie kan overigens alleen als er geen baten meer zijn, en in principe ook geen schulden meer. En voor zover er wel schulden zijn gaan die over op de aandeelhouders, als je toch gaat liquideren. Je kunt vaak niet over gaan tot turboliquidatie als je nog moet wachten op een belastingteruggave (dat is een 'baat'). Of houdt er in ieder geval rekening mee voordat je gaat liquideren.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dank voor deze zeer duidelijke antwoorden. Degene met de holding had toevallig net ook bij zijn accountant gecheckt en die gaf aan dat we geen dividendbelasting moeten inhouden voor de uitbetaling van de holding. Is hierover ergens op het web een officieel statement van de Belastingdienst over te vinden. Ik kon het zo snel niet vinden en wil het wel meteen goed doen... Dit valt toch inderdaad onder de dividendvrijstelling en dus als je niet naar privé dividend overbrengt, wordt er niets ingehouden? Anders zou je 2x dividend betalen, lijkt me.

aangepast door Leupen
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    16 leden, 288 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.