• 0

Rente/liquiditeitsvoordeel oudedagsreserve

Dag,

 

Er wordt mij aanbevolen om in het geval van een fiscale winst die valt in de hoogste schijf te doteren aan de oudedagsreserve.

Naast behoud van gelden om te investeren is er een rente/liquiditeitsvoordeel.

 

Is doteren ook zinvol wanneer je, door veel aftrekposten, in lagere belastingschijven terecht komt.

Ook benieuwd welk effect het rente/liquiditeitsvoordeel heeft op de lange termijn. Stel dat je het geld dat je hierdoor beschikbaar houdt kun investeren tegen een rendement van 10-15 procent. Wellicht dat iemand dit met een voorbeeld duidelijk kan en wil maken.

 

Gr

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Doteren is zinvol als je het zinvol vindt. Dat verschilt van persoon tot persoon.

 

Persoonlijk vind ik het hoofdzakelijk een soort van uitstel van belasting. De winst die je denkt te maken door gebruik te maken van de belastingschijf is een onzekere factor. Je weet alleen tegen welk tarief je de oudedagsreserve nu kan aftrekken, maar je weet niet tegen welk bedrag je het later weer moet bijtellen. Je kunt er wel vanuit gaan dat dat in de toekomst wel minder zal zijn, maar dat kun je niet weten.

 

Houdt er rekening mee dat de (fiscale) oudedagsreserve geen echte 'reserve' is. Hij komt niet op de balans van de onderneming. En het gereserveerde bedrag mag je ook niet in geld in de zaak houden, want het wordt allemaal als privé gezien. De toepassing van de oudedagsreserve zorgt dus uitsluitend voor een aftrekpost voor het bepalen van je belastingbedrag in de inkomstenbelasting. Deze papieren balanspost zorgt dus nu voor een lager belastingbedrag, waardoor je netto privé meer geld overhoudt. De prijs die je betaalt is een latente belastingclaim over hetzelfde bedrag, die je moet betalen op het moment dat je stopt met de onderneming, of met pensioen gaat.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

De latente belastingclaim is nominaal. De betaling van belasting ligt in de toekomst. Stoppen/pensioen. Geld vandaag is meer waard dan geld in de toekomst. Dus als je jaarlijks doteert en daar vervolgens rendement mee weet te maken lijkt het zinvol (naast het hebben van een latente schuld). Klopt deze redenatie of overzie ik bepaalde zaken niet.

 

Andere vraag. Het gereserveerde geld kan toch in de zaak komen als je het gebruikt voor voorraad/investeringen. Dat was toch de gedachte van deze regeling?

aangepast door Martens12
Link naar reactie
  • 1
38 minuten geleden, Martens12 zei:

Andere vraag. Het gereserveerde geld kan toch in de zaak komen als je het gebruikt voor voorraad/investeringen. Dat was toch de gedachte van deze regeling

 

De bedoeling is/was : belastinguitstel en -voordeel voor pensioenopbouw  mogelijk maken voor ondernemers die niet de liquiditeiten hebben om een lijfrente op te bouwen tijdens actief ondernemerschap omdat dat geld vastzit in activa en pas na verkoop/staken liquide gemaakt kan worden.

 

Een FOR die gedekt wordt door  geld i.p.v. materiële activa kan en mag maar wordt voor - bijvoorbeeld een kenniswerker - begrensd door de omvang van het ondernemingsvermogen dat niet onzakelijk hoog mag zijn; de FOR kan dan niet verder toenemen.

 

Daarnaast is de vraag waarom je dat rendement niet gewoon maakt binnen de (bancaire) lijfrente: in dat geval heb je geen last van de vermogensrendementsheffing én is de waarde beschermd tegen persoonlijk faillissement 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
56 minuten geleden, Martens12 zei:

opties behouden om geld eerder te kunnen gebruiken 

Een belangrijk doel van het beklemde vermogen van een lijfrente is om dat pensioengeld te beschermen tegen het grootste risico: de  onberekenbare ondernemer zelf:winking-face:

 

56 minuten geleden, Martens12 zei:

en onze (on)betrouwbare overheid\onzeker beleid.

Vraag is of de onberekenbare ondernemer dan wel een flinke schuld op wil of moet bouwen bij deze onbetrouwbare onzekere overheid 

 

FF serieus: prima mogelijk om op deze manier via de (F)OR wat extra liquiditeiten vrij te spelen. Maar je moet je wel beseffen dat dat geen extra rendement oplevert, ook niet als je erg hoge prognoserendementen hanteert

 

10-15% is erg veel: waarom zou je dan überhaupt nog  gaan ondernemen vanuit een eenmanszaak? Kun je beter groot een beleggingsfonds starten en je daar full time mee bezig houden.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

 

25 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Een belangrijk doel van het beklemde vermogen van een lijfrente is om dat pensioengeld te beschermen tegen het grootste risico: de  onberekenbare ondernemer zelf:winking-face:

 

 

Inderdaad, die hoor ik vaker, de balans vinden tussen beheersen van risico's en het (kunnen) pakken van kansen die zich voordoen 

 

25 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Vraag is of de onberekenbare ondernemer dan wel een flinke schuld op wil of moet bouwen bij deze onbetrouwbare onzekere overheid 

 

Ha die heb je toch al bij geboorte (alle belastingclaims)

25 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

FF serieus: prima mogelijk om op deze manier via de (F)OR wat extra liquiditeiten vrij te spelen. Maar je moet je wel beseffen dat dat geen extra rendement oplevert, ook niet als je erg hoge prognoserendementen hanteert

 

10-15% is erg veel: waarom zou je dan überhaupt nog  gaan ondernemen vanuit een eenmanszaak? Kun je beter groot een beleggingsfonds starten en je daar full time mee bezig houden.

 

 

Eens beetje overkill hé als het passief is, met projecten wel te halen, maar dat zijn bedrijfsactiviteiten. 

 

Je schrijft: Maar je moet je wel beseffen dat dat geen extra rendement oplevert, ook niet als je erg hoge prognoserendementen hanteert. Ik had het vermoeden juist van wel, maar ik mis iets, denk ik. Extra liquiditeit gebruiken voor investeringen/rendement heeft op termijn (mits het goed uitpakt) altijd voordeel over het nominale bedrag waarover in de toekomst (15-20 jaar) wellicht afgerekend moet worden (of afgestort in een lijfrente als je liquiditeit daarvoor beschikbaar hebt)  

aangepast door Martens12
Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Martens12 zei:

de balans vinden tussen beheersen van risico's en het (kunnen) pakken van kansen die zich voordoen 

Daar is een woord voor: ondernemen :winking-face: .

Zonder die balans en beheersing heet het "gokken"

 

1 uur terug, Martens12 zei:

maar ik mis iets,

Op zich niet, het draait vooral om waar je dat rendement mee maakt. Als dat rendement gemaakt wordt met beleggingen die je zowel binnen als buiten een bancaire lijfrente kunt realiseren, dan maakt over de gehele looptijd niet uit of je nu vooraf of achteraf belasting betaalt. Maar als je dat extra rendement juist haalt met bedrijfsactiviteiten, dan zit er wel een verschil tussen....wat vooral ook wordt veroorzaakt door een totaal ander risico. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.