• 0

Wie hier valt onder Lock down als niet essentiële winkel/beroep?

De maatregelen ter bestrijding van besmettingen hebben alle niet-essentiële beroepen en winkels stilgelegd.

Wie op HL heeft daarmee te maken en hoe ga je daar mee om?  Zit je in zak en as?

Zijn er alternatieven te bedenken om jouw handel toch enigszins te laten doorgaan?

Als er vragen zijn stel ze hier. Misschien kunnen we je helpen met ideeën of gewoon een beetje sparren .

We moeten er toch samen doorheen kunnen komen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
3 uur geleden, herman van der helm zei:

hebben alle niet-essentiële beroepen en winkels stilgelegd.

 

Het betreft alleen contactberoepen en dan alleen nog in de niet medische sector. Met mijn bedrijf merk ik er  weinig van omdat de meeste van onze klanten in de industrie en productie zitten waardoor thuiswerken geen optie is. Maar schoonmaakbedrijven met veel klanten in onderwijs en detailhandel zullen het zeer zeker weer gaan merken.

 

Sprak gisteren de eigenaar van de oliebollenkraam bij het tuincentrum hier die echt in zak en as zat. Normaal staat hij daar op het parkeerterrein maar moet daar nu weg omdat de hekken dicht gaan. Hopelijk vindt hij een andere stek binnen de gemeente en zijn die coulant in het regelen van een alternatief. En dan maar hopen dat zijn klanten hem blijven bezoeken.

 

Horeca steunen we door regelmatig af te halen of te laten bezorgen. Bestelling doen we rechtstreeks en niet via thuisbezorgd zodat het iets rendabeler is. Afspraak bij de kapper is vervallen en met een week of 6 verzet. Bij de eerste Lock-down heb ik de niet uitgevoerde knipbeurt gewoon ook betaald als pleister op de wonde. Moet ik de volgende keer ook maar weer doen. Druppel op de gloeiende plaat helaas.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik lees nu dat de Hema open mag blijven, en bijvoorbeeld bloemen verkopen buiten de winkel mag ook gewoon.

Dit maakt het wel extra zuur voor andere ondernemers en klopt m.i. niet.

 

Waarom mag je wel bloemen verkopen buiten maar geen woonaccessoires of andere artikelen?

 

Afhalen op afspraak is ook nergens iets over te vinden, je mag wel eten afhalen bij een horeca gelegenheid, maar je zou (misschien) geen product mogen ophalen na een online bestelling?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
35 minuten geleden, Deventer1 zei:

Afhalen op afspraak is ook nergens iets over te vinden, je mag wel eten afhalen bij een horeca gelegenheid, maar je zou (misschien) geen product mogen ophalen na een online bestelling?

 

afhalen op afspraak in winkel na lockdown

 

kan idd weinig over vinden. Alternatief is dat winkeliers lokaal zelf gaan bezorgen. Wellicht zouden ouders met een bakfiets (die nu werkeloos stil staat) deze uit kunnen lenen aan winkeliers. Op wat tijd en inspanning na een goedkoop vervoermiddel voor lokaal bezorgen.

 

Quote

In Hema-winkels kunnen klanten vanaf dinsdag alleen terecht voor babyspullen, taart, worst en koffie. Door de strenge maatregelen die premier Rutte maandagavond aankondigde, moeten alle winkels die geen voeding verkopen dicht, net als scholen en sportscholen.

 

Ben benieuwd of er op gehandhaafd wordt. en valt speelgoed van 0- 12 maanden ook onder babyspullen? :face-with-tongue:

 

(lees net in de krant dat de winkels aangepast worden op het assortiment wat nog wel verkocht mag worden)

aangepast door henkh
toevoeging
Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

 

59 minuten geleden, Deventer1 zei:

Afhalen op afspraak is ook nergens iets over te vinden, je mag wel eten afhalen bij een horeca gelegenheid, maar je zou (misschien) geen product mogen ophalen na een online bestelling?

 

Voor zover nu bekend:

  • Bezorgen én afhalen blijft mogelijk in Horeca 
  • Winkels mogen bezorgen, maar klanten mogen niet afhalen. Voor doe-het-zelfzaken geldt een uitzondering: daar mogen klanten bestelde producten afhalen.

 

Voor meer info zie  info KvK >>> 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 1

https://www.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-66909.html

 

Quote

Artikel 4.a1 Sluiting publieke plaats

1.Onverminderd artikel 58h, tweede lid, van de wet en artikel 4.4, eerste en derde lid, worden van 15 december 2020 tot en met 19 januari 2021 geen andere publieke plaatsen voor publiek opengesteld dan:

 

a.locaties waar personen worden gehoord in verband met een bezwaarschrift of administratief beroep;

b.overheidsgebouwen met een publieksfunctie of een loket;

c.locaties gericht op zakelijke of financiële dienstverlening;

d.servicepunten voor het versturen of ontvangen van brieven en postpakketten, mits uitsluitend voor die functie geopend voor publiek;

e.winkels in de levensmiddelenbranche;

f.locaties waar een warenmarkt in de levensmiddelenbranche plaatsvindt, uitsluitend voor die functie;

g.groothandels voor levering ten behoeve van personen in de uitoefening van beroep of bedrijf;

h.voedselbanken en dierenvoedselbanken;

i.dierenspeciaalzaken;

j.publieke plaatsen waar het beroep van dierenarts wordt uitgeoefend;

k.drogisterijen;

l.apotheken;

m.opticiens;

n.audiciens;

o.tankstations;

p.wasserijen;

q.stomerijen;

r.locaties voor reparatie en onderhoud van goederen;

s.winkels in doe-het-zelfartikelen en bibliotheken waar uitsluitend sprake is van het ophalen van bestelde of gereserveerde artikelen;

t.publieke plaatsen waar tegen betaling verblijf wordt aangeboden aan personen die niet als ingezetene zijn ingeschreven in de basisregistratie personen met een adres in de gemeente waar dit verblijf wordt aangeboden, mits geen etenswaren of dranken aan de gasten worden geserveerd en mits deze publieke plaatsen als zodanig opgenomen zijn in het register van de Kamer van Koophandel of een soortgelijk erkend register;

u.luchthavens;

v.openbaar vervoer en ander bedrijfsmatig personenvervoer, mits het vervoer primair de verplaatsing van de ene naar de andere locatie behelst en het vervoer geen recreatieve activiteit is;

w.stations, halteplaatsen, of andere bij het openbaar vervoer of ander bedrijfsmatig personenvervoer behorende voorzieningen en de daarbij behorende perrons, trappen, tunnels en liften;

x.parkeergarages;

y.fietsenstallingen;

z.een winkel buiten, indien daar uitsluitend kerstbomen of bloemen verkocht worden;

aa.locaties waar een contactberoep, voor zover toegestaan op grond van artikel 6.8, wordt uitgeoefend;

bb.zorglocaties;

cc.locaties waar besloten en georganiseerde dagbesteding plaatsvindt voor kwetsbare groepen;

dd.winkels voor zorg- en welzijnshulpmiddelen;

ee.publieke sanitaire voorzieningen;

ff.locaties waar topsporters sport beoefenen en stadions waar voetballers, bedoeld in artikel 6.1, voetballen;

gg.locatie waar een plechtigheid plaatsvindt ten behoeve van huwelijksvoltrekkingen, een registratie van een partnerschap of een uitvaart.

 

"groothandels voor levering ten behoeve van personen in de uitoefening van beroep of bedrijf" mogen nog wel open zijn.

Betekend dat ook dat er nog steeds bij de Makro e.d. gewinkelt kan worden?

Link naar reactie
  • 3
6 uur geleden, Deventer1 zei:

Dit maakt het wel extra zuur voor andere ondernemers en klopt m.i. niet.

 

Ik snap niet waarom allerlei mensen (en ook veel media) er een sport van maken om de gaatjes in de regels te vinden. Wat verwacht je nou? Een overheid die een volledige dekkende regulering uit de hoed tovert? We proberen een probleem op te lossen waar we op deze schaal nog niet eerder mee te maken hebben gehad. Tegelijk wordt geprobeerd de economische schade en persoonlijke gevolgen te beperken met talloze steunvoorzieningen. Het is prima dat wordt gewezen naar gaatjes in het netwerk aan maatregels, maar toon een beetje begrip voor de complexiteit van deze materie en verwacht niet dat de overheid alles voor je oplost.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

mijn winkel is dicht, die blijft ook dicht, ik wil me nog wel inzetten voor personen die moeten verhuizen, de verbouwingkkjes en dingen kunnen prima wachten tot we weer open mogen. en totdat we weer open mogen ga ik genieten van lange weekenden.

Ik wordt overigens ook wel nmoe van het zoeken naar mazen in de wet, het lijkt mij een behoorlijk zwart/wit iets nu, we willen iets oplossen, of we willen iets niet oplossen.

www.vloerengilde.nl

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, TwaBla zei:

Ik snap niet waarom allerlei mensen er een sport van maken om de gaatjes in de regels te vinden. 


Omdat de steunmaatregelen meestal niet voldoende zijn om de zakelijke kosten te dekken? Laat staan de prive kosten? Dus ze proberen te overleven?

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
12 uur geleden, Bob de webbouwer zei:

Dus ze proberen te overleven?

 

Edit: In Parool een artikel over drukke Amsterdamse winkelstraten waar opeens wel heel erg  veel “essentiële” winkels lijken te zijn.

Overleven en kijken naar alternatieven om de handel veilig door te laten gaan of  minder veilige  Hollandse koopmansgeest en “hij wel, waarom ik dus niet”?

 

Quote

“Ze hebben het over een totale lockdown,” zegt de verkoper van Bloemenwinkel Miranda. “Dan zou alles dicht moeten. Maar alles is gewoon open. Het maakt geen enkel verschil.”

 

In Duitsland is alles dicht behalve de supermarkten, apotheken en banken: hard maar duidelijk  en goed hand te haven. 
 

aangepast door Norbert Bakker
Wijziging en toevoeging, edit 2: typo

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, TwaBla zei:

Ik snap niet waarom allerlei mensen (en ook veel media) er een sport van maken om de gaatjes in de regels te vinden. Wat verwacht je nou?

Touchdown.

 

12 uur geleden, Bob de webbouwer zei:

Omdat de steunmaatregelen meestal niet voldoende zijn om de zakelijke kosten te dekken? Laat staan de prive kosten? Dus ze proberen te overleven?

Beter to be poor and alive  then rich and dead.
 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ter verduidelijking: ik snap wel dat ondernemers op zoek gaan naar alternatieven (eventueel door loopholes). Het gaat mij om de slimmigheidjes in het debat en het wijzen naar elkaar. IKEA mag wel, waarom wij niet?

 

We snappen ook wel dat kerken en moskeeën een rare uitzondering zijn, maar godsdienstvrijheid kan niet even weg gereguleerd worden. Dus daar is druk vanuit de samenleving voor nodig; de overheid kan dat niet reguleren. Overigens is vrijheid van vergaderen/verenigen ook een fundamenteel recht. Maar om daar nou een beroep op te gaan doen, is dat wel zo snugger?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1
2 minuten geleden, TwaBla zei:

Ter verduidelijking: ik snap wel dat ondernemers op zoek gaan naar alternatieven (eventueel door loopholes). Het gaat mij om de slimmigheidjes in het debat en het wijzen naar elkaar. IKEA mag wel, waarom wij niet?

Ik begrijp het heel goed dat collega ondernemers proberen toch omzet te gaan halen. Voor sommige is dit de meest belangrijke periode om te verkopen en dan moet je winkel dicht. De regels zijn krom. Een Primera mag alleen open zijn om pakketten aan te nemen en uit te geven. Een boekje verkopen mag niet. De lokale supermarkt mag dat wel. In principe creëer je daarmee oneerlijke concurrentie. 

De Action en Wibra zijn ook weer open gegaan. 

 

 

2 minuten geleden, TwaBla zei:

We snappen ook wel dat kerken en moskeeën een rare uitzondering zijn, maar godsdienstvrijheid kan niet even weg gereguleerd worden. Dus daar is druk vanuit de samenleving voor nodig; de overheid kan dat niet reguleren. Overigens is vrijheid van vergaderen/verenigen ook een fundamenteel recht. Maar om daar nou een beroep op te gaan doen, is dat wel zo snugger?

Waarom is het ene fundamentele recht belangrijker dan het andere fundamentele recht? 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Gisteren vond ik deze nog heel grappig

 

image.thumb.png.bb17dcacd164527b778465758a12fb53.png

Maar de action blijkt daar anders over te denken... https://nos.nl/artikel/2360862-grote-winkelketens-gaan-ondanks-lockdown-toch-weer-open.html

 

En natuurlijk heerst er een "waarom zij wel en wij niet mentaliteit". Het is ook oneerlijk. Waarom mochten mensen wel rijen dik bij IKEA gaan shoppen maar niet op anderhalve meter afstand in een restaurant zitten? Of met honderden hutje mutje in de rij staan bij de Efteling, maar wel een limiet van 30 man voor een locatie als Ahoy... Slaat toch ook nergens op.

En voor wat betreft de godsdienstvrijheid, die hoeft niet weg gereguleerd te worden. Maar bidden kan ook gewoon thuis, daarvoor hoef je niet perse naar de kerk te gaan. Ik hoorde gisteren bij Beau iemand van de ChristenUnie uitleggen waarom de kerken absoluut open moeten blijven: "Ik ben al een paar weken niet naar de kerk geweest, maar ik mis het echt hoor". Gelukkig missen mensen het niet om met elkaar te knuffelen, uit te gaan, naar feesten te gaan enzovoorts. Wat een BS.

EDIT: Patmaniak en ik waren tegelijkertijd ongeveer hetzelfde aan het typen zo te zien ;-)

aangepast door Bob de webbouwer

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

En inmiddels staan er weer lange rijen bij elke Action...

 

Belachelijke 'lockdown', kleine zelfstandige winkels kunnen niks beginnen en de grote ketens kunnen alles doen wat ze willen.

Wanneer verenigen de kleine ondernemers zich eens om samen actie te ondernemen hiertegen? Sorry hoor maar de meesten laten alles zelf gebeuren en vinden het wel 'prima' ook dat ze dicht moeten blijven. 

Dan ben je in mijn ogen geen ondernemer. De omzet moet doorgaan, net als bij de grote ketens.

 

Link naar reactie
  • 0
57 minuten geleden, Deventer1 zei:

de meesten laten alles zelf gebeuren en vinden het wel 'prima' ook dat ze dicht moeten blijven. 

Dan ben je in mijn ogen geen ondernemer.

Ondernemen is wel iets meer dan de regels omzeilen of ontduiken.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
31 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

 

 en die grote ketens alsnog dicht. En Mark my (en straks Mark's) words: dat gaat ook gebeuren

 


https://www.nu.nl/economie/6097025/kabinet-wil-ingrijpen-om-grote-koopjeswinkels-te-sluiten.html

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
31 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

 

Nee,  de R moet omlaag, en die grote ketens alsnog dicht. En Mark my (en straks Mark's) words: dat gaat ook gebeuren

 

Ik hoop dat het. Als het gaat gebeuren dan vermoed ik dat een aantal ketens een kort geding zullen starten. Waarom wel de AH of Jumbo en niet de Action? 

Link naar reactie
  • 0
  • 1

Essentiële klant en het voorschrift bedoelingen.

Natuurlijk ben ik niet blij met de nieuwe lockdown. Het is rot dat er opnieuw zo veel bedrijven dicht moeten juist in een tijd dat er nog een beetje kan worden terugverdiend. Ik ben ook niet blij met Corona en kan niet wachten tot het vaccin er is en werkt. Maar ik ben helemaal niet blij met bedrijven als HEMA, WIBRA en ACTION die met schijnheilige smoesjes (“wij verlichten de druk op de supermarkten”) en met steun van het ministerie van Economische Zaken (hoezo eenheid van regeringsbeleid) toch open menen te moeten. Door hun gedrag zitten we dadelijk nog veel langer in de ellende. Ik heb besloten slecht gedrag niet te belonen. Vanaf vandaag ben ik essentiële klant. Ik koop niks meer bij bedrijven die niet werken vanuit de bedoeling. Dan maar geen goedkope rookworst, Chinese meuk of allesreiniger.

1608108729137.jpg

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, insparcom zei:

Maar ik ben helemaal niet blij met bedrijven als HEMA, WIBRA en ACTION die met schijnheilige smoesjes (“wij verlichten de druk op de supermarkten”) en met steun van het ministerie van Economische Zaken (hoezo eenheid van regeringsbeleid) toch open menen te moeten.

 

Vond de reactie van Aboutaleb wat dat betreft ook wel typerend: "Wij doen geen zaken met economi­sche zaken maar met justitie" :thinking-face:

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.