• 0

De door mij geclaimde domeinnaam is al in gebruik, wat kan ik doen?

Beste leden,

 

 

Ik heb een aantal dagen geleden een domeinnaam geclaimd via flexwebhosting, en nu kom ik er achter dat deze domeinnaam al in gebruik is door iemand anders die de naam waarschijnlijk niet geclaimd heeft. Nu heb ikzelf geen enkel verstand van domeinen, en wil ik gewoon een goede domeinnaam hebben die ik later kan gaan gebruiken zodraik een eigen bedrijf heb (ik zit nu nog in loondienst).

 

Het gaat om de website 'http://exclusiefgroen.nl'. Deze website is van iemand anders die puur de domeinnaam gebruikt als eyecatcher, zover ik kan zien. Ik wil zelf een bedrijf beginnen in exclusief hovenierswerk/tuinontwerp, maar ik zit nog aan een contract vast, en ik wil eerst ervaring opdoen. Ik heb de domeinnaam geclaimd, en er stond dat deze naam vrij was. Ik heb de naam dus besteld, om later mee te gaan werken. 

 

Wat zijn mijn opties, en wat zijn mijn rechten? Of sta ik heel erg zwak, en wat kan ik hier aan doen?

 

Alvast heel erg bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Verdouw, 

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

5 uur geleden, Verdouw zei:

Ik heb een aantal dagen geleden een domeinnaam geclaimd via flexwebhosting, en nu kom ik er achter dat deze domeinnaam al in gebruik is door iemand anders die de naam waarschijnlijk niet geclaimd heeft.

 

Je kunt geen domeinnaam "claimen" die al in gebruik is, dat berust vermoedelijk op een misverstand bij flexhosting .

En iemand anders kan de naam niet in gebruik hebben zonder deze eerst geregistreerd (geclaimd) te hebben . Dat heeft de andere partij volgens de SIDN gegevens gedaan op 25-10-2020, dus je bent net iets te laat.

 

5 uur geleden, Verdouw zei:

Wat zijn mijn opties

Een andere naam kiezen die wel vrij is. Denk overigens niet alleen aan domeinnamen maar ook aan handelsnamen en merknamen, als een domeinnaam nog vrij is maar de naam al wel door iemand anders gebruikt wordt als handels- of merknaam ben je niet zo maar vrij om dit domein te gebruiken als daardoor verwarring kan ontstaan. 

 

(Zo is er volgens de KvK bijvoorbeeld een boomkwekerij met de handelsnaam Groen Exclusief ) 

 

5 uur geleden, Verdouw zei:

en wat zijn mijn rechten

Geen enkele.

(Wel kun je de huidige domeinnaamhouder benaderen met de vraag of  hij de domeinnaam  aan jou wil verkopen, maar dat is geen recht..)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Wkhoek zei:

Inmiddels is er ook een complete site zichtbaar

Niet "inmiddels"" hoor,  en dat wist vraagsteller al :hugging-face:

Hij gaf het zelf al aan: "Deze website is van iemand anders die puur de domeinnaam gebruikt als eyecatcher, zover ik kan zien".

Wat vraagsteller daarmee bedoelde is dat de site al in gebruik is, maar door een bedrijf met een andere naam die de site als uithangbord gebruikt. 

 

(Overigens blijkt uit info van de Waybackmachine dat deze url al veel langer door andere bedrijven in de zelfde branche in gebruik is geweest: al sinds 2004) 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Eerste test om te kijken of je doeminnaam nog beschikbaat is, is die gewoon in de adresbalk intikken. Ik heb er toch een hoop ingetikt toen ik een bedrijfsnaam zocht. En toen had ik er een die vrij was en vervolgens registreerd, bleek dat toch een al bij de KvK geregistreerde en in gebruik zijnde bedrijfsnaam te zijn van een BV zonder website (ze bestaan). Dus ook daar even dubbel checken. 

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie
  • 1

Sowieso is 'Exclusief Groen' niet een heel sterke bedrijfsnaam, het is een generiek woord en heeft in die zin weinig onderscheidend vermogen. Je gaat waarschijnlijk nog wel wat werk hebben aan bepalen wat jouw doelgroep wordt, wat jouw onderscheidend vermogen is, wat je wilt uitstralen, wat je kernwaarden zijn (enz.) als je een bedrijf wilt lanceren dat opvalt en commercieel succesvol wordt :upside-down-face: - niet in de laatste plaats omdat heel veel al bestaat, en je echt wat dieper moet graven én bepalen, om je plek(je) te gaan innemen in de veelheid aan aanbieders. 

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, TwaBla zei:

Er was ooit een verzameltopic waarin behandeld werd hoe en waar een startende ondernemer kan nagaan of een bepaalde handelsnaam, domeinnaam en/of merknaam nog beschikbaar is. Dat verdient wellicht een kleine update. Is het een idee om dat oude topic als basis te gebruiken voor een nieuw verzameltopic?

 

Dat verzameltopic bestaat nog steeds, was in augustus nog actief.  

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
44 minuten geleden, Think Twice zei:

Gratis tip: exclusief-groen.nl is nog vrij.

 

Ik hoop dat die opmerking ironisch bedoeld is:winking-face:

 

Gratis tip:  als je een bepaalde domeinnaam - die je ook wilt kunnen gebruiken als merk- en handelsnaam - niet kunt krijgen, neem dan geen variant met middenstreepjes of tropische domeinextensie 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Norbert Bakker zei:

 

Ik hoop dat die opmerking ironisch bedoeld is:winking-face:

 

Gratis tip:  als je een bepaalde domeinnaam - die je ook wilt kunnen gebruiken als merk- en handelsnaam - niet kunt krijgen, neem dan geen variant met middenstreepjes of tropische domeinextensie 

 

 

Leg eens uit. Ben je dan minder goed vindbaar? Wat is er mis met BijzonderGroen.info? Of BijzonderGroen.blog?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, TwaBla zei:

Leg eens uit. Ben je dan minder goed vindbaar? Wat is er mis met BijzonderGroen.info? Of BijzonderGroen.blog?

Klanten zouden toch per ongeluk bijzondergroen.nl kunnen gebruiken. En daar zou dan gevoelige informatie naar toe kunnen gaan.

 

Ook in het voorbeeld van exclusief-groen.nl en exclusiefgroen.nl. Je wilt niet hebben dat deze per ongeluk door elkaar gehaald worden.

 

Vandaar dat ik me de gratis tip goed voor kan stellen.

 

Link naar reactie
  • 0

 

 Gevoelige informatie over de aanleg van tuinen. 

 

De meeste kleine ondernemers willen gewoon vindbaar zijn op het internet. Google houd rekening met de geografische positie van zoekenden, en als je je aanmeldt bij Google Maps scheelt dat ook al een stuk. Dus de ene BuitengewoonGroen is de andere Buitengewoon-Groen niet.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 minuten geleden, TwaBla zei:

 Gevoelige informatie over de aanleg van tuinen.

Nou ja... je zult de klant maar kwijtraken omdat die site met een - (of zonder) er nét wat aantrekkelijker uit ziet.

 

Mail die bedoeld is voor jouw bedrijf wil je nooit bij een concurrent binnen laten komen.

Maar misschien ligt dat bij jou anders :grinning-face:

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Wanneer heb je het registratieverzoek gedaan bij Flexwebhosting?

Dit zou niet mogen voorkomen.

 

exclusiefgroen.nl is op 25-10-2020 bij Strato vastgelegd en was sinds dat moment niet meer te registreren.

aangepast door Domein 158

Domein 158 - https://www.158.nl

- Registratie van nieuwe domeinnamen

- Verkoop van mooie domeinnamen

- Dropcatchen van quarantaine domeinnamen

Link naar reactie
  • 0
33 minuten geleden, TwaBla zei:

Leg eens uit. Ben je dan minder goed vindbaar? Wat is er mis met BijzonderGroen.info? Of BijzonderGroen.blog?

Daar zijn verschillende redenen voor. En het is al vaker onderzocht.

 

Sommige TLD's (top-level domains) worden geassocieerd met spam. Dat geldt bijvoorbeeld voor .nu in exclusiefgroen.nu.

 

Bij andere TLD's speelt perceptie een rol. Zo lijkt ahold.com een wereldconcern en ahold.nl een lokale divisie.

 

Inmiddels zijn er zó veel TLD's dat sommigen niet meer als internetadres herkend worden. Denk bijvoorbeeld aan exclusiefgroen.club en bijzondergroen.bio.

 

Voor vindbaarheid kun je in volgorde van meest naar minst gewenste TLD grofweg dit lijstje aanhouden:

  1. .com
  2. .net en .org
  3. ccTLD's met landcode: .nl, .be, .de, enzovoort
  4. de rest

 

 

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Daar zijn verschillende redenen voor. En het is al vaker onderzocht.

 

Ik vraag naar verduidelijking ten behoeve van de vraagsteller, die klaarblijkelijk meer verstand van groen heeft dan van zoekmachinemarketing. Dan is het wel zo aardig om duidelijk te reageren.

 

Verwarring met multinationals lijkt me geen urgent risico.

 

Vertrouwelijke informatie speelt bij het aanleggen van tuinen een geringe rol.

 

We zijn op zoek naar het volgende niveau na Hoveniersbedrijf Vorst en Zn. Het mag wat exclusiever, bijzonderder, buitengewoner.

 

Qua zoekmachinevindbaarheid vermoed ik dat dat deze ondernemer op wil duiken bij zoekacties naar 'tuinaanleg' in zijn eigen verzorgingsgebied. En dat het risico op verwarring met een naamgenoot in een andere provincie eigenlijk miniem is.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
52 minuten geleden, TwaBla zei:

Qua zoekmachinevindbaarheid vermoed ik dat dat deze ondernemer op wil duiken bij zoekacties naar 'tuinaanleg' in zijn eigen verzorgingsgebied. En dat het risico op verwarring met een naamgenoot in een andere provincie eigenlijk miniem is.

 

Zou best kunnen. Mijn tip was ook meer gebaseerd op de praktijk van hoe mensen informatie zoals een bedrijfsnaam en site onthouden en doorgeven aan elkaar : ik heb een tijdje zo'n site gehad met middenstreepje terwijl een concullega in een totaal andere regio en ander segment de variant zonder had. Daar had ik best last van: doorverwijzingen van klanten die naar de site van die die andere partij gingen , mail naar de verkeerde infobox etc.

 

In de praktijk horen mensen een naam, en vergeten ze dat middenstreepje al weer snel. Waar mogelijk dus vermijden... of zorgen dat je ze allemaal hebt...  (dat laatste heb ik vorig jaar ook andersom gedaan: de variant met middenstreepje van een domein overgenomen, just to be safe van een merk en handelsnaam waar ik in 2021 meer mee wil gaan doen ) 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Vindt zelf exclusief-groen.nl helemaal geen gek idee. Maar je begint wel een bedrijf met de wetenschap dat er al iemand anders met deze merk- en handelsnaam actief is. Lijkt mij merktechnisch geen sterke start. Mocht je hier geen probleem van maken is dit een prima 'gratis' tip toch.

 

Zoekmachine technisch heb je er wel direct een concurrent bij op de eigen bedrijfsnaam. Je wordt verder niet 'slechter' gevonden, vanwege het streepje.

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Link naar reactie
  • 1
59 minuten geleden, TwaBla zei:

Ik vraag naar verduidelijking ten behoeve van de vraagsteller, die klaarblijkelijk meer verstand van groen heeft dan van zoekmachinemarketing. Dan is het wel zo aardig om duidelijk te reageren.

Dan zal ik het, ook voor jou, nog even uitspellen: hij probeert tevergeefs exclusiefgroen.nl te registreren terwijl exclusiefgroen.com nog beschikbaar is. Een dotcom .com is voor zoekmachinemarketing superieur ten opzichte van gedoe met streepjes. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.