• 0

Alsnog KOR toepassen op BTW aangifte 2019

(aangepast)

Ik wil een suppletie doen op de aangifte omzetbelasting  2019 voor een Nederlandse VOF.

Ik heb eerder wat geld teruggekregen van de belastingdienst aan de hand de aangifte 2019, maar na een aanpassing in de administratie blijkt dat er juist betaald moet worden.

Nu is het totaal te betalen bedrag onder € 1.883 en in 2019 was de KOR (oude kleine ondernemersregeling) nog van kracht.

Kan ik alsnog voor de KOR kiezen en het ontvangen bedrag verrekenen met de volgende kwartaalaangifte, of zou ik het volledige bedrag moeten betalen?

 

Edit: volgens de belastingtelefoon kan de KOR niet met terugwerkende kracht worden toegepast. Ik vraag mij nog wel af of dit niet  alleen geldt voor de nieuwe KOR.

aangepast door blackbeans
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1
6 minuten geleden, blackbeans zei:

Nu is het totaal te betalen bedrag onder € 1.883

Let op dat het niet om het bedrag gaat wat je NU moet betalen maar wat je over heel 2019 had of hebt betaald.

 

Als dat onder de €1.883 is dan kun je dat inderdaad bij de suppletie met terugwerkende kracht opgeven.

 

https://www.partnersinadministraties.nl/nieuws/kor-alsnog-toepassen/

 

Let overigens ook op dat het niet zo is dat je onder de €1.883 helemaal niets hoeft te betalen (je krijgt dan slechts een gedeeltelijke vermindering). Onder de €1.345 hoef je geen btw te betalen.

Link naar reactie
  • 1

Dit heeft overigens niet alleen gevolgen voor de suppletieaangifte omzetbelasting, maar ook gevolgen voor je aangifte inkomstenbelasting. Het bedrag aan KOR waar je met terugwerkende kracht recht op hebt in 2019 zul je tevens als "incidentele baat" moeten aangeven als opbrengst voor de winstberekening.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Kijk, dat zijn duidelijke antwoorden.

Voor 2019 voldoen we inderdaad aan de grens van €1 345.

Kan ik het (kleine) bedrag dat ik onterecht van de belastingdienst heb gehad voor de oorspronkelijke aangifte 2019 overmaken a.d.h.v. de suppletie, of kan ik het verrekenen met de eerstvolgende kwartaalaangifte?

Link naar reactie
  • 0

Oh, maar wacht... Ik denk dat hier mogelijk grenzen door elkaar gehaald worden. De grenzen van de oude KOR waarbij je afdrachten tot een bepaalde hoogte mocht houden, en de grenzen waarbinnen je in de volgende btw-aangifte fouten uit vorige kwartalen mag verrekenen.

 

Als je namelijk in 2019 aan de KOR hebt voldaan, zou dat juist betekenen dat je eigenlijke btw-afdrachten zelf mag houden. Dat strookt weer niet met het verhaal dat je geld moet terugbetalen dat je zou ontvangen. Wat is de exacte situatie? Wat is precies de reden dat je omzetbelasting terugkreeg voor 2019 in eerste instantie? En wat is de reden dat er nu zou moeten worden terugbetaald? Wat zijn de onderliggende cijfers (omzet, btw-bedragen)?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, prinsrachid zei:

Oh, maar wacht... Ik denk dat hier mogelijk grenzen door elkaar gehaald worden. De grenzen van de oude KOR waarbij je afdrachten tot een bepaalde hoogte mocht houden, en de grenzen waarbinnen je in de volgende btw-aangifte fouten uit vorige kwartalen mag verrekenen.

 

Als je namelijk in 2019 aan de KOR hebt voldaan, zou dat juist betekenen dat je eigenlijke btw-afdrachten zelf mag houden. Dat strookt weer niet met het verhaal dat je geld moet terugbetalen dat je zou ontvangen. Wat is de exacte situatie? Wat is precies de reden dat je omzetbelasting terugkreeg voor 2019 in eerste instantie? En wat is de reden dat er nu zou moeten worden terugbetaald? Wat zijn de onderliggende cijfers (omzet, btw-bedragen)?

Uit de BTW aangifte over 2019 kwam in eerste instantie een (klein) negatief bedrag. Dus was het initieel niet gunstig om gebruik te maken van de KOR.

Nu blijkt dat ik meer BTW had moeten betalen en wordt het bedrag positief. In deze situatie is het voor ons wél gunstig om gebruik te maken van de KOR, indien dat alsnog mogelijk is. Het totaal te betalen bedrag over heel 2019 is onder  €1 345.

Als ik gebruik maak van de KOR, moet ik het door de belastingdienst betaalde bedrag terugbetalen.  Zoals ik het begrijp, kan ik dit betalen aan de hand van de suppletie.

Als je denkt dat ik ergens een denkfout maak, dan hoor ik het graag van je!

Link naar reactie
  • 1

Misschien dat het wel klopt, maar je taalgebruik verwart me. Je hebt het er over dat het "niet gunstig" was om de KOR te gebruiken, maar dat klinkt gewoon vreemd. Als je de KOR mocht toepassen, was die altijd gunstig (je mocht de eigenlijke BTW afdracht houden), en als de KOR niet van toepassing was mocht je die niet toepassen. Het was geen kwestie van gunstig of niet gunstig.

 

In 2019 pastte je de KOR toe als je een jaarlijkse afdracht had van minder dan 1.883 euro óf de KOR was simpelweg niet van toepassing. Dat is geen keus. Of was de KOR wel van toepassing, maar maakte je er desondanks geen gebruik van? Maar ik kan me geen situatie bedenken waarom die keus "gunstig" zou zijn.

 

Het enige dat ik me voor kan stellen op basis van je verhaal is dat je in eerste instantie geld terug hebt gekregen, omdat de hoeveelheid BTW op je aankopen groter was dan de BTW op je verkopen. In zo'n geval krijg je per saldo BTW terug, terwijl de KOR geheel niet van toepassing was.

 

Nu kom je er waarschijnlijk achter dat je óf minder inkopen had gedaan, óf meer verkopen, óf beiden, waardoor je eigenlijk per saldo een afdracht had moeten doen. Maar omdat die afdracht minder is dan 1345 euro, hoef je alleen de BTW terug te betalen tot aan de 0.

 

Stel dat je in 2019 eerst 2000 euro BTW op aankopen terugvroeg en 1000 euro BTW op verkopen aanvraag. Per saldo heb je dan recht op 1000 euro BTW van de fiscus.

 

Nu blijkt dat je 3000 euro BTW op verkopen had moeten aangeven en dat de 2000 euro op je aankopen goed was. Per saldo had je dus eigenlijk 1000 euro moeten afdragen. Maar de KOR is nu opeens van toepassing. 

 

Het eigenlijke verschil tussen deze twee situaties is dat je 2000 euro moet bijlappen. Doordat je de KOR mag toepassen op de afdracht, wordt die afdracht 0. Je hoeft dus maar 1000 euro terug te betalen. Die 1000 euro die je vanwege de KOR niet hoeft terug te betalen is nu overigens wel een opbrengst voor de inkomstenbelasting.

 

En zoals Roel al zei, je moet het BTW gedeelte oplossen via suppletie oplossen. Je kan niet de gebruikelijke coulance gebruiken waarbij je fouten mag doorschuiven naar het volgende kwartaal als het minder dan 1000 euro scheelt. Ook de opbrengst van de KOR zul je moeten aanpassen in je aangifte inkomstenbelasting. Je winst in 2019 was hoger door het toepassen van de KOR. Je winst is waarschijnlijk sowieso al hoger, alleen al vanwege het feit dát opbrengsten en/of kosten anders waren dan oorspronkelijk aangegeven.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.