Jump to content
HokVanHandel
Verberg

Assymmetrie tussen bankrekening en digitale betaalprovider

vraag

Ik loop tegen iets aan, waar de meeste ondernemers geen problemen mee lijken te hebben. Mij stoort het echter enorm.

 

Als je gebruik maakt van een digitale payment provider als Mollie / Buckaroo / CCV pinbetalingen, zullen zij betalingen incasseren, vasthouden, transactiekosten aftrekken en daarna gezamenlijk storten. Dit maakt de bankrekeningoverzicht totaal ongeschikt als administratief overzicht want: 

  • Je kunt niet meer zien wanneer precies een betaling is voldaan (Bedrag wordt later gestort)
  • Je kunt niet meer zien wie de betaling verricht heeft (afkomstig van bijv Mollie)
  • Je kunt vaak niet direct zien hoeveel er betaald is (bedragen worden collectief gestort + er wordt transactiekosten afgehouden)

 

Het zou natuurlijk utopisch zijn om een alles-onder-1-kap betaalprovider te hebben (van pinnen tot iDeal en Mastercard ) die alle betalingen direct op je rekening bijschrijft met behoud van tenaamstelling en vervolgens later de transactiekosten apart factureert. Ik vraag me af hoe andere ondernemers hier omheen werken.

 

Ik zelf gebruik een bunq.me betaalpagina. Accepteert een breed scala aan betaalmethodes, schrijft alles direct bij en factureert transactiekosten later apart. Het grote probleem is wel dat er geen PIN oplossing is dus ik vraag al mijn klanten online te betalen voor fysieke diensten, niet altijd handig.

Link to post
Share on other sites

4 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Je kunt de digitale betaalprovider toch als bank-grootboekrekening toevoegen?

Je kunt er vaak ook een MT940 downloaden om de transacties in te lezen.

Betalingen van klanten kun je dan afboeken op die bank-betaalprovider grootboekrekening.

En als het geld dan uitbetaald wordt dan kun je een boeking doen naar je eigen bank en een gedeelte naar de kostenrekening voor die betaalprovider.

 

Of zie ik het dan te simpel?

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
7 minuten geleden, HokVanHandel zei:

Dit maakt de bankrekeningoverzicht totaal ongeschikt als administratief overzicht

Dan zou ik je bankrekeningoverzicht niet gebruiken als administratief overzicht. Onze PSP levert inzicht via facturen en exports waarmee inzichtelijk wordt welke transactiekosten er worden ingehouden, welke transacties zij hebben ontvangen, welke refunds ze hebben gedaan, etc. Ik neem aan dat iedere PSP dat wel doet/kan.

 

Ontbreekt er in jouw situatie echt informatie, of gaat het erom dat het niet eenvoudig genoeg wordt aangeleverd?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Zoals Rik al aangaf, Maak van je Payment Provider een bankrekening in je boekhouding. Binnenkomende betalingen kun je dan aan de orders koppelen. Kosten van je Payment provider kun je als bankkosten boeken (wel even letten op de BTW). Als het uitbetaald wordt op je Bunq rekening is dat een interne overboeking.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Quote

Ik vraag me af hoe andere ondernemers hier omheen werken.

 

Je doel lijkt meer informatie over de transactie te verkrijgen, wat is het doel precies?

 

Als tijd en/of precisie van enig belang is bij Mollie, dan hebben zij een API met Payment informatie:  https://docs.mollie.com/reference/v2/payments-api/get-payment#response

Zelfde verhaal bij Bunq: https://doc.bunq.com/

 


Gespecialiseerd in softwarestrategie en projectreddingsmissies: https://bonaroo.nl/

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 10 leden online en 346 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept