• 0

aquisitie enkel op provisiebasis

 

hallo allemaal,

 

Ik ben nieuw hier maar mag ik met de deur in huis vallen en zeggen hoe prettig het is om zo'n platform als Higher Level te kunnen raadplegen als startende ondernemer. Na eens uitgebreid het forum gelezen te hebben heb ik hier al veel kennis opgedaan. Vandaar dat ik nu zelf maar eens met een vraag kom.

 

Het volgende, zoals hierboven al te lezen is, ik ben een starter. Op dit moment druk bezig met het uitwerken van mijn businessplan en daardoor stuitte ik ook op het volgende probleem. Ik heb een dienst bedacht die ik wil gaan verkopen (kan er helaas niets over kwijt ivm kopieergevoeligheid) maar het nadeel daarvan is, is dat er een gigantische doelgroep is verspreid over heel Nederland, zowel het kleinste dorp tot de grootste stad. Nu ben ik aan het bedenken hoe ik de dienst aan de man wil brengen. Het moet nml 1 op 1 verkocht worden. Ik heb nog geen kapitaal in kas om accountmanagers hiervoor aan te nemen dus moet op een andere manier. Nu zit ik te denken aan studenten op provisiebasis dus zonder een vast uurloon maar ik heb geen idee hoe dit om te zetten in wat voor een constructie. Het moet zo zijn dat elke student zichzelf terugverdient maar dat is logisch bij verkoop natuurlijk. Ik heb al contact gehad met studentenuitzendbureaus maar dit wordt te duur.

 

 

Mocht er relevante informatie ontbreken, laat het me weten. Alvast bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Wacht dacht je van eerst eens zelf langs de deur te gaan om te kijken of er wel vraag is naar jouw dienst ?

Op deze manier spaar je kosten, als bedenker ben je zelf het meest enthousiast, en je krijgt feed back uit eerste hand.

Dan krijg je ook een beetje een idee of jouw dienst levensvatbaar is, en wat mensen bereid zijn ervoor te betalen.

 

Zodra je dat een beetje duidelijk hebt kun je kijken of het nu wel mogelijk is mensen op basis van provicie in te huren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

wat je dus wil, is dat de mensen die voor jou werken volledig risico nemen nemen voor het gebrek aan resultaten (ze krijgen immers niets betaald), maar aan jou een deel afstaan als ze wel iets verkopen. Vind je dit zelf niet een beetje krom? Zou je zelf op zo'n manier willen werken?

 

Ga vooral je gang, m.i. zullen de meeste mensen tenminste voor de hun geinvesteerde tijd, energie, kennis etc gecompenseerd willen worden. Enige vorm van basisbetaling lijkt mij onontkomelijk. En wil je daar bovenop mensen stimuleren extra hard te werken, dan kun je een provisie in het leven roepen.

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

aquisitie enkel op provisiebasis

 

Kan best werken, als het produkt zich maar makkelijk verkoopt en de verkoper welicht zijn eigen identiteit er aan kan hangen, maar dan praat je eigenlijk meer over resellen dan over het in zetten van freelancers of vertegenwoordigers.Denk ook aan franchise, maar dan zul je eerst iets bewezen moeten hebben. Ik zou gewoon eerst zelf eens beginnen, bij succes snel schakelen en "anderen een kans geven", klink al beter dan wanneer je zegt "verkopers zoeken op provisiebasis".

 

Perry

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het helmaal eens met wat al gezegd is. No-cure-no-pay constructies werken in de regel niet. Er is namelijk geen wederzijds commiment en dat heb je wel nodig om er een succes van te maken.

 

Het barst van de bedrijven die een no-cure-no-pay verkoper zoeken. Ik krijg wekelijks meerdere aanvragen hiervoor.

 

De oplossing is dus gewoon om het zelf te gaan verkopen, zoals Merkava al aangeeft. En als je dat niet wilt dan moet je, je businessplan aanpassen en budget gaan regelen om verkopers aan te kunnen nemen.

 

En oh ja, je hebt het over account managers en wilt vervolgens studenten inhuren? Verkopen is in de regel niet iets wat je aan studenten overlaat. Tenzij het een niet al te ingewikkeld product is.

 

Succes!

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt natuurlijk denken aan een combinatie: een deel vast en een deel op commissie basis al of niet gestaffeld.

Dat vaste deel deel zou je kunnen invullen door een aandeel in je bedrijf te bieden. Je geeft dus enerzijds vertrouwen en basis en anderzijds bouw je aardig wat commitment-mogelijkheden in.

 

Het blijft lastig.................

 

Ciao

GJ

Link naar reactie
  • 0

chob: een van de meest wezenlijke aspecten van ondernemerschap is risico nemen. Risico dat je product nagemaakt wordt, dat je dienst niet aanslaat, dat je grootste klant opeens falliet gaat, dat kosten de pan uitrijzen of het risico dat het gewoon niet loopt zoals je je had voorgesteld.

 

Tegenover dat risico staat de vrijheid om winst te maken en op andere, voor jou acceptabele manieren, succesvol te zijn. Dat is, in essentie, ondernemerschap: de kans dat je je dromen realiseert en de kans dat je keihard op je bek gaat. Wil je geen risico lopen (en het lekker doorschuiven aan je werknemers), ga dan in loondienst.

 

Ik snap dat je geen geld hebt, maar dan ga je lenen bij vrienden en familie, je auto verkopen of investeerders aantrekken met je business plan. Of je gaat kleiner wonen, neem twee banen om zo geld te sparen en neem dan de sprong.

 

Success!

 

 

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

wat je dus wil, is dat de mensen die voor jou werken volledig risico nemen nemen voor het gebrek aan resultaten (ze krijgen immers niets betaald), maar aan jou een deel afstaan als ze wel iets verkopen.

Dat is wat normaal een wederverkoper doet. Die krijgt het verschil tussen verkoopprijs en inkoopsprijs minus de verkoopkosten. Dat krijgt zo'n student ook.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Als ze een beetje goed zijn zou je er zelfs aan kunnen denken om het om te keren en wat meer basis en minder provisie te betalen. Dat kan je bij goede verkopers nog weleens een hoop schelen alleen moet je ze wel meer sturen om er voor te zorgen dat ze in elk geval het minimum betalen om de basis loonkosten er uit te halen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

 

Wacht dacht je van eerst eens zelf langs de deur te gaan om te kijken of er wel vraag is naar jouw dienst ?

 

Dit ga ik ook zeker doen. Nml mijn eerste 100 klanten krijgen de dienst gratis voor het 1e jaar en die ga ik persoonlijk bezoeken. Idd om te bekijken of het product aanslaat danwel makkelijk te verkopen is. Misschien heb je gelijk dat een basisloon een must is voor een bijbaantje maar dat was 1 van de redenen dat ik hier de vraag stel om te bekijken wat de mogelijkheden zijn betreft provisie.

 

wat je dus wil, is dat de mensen die voor jou werken volledig risico nemen nemen voor het gebrek aan resultaten (ze krijgen immers niets betaald), maar aan jou een deel afstaan als ze wel iets verkopen. Vind je dit zelf niet een beetje krom? Zou je zelf op zo'n manier willen werken?

 

Zoals hierboven gezegd, die resultaten moeten er nog komen. Misschien heb je gelijk betreft dat "mijn werknemers" dan een risico lopen als er niets verkocht wordt, zit iets in. Maar daar tegenover staat dat ze dat al snel doorhebben en er enkel tijd verloren gaat wanneer dit het geval is. Voorbeeld, per potentiële klant ben je max een half uur bezig, wanneer je na 10 klanten merkt dat het niet verkoopt, ben je 5 uur kwijt. Of het loopt wel en je, geloof mij, verdient een hele aardige cent bij. Het is dat wat ik ook verlang van de verkopers, dat ze zelf ook geloven in het product. Maar is dat naïef? Waarschijnlijk wel...

 

Een van de one-liners hier op het forum: if you pay peanuts, you get monkey's. Misschien is iets wat meer lijkt te kosten uiteindelijk wel rendabeler

 

Ik heb nergens aangegeven dat ik ze weinig ga betalen, beetje loze quote in dit geval.

 

Kan best werken, als het produkt zich maar makkelijk verkoopt en de verkoper welicht zijn eigen identiteit er aan kan hangen, maar dan praat je eigenlijk meer over resellen dan over het in zetten van freelancers of vertegenwoordigers.Denk ook aan franchise, maar dan zul je eerst iets bewezen moeten hebben. Ik zou gewoon eerst zelf eens beginnen, bij succes snel schakelen en "anderen een kans geven", klink al beter dan wanneer je zegt "verkopers zoeken op provisiebasis".

 

Heel goed punt, ik ga er nu idd vanuit dat het product zichzelf verkoopt en vandaar ook mijn idee om op provisiebasis te verkopen. Franchise lijkt me niet geschikt omdat de dienst slecht eenmalig verkocht hoeft te worden, het werkt met een abonnementsvorm.

 

En oh ja, je hebt het over account managers en wilt vervolgens studenten inhuren? Verkopen is in de regel niet iets wat je aan studenten overlaat. Tenzij het een niet al te ingewikkeld product is.

 

Het is een hele simpele dienst, gemakkelijk te verkopen via studenten ( wel diegene die een commerciele instelling hebben natuurlijk).

 

Dat vaste deel deel zou je kunnen invullen door een aandeel in je bedrijf te bieden. Je geeft dus enerzijds vertrouwen en basis en anderzijds bouw je aardig wat commitment-mogelijkheden in.

 

Kan een mogelijkheid zijn maar niet eentje die mijn voorkeur heeft.

 

chob: een van de meest wezenlijke aspecten van ondernemerschap is risico nemen. Risico dat je product nagemaakt wordt, dat je dienst niet aanslaat, dat je grootste klant opeens falliet gaat, dat kosten de pan uitrijzen of het risico dat het gewoon niet loopt zoals je je had voorgesteld.

 

Tegenover dat risico staat de vrijheid om winst te maken en op andere, voor jou acceptabele manieren, succesvol te zijn. Dat is, in essentie, ondernemerschap: de kans dat je je dromen realiseert en de kans dat je keihard op je bek gaat. Wil je geen risico lopen (en het lekker doorschuiven aan je werknemers), ga dan in loondienst.

 

Ik snap dat je geen geld hebt, maar dan ga je lenen bij vrienden en familie, je auto verkopen of investeerders aantrekken met je business plan. Of je gaat kleiner wonen, neem twee banen om zo geld te sparen en neem dan de sprong.

 

Ilja, deze zaken begrijp ik maar al te goed. Dat ik hier deze vraag stel is om de mogelijkheden op een rijtje te zetten en om te zien hoe ik mijn risico tot een minimum kan beperken. Dit wil niet zeggen dat ik er niet voor 200% voor ga maar dat lijkt mij gewoon logisch. Je kop stoten oké maar dan wel verantwoord.

 

Ik denk dat je wel studenten kunt vinden als je ze er van kunt overtuigen dat het product verkoopbaar is en als de provisie hoog genoeg is.

 

Zo denk ik er ook over Christine ondanks dat ik hier toch aan het twijfelen gebracht ben.

 

Nogmaals bedankt voor de reacties, ik kijk weer uit naar de volgende.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Chob,

 

Aan je reactie te zien merk ik dat je er serieus mee bezig bent.

Maar bij 1 opmerking heb ik wel wat bedenkingen:

 

Dit ga ik ook zeker doen. Nml mijn eerste 100 klanten krijgen de dienst gratis voor het 1e jaar en die ga ik persoonlijk bezoeken. Idd om te bekijken of het product aanslaat danwel makkelijk te verkopen is.

 

Als je de eerste 100 gratis weggeeft dan weet je toch nog niet of het makkelijk te verkopen is. Waarom verkoop je de 2e 100 ook niet gewoon zelf. Dan weet je precies hoe moeilijk of makkelijk het verkopen van je dienst is en kun je een veel betere inschatting maken van wat verkooptechnisch haalbaar is. Zo kun je ook het best beoordelen wat je, je studenten zou moeten betalen om het voor hen rendabel te maken. Plus dat je hen dan ook beter kunt vertelen hoe jouw dienst te verkopen.

 

Succes!

 

Link naar reactie
  • 0

Als je de eerste 100 gratis weggeeft dan weet je toch nog niet of het makkelijk te verkopen is.

 

Zoals bij zoveel "aanbiedingen" is gratis niet altijd gratis. Wat ik wil doen is de dienst voor het 1e jaar gratis aanbieden mits ze een 2-jarig (of 3-jarig, daar ben ik nog niet uit) abonnement afsluiten. Zodoende verkoop ik de dienst zelf ook meteen om idd te achterhalen of de markt er warm voor loopt.

 

En vanzelfsprekend dat ik er serieus mee bezig ben.

Link naar reactie
  • 0

Is het niet een product of dienst wat zichzelf erg goed verkoopt door mond-tot-mondreclame? Ander zou je jusit wel kunnen overwegen om een beperkt aantal abonnementen voor 1 jaar, of misschien zelfs slechts voor een paar maanden gratis in de markt te zetten. Als tevreden klanten een agent voor je product worden, dan verdiend dat zichzelf wel terug.

 

Een beetje volgens het G-mailconcept: het is gratis, en je wordt met de beperkte beschikbaarheid vna het product meteen tot agent gebombardeerd. Een tijdschriftlancering afgelopen jaar werkte ook zo. helaas heeft het tijdschrift niet genoeg indruk achtergelaten dat ik nu nog weet hoe het heet.....

Link naar reactie
  • 0

Dat is juist het geval Nonex. Ik moet er nog van overtuigd worden dat de dienst zichzelf kan verkopen. Het leent er zich wel perfect voor omdat de het contract via internet kan worden afgesloten. De verkoopprijs leent zich daar ook voor.

 

Dit kan dus gerealiseerd worden door met een goed promotieplan een behoefte te creeëren. Lukt dit, dan zijn de verkopers idd overbodig maar dan praat ik ook wel over een bestcast scenario = vaak niet de realiteit.

Link naar reactie
  • 0

Nee, het best-case scenario is niet altijd de realiteit.

 

Maar nu vraag ik me af : wordt het nu ook niet de selffulfilling prophecy, als je nu je tijd en aandacht al richt op andere wegen dat die het beste zou zijn?

 

Wat nu als je je energie erin steekt om wel te kijken of die weg bewandeld kan worden? Niet dat het product zichzelf verkoopt, dat gebeurt nooit . Om vis te vangen moet je wel naar zee gaan..... maar je zou wel je pijlen erop kunnen richten om door een doorgeefsysteem, mond-tot-mondreclame je product aan de man te brengen? Je product twee maanden op proef, en na die twee maanden een korting als je een nieuwe klant aanbrengt, een soort commissie dus?

 

Misschien zit ik er wel helemaal naast, en is het hier niet geschikt voor..... in dat geval staat hier niks. ;)

Link naar reactie
  • 0

Ook al staat er niets, reageer ik toch even ;)

 

Je product twee maanden op proef, en na die twee maanden een korting als je een nieuwe klant aanbrengt, een soort commissie dus?

 

Dat is idd een idee waar ikzelf ook aan heb zitten te denken maar snel van de baan heb geschoven. Reden: het is zo ongelofelijk simpel te kopieren dat wanneer ik het op deze manier doe, iedereen er mee kan gaan lopen. Vandaar dat ik het landelijk wil introduceren.

 

Dat klanten ook nieuwe klanten zouden aanleveren zou zeker kunnen alleen gaat dat ook niet op omdat ze bij mijn dienst ook elkaars concurrent kunnen zijn, met nadruk op kunnen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik het goed begrijp kan ik je product makkelijk kopieren als ik het koop. Wat denk je dat een stel (slimme, commerieel ingestelde) studenten dan gaan doen?

Ik had hetzelfde probleem met de kern van mijn activiteiten. Het juridische hoesje is makkelijk te kopieren. Mede daarom is er een pakket diensten aan toegevoegd tegen dusdanige prijzen, dat het product als totaal niet makkelijk te kopieren is.

 

Je moet er overigens wel rekening mee houden dat de studenten activiteiten uitvoeren die tot de kernactiviteiten van je onderneming behoren, jij een zekere mate van gezag kan uitoefenen op die studenten, ze arbeid verrichten en daar geld voor ontvangen. Het UWV heeft wel eens voor minder een "fictief dienstverband" vastgesteld en dan hang je voor loonbelasting en premies. Lijkt me niet echt je bedoeling. Idem wanneer je ze een laag basissalaris geeft.

 

 

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik het goed begrijp kan ik je product makkelijk kopieren als ik het koop. Wat denk je dat een stel (slimme, commerieel ingestelde) studenten dan gaan doen?

Ik had hetzelfde probleem met de kern van mijn activiteiten. Het juridische hoesje is makkelijk te kopieren. Mede daarom is er een pakket diensten aan toegevoegd tegen dusdanige prijzen, dat het product als totaal niet makkelijk te kopieren is.

 

Hier heb je zeker een punt, een concurrentiebeding biedt ook geen oplossing want dan spelen ze het idee wel door naar een mede student.

 

Je moet er overigens wel rekening mee houden dat de studenten activiteiten uitvoeren die tot de kernactiviteiten van je onderneming behoren, jij een zekere mate van gezag kan uitoefenen op die studenten, ze arbeid verrichten en daar geld voor ontvangen. Het UWV heeft wel eens voor minder een "fictief dienstverband" vastgesteld en dan hang je voor loonbelasting en premies. Lijkt me niet echt je bedoeling. Idem wanneer je ze een laag basissalaris geeft.

 

Dat studenten mijn kernactiviteit uitvoeren heb ik op zich weinig problemen mee, misschien dat ik dit onderschat. Ook weer een goed punt wat je hier aanhaald betreft fictief dienstverband.

 

Naar mate dit topic vordert kom ik steeds meer tot de conclusie dat ik een andere weg naar Rome moet gaan bewandelen om de dienst aan de man te brengen.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je wel studenten kunt vinden als je ze er van kunt overtuigen dat het product verkoopbaar is en als de provisie hoog genoeg is.

 

Dat is wel 1 zin met 2 big fat IF's erin... Als je ze allebei kunt waarmaken kan het uiteraard goed werken. Maar iets als 'verkoopbaarheid' is een moeilijk ding, en hangt ook nog af van het verkooptalent van je verkopers.

 

Bekijk het zo: zou je het zelf gaan verkopen op provisiebasis als een ander deze dienst bedacht had?

Link naar reactie
  • 0

Bekijk het zo: zou je het zelf gaan verkopen op provisiebasis als een ander deze dienst bedacht had?

 

Juist daarom zou ik het op deze manier willen doen! Ik ben vanuit mezelf gaan kijken, ben nog niet zo lang student af, en ik zeker zou dit willen en kunnen verkopen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

<< Reden: het is zo ongelofelijk simpel te kopieren >>

 

Kun je dat alsnog niet voorkomen, geef er een goede naam aan. Misschien een bepaald produkt aan toevoegen waarmee je de dienst uniek maakt. Wat je ook doet en hoe je het ook doet, als het succesvol is wordt je toch wel nagebootst. Zorg voor een goede naam, kreet en ga het als eerste maar ook als de beste doen.

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Kun je dat alsnog niet voorkomen, geef er een goede naam aan. Misschien een bepaald produkt aan toevoegen waarmee je de dienst uniek maakt. Wat je ook doet en hoe je het ook doet, als het succesvol is wordt je toch wel nagebootst. Zorg voor een goede naam, kreet en ga het als eerste maar ook als de beste doen.

 

Over die toevoeging kan ik eens gaan nadenken. En wat je zegt Perry betreft het goed positioneren van het product kan heel veel betekenen. Het moet zo in de markt gezet worden dan het completer dan compleet is. Hierdoor ontmoedig je misschien potentiele naäpers. Vaak wordt er gekopieerd met de gedachte of ik kan het beter of ik kan het goedkoper. Het laatste punt zal niet lukken.

 

Streefdatum is zojuist bepaald, in januari moet de dienst lopen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 297 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.