• 0

aquisitie enkel op provisiebasis

 

hallo allemaal,

 

Ik ben nieuw hier maar mag ik met de deur in huis vallen en zeggen hoe prettig het is om zo'n platform als Higher Level te kunnen raadplegen als startende ondernemer. Na eens uitgebreid het forum gelezen te hebben heb ik hier al veel kennis opgedaan. Vandaar dat ik nu zelf maar eens met een vraag kom.

 

Het volgende, zoals hierboven al te lezen is, ik ben een starter. Op dit moment druk bezig met het uitwerken van mijn businessplan en daardoor stuitte ik ook op het volgende probleem. Ik heb een dienst bedacht die ik wil gaan verkopen (kan er helaas niets over kwijt ivm kopieergevoeligheid) maar het nadeel daarvan is, is dat er een gigantische doelgroep is verspreid over heel Nederland, zowel het kleinste dorp tot de grootste stad. Nu ben ik aan het bedenken hoe ik de dienst aan de man wil brengen. Het moet nml 1 op 1 verkocht worden. Ik heb nog geen kapitaal in kas om accountmanagers hiervoor aan te nemen dus moet op een andere manier. Nu zit ik te denken aan studenten op provisiebasis dus zonder een vast uurloon maar ik heb geen idee hoe dit om te zetten in wat voor een constructie. Het moet zo zijn dat elke student zichzelf terugverdient maar dat is logisch bij verkoop natuurlijk. Ik heb al contact gehad met studentenuitzendbureaus maar dit wordt te duur.

 

 

Mocht er relevante informatie ontbreken, laat het me weten. Alvast bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Chob,

 

Ik zit ook een beetje met dezelfde gedachtes te spelen. Mijn punt is vooral: ik wil de vertegenwoordiger of student best betalen als hij/zij zich maar terugverdient! Een provisie is dan inderdaad een goed stimulatiemiddel, lijkt me.

 

Binnenkort doe ik mee aan een project van de Hogeschool Economie en Marketing. Daar hebben ze projecten zowel op marketing als acquisitie basis. De acquisitie-variant heeft zelfs een onderdeel waarin de studenten een aantal klanten voor je moeten binnenhalen. Mijn gedachte is dat naast dat dit leuke input voor je bedrijf oplevert je wellicht 1 of meer geschikte "commerciele tijgers in wording" eruit kan pikken en deze alvast een bijbaantje als verkoper biedt.

 

Ik moet bekennen dat het voor mij nog moet gaan lopen dus ervaring heb ik er nog niet mee. Maar het kost je alleen maar tijd en je kan er denk ik toch een stuk verder mee komen.

Mijn ding is lasergraveren! Interesse? Kijk eens op http://www.novateck.nl, voorbeelden op: http://www.graveerwinkel.nl en http://www.titanium-sieraden.nl

Link naar reactie
  • 0

Dat is nog niet zo slecht bedacht Novateck. Ik weet niet hoe innovatief jouw dienst/product is maar moeten de participerende partijen (school + studenten) een geheimhoudingsverklaring/concurrentiebeding tekenen?

Want zoals hier al is gezegd, er lopen "slimme" studenten rond.

 

Op wat voor termijn ga je met dit project starten. Ik zou nml graag je bevindingen ervan horen.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad is geheimhouding is lastig puntje. Op zich bieden scholen dit meestal wel maar zeker in een projectgroep komen veel studenten natuurlijk met jou product in contact.

 

Een andere vraag kan zijn: je idee is wellicht gemakkelijk te kopieeren, maar is een bedrijfje dat het idee uitvoert ook zo snel opgestart? Ik ben/was ook altijd bang dat iemand anders met mijn idee aan de haal gaat. Ik denk dat er nog heel veel mensen rondlopen met ideeen die nooit goed uitgevoerd zullen worden omdat ze bang zijn dat het misschien nageaapt wordt. Ik heb inmiddels mijn gedachten verlegd: "Als men mijn idee na-aapt dan heb ik dus goede ideeen. Voordat anderen zover zijn dat ze mijn idee op de markt gezet hebben is mijn product al een succes. En ik al lang weer met een volgend project bezig..."

 

Maar ik dwaal af. Het studentenproject gaat begin november van start. het is een blok van 3 maanden waarbij de studenten in een projectgroep samenwerken. Ik kreeg wel de tip om met een project mee te doen van 3e en 4e jaars studenten. Daarvan blijkt de kwaliteit van de uitvoering van het project veel hoger te zijn dan de projecten van 2e jaars studenten. Je kan natuurlijk ook een stagiair van dezelfde opleiding inschakelen, maar die zijn 1. gewild (drie keer zoveel werkgevers als stagiairs), 2. kosten geld (niet heel veel, maar toch), 3. Kosten meer begeleiding en 4. moet je een werkplek kunnen geven (kan bij starten een probleem zijn).

 

Heb je eenmaal de kontakten bij de school en met studenten (via bijvoorbeeld zo'n project) dan is een (goede) stagiair vinden veel makkelijker.

 

Robert

Mijn ding is lasergraveren! Interesse? Kijk eens op http://www.novateck.nl, voorbeelden op: http://www.graveerwinkel.nl en http://www.titanium-sieraden.nl

Link naar reactie
  • 0
Een andere vraag kan zijn: je idee is wellicht gemakkelijk te kopieeren, maar is een bedrijfje dat het idee uitvoert ook zo snel opgestart?

 

Hier heb ik ook al aan gedacht. In mijn geval is de dienst ansich gemakkelijk te kopieren maar het betreft een naam maken moeilijker is. Het is dus zaak dat ik met een ijzersterke campagne de markt betreedt om zo mijn naam te vestigen.

 

Het studentenproject gaat begin november van ..... een probleem zijn).

 

Interessant verhaal. Bij deze hou ik me aanbevolen hoe je dit bevalt. Succes gewenst bij je project.

Link naar reactie
  • 0

heel toevallig houdt dit mij ook bezig: uitbreiding maar in welke vorm?

 

Arbeidsovk:

Volgens mij heb je altijd te maken met de Wet op het minimumloon. Ik denk dus dat je een basisloon moet geven, en daar bovenop een provisie.

 

Als mensen vanuit huis moeten/mogen werken dan moet er naast het arbeidscontract een telewerkovk opgesteld worden. Je hebt dan te maken met ARBO regels!

 

Houdt ook rekening met de levensloopregeling: de werkgever is verplicht deze per 2006 aan te bieden!!

 

je kunt max. 3 tijdelijke contracten geven. Hierna zou je over kunnen gaan tot een franchise-organisatie; je kunt dan bewijzen dat je concept succesvol is. Maar dan moet er wel een aantal zaken geformaliseerd zijn: Het formule-handboek, haalbaarheidsonderzoek, franchiseplan etc.

Hier zijn organisaties voor, maar het is erg prijzig

 

 

Freelancers:

je kunt zelfstandigen aannemen, eis wel een VAR verklaring (zie belatingdienst). Maar volgens mij moeten freelancers per jaar 3 opdrachtgevers hebben (weet niet zeker of dit ook geldt met een VAR-verklaring).....is wellicht ook niet aantrekkelijk als ze voor anderen werken..

 

Agenten

Zelfstandigen die op provisiebasis werken maar die jouw produkten verkopen...

 

 

Ik heb mij aangemeld voor het telefonisch spreekuur van

www. arbeidsrechter.nl, telnr 058-2669933

 

Misschien ook iets voor jou?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.