• 0

Van detachering naar zzp

Hallo,

Ik ben momenteel (nog) in dienst bij een detacheringsbureau. Via een broker werk ik op basis van detachering sinds medio dit jaar bij een Opdrachtgever. Ik heb in goed overleg met mijn werkgever besloten dat ik per 1-1-2021 als zelfstandige verder ga. Mijn opdracht bij de Opdrachtgever loopt per 1-1-2021 gewoon door.  Met mijn werkgever heb ik afgesproken dat hij er tussen uit stapt waardoor ik de overeenkomst rechtstreeks kan aangaan met de broker. De broker maakt hier echter een probleem  van en zegt dat dit niet toegestaan is vanwege "frontverandering" en dat er minimaal 6 maanden en 1 dag tussen moet zitten.  Ik heb me verdiept in DBA en alle bijbehorende voorwaarden maar nergens kom ik deze term tegen en ook niet dat ik hier rekening mee dien te houden. Wie kan en wil me verder helpen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
6 minuten geleden, StevenK zei:

Als je dit zou doen, liggen alle risico's bij de broker. Nogal wiedes dat die broker dat een slecht idee vindt.

Kun je uitleggen welke risico's dat dan zijn? Ik sluit een beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering en loop het risico van geen inkomen bij ziekte. Verder leggen we eea vast in overeenkomst die de broker hanteert voor alle zzp'ers waarvoor ze bemiddelen. 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
2 minuten geleden, Emperor18 zei:

Kun je uitleggen welke risico's dat dan zijn? Ik sluit een beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering en loop het risico van geen inkomen bij ziekte. Verder leggen we eea vast in overeenkomst die de broker hanteert voor alle zzp'ers waarvoor ze bemiddelen. 

Dat de fiscus zegt 'voortgezet dienstverband', of dat jij op enig moment, bijvoorbeeld wanneer je ziek wordt of wanneer ze van je af willen, dat zegt. En dat zijn allemaal situaties van dwingend recht, die je niet contractueel af kunt timmeren. Want al die wetgeving is er ter bescherming van de werknemer. 

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, StevenK zei:

Dat de fiscus zegt 'voortgezet dienstverband', of dat jij op enig moment, bijvoorbeeld wanneer je ziek wordt of wanneer ze van je af willen, dat zegt. En dat zijn allemaal situaties van dwingend recht, die je niet contractueel af kunt timmeren. Want al die wetgeving is er ter bescherming van de werknemer. 

Begrijp ik dan goed dat de fiscus mijn huidige interim-opdracht bij de Opdrachtgever, die ik via een broker en in loondienst van een werkgever uitvoer, nu al ziet als een dienstverband? 

Link naar reactie
  • 0
29 minuten geleden, Emperor18 zei:

Begrijp ik dan goed dat de fiscus mijn huidige interim-opdracht bij de Opdrachtgever, die ik via een broker en in loondienst van een werkgever uitvoer, nu al ziet als een dienstverband? 

Dat niet  per sé maar  je gaat straks het zelfde werk doen bij/via de broker als zelfstandige wat je nu in loondienst doet bij/via de broker. Dat heet "frontverandering" en impliceert een voortgezet dienstverband bij de broker, niet bij de opdrachtgever.

 

(dit is voor opdrachtgevers - een bank wellicht? - ook een voorname reden om uberhaupt te werken via brokers)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
24 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Dat niet  per sé maar  je gaat straks het zelfde werk doen bij/via de broker als zelfstandige wat je nu in loondienst doet bij/via de broker. Dat heet "frontverandering" en impliceert een voortgezet dienstverband bij de broker, niet bij de opdrachtgever.

 

(dit is voor opdrachtgevers - een bank wellicht? - ook een voorname reden om uberhaupt te werken via brokers)

 

 

Hallo Norbert, dank voor je reactie. Mijn opdracht kan nog wel een half jaar tot een jaar duren. Zeg je daarmee eigenlijk ook dat de enige oplossing is het wisselen van broker? Of zijn er alternatieve oplossingen denkbaar?

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
(aangepast)
1 uur geleden, Emperor18 zei:

Begrijp ik dan goed dat de fiscus mijn huidige interim-opdracht bij de Opdrachtgever, die ik via een broker en in loondienst van een werkgever uitvoer, nu al ziet als een dienstverband? 

Het is toch een dienstverband, dus jou en je werkgever? En dankzij diverse wetgevingen, zoals de WAADI, betekent dat voortzetting van die werkzaamheden, door dezelfde persoon, als een voortzetting van het dienstverband gezien kunnen worden. 

 

1 uur terug, Emperor18 zei:

Hallo Norbert, dank voor je reactie. Mijn opdracht kan nog wel een half jaar tot een jaar duren. Zeg je daarmee eigenlijk ook dat de enige oplossing is het wisselen van broker? Of zijn er alternatieve oplossingen denkbaar?

Zie boven: ook een andere broker loopt datzelfde risico. Als je als zelfstandige aan bak wil, doe dat dan bij een andere opdrachtgever. 

aangepast door StevenK
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.