• 0

Tweedehands goederen [in- en verkoop verwerken in administratie]

(aangepast)

Beste collega's

Hier een beginnend ondernemer. Ik ga vanaf januari 2021 starten met de verkoop van tweedehandsgoederen op verkoopplatforms zoals marktplaats en catawiki. Ik heb me inmiddels ook tijdig aangemeld voor de Kor2021. Nu ben ik de onderneming deels gestart omdat ik ook vanuit persoonlijke privé verzameling heel wat producten heb verzameld heb in de jaren, via rommelmarkten en kringloopwinkels. Logischerwijs heb ik die destijds gefinancierd met privévermogen (cq spaargeld). Aangezien ik vooral direct aan particulieren verkoop is de hele btw kwestie geen issue (kor2021), mijn vraag is of het toegestaan is deze goederen in te brengen in de onderneming zonder dat ik er direct aankoopbewijzen /facturen van heb? Uiteraard ben ik dan wel plichtig aan de winstbelasting maar dat is voor mij niet het probleem. 

Mijn tweede vraag ligt in het verlengde daarvan, rommelmarkten zijn voor mij vaak een lucratieve plek om goederen in te kopen. Nu weet ik dat in het verleden bij een aanverwante bedrijfstak als de brocanteurs het zo was dat je tot een bepaald bedrag (ik meen dat dit tot 250 euro was) dit kon inkopen en dan boekhoudkundig dit kon verklaren. Is dit (nog steeds) zo?

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
13 uur geleden, Ondernemer2021 zei:

mijn vraag is of het toegestaan is deze goederen in te brengen in de onderneming zonder dat ik er direct aankoopbewijzen /facturen van heb? Uiteraard ben ik dan wel plichtig aan de winstbelasting maar dat is voor mij niet het probleem. 

 

 

Ja dat is toegestaan. Je mag zelfs een inkoopwaarde toekennen aan de goederen die je inbrengt maar je zult wel redelijkerwijs moeten aantonen wat het waard is. Voor sommige producten zal dat lastig zijn, maar dan zou een branchegemiddelde van (bruto)marge uitkomst kunnen bieden om vanaf de verkoopprijs de inkoopprijs af te lleiden

 

13 uur geleden, Ondernemer2021 zei:

Mijn tweede vraag ligt in het verlengde daarvan, rommelmarkten zijn voor mij vaak een lucratieve plek om goederen in te kopen. Nu weet ik dat in het verleden bij een aanverwante bedrijfstak als de brocanteurs het zo was dat je tot een bepaald bedrag (ik meen dat dit tot 250 euro was) dit kon inkopen en dan boekhoudkundig dit kon verklaren. Is dit (nog steeds) zo?

 

Ja dat heet een inkoopverklaring. boven de 500 is die verplicht, onder de 500 euro kun je ook andere bewijsmiddelen gebruiken.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/bijzondere_regelingen/margeregeling/administratie_bijhouden_bij_handel_in_margegoederen/administratieve_verplichtingen/inkoopverklaring_opstellen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.