• 0

Pakketpunten dicht tot halverwege januari

Circa 1200 bezorg- en afhaaladressen voor pakketjes gaan dicht, omdat de kosten niet langer terugverdiend kunnen worden met ansichtkaarten en tijdschriften. Dan besef je hoe diep de bezorgdiensten gesneden hebben in de marge van hun distributienetwerk. Koeriers blijven wel rijden, maar waar gaan zij naartoe als de ontvanger niet thuis is? Gaan Post NL en DHL straks pakketcontainers opstellen in winkelcentra?

 

Ik ben benieuwd hoe webwinkeliers naar deze ontwikkeling kijken. Wat niet bezorgd wordt, komt immers weer retour...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

waarom zou je met je pakketje ook de binnenstad ingaan? parkeren, al dan niet betaald en nu ook nog drukte moeten vermijden..

city hubs  zijn al in opkomst las ik laatst, meestal op industrieterrein of bij uitvalswegen is dan veel handiger?

geen grote trailers meer in de stad, pakketjes van verschillenden diensten bij elkaar in 1 elektrisch wagentje de binnenstad in,

en voor de consument drive-thru pick up met benzinepomp/laadstation en afhaalpunt supermarkt ernaast, super efficient!

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Er zijn al meerdere initiatieven om je pakket naar een zelfgekozen punt te bezorgen zoals bijv deburen.nl
https://www.deburen.nl/pakket-laten-bezorgen-2/

en PostNL, DHL en anderen zijn dit ook in rap tempo aan het "uitrollen" dat je tijdig mails krijgt wanneer de bezorger van plan is te komen en je dan een ander tijdstip kan kiezen of voor een pakketpunt

 

Grootste euvel van al die diensten is dat je afhankelijk bent van de verzendende webshop of de pakketdienst of ze dit aanbieden.

Als innovatie lijkt mij dat je de bezorgketen moet splitsen.
Als je nu gewoon als consument een abbonementje bij een pakketkluisdienst kan nemen en je in de webshop ipv je huisadres gewoon het adres van de pakketkluis opgeeft (vergelijkbaar met een postbusnr van postnl).
dan kun je het zelf ophalen waar jij makkelijk vind en voor de echt luxe paarden kan de pakketkluisdienst dan ook nog weer een bezorging op afspraak aanbieden. (tegen betaling uiteraard)

 

De huidige keten is totaal niet consumentvriendelijk want de webshop bepaald de vervoerder en de verzendopties. De pakketvervoerders bepalen het bezorgmoment en geven heel ruime bezorgvensters af zonder overleg met de klant en ze wentelen het niet-thuis risico af op de zzp-bezorgers door alleen te betalen voor afgeleverde pakketten en die bezorgers denken daarom na 1 poging F*ckit meteen naar een pakketpunt (en nu als er geen zijn retour afzender) want voor aflevering bij pakketpunt of retour zijn (volgens mij) wel vergoedingen.

ik persoonlijk hoef ook niet persé aan huis geleverd te krijgen. Nu in corona tijd is het prima en die tijdvakken maken me ook niet uit. Maar in normale tijden vind ik het reteirritant dat als je niet thuisben je soms nog 2 a 3 dagen moet wachten om te horen bij welk pakketpunt je pakket is gedumpt. Bij mij ligt ie meestal bij een buurtwinkel waar ik nooit kom, terwijl bij de supermarkt waar ik meestal mijn boodschappen doe ook een pakketpunt zit. Maar ja postnl levert nu eenmaal bij het (hemelsbreed) dichtsbijzijnde punt af.

ik zou prima tevreden zijn met een pakketkluis op een centrale plaats waar ik heen kan.

Link naar reactie
  • 0
21 minuten geleden, Roel J zei:

De pakketvervoerders bepalen het bezorgmoment en geven heel ruime bezorgvensters af zonder overleg met de klant en ze wentelen het niet-thuis risico af op de zzp-bezorgers door alleen te betalen voor afgeleverde pakketten en die bezorgers denken daarom na 1 poging F*ckit meteen naar een pakketpunt (en nu als er geen zijn retour afzender) want voor aflevering bij pakketpunt of retour zijn (volgens mij) wel vergoedingen.

 

Had van de bezorger -die graag de pakketjes bij de buren dropt- begrepen dat dit vrijwel niets is.

Krijgen voornamenlijk per adres -waar daadwerkelijk iets is afgeleverd- betaald, en het pakketpunt zou maar als 1 adres tellen.

Link naar reactie
  • 0

Het is in elk geval meer dan niets krijgen voor een mislukte aflevering.. maar dit was het minst belangrijke punt uit mijn reactie.. :winking-face:

Kernpunt is dat het huidige systeem niet de ontvanger (de klant) centraal zet maar de pakketdienst en/of de webshop die de levermogelijkheden bepalen.
terwijl met relatief kleine aanpassingen de klant meer de regie kan krijgen waardoor het aantal mislukte eerste pogingen sterk zal afnemen.

Voor gewone post kun je al 50 jaar een postbus krijgen. Bij een postbus kun je ook apart haal en brengservice afsluiten dan wordt naar eigen gekozen frequentie de post naar (bedrijfs)adres gebracht
Vervang postbus door pakketkluis.. en je hebt een geheel nieuwe dienst.
Had PostNL het 10-15 jaar geleden bedacht dan hadden zal al die nu gesloten postkantoren om kunnen bouwen tot pakketkantoren.. maar ja achteraf weet je altijd wat een goede innovatie was geweest..

Link naar reactie
  • 0

Die postkantoren stonden allemaal op eersteklas (dure) lokaties, dat zijn nu prachtige winkelcentra, boekenzaken en grand cafes geworden.  Er is de laatste jaren leegstand ontstaan in de aanloopstraten en buurt-winkelcentra, dus daar is wel plek voor afhaalpunten. Iedereen een eigen loket is niet doelmatig, maar er zal vast iemand zijn die een afhaalautomatiek kan bouwen die reageert op een pincode of een signaal van je smartphone. Dat wordt dan wel afhaal van non-food of conserven. Het hele food-verhaal is een different story.

Er is een politiek goed verhaal om de bestaande infrastructuur te verdedigen tegen ondermijning door online levensmiddelkannibalen (food cannibals) die zich invechten met investeerdersmiljoenen en zo de afbraak van bestaande distributiekanalen van vers en gekoeld bevorderen.

 

Niet de vervuiler, maar de verzorger (bezorger) betaalt! Die het verplicht op de klant verhaalt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Roel J zei:

Kernpunt is dat het huidige systeem niet de ontvanger (de klant) centraal zet maar de pakketdienst en/of de webshop die de levermogelijkheden bepalen.
terwijl met relatief kleine aanpassingen de klant meer de regie kan krijgen waardoor het aantal mislukte eerste pogingen sterk zal afnemen.

Er gaan hier 2 punten door elkaar. Het huidige systeem zet de klant juist wel centraal. Klant krijgt veel bezorg mogelijkheden aangeboden. Verschillende dagen, tijden, vervoerders, locaties etc. Niet elke webshop biedt het aan maar wordt wel steeds meer gebruik van gemaakt. En mensen zijn ook bereid om extra te betalen om het product die avond al in huis te hebben. Welke mogelijkheden moet je nog meer bieden? 

 

De hoeveelheid mislukte pogingen komt vaak door 2 verschillende factoren:  De consument die denkt ik ga lekker wat anders doen of de bezorger die snel weer weggaat (hij loopt op de klok). 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Er gaan hier 2 punten door elkaar.

Hetzelfde geldt voor verwarring van de begrippen 'feitelijke kostenbasis' en 'eerlijke beloning voor arbeid' voor bezorging of overhandiging (retournering).

 

Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
25 minuten geleden, patmaniak zei:

Er gaan hier 2 punten door elkaar. Het huidige systeem zet de klant juist wel centraal.

Er gaan hier een heleboel dingen door mekaar. De vraag betrof praktische problemen voor verzendende ondernemers veroorzaakt door het sluiten van pakketpunten.

 

Daar dwarrelt een discussie over innovatieve oplossingen doorheen (dat is per definitie een termijn-vraagstuk) en dat roept weer debat op over de wenselijkheid.

De klant wil alles voor niks. Ondernemers zijn bereid om te leveren, op kosten van investeerders (Amazon en Zalando draaien gewoon decennia verlies tot vrijwel alle concurrentie weg is), op kosten van het milieu en op kosten van de factor arbeid. Dan hebben we dus de politiek nodig om daar maatschappelijke prijskaartjes aan te hangen. De markt alleen lost het niet op.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
52 minuten geleden, TwaBla zei:

Er gaan hier een heleboel dingen door mekaar. De vraag betrof praktische problemen voor verzendende ondernemers veroorzaakt door het sluiten van pakketpunten.

Er is sinds vandaag nog een probleem bijgekomen voor verzendende ondernemers. Myparcel, onderdeel van Post.nl, heeft een daglimiet ingesteld voor het te verzenden totaal aantal pakketten via hun systeem. Als de limiet op een bepaalde tijd bereikt is kun je geen gebruik meer maken om verzendlabels cq zendingen aan te melden. 
De pakketten moeten dan naar een pakketpunt om ze handmatig te laten frankeren hetgeen duurder is.

Post.nl vraagt een toeslag op alle pakketten en in ruil daarvoor krijgen ondernemers een belabberde service in de vorm van een limiet op te versturen pakjes. Geen enkele vooraankondiging van de limiet maar gewoon per direct ingevoerd.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

En dan krijg je een foutmelding te zien en moet je maar gissen wat de fout is. Niet eens het lef om in het scherm te tonen dat de limiet is bereikt. Dus met de hand etiketten zitten schrijven en naar het pakketpunt gegaan. Als kleine ondernemer op het platteland is mijn webwinkel redelijk essentieel voor mijn bedrijfsvoering in deze tijd.
 

Van het weekend, op zaterdagavond kwart over 7, een mail van MyParcel dat sinds de ochtend van zaterdag het niet meer mogelijk was pakketten te versturen  naar het buitenland, ook niet binnen de EU. Blij dat ik gewn pakketjes voor  het buitenland had verstuurd, snel mijn teksten in de webwinkel aangepast en betaalmogelijkheden uitgezet. Op zondag volgde een rectificatie. Blijkbaar op de vingers getikt door de grote verzenders. En kon ik de webwinkel weer aanpassen.

 

De manier van werken en communicatie van PostNL en MyParcel begint steeds meer ergerniswekkend te worden. 

aangepast door De Ketchupmaker
Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, De Ketchupmaker zei:

En dan krijg je een foutmelding te zien en moet je maar gissen wat de fout is. Niet eens het lef om in het scherm te tonen dat de limiet is bereikt. Dus met de hand etiketten zitten schrijven en naar het pakketpunt gegaan. Als kleine ondernemer op het platteland is mijn webwinkel redelijk essentieel voor mijn bedrijfsvoering in deze tijd.

 

Wij hebben hetzelfde probleem met MyParcel. Wij hadden het geluk dat onze verzending om 7:00 begint. Gister (maandagochtend) begonnen we dus met alles te printen. Dat is gelukkig goed gegaan. Rond14:00 was het niet meer mogelijk om via MyParcel te verzenden. Als backup hebben wij gelukkig ook accounts bij andere partijen. Daar hebben wij zonder problemen etiketten kunnen printen. 

 

Mocht het daar ook vastlopen dan kunnen wij ons oude DHL account ook gebruiken. Althans deze werkt ook nog

 

Vanmorgen om 7:00 was het overigens al niet meer mogelijk om via MyParcel te printen. Daglimiet stond al op nul. 

 

9 uur geleden, De Ketchupmaker zei:

Van het weekend, op zaterdagavond kwart over 7, een mail van MyParcel dat sinds de ochtend van zaterdag het niet meer mogelijk was pakketten te versturen  naar het buitenland, ook niet binnen de EU. Blij dat ik gewn pakketjes voor  het buitenland had verstuurd, snel mijn teksten in de webwinkel aangepast en betaalmogelijkheden uitgezet. Op zondag volgde een rectificatie. Blijkbaar op de vingers getikt door de grote verzenders. En kon ik de webwinkel weer aanpassen.

 

De manier van werken en communicatie van PostNL en MyParcel begint steeds meer ergerniswekkend te worden. 

Ik heb de mail gelezen. Het is werkelijk schofterig hoe men met klanten omgaat. MyParcel is MyParcel niet meer. Sinds vorig jaar is de kwaliteit 100% achteruit gegaan. 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

De postbezorger (en met name PostNL) kan het niet aan. Ze zullen waarschijnlijk nu noodoplossingen bedenken en voor de lange termijn met structurele oplossingen komen voor pakketstress in de toekomst.

 

Voor nu zie ik voor (lokale) pakketbezorging wel kansen voor particuliere vervoersbedrijven. Bij taxi services die momenteel niets tot weinig te doen hebben. Misschien mogelijk om met hen een interessant tarief af te spreken en de paketten te laten bezorgen? Het merendeel van je klanten zit waarschijnlijk thuis en anders "gewoon" bij de buren afleveren.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.