• 0

Reiskosten versus reiskostenvergoeding

Welke meer ervaren ondernemer kan mij helpen met mijn kosten post reiskosten in mijn boekhouding?

 

Naar onze opdrachtgevers hanteren wij standaard het tarief 0.18 euro per kilometer. Echter in de praktijk maken wij ook gebruik van het openbaar vervoer waardoor de daadwerkelijke reiskosten lager liggen.

 

Hoe dient dit (verschil) geboekt te worden?

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Net als jij heb ik een kostenpost reiskosten, waarop ik andere dan autokosten boek. Als ik reiskosten in rekening breng, heb ik daarvoor een opbrengstenrekening (iets van 'ontvangen reiskosten').

 

Op die manier kun je kosten en opbrengsten altijd uit elkaar houden.

 

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

 

groet,

Erik

www.chainsupport.nl

 

stippel je eigen loopbaan uit, voordat iemand anders dat doet....

Link naar reactie
  • 0

Erik,

 

als ik het goed begrijp heb jij twee posten voor reiskosten;

*Ontvangen reiskosten

*Gemaakte reiskosten

De kosten die je daadwerkelijk maakt met auto of OV komen in de gemaakte reiskosten. De kosten die je doorberekend naar klanten komen in ontvangen reiskosten. en dan per periode het verschil afboeken?

 

Even een rekenvoorbeeld:

 

Ik reis voor klant A van Groningen naar Rotterdam met de trein. Ik reken hiervoor de afstand G - R retour maal 0.18 euro door naar de klant. Zeg 90 euro. Mijn echte kosten zijn 25 euro voor een retourtje met de trein.

 

Verder reis ik zakelijk voor mezelf met de trein naar Utrecht vanuit Groningen. De kosten van een treinkaartje zijn, zeg 20 euro.

 

Hoe wordt dit verwerkt?

 

Mijn twijfels zitten in het verschil tussen berekende kosten en daadwerkelijke kosten. En hoe ik de post reiskosten moet afsluiten.

Link naar reactie
  • 0

Stel dat je die klant € 500,00 in rekening brengt voor jouw diensten en € 90,00 voor reiskosten en de klant betaalt contant, dan boek je in je administratie:

Kas € 590,00

aan omzet dienstverlening € 500,00

aan ontvangen reiskosten € 90,00.

 

Als je je treinkaartje ook contant betaald hebt, boek je:

Betaalde reiskosten € 25,00

aan kas € 25,00

 

Zowel de rekening betaalde reiskosten als de rekening ontvangen reiskosten worden aan het einde van het jaar via je resultatenrekening afgesloten.

www.chainsupport.nl

 

stippel je eigen loopbaan uit, voordat iemand anders dat doet....

Link naar reactie
  • 0

Als ik als reiskosten (prive auto, zakelijke km) 0,19ct/km mag declareren. Is die dan incl of excl BTW en wat is het percentage?

 

Als ik daar tegenover ook 0,19ct/km bereken aan mijn klant, is dat dan een inkomsten incl of excl BTW en wat is het percentage?

 

Dit om het in mijn administratie correct bij te houden. Ik kan veel terugvinden over de 19ct, maar niet of dat incl of excl voorbelasting is.

Link naar reactie
  • 0
Ik reis voor klant A van Groningen naar Rotterdam met de trein. Ik reken hiervoor de afstand G - R retour maal 0.18 euro door naar de klant. Zeg 90 euro. Mijn echte kosten zijn 25 euro voor een retourtje met de trein.

 

Euh... ik hoop voor je dat je je reisuren wel doorberekend...

En die 18 cent zijn dus voor brandstof en afschrijving van auto van een werknemer aan de baas.

Deze 18 cent mogen belastingvrij aan de werknemer betaald worden.

(de normaal betaalde kosten liggen vaak zelfs nog hoger... reken maar eens uit: een leaseauto en de kosten per km...)

 

Als zelfstandig ondernemer kan en mag je nog veel meer berekenen...

Dus ik snap eigenlijk zowiezo de vraag niet helemaal...

En hoe te boeken... tsja... dat is al gemeld...

Ik wil alleen even melden, dat je jezelf in de vingers snijdt met die 18 cent.

 

(en dat je met het OV gaat, dat is jouw eigen keuze, toch? in dit geval levert t geld op...)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.